Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-11, 22:46   #51
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Ingen tvil om at det er godt å ha en stabil syklus uansett. Å variere mellom så og så mange dager mellom hver mensen er slitsomt...

Carisma: 15 år er jammen lenge! Slet du med å bli gravid forresten? Er det ditt første barn du venter nå?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 00:15   #52
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Slet du med å bli gravid forresten? Er det ditt første barn du venter nå?

Aner ikke, for vi prøvde ikke Men har aldri brukt prevensjon for å si det sånn... trodde ikke det var noen fare pga PCOS.
Det første ja.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 00:33   #53
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Oki, så godt at den satt da. Gratulerer, dette blir spennende!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 00:37   #54
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Oki, så godt at den satt da.

For å være ærlig var det ikke helt det jeg tenkte da jeg fant det ut... Men det var halvveis i ellevte uke så det var jo bare å forholde seg til. Begynte i ny jobb samme uka jeg fant det ut, så det passet fryktelig dårlig
Jeg har aldri vært noen "barneperson", og siden jeg fikk beskjed om at jeg sannsynligvis ikke kunne få barn da de konstaterte PCOS syns jeg egentlig det var helt greit. Så jeg brukte mange måneder på å fordøye sjokket, og vet ikke helt om jeg har tatt det inn over meg enda...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 10:44   #55
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Godt det ikkje berre e meg! Går på 7 året uten TR nå. Og mens alle andre seie kor heldige ein er, må ein alltid sei at det er jo ikkje heilt frivilligt då...

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 11:34   #56
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For å være ærlig var det ikke helt det jeg tenkte da jeg fant det ut... Men det var halvveis i ellevte uke så det var jo bare å forholde seg til. Begynte i ny jobb samme uka jeg fant det ut, så det passet fryktelig dårlig
Jeg har aldri vært noen "barneperson", og siden jeg fikk beskjed om at jeg sannsynligvis ikke kunne få barn da de konstaterte PCOS syns jeg egentlig det var helt greit. Så jeg brukte mange måneder på å fordøye sjokket, og vet ikke helt om jeg har tatt det inn over meg enda...

Oj, det må ha vært litt av et sjokk.

Klarer ikke å sette meg inn i det, er så veldig på den andre siden. Alt jeg ønsker er å bli gravid. Skulle gjerne sendt over litt forventninger og drømmer til deg

Har bare hørt at PCOS kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, men ikke at det kan hindre. Hva var det med din diagnose som gjorde at legen sa du mest sannsynlig ikke kunne bli det?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 11:42   #57
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Altså - nå som jeg har fått påvist pcos, burde jeg da teste for andre ting også? :gruble:
Dette var jo helt tilfeldig for meg da det ble oppdaget av gyn fordi vi prøver å få barn....

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 11:48   #58
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Klarer ikke å sette meg inn i det, er så veldig på den andre siden. Alt jeg ønsker er å bli gravid. Skulle gjerne sendt over litt forventninger og drømmer til deg

Det klarer ikke jeg å sette meg inn i... Hva er det man forventer skal bli så fantasisk? Man har et annet menneske som er totalt avhengig av deg 24t i døgnet, som kan dø bare du tar for hardt i det (eller ikke tar i det!), som blir syk uten å kunne forklare det... For ikke å snakke om alt man må organisere, og huske og tenke på. Og at man aldri blir den samme på jobb, og ikek kan bytte jobb uten videre som man kunne før.
Og når de endelig begynner å kunne klare seg litt selv forsvinner det ut i barnehage og skole. Da kan de VIRKELIG skumle tingene skje! Hvordan vet du at fotballtreneren ikke har skumle hensikter f.eks? Og så blir de tenåringer og begynner drikke seg drita, ligge rundt og bruke dop. Og så ender de med å delta på Paradise hotell...
Jeg ser stadig disse historiene om at det eneste man ønsker seg er barn, og jeg vil gjerne høre hva som trigger det.... Et altoverskyggende ønske om å utslette seg selv som individ?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

ikke at det kan hindre.

PCOS fører jo som nevt til at eggløsningen forsvinner, og da er det jo umulig å bli gravid.

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Hva var det med din diagnose som gjorde at legen sa du mest sannsynlig ikke kunne bli det?

