Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Syk av melk?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-08, 16:01   #1
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Syk av melk?

Jeg lurer på om det er noen som har noe forskning å vise til eller personlig erfaring med intoleranse mot melk, ikke melkeallergi altså, men uro, utilpasshet, dårlig konsentrasjon, depresjon og andre psykiske lidelser, mageplager osv?

Grunnen til at jeg spør er at min mor var til utredning hos en som er Mensendieck-terapeut og driver med Herbalife (blant annet); hun anbefaler et lavkarbohydratskosthold uten melk (og uten gluten, men det er vel ikke så mye gluten på lavkarbo ). Mamma har vært gjennom Eurodiett og har ellers levd på Lindberg-kosthold i årevis, men hun er enda plaget med konsentrasjonsvansker, mageplager osv.

Jeg er veldig skeptisk i utgangspunktet, jeg ser jo selvfølgelig ikke noe galt i et melkefritt lavkarbokosthold, men jeg skulle gjerne hatt noe å lese, eller noen argumenter for og i mot?

I følge denne damen som min mor var hos så er melkeprodukter skadelig for mange mennesker, og man kan få enorm bedring av livskvaliteten ved å kutte ut alle melkeprodukter.
Hun viste blant annet til forskning av Karl-Ludvig Reichelt fra Rikshospitalet, som mener det er en klar link mellom depresjon og melkedrikking.

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 19:01   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Syk av melk?

Jeg drikker ikke melk og har ikke gjort det på over 30 år. Det er pga problemer som konsentrasjonsvansker, magetrøbbel, kvalme etc. Har dog ikke problemer med ost, yoghurt, rømme, fløte etc bare det ikke blir for store mengder og helst servert sammen med annen mat.

"Kumelk er for kalver" sa vår barnelege da ungene var små. De har således fått svært lite melk i oppveksten. Melk gir også mye slim som ikke er bra for feks astmatikere som min mann. Så her hos oss er det ingen som drikker melk fra glass som tørstedrikk, nei.

Magetrøbbel, konsentrasjonsvansker, uro og depresjoner er jo meget generelle symptomer og bør vel strengt tatt utredes av en lege om det er svært plagsomt. Alle symptomene er feks også på symptomlisten til fibromyalgi.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:45   #3
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Syk av melk?

Interessant, tusen takk Kitt!
Min mor er godt utredet så det er meget sannsynlig at det er noe intoleranse inne i bildet, jeg håper jeg kan få lære mer om dette!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:47   #4
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Syk av melk?

Min samboer ble forsøkt på melke-fri kost som barn, han hadde litt ADHD-symptomer (men han har ikke ADHD), men jeg tror ikke de merket noen forskjell hos ham.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:50   #5
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Syk av melk?

Denne Mensendieck-dama nevnte at det var sammenheng mellom melkeprodukter og ad/hd, men jeg tenkte da at det sikkert var sukkeret i melken som er synderen?

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:59   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Syk av melk?

Det er noen med autistiske tendenser som visstnok blir bedre med den der dietten der. Ellers kan jeg ikke si at jeg har forandret humør uten melk Mindre syk da. Kortere syk!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 22:10   #7
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Syk av melk?

Sitat:

Mindre syk da. Kortere syk!

Så bra, MegVel! Det er jo ikke lite bare dét

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 22:13   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Syk av melk?

Jeg er ånkli allergisk da!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 00:25   #9
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Syk av melk?

Jeg kjenner flere som har fått bedring i sin ADHD av et liv uten melk, men disse går også på lavkarbo-dietter, så det er ikke nødvendigvis melken som gjør det store utslaget.

Jeg har det i hvert fall mye bedre uten melk. Men jeg har astma, og melk gir helt vannvittig mye slimdannelse hos meg, hvilket igjen gir astma-anfall.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 00:33   #10
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Syk av melk?

Hm -interessant! Åpner seg en helt ny verden for meg her nå!
Flere innspill mottas med takk

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 20:06   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Syk av melk?

