Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvordan spiser jeg granateple?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-05, 16:37   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk
Red face

Hvordan spiser jeg granateple?

Har kuttet den opp, og prøvd å spise en og en av de små greiene inni, men det går jo så ulidelig sakte.
Har prøvd å spise litt med skjei, men det bel jo bare søl av...
Og ikke minst: Er det meningne vi skal spise steinen som er inne de små folikkene? (Det er jo mer stein enn frukt)

Det smakte jo ganske godt da. Litt sånn småbitter kirsebærgele eller noe.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 18:28   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

jeg har bare smakt det en gang og jeg spiste alt jeg bortsett fra det brune skallet

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 18:46   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

...tror det er meningen du skal banke ut fruktkjøt/kjerner. Hinnene som smaker bittert sakl du ikke spise....

Opprinnelig lagt inn av Verdensmagasinet

Zevs datter, Persefone, er en av de eldste beskrevne ofrene for denne uimotståelige frukten. Hun ble kidnappet av Hades og ført til underverdenen. Så skulle hun slippe fri hvis hun lot være å spise noe. Men granateplet ble for fristende, hun spiste seks små frø. Derfor måtte hun tilbringe seks av årets måneder i underverdenen mens jorden sørget. Granateplet er beskrevet i den eldste delen av det gamle testamentet også. Men da som krydder – ved å tørke frøene først.

Det er de rubinrøde frøene som er selveste juvelene i kronen, eller splinten i granaten, om du vil. De er festet i noen hvite hinner i en bikubelignende form som bare smaker bittert. Men med litt kraft og baksiden av en skje er det ingen sak å banke de vakre frøene løs. De er som små saftbobler og gir en frydefull opplevelse både i den søtsyrlige saften som spruter i munnen og på grunn av den bittelille harde kjernen inni. Å spise granatepler gir litt av den samme følelsen i munnen som man fikk av barndommens bruspulver, bare at det smaker mye bedre. Og ikke minst er de egnet til å smykke enhver rett de møter. Dette er matsminking av det mer delikate, sunne og ikke minst enkle slaget.

Foruten selve frukten brukes saften til å lage grenadine, hos oss mest kjent som en drink-ingrediens. Grenadine brukes imidlertid også i matretter både i det nord-afrikanske og tyrkiske kjøkkenet. Ved siden av å tilføre en frisk syrlighet og blodrød farge, mørner saften også kjøtt.
Granateplets søte friskhet passer til både forretter, hovedretter og desserter. Til salater med salte oster som fetaost er de perfekte. De er også godt selskap til retter med kylling eller and (bruk gjerne grenadine til å marinere kjøttet først), og er helt strålende til fruktsalater og yoghurter. Sesongen er imidlertid på hell så det gjelder å skynde seg hvis du vil invitere til kulinarisk ball. Hvor avanserte retter du vil lage velger du selv, og så er det bare et par dunk som skal til før maten er kledd i sin fineste skrud

.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 20:17   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

Tusen takk for utfyllende svar.

Nei, det brune skallet fristet ikke til å prøve engang. Jeg tror kansje jeg skal prøve meg på en litt mer moden en neste gang.
Sharonfrukten var moden og deilig!

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 20:25   #5
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

åh .... du tester ut fruktkurven ???

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 20:27   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

Jupp. Mye rart der.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-10-05, 11:44   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

litt treg her jeg, men et lite granateple-tips:

skrap ut "innmaten" av granateplet nedi et glass eller ei skål, og putt oppi litt blåbær. (evt ha på litt splenda/natreen el noe annet søtt) og spis med teskje...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-10-05, 16:10   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

Det hørtes godt ut!

Noen med flere tips til matretter jeg kan bruke det i?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-10-05, 18:08   #9
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

http://www.varden.no/matogdrikke/recipe.asp?recipe=5777
http://www.varden.no/matogdrikke/rec...p?recipe=15413
http://www.tine.no/oppskrift/38771/

og masse annet rart... jeg googlet granateple og oppskrifter
noen ingredienser må nødvendigvis byttes ut, for det er jo ikke alt man liker/ tåler/ vil spise

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 12:37   #10
Ingebjørg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 56
Innlegg: 9
Ingebjørg er ny på veien

Sv: Hvordan spiser jeg granateple?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Det hørtes godt ut!

Noen med flere tips til matretter jeg kan bruke det i?


Hei Lise. Jeg har selv benyttet Granateple på forrett med fisk. Det blir så fin farge på toppen av den hvite fisken, og det er sånn frisk god smak. En kunde har det i frokostblandingen hver morgen. Det er noe søl å få ut. Deler i to og bruker teskje og skraper så godt jeg kan.

Ingebjørg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Snuser på blodtypedietten og ayur veda Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no