Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

I ketose, men går ikke ned i vekt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-15, 10:48   #1
Sindre90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2015
Innlegg: 3
Sindre90 er på en erverdig vei
Exclamation

I ketose, men går ikke ned i vekt

Heisann!

Har prøvd lavkarbo i ca. en måned, og synes det går bra å følge kostholdet.
Har funnet ut stadig mer på veien, og de siste to (2) ukene har jeg vært i ketose (testet med keto-stix).

Jeg er 185cm høy, og veier ca. 85 kg. Mann og 25 år gammel. Problemet mitt er at jeg vekten og målebåndet ikke rikker seg av flekken, selv om jeg har minst 10 kg å "ta av".

Har gått veldig bra å kutte karbohydrater, og jeg ligger så og si konstant i ketose.

To helt vanlige dager for meg ser ca. slik ut:

Dag 1:
Frokost: 3 egg, litt kremfløte, 5 osteskiver (vanlig Norvegia), en halv pakke stjernebacon. Smør til steking. Pepper, salt og gressløk. (Lages som omelett).

Lunsj: Samme som frokost.

Sen middag: To karbonader laget av 1 pk. karbonadedeig. 6 skiver ost (vanlig Norvegia). Litt tomat, og litt sukkerfri ketchup.

Dag 2:
Frokost:3 egg, litt kremfløte, 5 osteskiver (vanlig Norvegia), en halv pakke stjernebacon. Smør til steking. Pepper, salt og gressløk. (Lages som omelett).

Lunsj: 200g salma-laks, 1 avokado, litt wasabi og litt soyasaus.

Middag: 1 pk karbonadedeig, hjemmelaget tacokrydder, litt rømme, litt salsa, litt ost, salat.

Vet at det er lite grønnsaker inn i bildet, men fokuset mitt er først og fremst med å holde meg unna karbs. Men er det rett og slett sånn at man må innta en del grønnsaker for å gå ned i vekt? Tar forøvrig vitamin- og omega 3-tilskudd.

Trening har det vært dårlig med disse ukene. Har hatt noen turer på fjellet, men ikke noe mer.

Har dere noen forslag til hva jeg evt. gjør feil? Hva kan man forvente av resultater om man ønsker å gå ned 10kg - hvor mye kan man forvente å gå ned per uke?


Sist redigert av Sindre90 : 02-10-15 kl 10:55.
Sindre90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke? Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 12:11   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

For det første er det ikke sikkert kroppen din syns du har noe å ta av, menns idealvekt er vel høyden minus en meter?
For det andre skader det ikke å tilføre litt grønnsaker for å se om det bedrer nedgangen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 12:27   #3
Miranda13
Medlem
 
Miranda13 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vest i Viken
Alder: 60
Innlegg: 298
Miranda13 er ny på veien

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Sindre90, her.

Heisann!

Har prøvd lavkarbo i ca. en måned, og synes det går bra å følge kostholdet.
Har funnet ut stadig mer på veien, og de siste to (2) ukene har jeg vært i ketose (testet med keto-stix).

Jeg er 185cm høy, og veier ca. 85 kg. Mann og 25 år gammel. Problemet mitt er at jeg vekten og målebåndet ikke rikker seg av flekken, selv om jeg har minst 10 kg å "ta av".

Har gått veldig bra å kutte karbohydrater, og jeg ligger så og si konstant i ketose.

To helt vanlige dager for meg ser ca. slik ut:

Dag 1:
Frokost: 3 egg, litt kremfløte, 5 osteskiver (vanlig Norvegia), en halv pakke stjernebacon. Smør til steking. Pepper, salt og gressløk. (Lages som omelett).

Lunsj: Samme som frokost.

Sen middag: To karbonader laget av 1 pk. karbonadedeig. 6 skiver ost (vanlig Norvegia). Litt tomat, og litt sukkerfri ketchup.

Dag 2:
Frokost:3 egg, litt kremfløte, 5 osteskiver (vanlig Norvegia), en halv pakke stjernebacon. Smør til steking. Pepper, salt og gressløk. (Lages som omelett).

Lunsj: 200g salma-laks, 1 avokado, litt wasabi og litt soyasaus.

Middag: 1 pk karbonadedeig, hjemmelaget tacokrydder, litt rømme, litt salsa, litt ost, salat.

Vet at det er lite grønnsaker inn i bildet, men fokuset mitt er først og fremst med å holde meg unna karbs. Men er det rett og slett sånn at man må innta en del grønnsaker for å gå ned i vekt? Tar forøvrig vitamin- og omega 3-tilskudd.

Trening har det vært dårlig med disse ukene. Har hatt noen turer på fjellet, men ikke noe mer.

Har dere noen forslag til hva jeg evt. gjør feil? Hva kan man forvente av resultater om man ønsker å gå ned 10kg - hvor mye kan man forvente å gå ned per uke?

Har du regna ut omtrent hvor mange kalorier du får i deg? Jeg syns dagsrasjonen din ser enorm ut. En hel pakke på 400 gram kjøttdeig til middag?

Kanskje det er vrient å kjenne etter den nye typen metthetsfølelse? Det er en annen opplevelse enn 'full magesekk'. Det tar tid å venne seg til nytt kosthold, både hode og kropp skal med.

Eksempel på frokost (1 av 4 måltider) for en mann:
3 egg, 2 ss fett, 50 gram rød paprika, halv stor tomat.

Dette gir ca 4 gram karbohydrater, og nok fett til å føle seg mett.

Jeg kan gi deg flere eksempler om du vil. Lykke til!

