Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vannprosent?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-14, 21:48   #1
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Vannprosent?

heisann, noen som vet hvor mye prosent vann en bør ha i kroppen ca?

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 21:53   #2
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: vann%?

Kroppen består av 70-75% vann

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 22:19   #3
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: vann%?

jeg målte vannprosenten på en slik spesiell vekt hvor man kan måle vann, fett og muskler og vannprosenten min var 47%

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 22:47   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: vann%?

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

jeg målte vannprosenten på en slik spesiell vekt hvor man kan måle vann, fett og muskler og vannprosenten min var 47%

Sånne vekter er ikke pålitelige

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 22:48   #5
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: vann%?

Ta slike tester som Tanita og InBody med en klype salt. De er ikke særlig nøyaktige.
Jeg har hatt kurs i begge to.

Så fremt du tar dem til nøyaktig likt tidspunkt hver gang, er det et ok middel for å måle fremgang. Det er viktig da å feks ta den på morgenen før frokost, før du har vært aktiv hver 8 uke. Husk at slike ting som mensen spiller en stor rolle.

Ellers så kan du ikke stole på testen.
Jeg har feks fettprosent på mellom 3,5 og 4 hver gang jeg tar en InBody test det siste året. Som jente hadde du vært dau med den fettprosenten, og det er jeg så absolutt ikke


Ikke heng deg for mye opp i selve tallet. Se heller forskjellen på tallene fra gang til gang

__________________
Min journal: Kristines vei mot velvære
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 22:56   #6
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: vann%?

hu fant bare ut at jeg har veldig mye vann i kroppen, mye overflødig som jeg ikke får ut av kroppen, det skal ikek gå an å ha fettprosent på mellom 3, og 4%, til og med fitnessuttøvere har mer enn det og det var verken tanita eller inbody vekt jeg veide meg på

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 23:03   #7
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: vann%?

Om du har mye vann i kroppen er det beste å ta turen til legen å få sjekket om det er noe alvorlig. Jeg har studert sykepleier og er ganske opptatt av slikt Om det er noe så finnes det en rekke medikamenter for å bli kvitt vann. Men det beste er jo å finne årsaken til hvorfor du har mye vann i kroppen. Stress, dårlig kosthold, under menstruasjon, høyt saltinntak er årsaker som gjør at kroppen holder mer vann enn vanlig.

__________________
Min journal: Kristines vei mot velvære
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 23:04   #8
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: vann%?

Og, nei. Jeg har helt klart ikke en fettprosent på 3,5 -4.
Har målt med fettklype også hos en "fitness coach" i Oslo. Fettprosenten ligger på rundt 18 -20, så InBody testen viser veldig, veldig feil!

__________________
Min journal: Kristines vei mot velvære
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 23:07   #9
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: vann%?

jeg gikk på antidepressiver for noen år siden og la på meg 20 kg bare vann.
jeg har tatt noen tester til en biopat og hun sa jeg hadde mye stress på nyrene som gjorde at jeg samlet vann.

hun jeg målte meg til hos på torsdag sa at siden jeg har så lite som 47% vann i kroppen så har jeg mye overflødig vann. hadde fettprosent på 36% og gått over det normale når det gjaldt muskelmasse

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 01:05   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Nå er jeg karakterisert som "alvorlig underernæring", men sykehuset regnet ut disse tallene på meg i begynnelsen av februar
høyde: 1,60
Vekt 39,3
BMI: 15,4
Fett %: 6,3 %
Fettmasse: 2,5 kg
Fettmasse inklusive kroppsvæske: 36,8 kg
Total kroppsvæske: 26,9 kg

Dette ble regnet ut på en fancy vekt hos ernæringsfysiologen der jeg også måtte holde i to håndtak.

Total kroppsvæske betyr i praksis både væske innenfor cellmembranene og utenfor + i blodbanene.

En vekt forteller ikke bare vannmengden i kroppen, men den totale væsken i kroppen, selv om det ofte prates om vannet i kroppen.
Sakset dette
"Mens en gjennomsnittlig mann består av 60 % vann, ligger kvinner på ca 50 % og barn på rundt 77 %. Eldre har den laveste andelen vann med et gjennomsnitt på ca 45 %. Rent muskelvev har en vannprosent på rundt 75 %, mens blod inneholder 83 % vann. Kroppsfett ligger på 25 % vanninnhold og bein på 22 % vann"
kilde http://www.prosent.no/helse/vekt/vannprosent/

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 02:18   #11
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vannprosent?

jeg fikk bare beskjed om a jeg hadde veldig lav vannprosent og de tydet på mye vann i kroppen

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 07:48   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

jeg fikk bare beskjed om a jeg hadde veldig lav vannprosent og de tydet på mye vann i kroppen

Hvordan vil en lav vannprosent tyde på mye vann i kroppen?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 09:12   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

jeg fikk bare beskjed om a jeg hadde veldig lav vannprosent og de tydet på mye vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Hvordan vil en lav vannprosent tyde på mye vann i kroppen?

