Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Om å gå bananas på nøtter

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-04, 14:08   #1
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien

Om å gå bananas på nøtter

Jeg trengte sårt til litt kveldsgodt i helgen, så jeg kjøpte rå peanøtter og rå catchewnøtter og ristet dem i ovnen uten fett på 175 grader - deretter helte jeg på en teskje kaldpresset olivenolje av beste slag og saltet med Seltin. Tok boksen med i stua og spiste sikkert alt for mange nøtter, men de var så gode og jeg mistet styringen.

Hvor mye kveldsgodtnøtter av denne sorten kan jeg egentlig spise? Har jeg ødelagt hele greia og må betrakte det som en sprekk? :riste, skjelve: Jeg håper jeg kan spise maaaasse nøtter, de var så innmari gode.....

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 03-08-04, 14:20   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

For meg er det psykisk best å tillate seg noe av og til, la det være lov. Slik at det blir minst mulig som oppleves som en sprekk. For meg er opplevelsen av en sprekk faligere en det jeg eventuelt spiser 'i sprekken', fordi en det en ordenlig sprekk da er det liksom bare og gi opp. Altså, jeg ville ikke kalt det en sprekk uansett så legne det er på lovlig mat og nøtter er sundt.

Men, akkurat de nøttene du her spiste var kanskje ikke så sunne. Du ristet dem på litt for høy temperatur. Allerhelst bør du spise nøttene rå. Men ristede nøtter (og solsikkefrø) er innmari godt. Oljen i nøttene blir ødelagt ved temperatuerer over 120. Jeg rister nøtter på 100 grader for sikkerhets skyld!

Lag nye, og kos deg med måte!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 03-08-04, 16:07   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Guro: Du får liksom sagt det du..... (Signerer)

Men Spirea, hvor fikk du kjøpt rå usaltede peanøtter? Var de uten skall?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 03-08-04, 16:11   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Det vil jeg vite også!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 03-08-04, 17:19   #5
Doris
Juniormedlem
 
Doris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 61
Innlegg: 20
Doris har en fantastisk aura rundt segDoris har en fantastisk aura rundt seg

Jeg svarer jeg...på innvandrerbutikk har jeg fått det i alle fall!

Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-08-04, 17:36   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

kansje jeg kan få dem til å bestille her inne også da..
Hvilket merke?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 03-08-04, 22:53   #7
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Lise

Guro: Du får liksom sagt det du..... (Signerer)

Men Spirea, hvor fikk du kjøpt rå usaltede peanøtter? Var de uten skall?

Vi har bare èn innvandrerbutikk her i byen, men han har rå og usaltede nøtter med bare det tynne, brune skallet igjen. Har sett det i mange andre tilsvarende butikker andre steder. I innvandrerbutikken på Kolbotn fikk jeg kjøpt 86% sjokolade, så det kan hende innehaverne av disse butikkene har skjønt hva vi trenger

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 03-08-04, 22:54   #8
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av guro

For meg er det psykisk best å tillate seg noe av og til, la det være lov. Slik at det blir minst mulig som oppleves som en sprekk. For meg er opplevelsen av en sprekk faligere en det jeg eventuelt spiser 'i sprekken', fordi en det en ordenlig sprekk da er det liksom bare og gi opp. Altså, jeg ville ikke kalt det en sprekk uansett så legne det er på lovlig mat og nøtter er sundt.

Men, akkurat de nøttene du her spiste var kanskje ikke så sunne. Du ristet dem på litt for høy temperatur. Allerhelst bør du spise nøttene rå. Men ristede nøtter (og solsikkefrø) er innmari godt. Oljen i nøttene blir ødelagt ved temperatuerer over 120. Jeg rister nøtter på 100 grader for sikkerhets skyld!

Lag nye, og kos deg med måte!

Takk! Neste ladning skal på 110 grader, så gjør jeg ikke noe galt. Men "med måte" likner mest på mora min sin måte å overlevere oppskrifter... "sånn akkurat passe"....

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 05-08-04, 15:42   #9
Doris
Juniormedlem
 
Doris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 61
Innlegg: 20
Doris har en fantastisk aura rundt segDoris har en fantastisk aura rundt seg

har dere forresten smakt den 99%-sjokoladen? Det var tortur - jeg har aldri løpt ned trappa hjemme så fort og spytta i do! *PFØY!* som å stikke tunga i kakaoboksen.

Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-08-04, 23:28   #10
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien
Red face

Opprinnelig lagt inn av Doris

har dere forresten smakt den 99%-sjokoladen? Det var tortur - jeg har aldri løpt ned trappa hjemme så fort og spytta i do! *PFØY!* som å stikke tunga i kakaoboksen.

Nope, men jeg har prøvd 86% og den er aldeles fortryllende og helt umulig å la være å ta "bare litt" som min bittelille (22 mnd.) sier. Og mange ganger "bare litt" - kan jo bli et berg av sjokolade.

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 12-08-04, 16:30   #11
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Doris

har dere forresten smakt den 99%-sjokoladen? Det var tortur - jeg har aldri løpt ned trappa hjemme så fort og spytta i do! *PFØY!* som å stikke tunga i kakaoboksen.


En skje ren kakao gjør jo samme nytten . Kanskje en skal prøve å lage en sjæl. Kakaopulver og en dæsj smeltet meierismør, settes i kjøleskap. Uten hverken kunstig eller ekte søtstoff. Kommer jeg over den 99% så skal jeg prøve den

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-08-04, 18:03   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Doris

har dere forresten smakt den 99%-sjokoladen? Det var tortur - jeg har aldri løpt ned trappa hjemme så fort og spytta i do! *PFØY!* som å stikke tunga i kakaoboksen.

Kan tenke meg det ja. Selv ihuga sjokolade elskere spiser ikke 99% sjokolade slik man spiser vanlig sjokolade. En bitteliten bete (5 gram eller under) spises i knøttsmå biter og smeltes på tunga. Selv det er for mye for de fleste. En venninde av meg spiser 5 gram 99% når hun har PMS plager. Hun sier det hjelper. Hun bruker 1/2 time på den 5 grams biten......

Jeg spiser 10 gram 85 % (Lindt Excellence) hver dag. Og der er nok til å stagge sjokolade lysten min.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-08-04, 19:41   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Hi hi... tredje gangen jeg går inn på samme tråden nå... Skulle lese om nøtter jeg skjønner dere... og sånn litt i svime, s har jeg ikke fått med meg helt at det er nøttetråden som er snudd ...

Jeg blir forresten veldig skjokoladesugen av alt dette skjokoladepratet deres...

Jeg synes 70% blir nok jeg... til nød 72%, men mannen spiser 86% og synes det er godt... Han kan spise to plater i slengen...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Masse nøtter på lørdag men ikke kløe etterpå! donjuanwannabe Vedvarende vekttap 2 07-06-04 22:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no