Siden jeg ikke hadde hatt mens på omtrent ti år hadde jeg heller ikke eggløsning. Jeg hadde derimot en haug med cyster på eggstokkene, som jo er de eggene som ikke slippes som kapsles inn i vanncyster.
For å bli gravid måtte jeg regne med å gjennomgå sterke hormonkurer, og sannsynligvis IVF. I følge dem var det eneste som hjalp når man først hadde fått PCOS. Vel, mye tyder på at de tok grundig feil...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:19   #59
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Vet du, noen ganger stopper jeg opp og tenker: hva er det vi driver på med? Hvorfor vil vi dette?
Men stort sett så gleder jeg meg til å se barna lære seg å snakke, gå, mestre nye ting. Dra på skogstur med dem, og se at de synes hele verden er utrolig spennende. Barn er jo små vitenskapsmenn, de forsker på naturlover og undersøker hver bit av verden grundig. Jeg liker det så godt, og det gjør at jeg også blir fasinert av verden på nytt. Og barn er så uforfalsket glade når de er glade! Ekte fryd! (klart, de har jo helt ekte sinne også )
Så er det noe absolutt egoistisk fra min side, jeg vil så gjerne se mine og min samboers trekk blandet i et annet menneske Heh.

Ja, det er en skummel verden, og det er veldig skummelt å ha eneansvar for at det ikke skjer noe med et lite, forsvarsløst vesen. Men jeg tror de fleste barn er mer robuste enn man er redd for (ok, ikke trykk på fontanellen og sånn, men ellers...). Jeg tror det kommer til å være vanskelige perioder, og gode perioder. Men det kommer til å gå bra!
Så lenge de ikke blir med på Paradise Hotell, da

Fleksibilitet i arbeidslivet, og livet generellt, er ikke så viktig for meg. Men så har jeg også nettopp hatt et liv som frilanser, og fikk nok av all fleksibiliteten Hvis det er noe man virkelig vil, så kan man vel, selv om man har barn?

Når det er sagt, så er det visst større forekomster av svangerskapsdepresjon blandt ufrivillig barnløse som meg, når vi endelig får barn, fordi vi har drømt om hvordan det skal bli så lenge, og så blir det kanskje ikke helt sånn...

Men jeg tror det kommer til å gå bra!

Ok, skjønner. De fleste jeg har snakket med har bare fått pergo, et klapp på skulderen, og "Dette ordner seg sikkert". Ikke alltid det har funket med hverken enkle, doble eller triple pergokurer, men legen har stort sett sagt at det kommer til å gå på et eller annet vis.
Jepp, kan se ut som om de tok feil

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:29   #60
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

jeg vil så gjerne se mine og min samboers trekk blandet i et annet menneske Heh.

Jeg vil absolutt ikke se mine egne trekk hos noen, det er vel en av de tingene jeg er mest redd for. At den blir som meg. Samboers trekk ja, men de hadde definitivt gjort seg bedre i blanding med noen andres!
Det var faktisk det første jeg tenkte da jeg fikk diagnosen, at det var helt naturlig seleksjon, at mine gener var så dårlige at verden ikke ønsket de videreført.

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Men jeg tror de fleste barn er mer robuste enn man er redd for

Tja, si ikke det. Lillebroren min døde mans han sov. Bare sluttet å puste helt umerkelig. Det kan skje hvem som helst når som helst uten at man oppdager det.

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Hvis det er noe man virkelig vil, så kan man vel, selv om man har barn?

I utgangspunktet ikke, det blir for egoistisk. Heretter må jo alltid hensynet til barnet gå først. Så uten å vite 100% sikkert at valget man tar blir bedre enn det man har bør man ikke det. Alt for mange eksempler på folk som på død og liv skal realisere seg selv, og det er vel litt av grunnen til at ungdom i dag er som de er?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:33   #61
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Altså - nå som jeg har fått påvist pcos, burde jeg da teste for andre ting også? :gruble:
Dette var jo helt tilfeldig for meg da det ble oppdaget av gyn fordi vi prøver å få barn....

