Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan ikke jeg gå på Atkins???

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-08-06, 14:31   #1
Maya2006
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 21
Maya2006 er på en erverdig vei

Kan ikke jeg gå på Atkins???

Jeg skal ned 8 kg. Betyr det at jeg ikke kan gå på Atkins??? Blir usikker etter å ha lest innlegg her i forumet. Kan jeg risikere å gå opp i vekt ved å gå på lavkarbo???

Maya2006 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/egen Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 15:03   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Selvfølgelig kan du gå på Atkins men...
Spørsmålet er om du vil bli 8kg lettere eller 8 kg slankere. Atkins er et langsiktig prosjekt og en livslang omlegging av spisevaner, ikke en kjapp kur. Du vil nok kunne bli 8 kg lettere iløpet av 4-6 uker, men hva etter det? Atkins handler om å omstille kroppen fra å forbruke karbohydrater som energikilde til å bruke fett (også eget kroppsfett) som energikilde, og fordi kroppen også må lære å bruke av sitt eget fett er Atkins godt egnet for folk med stor overvekt, fordi dette er en prosess som tar tid. For de med bare noen kilo ekstra er det bedre med en langsiktig sakte vektnedgang f.eks. vha Fedon Lindberg o.l. I første omgang vil jeg tilrå deg å bare kutte ned på sukkerforbruket og karbohydratinntaket, spise mindre brød, mel, bakevarer, potet, ris, pizza, is, sjokolade og andre godiser og heller spise mer (sunt) fett og grønt.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 15:18   #3
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Opprinnelig lagt inn av Maya2006

Jeg skal ned 8 kg. Betyr det at jeg ikke kan gå på Atkins??? Blir usikker etter å ha lest innlegg her i forumet. Kan jeg risikere å gå opp i vekt ved å gå på lavkarbo???

Må si meg enig med Jan her. 8 kilo overvekt er lite. Det er sikkert evig nok for den som har 8 kilo for mye men dette blir kosmetisk. Men overgang til Atkins tror jeg på. Ikke bare for vektregulering, men en ny livsstil som skal vare livet ut. Er du her for å finne en hurtigkur, tror jeg nok de fleste vil advare på det sterkeste. Men en langsiktig kostomlegging kan mange mye om.

Kanskje kan Fedon også være et alternativ? Eller Atkins vedlikehold?

Poenget her blir langsiktighet. Dette er et valg for livet!

Lykke til!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 15:27   #4
Maya2006
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 21
Maya2006 er på en erverdig vei

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Takk for svar! Nei, jeg er ikke her for å ta en kjapp kur..., men vil gjerne se at vekten beveger seg nedover! 8 kg er kanskje ikke så mye, men de har sittet bom fast i 3 år etter røykestopp. Det er utrolig slitsomt å ikke være fortrolig med sitt eget speilbilde.
Har forsøkt å leve så grønt som mulig og har tellet kcal. Det har ikke hjulpet på vekten.
Har stillesittende jobb, men trener i gj.snitt 3 ganger i uken (step og kondis) i tillegg til et par timelange spaserturer.
Alle gode råd mottas i takknemlighet!!!

Maya2006 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/egen Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 15:36   #5
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Opprinnelig lagt inn av Maya2006

Takk for svar! Nei, jeg er ikke her for å ta en kjapp kur..., men vil gjerne se at vekten beveger seg nedover! 8 kg er kanskje ikke så mye, men de har sittet bom fast i 3 år etter røykestopp. Det er utrolig slitsomt å ikke være fortrolig med sitt eget speilbilde.
Har forsøkt å leve så grønt som mulig og har tellet kcal. Det har ikke hjulpet på vekten.
Har stillesittende jobb, men trener i gj.snitt 3 ganger i uken (step og kondis) i tillegg til et par timelange spaserturer.
Alle gode råd mottas i takknemlighet!!!

Ja, siden du tenker langsiktig kan nok Atkins være fint! Men vær klar over behovet for mer karbohydrater ved harrd trening. Det ligger en del informasjon om det her inne. Og i starten blir du sannsynligvis fortere slapp. Men som sagt. Søk rundt i forumene og start opp!

Glem kaloritelling! Glem sult! Spis fett og bli sunn!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 15:36   #6
ellenmaria
Medlem
 
ellenmaria sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Fetsund
Alder: 43
Innlegg: 62
ellenmaria er på en erverdig vei

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Hei du!

Er litt i samme situasjon som deg. Skal ikke ned så mange kilo, men har allikevel valgt Atkins. Jeg valgte den mest på grunn av de helsemessige virkningene Atkins har, ble "frelst" etter å ha lest boken, og håper også at jeg med tiden mister de siste "vanskelige" kiloene. Er vel heller bedre å bruke litt tid på å få av seg vedhenget og at det forblir borte, enn kjappe løsninger, hvor man er nesten sikker på at kiloene kommer tilbake?

Jeg er ihvertfall sikker på at mitt valg er riktig for mer, tilogmed samboeren min som lo av meg de første ukene, kastet seg på karusellen i forrige uke fordi han så hvordan effekt den har hatt på kroppen min! Har ikke gått ned noen kilo enda, men merker at bukser sitter litt løsere..

Så råder deg til å lese boken til Atkins, står også råd der til de som ikke ønsker å gå ned så mye, og bestemme deg etter det.

ellenmaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 15:54   #7
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Opprinnelig lagt inn av Maya2006

Har forsøkt å leve så grønt som mulig og har tellet kcal. Det har ikke hjulpet på vekten.

Noe av det viktigste (og beste) med Atkins er at du kan glemme kaloriene. Det er nemlig sammensetningen fett/proteiner/karbohydrater av kostholdet som betyr noe. Å telle kalorier i håp om at jo mindre kalorier dess større vekttap blir bare frustrerende og fører til at kroppen kjører på sparebluss for ikke å miste vekt, og det er jo det motsatte av det du egentlig vil oppnå.

P.S. En ting til: vekten sier ingenting om hvor slank du er, bare hvor lett eller tung du er. Tenk litt på det også.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 16:28   #8
Maya2006
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 21
Maya2006 er på en erverdig vei

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Jeg hadde tenkt å benytte Atkins i bunn, men med en tilpasning mot Blodtypedietten. Jeg har blodtype O, så det skulle være midt i blinke. Dette er min 3.dag! Var ganske slapp da jeg sto opp i dag, men følger meg ganske pigg nå!! Har spist 2 egg til frokost, litt ost som mellommåltid og kyllingsalat til lunsj. Høres dette OK ut.

Vil også takke for et flott forum - føles godt å vite at en har "venner" når det røyner på.

Maya2006 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/egen Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 18:25   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Kan ikke jeg gå på Atkins???

Atkins passer i grunn de fleste. bare les boka og sett deg godt inn i den. når du har lest kan du velge m du vil gå på induksjon eller ikke, men siden du ikke skal så mye ned, så kan du jo følge litt vedlikehold/fedon evt tilpasse det mot blodtypedietten...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 14:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no