Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Kaffe uten noe attåt"

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-10-10, 19:20   #1
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

"Kaffe uten noe attåt"

Leste hjemmet nr 40 i natt på jobben. Der var det 4 damer som hadde svart på innlegget til en 83 år gammel dame. Har ikke fått lest hele innlegget til denne damen, da dette står i nr 34. Men sammendraget ukebladet gir av innlegget, er som følger:
Hun er lei av å bli traktert kaffe uten å få så mye som en lite kakebit når hun besøker andre. Særlig yngre mennesker hopper over baksten, "Baker ikke ungdommen lengre?"Spørr hun.


Dette er egentlig lite sjokkerende , da damen er 83 år, hun er nok 0 og niks interessert i å lære om eller å legge til seg, noen sunn livstil, men svarene er fra et studentpar på 24 og 27, en dame på 40 og 2 svar fra noen som virker som de er litt eldre. De to som nok er litt eldre foreslår å ta med hjemmebakst selv, ungdommen har nok ikke tid mener de. De tre yngre som svarer sier at å jo de baker, hver helg baker de noe nytt sier studentparet, så det alltid er hjemmebakst i huset. Damen sier hun alltid har noe godt i huset og elsker å bake gjærbakst.


Ingen sier at- tiden har forandret seg, mange er nå meget kostholdsbevisste og har av den grunn ikke kaker og snacks i huset til enhver tid, men holder det til bursdager, jul, påske og kanskje lørdagskvelden.. Kommer denne damen sjeldent til noen er jeg enig i at man setter fram noe, men at det MÅ være kaker, er jeg ikke enig i. Det er hvertfall helt bevisst at jeg ikke alltid har hjemmebakst(tradisjonell gjærbakst) i huset, jeg har nemlig ikke godt av det, det synes jeg ikke familien min eller gjestene mine har heller. Unntakene er nevnt over. Er noen sjeldent på besøk, eller er langveisfra vil jeg servere en bedre middag, eller skjære opp grønnsaker/frukt og nøtter/sette fram mørk sjokolade/ lage en sukkerfri gele-noe i den duren. Jeg mener hvertfall at evnen til å nyte en god kaffe UTEN noe attåt, er en 100% positiv evne.

Ble litt langt, men ble litt engasjert. Mener ikke dette pga at jeg slanker meg forresten, har praktisert en slik tankegang i årevis.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 23:14   #2
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

du vet den eldre garde er oppvokst med at det skulle serveres når det kom folk, enten kaker , smørbrød .rundstykker,,osv,,
ingen skulle gå sultne fra deres hjem,

og en dame på over 80 vil nok vansklig forstå at den tiden er forandret

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 23:53   #3
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Opprinnelig lagt inn av streber, her.



Dette er egentlig lite sjokkerende , da damen er 83 år, hun er nok 0 og niks interessert i å lære om eller å legge til seg, noen sunn livstil, men svarene er fra et studentpar på 24 og 27, en dame på 40


Ingen sier at- tiden har forandret seg, mange er nå meget kostholdsbevisste og har av den grunn ikke kaker og snacks i huset til enhver tid, men holder det til bursdager, jul, påske og kanskje lørdagskvelden.


Det forstår jeg og det var ikike poenget.DEt siste på quoten er poenget.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 00:19   #4
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

I neste hjemmet er det lavkarbo artikkel så jeg!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 01:34   #5
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Var om Lavkarbo på nrk i kveld også, Moskva Marit gikk ned på lavkarbo først, så opererte hun magesekken. Interresant program.Kommer ikke på hva det intervjuprogrammet heter i farten, men det går hver lørdagskveld.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 01:42   #6
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

"Viggo på lørdag" og dere finner det her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/673455/

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 02:28   #7
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Thank you sjanten

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 09:32   #8
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

MoskvaMarit så bare skummel ut nå, synes jeg! Nei, takke meg til noen kilo overvekt da...

Jeg tror litt av forskjellen på før og nå også ligger i hvordan vi i dag er vant med å spise veldig mye når det skal være "kos". Jeg tror ærlig talt ikke det ville vært et stort problem dersom jeg var normalvektig og spiste én kjeks til kaffen når det var besøk 2-3 ganger i uka, eller hadde tatt opp et kringlestykke til hver fra fryseren. Men i dag spiser vi ikke én kjeks. Vi spiser to pakker med store cookies. Den lille sjokoladen til lørdagsgodt er erstattet av en stor pose smågodt. Brusen på 0,33 liter er erstattet av en halvannenlitersflaske.

