Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Natron vs bakepulver ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-07-07, 22:59   #1
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Natron vs bakepulver ...

Hei!
Bakepulver inneholder ganske mye karbo, men har hørt at natron inneholder nesten ingenting...Noen som vet helt sikkert??
Jeg spiser en del rømme-vafler, syns de er nydelige.....men tenkte å prøve å lage med natron i stedet for å få ned karboantallet. Det står i oppskriften at hele røra inneholder 8,5-9 karber, men det kan ikke stemme for en boks rømme har jo 8,7 karber pluss fire egg som er 3-4 karber pluss søtning pluss bakepulver.....Så 8-9 karber stemmer ikke...
Takker for svar!

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 23:11   #2
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Natron vs bakepulver...

Jeg har aldri sett noe tall på hvor mye karbohydrater det er i bakepulver.. skulle vært nyttig å vite
Noen som vet?

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 23:14   #3
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Natron vs bakepulver...

Joda, det står inne på matvaretabellen her under diverse. Det er 37,8 g karbo pr 100 g i bakepulver, og det er jo litt!! Og jeg vet at Natron funker like bra når det er rømme i røra....Men husker ikke hvor jeg leste at det nesten ikke var karber i Natron, kan jo ta feil, derfor kjekt å vite om noen faktisk VET.....

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 08:38   #4
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Natron vs bakepulver...

Jeg har en pakke amerikansk bakingsoda i skapet (som er det samme som natron) og det står 0 karbo. Så jeg regner med at natron ikke inneholder noen karbo.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 09:44   #5
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Natron vs bakepulver...

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

Det står i oppskriften at hele røra inneholder 8,5-9 karber, men det kan ikke stemme for en boks rømme har jo 8,7 karber pluss fire egg som er 3-4 karber pluss søtning pluss bakepulver.....

Oj! Hvilken type rømme bruker du da? Vanlig seterrømme har jo 1,6 karber pr. 100 gram. Anbefales!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 09:59   #6
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Natron vs bakepulver...

Neida, det er en utdatert/feil opplysning.. De inneholder 2,9kh.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 10:09   #7
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Natron vs bakepulver...

Men uansett er det stor forskjell på 2,9 og 8,7 karber, da

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 12:12   #8
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Natron vs bakepulver...

8,7 er hele rømmeboksen.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 13:36   #9
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Natron vs bakepulver...

Takk for avklaringen! Kan umulig ha vært våken "så tidlig" på dagen Er så vant til å tenke "pr. 100 gram" hele tiden - får unnskylde meg med det!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 17:11   #10
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Natron vs bakepulver...

Godt at dette nå er avklart..!! Seterrømme inneholder 2,9 pr 100 g og hele boksen er dag ca 8,7. Og ja, jeg er ganske sikker på at Natron ikke har karber i seg. Lagde vafler med natron i stedet for bakepulver i går og de ble knall! Oppskriften er bare super!!! Vaflene blir gode, lette å lage, henger flott sammen (akkurat som vanlige vafler) og man blir mett av 3 stk! Mine er ganske tynne og fine, omtrent som pannekaker...nam,nam....

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 20:45   #11
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Natron vs bakepulver...

Og hvilken oppskrift bruker du, da Siss1? Høres så gode ut når du skriver om dem Finnes den i oppskriftssamlingen her?
Hilsen vaffel-charmtassen

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 23:04   #12
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Natron vs bakepulver ...

Jo det skal jeg si...det er en oppskrift jeg fant her inne, men endret den litt etter egne smak. De heter bare rømme-vafler.

Det er :
1 boks seterrømme
4 egg
80 gram smelta meierismør
søtning (f.eks 1 ss splenda)
10 dråper vaniljeessens
3 ts joahnneskjernebrødmel
2 ts natron
event. litt vann hvis du syns røra blir for tykk. (den skal være tykkere enn vanlig vaffelrøre altså)

Noen har også i litt kardemomme, det er smak og behag...La røra stå 3-4 minutter så den tykner. Stek uten smør på jernet. Ikke ta for mye røre på jernet for den brer seg godt utover...Jeg lager disse ofte og de blir alltid like vellykkede. Jeg får 10-12 vafler av denne røra. Lager som regel bare 3-4 stk og setter resten i kjøleskapet til dagen etter. Den holder seg noen dager, men hender jeg har i litt vann og rører den opp igjen.

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 09:18   #13
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Natron vs bakepulver ...

Tusen takk for oppskriften! Det blir nok vafler i kveld ja!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 23:55   #14
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Natron vs bakepulver ...

Prøvde denne oppskrifta idag, men røra ville bare ikke tykne. Putta oppi bakemix, men det hjalp heller ikke. Skal den bli litt sånn rennende, flytende? Nå er jbk-melet mitt litt gammelt, kan det være det som er årsaken? Men de smakte godt med smør og rørte bringebær (med sukrin).

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 07:50   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Natron vs bakepulver ...

Har aldri hørt at jbkm kan bli for gammelt, men røra bør stå litt for det tykner ikke umiddelbart.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 00:31   #16
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Natron vs bakepulver ...

Hei. Nå har jeg funnet ut hvorfor jbk-melet ikke funka. Jeg brukte noe karob-pulver jeg hadde stående fra Fedon-perioden min i 2002. Problemet var nok ikke at det var for gammelt, men at det var feil type jbk-mel. Nå er riktig type kjøpt inn og skal prøve oppskrifta rømmevafler på nytt med bringebær til. :-)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bakepulver? Kanutten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 08-05-08 11:54
Bakepulver Summer Generell ernæringsdebatt 1 08-02-05 13:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no