Jeg har kjempeproblemer med melkeprodukter, men det går mest på magen. Kvalme, oppkast, diare. Jeg har også til tider hatt vanskelig for å konsentrere meg, har ikke akkurat depresjoner, men har slitt med selvbilde og andre tanker, men har egentlig aldri satt de psykiske plagene i sammenheng med melk (har jo PCOS også, og det er vel en del symptomer der også som stemmer) vanskelig å si. Jeg har alltid vært forsiktig med melk, men har slitt mye med magen når jeg har spist syrnede melkeprodukter. Legen min sier han tror jeg har melkeproteinintoleranse i tilegg til laktoseintoleranse (er kun den siste jeg er utredet for) Jeg skal få sendt inn blodprøver til USA en gang når jeg får råd De kan vist sjekke dette i forhold til melkeprotein.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 02:30   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Syk av melk?

Melk var noe av det første jeg kutta ut, og det var som om noen "dro ut proppen" på meg. Magen som ofte føltes veldig oppblåst og betent ble helt bra igjen, bedre enn noen gang i hele mitt liv. Jeg trodde det var normalt å liksom merke magen sin hele tiden, det var liksom som om jeg hadde hjernen i magen, det ga seg, og det var helt fantastisk!
Magesåret jeg pådro meg for en del år tilbake har ikke murra det minste siden mitt aller siste glass melk.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 10:16   #13
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Syk av melk?

Hei!
Jeg tåler heller ikke melk. bruker ikke det i noen form(heller ikke syrnet). Jeg får mageproblemer, konsentrasjonsprobl, depresjon som du nevner. Gluten kan gi de samme problemene så jeg har kuttet ut begge.
Har en datter på 3 med eksem. Hun kuttet ut melk helt og ble MYE bedre. Var mye forkjølet, snørrete, hostet i flere mnd, var mye våken på nettene etc, dårlig/lav energi(sliten, passiv). Av legen fikk jeg kløstillende og kortison!...jeg spurte om det kunne være mat og han sa nei. Det slo ikke ut på blodprøver. Men jeg kuttet ut både melk(var da bare ost/rømme igjen i kosten vår) og gluten. Det tok et par uker og hun har ikke vært forkjølet siden!
Hun reagerer på samme måte når hun spiser svinekjøtt også. blir sliten, legger seg ned på bakken(orker ikke gå)når vi er på tur, klager over magesmerter, vil bare sitte i vogna, etc...ikke normalt for en 3 åring.
Så nå lever vi uten melk, gluten og svinekjøtt. I tillegg til lavkarbo steinalder kost. Det har sine utfordringer, men jeg synes det går bedre og bedre(dattera får jo litt gl.fri brød, en potet av og til etc).
Jeg kan referere til diverse bøker utgitt om emnet. ellers har også MAT OG HELSE- bladet skrevet mye om dette. Senest i siste utgave om 19 sider om kun melk. verdt å lese. Dessuten har jeg leste mange historier fra virkeligheten og familier som har fått nytt liv etter å kuttet ut melk(og gluten også...de henger som regel sammen, men trenger ikke gjøre det)
Hilsen meg

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 11:37   #14
Gulleline
Medlem
 
Gulleline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Lørenskog
Alder: 53
Innlegg: 184
Gulleline er ny på veien

Sv: Syk av melk?

Jeg leste i siste utgave av Psykisk Helse at det var gjort en undersøkelse av barn med ADHD som ble satt på melkefri diett. Husker ikke helt hvor mange det var som var med (27 eller 29 eller no' sånt) og der sto det svart på hvitt at ALLE med unntak av en person fikk det bedre uten melk. Så man skal ikke kimse av dette...
Selv mener jeg kanskje at melk er for kalvene??? *ler* Drikker kun melk i kaffen - og da er den laktosefri...

__________________
GulleLine



Min-journal - besøk meg gjerne om du vil!
Ny start - uke 22 Pjuh - I'm a work in progress...
Gulleline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Upasteurisert og uhomogenisert melk? Solan Generell ernæringsdebatt 14 15-01-10 13:11
Laktoseredusert melk? AnnaV Spørsmål og svar 20 03-04-06 14:23
Drikker dere melk? Roy82 Atkins kosthold 15 04-03-05 22:56
Overfølsom for melk donjuanwannabe Generell ernæringsdebatt 3 04-10-04 16:13
Syk av å spise sunt og nok? HP Generell ernæringsdebatt 10 02-09-04 14:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no