__________________
~Ulvemor
Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 14:20   #9
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Hun ble operert etter et hjerteinnfarkt, hun brydde seg ikke om at hun var overvektig før hun ble syk fortalte hun, da begynte hun å gå ned i vekt for å bli friskere, så kom infarktet, da behøvde hun å gå ned enda raskere, for å prøve å forhindre et nytt, derfor ble hun såpass slank. Hadde valgt nøyaktig det samme , om det stod om livet

Klart det ikke gjør noe med en kjeks tre ganger i uken, men den kjeksen kommer i tillegg til de gangene man selv er borte å blir tilbudt is og kaker ol, det kommer i tillegg til servering pga bursdager eller bare "kos" på jobben, det kommer i tillegg til "lørdagskos" med familien, selskaper etc -samler man dette blir det en fin liten haug. Det er DET jeg mener, man kan ikke bare ta litt her og litt der, ikke om man har lett for å legge på seg. Andre har ikke godt av masse sukker de heller. Men av og til kan man bake til besøk og forsyne seg når man er borte, synes bare ikke det skal være regelen- at det er forventes at folk skal ha fryseren fulle av gjærbakst og at man MÅ spise sukkermat når man samles. Jeg mener det er positivt hvis den tradisjonen brytes, overvekten øker stadig i dette landet.

Er det virkelig ingen-på et lavkarboforum-som er enig i at det å ha evnen til å kunne kose seg med en kaffekopp uten noe ved siden av- er en BRA ting??

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 14:33   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Stortsett alle eldre rundt type 70-80 år, jeg kjenner, har alltid noe å servere. Jammen er de ikke et sekund overvektige, noen av dem heller.
Levd lenge har de tydeligvis også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 14:37   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Det er jo fint å kunne drikke kaffe uten noe ved siden av, være seg sukkerholdige eller lavkarbokaker.. Men er jo heller ikke noe problem om det er det eneste man "skeier" ut med

Kanskje jeg er for ung, for jeg har aldri lagt merke til at andre enn de eldre har den vanen. Synes alle er på slankern heeele tiden, jeg. Kan ikke "unne seg" noenting. Alt er farlig og feitende og huff og huff.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 14:46   #12
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Jo jeg er helt enig Streber - en kopp kaffe eller te i seg selv bør kunne være tilstrekkelig kos. Uten evnen til å føle det sånn, hadde ikke jeg kunnet leve lenge på lavkarbo tror jeg.

En deilig kopp kaffe (f.eks med kanel i) eller en kopp te er Kos med stor K for meg. Den opplevelsen lar meg overleve i mange situasjoner når andre spiser kaker, kjeks eller noe annet attåt. Jeg føler jeg greier meg fint uten - har lært meg å sette stor pris på 'bare' kaffe eller te.

Og samtidig må jeg innrømme at jeg synes det er ekstra trivelig å titte innom noen eller få besøk selv når jeg vet at en kopp kaffe eller te er mer enn nok bevertning.

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 15:12   #13
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Nellie, jeg har også sagt det her- at er dette det eneste man skeier ut med, er det ikke noe problem MEN det blir et problem når det kommer i tillegg til så mye annet. Jeg hadde personlig et halvt år jeg hvor jeg ikke var så streng med hva jeg sa ja til, litt her og litt der. PÅ dette halve året kom ALL den vekten jeg nå har slitt med i over 1 1/2 år- 19 kg fordi jeg "unnet" meg litt her og der. Jeg overspiser ikke forresten. 3 av mine 4 besteforeldre har diabets, en pga av denne vanen(vi snakker for deres del formiddagskaffekos, ettermiddagkaffekos hver dag+ i besøk hos andre)Disse 3 er også overvektige. Hvorfor den ene berger klar av sukkersyke og overvekt går i haugen over "ting jeg ikke forstår"
(Min manns farmor var svært overvektig og fikk diabetes, morfaren er overvektig, men ikke mormoren.)
Kjenner endel som alltid baker og serverer søtt- på min alder, jeg er selv 35-ikke steingammelt det heller, men heldigvis for meg som MÅ passe meg er det også like vanlig at man setter fram kaffe og gjerne vann eller farris.


