Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Matlyst

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-07-10, 01:58   #1
Bonsai
Juniormedlem
 
Bonsai sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Alder: 36
Innlegg: 11
Bonsai er på en erverdig vei

Matlyst

Hei.

Jeg startet på lavkarbo på torsdag. Det jeg lurer på er: er det vanlig å miste matlysten fullstendig? Jeg er allerede lei av alt jeg har funnet ut at jeg fremdeles kan spise, og lavkarbobrødet jeg lagde syns jeg ikke var noe godt i det hele tatt. (jeg er veldig kresen på brød - og juksebrød ble helt feil for meg).

Jeg har gått på Grete Roede tidligere, og lærte der at jeg bør holde meg på ca 1600kcal om dagen for å gå ned i vekt.
Har nå skrevet inn på Grete Roede sine nettsider hva jeg har spist, og hvor mye jeg har trent. Da fant jeg ut at jeg har spist 952 kcal i dag, og trent bort 538 kcal. Det innebærer jo at jeg bare har tilført kroppen min ca 400 kcal. Blir ikke dette helt fullstendig galt!? - Selv om GR og lavkarbo ikke akkurat er det samme. Antall karbohydrater er naturlignok nesten ingenting siden jeg omtrent ikke har spist - og jeg har fått i meg ca 5-6 gram karbohydrater i dag.

Hva kan jeg gjøre med matlysten? Jeg har innfunnet meg med at brød er fyfy, men jeg har ikke lyst på godsaker når jeg ikke kan spise alt (Vil ikke ha burger om jeg ikke kan få hele pakka med brød, og siden jeg ikke orker juksebrød, blir ikke frokosten sånn som jeg er vant til.) Det innebærer at middag er det eneste måltidet jeg takler, for det går fint å kutte ut potet/pasta/ris til fordel for et ekstra kjøttstykke.

Jeg er student og har derfor ikke råd til å kjøpe store mengder kjøtt, så jeg har ikke nok kjøtt til å dekke frokost/lunsj/kveldsmat. Ingen av oppskriftene jeg har funnet her på forumet har vekket interessen min heller, siden mange innebærer matvarer jeg enten ikke liker (som ikke gir ny matlyst), eller inneholder juksebrød...

Jeg mistenker at noe av matlysten har forsvunnet fordi jeg føler maten er for fet. Etter å ha levd på GR-kosthold i mange år, så er kroppen min vandt til å få tilført nesten ikkenoe fett, og bare karbohydrater. - og nå er det motsatt.

Det jeg egentlig lurer på er: vil matlysten komme tilbake, og vil jeg føle at dette går lettere med tiden?

__________________


Bonsai er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 05:09   #2
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: matlyst

Jeg hadde det også slik, og da spiste jeg cottage cheese med strøsuketter og kanel, eller med litt jordbærsyltetøy (det finnes typer med mindre karboer i). Og drakk kaffe til, med sukett og fløte i. Dette var frokost altså.
Eller jeg spiste Skyr naturell med strøsukker.
Vi spiser også Fiberrik med solsikker her, det er et slags knekkebrød som er overraskende godt. Det er 2,7 karbo pr stk.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 08:14   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: matlyst

Ja, det er mange som blir mette for første gang i voksen alder på lavkarbo!
Legg til fett. Du må lære deg å elske fett igjen! Smørklump på grønnsakene, cocosa i kaffen, god olivenolje på salaten, spise fettranden på sommerkoteletten og skinnet på kyllingen

Her er en link for studenter:

Sitat:

[IMG]file:///I:/DCIM/102_FUJI/DSCF2001.JPG[/IMG]

OE er en retning innen lavkarbo, optimal ernæring, mye de samme ingrediensene. OE bruker 72KH.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 12:52   #4
Bonsai
Juniormedlem
 
Bonsai sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Alder: 36
Innlegg: 11
Bonsai er på en erverdig vei

Sv: matlyst

Tusen takk for svar. Godt å vite at det finnes råd .

Jeg fikk ikke linken din til å fungere, megvel ?

__________________


Bonsai er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 13:09   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: matlyst

Matlysten kommer seg igjen den, ja!
Begynn gjerne med lite fett og øk sakte, pleier å hjelpe for de fleste!
Har du sett disse trådene:
Hva har du spist til frokost i dag?
Hva skal du ha til middag i dag?
Hva har du spist til kveldsmat i dag?

Mange gode tips til billige og enkle måltider!
Kan hende du må endre litt på din oppfatning av hva som er "frokost" og "lunsj" og "middag". Vi kan jo spise "middag" til alle måltider!


Her er en tråd om lavkarbo på studentbudsjett. Vet det finnes flere også!

Kanskje var det denne Megvel prøvde å legge inn?

Enda en økonomitråd!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 18:02   #6
Tunrida
Medlem
 
Tunrida sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 302
Tunrida er på en erverdig vei

Sv: Matlyst

Jeg opplever det samme.. Har ikke vært sulten på to dager.

__________________


Tunrida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 00:46   #7
Bonsai
Juniormedlem
 
Bonsai sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Alder: 36
Innlegg: 11
Bonsai er på en erverdig vei

Sv: Matlyst

Nå har matlysten kommet tilbake. Det har hjulpet at jeg har innsett at jeg kan spise litt fiberrik (som jeg trodde jeg ikke likte siden det lukter sagflis, men som faktisk smaker veldig godt).

__________________


Bonsai er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matlyst ... Konkelimonke Spørsmål og svar 3 01-06-10 11:31
Dårlig matlyst Smiley123 Spørsmål og svar 8 22-02-10 19:19
Ikke matlyst Elinengelen Ketolysekuren 11 20-08-09 21:48
Har ikke noe matlyst Karbokarbo Ketolysekuren 9 21-11-08 16:19
Dårlig matlyst Sukkerbit Spørsmål og svar 4 02-12-07 20:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no