Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-10, 12:47   #1
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Jeg har så smått begynt å spise avokado, ok da - jeg spiste avokado i går for første gang på mange, mange år. Det smakte i grunnen ingenting... Men hvordan skal den kjennes ut når jeg kjøper den? Noen var veldig myke så de lot jeg ligge, de aller hardeste lot jeg også ligge, men tok en som var "litt" myk, men sannelig hadde ikke den også stygge flekker inni da jeg delte den. Ingen knep for ikke å ende opp med en stygg en? Skal skinnet være glatt (med litt "knupper" i) eller skal det se mer uttørket ut?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:51   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Ikke akkurat det du spør om, men det finnes to typer avocado.

Denna, som du skal spise


Og denna, som du ikke skal spise.


Bortsett fra det så kommer det vel ann på hva man liker..
Jeg liker de som er litt sånn mellommodne, så prøver å få kjøpt de som kjennes ganske faste, men ikke steinharde ut..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:52   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Kjøp de harde, for de har ikke blitt klemt på så mange ganger, for noen klemmer så hardt på avocadoene at de blir uspiselige når de er modne pga masse brune flekker..

Ellers er jeg like blank som deg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:53   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Kjøp de harde, for de har ikke blitt klemt på så mange ganger, for noen klemmer så hardt på avocadoene at de blir uspiselige når de er modne pga masse brune flekker..

Ellers er jeg like blank som deg.

Men om de er harde må de vel ligge en stund for å mykne litt?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:54   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ikke akkurat det du spør om, men det finnes to typer avocado.

Denna, som du skal spise


Og denna, som du ikke skal spise.


Bortsett fra det så kommer det vel ann på hva man liker..
Jeg liker de som er litt sånn mellommodne, så prøver å få kjøpt de som kjennes ganske faste, men ikke steinharde ut..

Hva er forskjellen på de to??? Bortsett fra at den ene er grønn og den andre blåsvart? Modenhetsgraden?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:59   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hva er forskjellen på de to??? Bortsett fra at den ene er grønn og den andre blåsvart? Modenhetsgraden?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det er faktisk viktig.

Det finnes minst to typer avocado i butikken. Den grønne med glatt litt tynnere skall, og den som er mer grønn/brun/svart med litt tykkere knudrete skall. Den sistnevnte heter Hass Avocado/California Avocado, og inneholder av en eller annen grunn mye mindre karbohydrater enn den grønne, som er fra Florida ! Så hold dere til den brun/grønne. Det er også den det finnes mest av hos oss.

Her er næringsinnhold på de forskjellige typene (pr avocado uten stein, standard størrelse). Legger på bilde og, slik at dere kan se forskjellen !


HASS - CALIFORNIA



Total: 279 Fat:27 239 89% Sat:4 38 14% Poly:3 30 11% Mono:17 150 56%Carbs:13 17 6% Fiber:9 0 0%Protein:3 14 5%Alcohol:0 0 0%

279 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 4 net karber !

NASS - FLORIDA


Total: 489 Fat:47 419 89% Sat:7 67 14% Poly:6 53 11% Mono:29 263 56%Carbs:22 29 6% Fiber:15 0 0%Protein:6 24 5%Alcohol:0 0 0%

489 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 7 net karber !

Hva man lærer her inne!
Sjekk forskjell på karbo- innhold!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:59   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Skulle akkurat til å legge inn
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=426

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:00   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Skulle akkurat til å legge inn
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=426

Godt vi er så dyktige, begge to!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:09   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

De skal gi litt etter, sånn at det så vidt blir et søkk, ikke sånn at fingeren din går gjennom skallet, eller være stenharde. Det er da de er spiseklare i hvert fall. Avokado holder seg overraskende lenge harde i kjøleskapet, men om man kjøper dem harde, så er de som regel klare til å spises om man legger dem på kjøkkenbenken over natta. Avokadoer blir misfargede i kontakt med luft på no time, så sørg for at skallene er hele. Sitron kan stoppe misfargingen noe.
Avokado er best om du spiser det sammen med noe; halver med krabbesalat i, som guacamole, om du spiser lavkarbobrød e.l, ev i salatblader kan du ha avokadoskiver som pålegg med salt pepper, litt skvist sitron og majo. Om nom nom!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:10   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Det finnes ferdig modnet avocado, og de skal være (og er som regel) akkurat passe. Men de er dyrere enn de "vanlige", da.

Kjøper du hard avocado må den modnes La den ligge i romtemperatur noen dager - hvis du legger den i en papirpose sammen med epler går det fortere (pga etylengassen i eplene). Ferdig modnet avocado bør ligge i kjøleskap for å hindre at den blir for bløt.

Og jeg pleier å trykke litt øverst ved stilkfestet for å sjekke modenhetsgraden. Da blir det ikke flekker!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:23   #11
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Jeg kjøper alltid grønne umodne avakadoer og lar de modne hjemme i romtempratur. Krever litt planlegging da.
Da vet jeg at ingen har laget stygge merker i dem.
Jeg legger dem i håndflaten og klemmer fingrene rundt, når de gir litt etter er de modne.
Husk at om du skal lage salat med avakade ol. blir de veldig fort flekkete pga luften. Dette kan motvirkes med å ha litt lime eller sitorn over..
Bare et tips..

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:25   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Tror jeg må lære meg å spise avocado... Det SER jo så godt ut!!

Er det fettet som er i avocado veldig sunt?? Ala cocosa?? Bare lurer siden jeg har fått så tørr hud..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:26   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Jeg har lært å like avocado i det siste.. Tenkte at siden jeg prøvde å få Emma-baby til å spise det når hun var 4 måneder, så burde jeg jo på en måte like det selv også.
Synes det er best med bare salt og pepper på..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:38   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Sitron og havsalt på, bare det - kjempegodt!

Fettet i avocado er supert for tørr hud

Litt info om "Gudenes frukt" (indianerne kalte den det) her - sier mye likt som det jeg skriver over her faktisk, hehe

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 14:06   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Skulle akkurat til å legge inn
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=426

Tuuusen takk begge to! Da vet jeg litt mer!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 14:08   #16
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

om du spiser lavkarbobrød e.l, ev i salatblader kan du ha avokadoskiver som pålegg med salt pepper, litt skvist sitron og majo. Om nom nom!

Hmmm... Bortsett fra at jeg ikke liker majones hørtes det godt ut! Må prøves!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/

Sist redigert av TrillTrall : 24-09-10 kl 14:44.
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 10:16   #17
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal en avokado kjennes ut?

Jeg klarer heller ikke å like avokado, men guacomole spiser jeg XD

Men avokado gjør underverker for både hud og hår. Jeg lager avokadomasker stadig vekk ;P

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan spiser du avokado? Imse Spørsmål og svar 36 22-08-13 18:13
Urolig mage - kjennes ut som babyspark nevergiveup Spørsmål og svar 8 29-01-10 19:57
Jeg skal avslutte ketolyse. Men hvordan skal jeg gjøre videre ifht mat? *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 7 31-05-09 13:26
Fedons franske - hvordan skal den se ut? Jordbær Oppskrifter 10 25-02-07 21:18
Hvordan skal dette gå? paprika Lavkarbo generelt 8 19-08-06 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no