Så bra sjanten, at noen er enig med meg, hadde ærlig talt ikke forventet at så få skulle være enig i at det bør være regelen at kaffen nytes uten noe -og et sjeldent unntak at det skal være noe til. De fleste er vel opptatt av et kosthold med lite sukker her inne??

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 15:19   #14
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Det er ikke noe problem å ta en kjeks eller sjokoladebit til kaffen, for de fleste. Så lenge det er tilbehøret som er 'attåt' så greier man seg kanskje fint. Problemet er vel når kaffen eller teen blir en unnskyldning for å få det som er 'attåt' og det blir oftere og oftere fordi det er dèt man forbinder med kos.

Så lenge kaffen eller teen får spille hovedrollen så er vi vel stort sett safe

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 15:29   #15
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Nettopp det jeg mener

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 15:53   #16
sitv
Juniormedlem
 
sitv sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Arendal
Innlegg: 24
sitv er på en erverdig vei

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Jeg har ingen problemer med kaffe uten noen til !! Elsker kaffe ,men bruker fløte i kaffen.Trenger heller ikke lørdagskos,da jeg koser meg heller med en god middag på lørdagen.Så kaker og søtt brukes kun til selskaper og jul.

sitv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 16:04   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Opprinnelig lagt inn av Ulvemor, her.

MoskvaMarit så bare skummel ut nå, synes jeg! Nei, takke meg til noen kilo overvekt da...

Enig... Dama ser trasig ut nå!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 16:06   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Det blir jo akkurat som å si at "Tidligere røkte jeg bare når jeg drakk.. Nå drikker jeg for å kunne røyke.."

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 16:47   #19
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei
Exclamation

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Vet dere - jeg tror vi alle hadde tatt samme valg som henne om vi hadde stått overfor samme dilemma: "Operer deg og ta de konsekvensene som måtte komme, eller dø."

Hvordan hun ser ut utseendemessig, er èn ting - og lite vesentlig. Etter mange års overvekt ville det være rart om det ikke syntes etter å ha mer enn halvert kroppsvekten. Det jeg synes er trist, er at hun ikke virker lykkelig. Hun hadde neppe valgt operasjon om ikke det stod om livet. Hun er et levende bevis på at det der med vekt ikke skal avgjøre hvordan man har det - med mindre det går utover helsen.

Jeg synes hun er et godt forbilde for sunne holdninger og en bra innstilling til det å skille seg ut og være litt annerledes - og likevel ha integriteten i behold.

Jeg står selv offisielt i kø for GBP. Jeg har vært gjennom alt av undersøkelser, ernæringsfysiolog og psykolog og det hele og fått 'go' for en operasjon. Men èn ting var uprøvd for min del - nemlig lavkarbo. Så da jeg skulle begynne på det 10 ukers forberedende kurset før operasjon, valgte jeg å melde meg av og tok kontakt med Sofie Hexeberg i stedet. I tillegg leste jeg meg opp på alt jeg kom over av litteratur og bøker om ketogen kost.

Jeg har hele tiden strittet imot en operasjon fordi min overbevisning er at det må gå an for meg som fysisk er rimelig frisk i forhold til mange andre, å miste de kiloene som truer helsen på lang sikt. Prosessen med operasjon ble satt i gang av legen får å ha en plan B - mens plan A er å gi denne kroppen noen måneder på å prøve å få hormoner og vekt i en bedre balanse enn nå.

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 17:31   #20
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Kaffe uten noe attåt"

Lykke til Sjanten, det hadde jo vært topp om du slapp operasjonEnig med deg ang alt du skriver om Marit K.Sitv bra å høre at du kan kose deg bare med kaffen Kanutten, dama så ikke bra ut, men hun ble anbefalt operasjon for å berge livet.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Bedre uten brød" - oppsummerings/skravletråd Iset Optimal Ernæring 43 03-04-12 14:08
"Bedre uten brød" nå på tilbud på Haugen Bok! (99,-) mofe Bøker om ernæring og helse 32 17-01-10 00:20
Samletråd for oppskrifter uten dyre og "sære" ingredienser Lollypop! Frokost og kveldsmat 12 11-01-10 19:57
Beste lavkarbokake som kan serveres "vanlige folk" uten å måtte forklare Up-and-down Kake/dessert og snacks 8 08-03-09 21:45
Jippi nå har jeg kjøpt boka "Bedre uten brød" Iset Lavkarbo generelt 5 28-11-05 23:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no