Ps. Jeg har ikke sugde dett fra eget bryst. Oppskrift funnet hos meget kompetent LCHF-rådgiver.

__________________
Hovedmål:

Julemål:

Miranda13 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 12:52   #4
Sindre90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2015
Innlegg: 3
Sindre90 er på en erverdig vei

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Carisma: Takk for svar! Har en del magefett som jeg håper kroppen er enig om at vi må bli kvitt

Miranda13: Har regnet grovt på det, og kommer opp i ca. 2500 kcal. Har gått på Grete Roede før, og da raste jeg ned i vekt på 2200 kcal, men da spiste jeg mye karbo.

En pakke karbonadedeig er ca 450 kcal, altså ca. 4 brødskiver med moderat pålegg, dersom vi kun ser på kcal-innholdet.

Men takk for svar. Skal prøve å kutte kcal, drikke mer vann, mindre kaffe, spise mer grønnsaker og kutte ut ost, så får jeg se om det hjelper :-)

Sindre90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke? Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 12:54   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Kcal er absolutt ikke vesentlig, men det blir mye protein. Hvorvidt det er avgjørende strides de lærde om, men det skader ikke å forsøke å endre litt sammensetning siden du ikke har hatt noen effekt. Fire uker er en grei prøvetid

Du kan jo sjekke litt i bøkene til Skaldeman, veldig mange menn liker hans tenkemåte. Evt Boka til Pål Jåbekk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 12:55   #6
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Det er nok ikke sånn at man går automatisk ned i vekt bare man er i ketose. Synes vel kanskje som hun over meg at det virker som du spiser ganske mye, når du bruker 1 pk karbonadedeig i hver middag.

Har du lest noen bøker om emnet? Atkins? Ketolyse? Hexeberg? Kan være lurt å sette seg inn i litt litteratur for å forstå kostholdet bedre.

Når det er sagt så er Skaldemann en lavkarboretning uten særlig med grønnsaker, så det skal være mulig å gå ned i vekt uten å spise mye av det, men man er nok litt forskjellige. En har nok mindre "slingringsmonn" når man "bare" skal gå ned 10 kg i forhold til noen som skal ned 40 kg.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 13:47   #7
Miranda13
Medlem
 
Miranda13 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vest i Viken
Alder: 60
Innlegg: 298
Miranda13 er ny på veien

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Sindre!

Utfordrer deg til å benytte diett.no for å regne ut de ulike energikildene i kostholdet ditt.

Foreløpig for meg i dag viser 82% fett, 13% protein og 5 % karbohydrater. Dette er veldig nære det anbefalte. Vi får se hva det blir til slutt denne dagen.

Jeg meldte meg på diett.no akkurat nå. Lettvint og nyttig

__________________
Hovedmål:

Julemål:

Miranda13 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 14:14   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Om du tenker på Skaldemann og hans teori om mer eller mindre null grønnsaker så gjelder vel det helst for de som skal ned rundt 50 kg? Du har jo knapt overvekt å snakke om (sånn bmi-messig er du faktisk normalvektig), så jeg ville kuttet ned på fettet og lesset på med grønnsaker. Det er ingen grunn til å ligge unna grønnsaker fullstendig, de inneholder lite karber (om du ser bort fra de fleste rotgrønnsakene, men det finne jo masse annet), men massevis av andre stoffer som kroppen har bruk for.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 15:49   #9
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kcal er absolutt ikke vesentlig

Jo, når man ikke er så veldig overvektig, og iallefall når man snakker pyntekilo, så kan kalorier være en grei pekepinn.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 15:54   #10
Sindre90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2015
Innlegg: 3
Sindre90 er på en erverdig vei

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Takk for svar, alle sammen!

Skal som sagt gjøre følgende justeringer:

Redusere kcal-inntaket (og dermed også proteininntaket).
Kutte ut ost.
Drikke mer vann (her har jeg nok syndet).
Redusere kaffemengden noe (drikker veldig mye kaffe).
Øke inntaket av lavkarbo-vennlige grønnsaker.
Fortsatt holde meg i ketose.


Så lover jeg å gi beskjed hvordan det går fremover! :-)

Sindre90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke? Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 17:56   #11
Tirill77
Medlem
 
Tirill77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Hvor: Rygge
Innlegg: 163
Tirill77 er på en erverdig vei

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Anbefaler deg å tilføre kål og blomkål.. mange har god effekt av dette for å sette fart på forbrenningen

__________________



" Du trenger ikke bli som andre- bli den beste versjonen av deg selv"
http//www.frufjeld.blogg.no
Tirill77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat for muskler- egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-10-15, 17:03   #12
aceton
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Hvor: Bergen
Innlegg: 12
aceton er på en erverdig vei

Sv: I ketose, men går ikke ned i vekt

Eg har eit ganske likt kosthold, og opplevde det same. Kutt i proteininntaket gjorde susen. Droppa bacon og halverte kjøttdeigen. La i staden til masse smør og majones til frukost-lunsj, og rikeleg med smør/kokosolje i middagen.

aceton er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er i ketose, men går ikke ned i vekt Lillemeg1 Ketolysekuren 14 23-06-14 00:10
Kan man være i ketose og ikke gå ned i vekt? Knubbelubba Spis deg ned i vekt med Skaldeman 17 24-07-12 20:27
Vekt som ikke viser vekt ... NinaOp Generell diskusjon 18 28-02-12 23:07
Hvordan kan man være i ketose og ikke gå ned i vekt? Sunda Ketolysekuren 81 05-06-11 11:09
I ketose, men går ikke ned i vekt ... Nordpia Spørsmål og svar 30 12-12-10 15:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no