Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Norsk ukeblad om Atkins og Montignac

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-05, 20:18   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Norsk ukeblad om Atkins og Montignac

Når skal egentlig ukeblader og aviser lære seg å sjekke opp fakta før de skriver om noe? Skulle jeg liksom skrevet en bok om plattform-bygging i Nordsjøen etter å ha skumlest et lite skriv om det?

Sitter med ukebladet (fra 25 juli) foran meg, og her står det blandt annet:

ATKINS-DIETTEN:

Ulemper: Kosten blir veldig ensidig og det er umulig å dekke behovet for vitaminer og mineraler og andre næringsstoffer. Å utelukke karbohydratene helt fra kosten er direkte uheldig ettersom hjernen trenger blodsukker for å fungere. Det lave karbohydratinntaket kan gjøre det sur og kan gi deg dårlig ånde.

Makstid: 6 måneder!!!




MONTIGNAC-DIETTEN:

Ulemper: hvis man bare spiser mat med lav GI , må man utelukke viktige og næringsrike næringsmidler. Metoden tar heller ikke hensyn til det totale antall kalorier. Det strider mot all annen vitenskap, ettersom energiinntaket må være lavere enn energibehovet for å gå ned i vekt (hvorfor skrev de ikke det på Atkins mon tro).

Makstid: 3 måneder, fordi kostholdet er unaturlig for kroppen!!!!!!!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:26   #2
sirkeline
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hei

Jeg abonnerer på bladet, og fikk det nummeret du refererer til i forrige uke. Reagerte på akkurat samme måte som deg - ble skikkelig irritert Enig i at journalister generelt bør sjekke kilder bedre før noe kommer på trykk. Fikk nesten lyst til å skrive til bladet for å motbevise påstandene deres, men det er sikkert ingen vits.

Stort sett alle medier har jo drevet heksejakt på dr. Lindberg siden han kom på banen med sitt kostholdsopplegg. Det har heldigvis snudd litt etter hvert. Nå er han jo kostholdsekspert både i Norsk ukeblad og Helse puls på NRK. Det tar tid å snu om på gammel tankegang, men når folket ser levende beviser på hva lavkarbkosthold gjør, vil de sannsynligvis innse at dette er "vettugt"

  Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:33   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Ja det er kjempeflott at Lindberg er kostholdselspert i NU. Jeg har ingenting imot det bladet, altså, leser det hver uke (svigermor abonnerer). Men jeg syns det er rart at journalister kan skrive om noe som om de selv var eksperter, når de faktisk ikke vet hva som er fakta og ikke. Det er jo akkurat, som jeg skrev over, som om jeg skulle skrevet en bok om noe jeg ikke vet hva er??!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:41   #4
sirkeline
Gjest
 
Innlegg: n/a

Helt enig! Det blir rett og slett for dumt. Det som irriterer meg mest, er at folk som leser dette, og ikke har peiling, må tro at alle som lever på lavkarbo er litt dumme

Hvem vil vel gå rundt å være sur, ha dårlig ånde osv?? Tror ingen i mine omgivelser har merket noen endring i negativ retning hos meg hvert fall.

Vi får skrive det på kontoen for dårlig journalistikk, det er det jo nok av

  Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:45   #5
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Dette er jo ganske typisk da! Ukebladene kjører sine side og slankeopplegg med jevne mellomrom og da dreier det seg ikke mest om fakta, men om opplag. Det selger jo, ikke sant!

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 20:50   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Du Iset? Kari Jaquesson står vel ikke oppgitt som kilde noen steds?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-08-05, 23:37   #7
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av HP

Du Iset? Kari Jaquesson står vel ikke oppgitt som kilde noen steds?

Eller Wenche Frölich....eller Kåre Norum.....eller Christian Drevon.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 08:30   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hehehe det hadde jo forklart det meste ja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 11:06   #9
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

hmmm... har vi noe i mot Kari Jaquesson?
jeg har ei venninne som jobber i en resepsjon i et hotell hun hadde bodd på, hun hadde vært ekstremt bicthy når hun ikke hadde fått avslag på regninga fordi hun var kjendis.

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 11:43   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av silje

hmmm... har vi noe i mot Kari Jaquesson?
jeg har ei venninne som jobber i en resepsjon i et hotell hun hadde bodd på, hun hadde vært ekstremt bicthy når hun ikke hadde fått avslag på regninga fordi hun var kjendis.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 12:09   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av silje

hmmm... har vi noe i mot Kari Jaquesson?
jeg har ei venninne som jobber i en resepsjon i et hotell hun hadde bodd på, hun hadde vært ekstremt bicthy når hun ikke hadde fått avslag på regninga fordi hun var kjendis.

Åh herregud så patetisk!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 18:42   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av silje

hmmm... har vi noe i mot Kari Jaquesson?
jeg har ei venninne som jobber i en resepsjon i et hotell hun hadde bodd på, hun hadde vært ekstremt bicthy når hun ikke hadde fått avslag på regninga fordi hun var kjendis.

Ikke så rart det, så feil som hun spiser...

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 22:12   #13
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

Men var det ikke denne uken jeg så et stort ekstra-bilag i norsk ukeblad om kost og helse?? Altså 20 sider ellerno med Fedon Lindberg og folk som har fått bedre liv etter lavkarbo-omlegging???


Syns jeg så det når jeg sto i butikken her om dagen... så jeg ba mamma kjøpe det i morra. Am I right? hihi.
Isåfall er jo det supert, syns nå jeg!

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 22:42   #14
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Stemmer det! Var et bilag med. Stod nok ikke så altfor mye der, men nok til at man får inntrykk av hva det går ut på...

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 22:43   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tingeling

Men var det ikke denne uken jeg så et stort ekstra-bilag i norsk ukeblad om kost og helse?? Altså 20 sider ellerno med Fedon Lindberg og folk som har fått bedre liv etter lavkarbo-omlegging???


Syns jeg så det når jeg sto i butikken her om dagen... så jeg ba mamma kjøpe det i morra. Am I right? hihi.
Isåfall er jo det supert, syns nå jeg!

Det var Hjemmet, jeg kjøpte det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 23:00   #16
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Iset

Det var Hjemmet, jeg kjøpte det.


OG Norsk Ukeblad - hver sin uke, men bilag om Lindberg hadde begge to! (Jeg abbonerer på begge....)

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 00:31   #17
emin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Troms
Alder: 42
Innlegg: 22
emin er på en erverdig vei

Det var disse to nevnte bilagene som gjorde at jeg ble inspirert til å begynne med lavkarbomat.

emin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen+ type maks 20 karber daglig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13
Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva... Chumpsy Ketolysekuren 13 29-07-05 22:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no