Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Forstoppelse

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-09, 19:55   #1
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Forstoppelse

Jepp, et privat og ubehagelig tema:-) Jeg har perioder med treg mage, og lurte på om noen har noen effektive tips? leser om så mange her inne som sier de har fått så fin tarmfunksjon etter å ha begynt på lavkarbo, og jeg synes jeg ble litt bedre i starten. (Har holdt på i ca 5 uker) Men nå synes jeg det har stoppet opp litt igjen.. Jeg drikker masse vann, tar linfrø hver dag, og trener 4-5 ganger i uka.

Noe annet jeg kan gjøre for å få med meg magen?!

Jeg følger ikke ketolyse, mer generell lavkarbo men foreløpig uten brød osv. Spiser stort sett Fiberrik med fiskepålegg til frokost, ost og skinkeruller eller salat til lunsj og en oppskrift hentet her fra forumet til middag. Så blir mye av både smør, olje, ost og rømme til hverdags.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 11:28   #2
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Forstoppelse

Det kan tenkes at du skal spise litt mer fett, jevnt fordelt utover dagen. Drikker du vann før du spiser? Det er i alle fall lurt. Gjerne 2-3 glass, (særlig før du spiser disse fiberrikgreiene, hvis ikke virker fiberet forstoppende). En siste ting er at det kan se ut som om du spiser litt lite grønnsaker, prøv og fordel dette jevnt utover dagen også.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 11:34   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse

Synes det kan virke som om du spiser litt lite grønt og fett ja, det er det som får fart i magen for min del i allefall. Går jeg over til å spise en del fiberrik el.l, da merkes det med en gang. Og jeg drikker 3-4 liter vann i døgnet altså...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 14:21   #4
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Forstoppelse

Jeg har hatt det ganske ille før med forstoppelse. Blødning er kjipt.

Forstoppelse ligger som regel ikke i maven, men tarmsystemet. Hvis avføringen blir for stor (mye fiber som binder mye vann) eller for liten (lite kalium eller fiber, som også binder vann), vil begge tilfellene føre til blokkering. Den første fordi den er for stor, den andre fordi den er for liten til å presses videre.

Det som hjelper er å:

  • redusere fiberinntaket (hvis du spiser mye grønnsaker), evt. øke inntaket av vannløselig fiber (hvis du spiser veldig, veldig lite grønnsaker);
  • ta magnesiumtilskudd (meget effektivt) og kaliumtilskudd (som lavkarbere ofte får lite av; binder vann til avføringen);
  • spise mer fett;
  • drikke kaldt vann flere ganger om dagen (dette "sjokkerer" maven og får den til å tømme seg);
  • isolere for matvareallergier. Enkelte kan få forstoppelse av f.eks. melkeprotein. Jeg opplever at jeg blir forstoppet av bl. a. chokolade.
Lykke til.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 16:20   #5
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Forstoppelse

kaffe og linfrø gjør susen her...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 23:23   #6
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Takk for svar! Er nok ikke flink nok med grønnsakene,- og magnesium, det skal jeg begynne med! Får man det på apoteket? Spiser fryktelig mye ost, så regner med at der er det fett nok hvertfall, og steker i olje osv.

Får prøve meg fram litt!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 18:14   #7
brud09
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
brud09 er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Fungerte det med magnesium eller??

brud09 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 15:14   #8
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Vil ikke si det har gjort store utslaget. Jeg har prøvd å bli flinkere til å spise mer grønnsaker,- spiser stort sett salat med vanlig isbergssalat, agurk, squash og protein som kylling, skinke eller reker til lunsj hver dag, og noe av det samme til middag, + da enten kjøtt eller fisk. Har funnet en lavkarbomix her inne på forum som jeg eeeelsker,- og som jeg faktisk har laget til middag så og si hver dag de siste par ukene,- hehe litt flaut å variere så lite! Men den består ihvertfall av creme fraiche, eggeplommer og revet ost, som vi så steker i ovnen og har som tilbehør til salat osv. Så skal jo egentlig få i meg nok fett også..

Jeg har alltid vært litt "treg" da,- i mageregionen! Men til tider stopper det litt ekstra opp, og det er SÅ frustrerende. Nå tar jeg bare 1 magnesiumtabl om morgenen,- burde kanskje begynne å ta en om kvelden også? Har lest her inne at flere har fått diarè av for mye magnesium også, og vil jo ikke det heller.

Skakke være lett!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 16:20   #9
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Fiberhusk (fås kjøpt på helsekost) virker regulerende på treg mage. Bare pass på å drikke nok vann.

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 20:51   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Nå tar jeg bare 1 magnesiumtabl om morgenen,- burde kanskje begynne å ta en om kvelden også? Har lest her inne at flere har fått diarè av for mye magnesium også, og vil jo ikke det heller.

Skakke være lett!

Ta heller to magnesium om kvelden, du!
Magnesium er litt muskelavslappende og jeg blir trett av dem i tillegg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 21:47   #11
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Aha, takk for tips Kitt!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 10:58   #12
Muffin
Juniormedlem
 
Muffin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 55
Innlegg: 26
Muffin er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Nå har jeg kjøpt meg Bio-Magnesium. Innhold pr.tabelett er 200,0 mg.
Står på eska at man skal ta en tablett daglig og ikke overskride dagsdosen.

Kan man ta flere tabletter daglig likevel ? Det skader ikke om man overskrider dagsdosen ?

Muffin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 13:06   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse

Opprinnelig lagt inn av Muffin, her.

Nå har jeg kjøpt meg Bio-Magnesium. Innhold pr.tabelett er 200,0 mg.
Står på eska at man skal ta en tablett daglig og ikke overskride dagsdosen.

Kan man ta flere tabletter daglig likevel ? Det skader ikke om man overskrider dagsdosen ?

Jeg tar 600mg hver kveld, jeg. Mine er på 300mg og på boksen står det 1-2 tbl daglig! Så jeg tar 2 hver kveld(blir trett av dem) med god samvittighet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 13:20   #14
Muffin
Juniormedlem
 
Muffin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 55
Innlegg: 26
Muffin er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Tusen takk for svar, Kitt !

Muffin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 02:38   #15
Tutte
Medlem
 
Tutte sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 420
Tutte er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Jeg tar også 2 stk av de hver kveld, og her fungerer tarmsystemet helt topp etter at jeg begynte på ketolyse og magnesium !
Håper det blir bedre for deg også !

__________________


Tutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 22:17   #16
Muffin
Juniormedlem
 
Muffin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 55
Innlegg: 26
Muffin er på en erverdig vei

Sv: Forstoppelse

Takk for det, Tutte!

E det uansett hvilken type magnesium man tar ? Leste ett sted om magnesiumsalter (?), at man kunne mangle det om man hadde for hard avføring. Er det magnesiumsalter i vanlig magnesium ?

Muffin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forstoppelse schnuckey Ketolysekuren 14 30-06-08 12:12
Tips mot forstoppelse? bibi Induksjonen 9 10-02-08 00:12
Forstoppelse og magesmerter ... tech Fysisk og mental helse 11 18-07-07 10:38
Forstoppelse :( Gladimat Fysisk og mental helse 6 10-06-07 10:00
Dr.Atkins og forstoppelse. Fleskepølsa Atkins kosthold 12 18-02-04 16:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no