Det stussa jeg på også - det høres jo helt omvendt ut...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 09:38   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Og jeg måler meg en gang i måneden og ligger på 47% og det er fullstendig normalt.
Du må ikke tro på disse biopatene etc som bare vil ha deg i behandling og melke deg for penger. Be heller legen din ta skikkelige elektrolytt- blodprøver, så ser du fort hvor landet ligger.
Får du ikke merker på fotryggen som blir stående lenge etter at du har klemt fingeren ned, har du nok ikke mye vann i kroppen.
Fristende å håpe at noe av (over)vekten er for mye vann, men for de færreste av oss er det sannheten, heldigvis.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 10:44   #15
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vannprosent?

jeg vet at jeg har mye vann i kroppen, ei dame i trondheim målet gjennom hele kroppen min, det var ikke en vekt men elektroder, og hun fant ut at jeg har mye stress på nyrene noe som gjør at jeg samler mye vann
da har en av oss fått feil svar ihvertfall da jeg fikk beskjed at siden jeg hadde 47% vann så har jeg mye vann i kroppen

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 10:58   #16
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: Vannprosent?

Om du vet at du har mye vann i kroppen er det to spørsmål som må besvares.
Hvorfor har du mye vann i kroppen? Og hvordan kan det fikses?


Det er også forskjell på vann i underhuden, vann rundt cellene, osv.


Igjen som jeg nevnte over og som jeg ser flere andre har nevnt. Ta en tur til legen. Han kan se på deg, ta på deg og virkelig hjelpe deg. Noe som ikke vi kan gjennom et forum.

__________________
Min journal: Kristines vei mot velvære
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:01   #17
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vannprosent?

årsaken til mye vann er mye stress og at jeg har drikket mye brus, drikker ikke vann, har og snakket med legen, men fikk bare beskjed om å drikke vann

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:02   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

årsaken til mye vann er mye stress og at jeg har drikket mye brus, drikker ikke vann, har og snakket med legen, men fikk bare beskjed om å drikke vann

Hvem er denne dama da? Er hun helsefaglig utdannet og sånt? Høres litt merkelig ut.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:09   #19
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vannprosent?

for å si det slik for noen år siden gikk jeg på antidepressiver som gjorde at jeg gikk opp 20 kg vann, men jeg har aldri vært noe flink til å drikke vann, ja fastlegen min er utdannet lege.

for å si det slik hvis jeg er ute og går i 10 minutter så hovner fingra mine opp og jeg får nesten ikke bevegd dem

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:11   #20
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

årsaken til mye vann er mye stress og at jeg har drikket mye brus, drikker ikke vann, har og snakket med legen, men fikk bare beskjed om å drikke vann

Men da må du drikke mere vann da Ha gjerne sitron i vannet ditt, det er vanndrivende. Det samme er varmt vann med sitron og ingefær, det er i tillegg veldig godt. Andre vanndrivende matvarer du kan spise er f.eks. jordbær, agurk og stangselleri. Du får jo også kjøpt vanndrivende te på helsekosten.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:13   #21
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.


[/u]

for å si det slik hvis jeg er ute og går i 10 minutter så hovner fingra mine opp og jeg får nesten ikke bevegd dem

Jeg opplever det samme, spesielt hvis det er varmt ute. Det kan hjelpe å innimellom holde hendene over hodet og så vekselvis knytte hånden og sprike med fingrene.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:16   #22
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vannprosent?

takk for tips cyan

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:20   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Hvis du sliter med å drikke vann, prøv Soda stream eller lignende. Jeg er egentlig glad i vann, men det er likevel tusen ganger lettere å drikke det med litt kullsyre i.

Forøvrig har jeg ca det samme vannprosent på målingene på Lindbergklinikken og hun mener det ikke er særlig mye vann. Men jeg har veldig høy muskelmasse, og den binder jo opp endel av vannet. Men tidligere gikk jeg til akupunktør, og hun mente jeg hadde mye vann samlet i overkroppen, det hjalp veldig med akupunktur.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 11:24   #24
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vannprosent?

jeg har veldig høy fettprosent , men er godt over normalen når det gjelder muskler, men jeg har slitt med vann i kroppen i flere år siden jeg gikk på antidepressiver for noen år siden

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 19:23   #25
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vannprosent?

Å ha mye vann i kroppen kan jo ha to betydninger. Enten tenkt hele kroppen totalt, eller bare det som er under huden. Forresten, det som er under huden er det i fettcellene? Hvis ikke, hvor?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vannprosent i minimais Coockie Spørsmål og svar 4 31-10-11 11:16
Vannprosent i kroppen Kanutten Fysisk og mental helse 2 22-07-10 10:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no