Jeg ville ha bestilt time hos fastlegen og bedt om å få tatt disse prøvene, som KarMa40 la ut i en annen tråd:

Sitat:

Ett sett prøver for lavt stoffskifte burde omfatte disse: Og de skal taes fastende tidlig på morgenen!
TSH
fT4
fT3
Anti-TPO
TRAS
Vitamin B12
Vitamin D3
Ferritin
Jern
Jernbindingskapasitet
Jernmetning

Og for PCOS også: Også fastende
Glukose
Insulin
C-peptid

Jeg ville også lagt til:
LDL
HDL

Tidsskriftet har en god artikkel om PCOS, som kan printes ut og taes med til legen (skal i hvert fall jeg gjøre, for min lege kan ikke så mye om det). Den har ikke med lavkarbo som et behandlingsalternativ, men det er vel neppe noen overraskelse. Legg spesielt merke til disse:
(hentet fra artikkel)

Sitat:

Et mål ved enhver behandling av syndromet må også være å forebygge negative langtidseffekter, som diabetes, hjerte- og karsykdom og kreft. Fastlege og pasient bør derfor komme frem til individuelle oppfølgingsrutiner (26, 27). Ved disse kontrollene bør man måle kroppsmasseindeks og blodtrykk. Dessuten bør blodprøver for vurdering av lipoproteinnivå og diabetes inngå. Det er viktig å merke seg at måling av fastende serum-glukose ikke er en egnet prøve for å påvise diabetes hos kvinner med polycystisk ovariesyndrom (28). Amerikanske studier har vist at mens de fleste kvinner med lidelsen har normale fastende serum- glukosenivå, har opp mot 30% av kvinnene redusert glukosetoleranse og 8–10% har udiagnostisert diabetes mellitus ved glukosebelastningstest (26). Urinprøve for å utelukke glukosuri bør tas rutinemessig.

Sitat:

Hovedbudskap

  • Allmennleger og gynekologer bør sette seg inn i de nye reviderte kriteriene for polycystisk ovariesyndrom
  • Diagnosen bør stilles i samarbeid mellom allmennlege og gynekolog
  • Ikke bare kortsiktig, symptomatisk behandling, men også langsiktige forbyggende tiltak bør iverksettes hos kvinner med polycystisk ovariesyndrom

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:39   #62
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

min lege kan ikke så mye om det

Ser du bor i Oslo, jeg kan absolutt anbefale dr Åsle Marit Ullern på Bryn som gynekolog. Hun kan masse om lavkarbo (og har et veldig avslappa forhold til viktigheten av vektnedgang ) og har drevet flere forskningsprosjekter på PCOS blant annet. Vikaren hennes har skrevet doktoravhandling om kostholdsbehandling av PCOS med fokus på Fedon-lignende kost.
Be om henvisning dit fra legen så er det billigere enn å gå til henne som privatpassient.

Det var først da jeg kom til henne ting falt helt p plass for meg, selv om jeg allerede hadde gått over til lavkarbo. Men hun bekreftet at jeg hadde rett i alt

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:53   #63
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Og så viste det seg at det var dårlig kostholdsråd, og ikke dårlige gener, som var årsaken

Siden du har hatt krybbedød så nært, skjønner jeg at det skremmer. Det er sant at man ikke er forsikret mot ulykker og sykdom.

Jeg tror ikke barn har det noe godt med foreldre som er altoppofrende heller. Og man kan ikke vite 100% sikkert at et valg er riktig, uansett. Men det betyr ikke at man skal slutte å velge.
Jeg kjenner ikke så mange ungdommer, men de fleste jeg kjenner er hyggelige og ordentlige. I de tilfellene de ikke er det, kan det for meg virke som om de er bortskjemte og overbeskyttet.
Selv vokste jeg opp med en mor som skiftet yrke, og hadde en tøff udanning, fra jeg var 7 til jeg var 12. Jeg syntes det var litt trist at hun måtte lese så mye da, men nå har det gitt meg en sterk tro på at man kan klare det man virkelig går inn for. Og det er ikke noen dårlig lærdom!
Ekstreme forhold, om det er den ene eller den andre veien, tror jeg ikke er å ettertrakte for noen. Hverken for barn eller voksne.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 12:58   #64
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ser du bor i Oslo, jeg kan absolutt anbefale dr Åsle Marit Ullern på Bryn som gynekolog. Hun kan masse om lavkarbo (og har et veldig avslappa forhold til viktigheten av vektnedgang ) og har drevet flere forskningsprosjekter på PCOS blant annet. Vikaren hennes har skrevet doktoravhandling om kostholdsbehandling av PCOS med fokus på Fedon-lignende kost.
Be om henvisning dit fra legen så er det billigere enn å gå til henne som privatpassient.

Det var først da jeg kom til henne ting falt helt p plass for meg, selv om jeg allerede hadde gått over til lavkarbo. Men hun bekreftet at jeg hadde rett i alt

Det er morsomt at du sier det, for jeg gikk til henne i flere år(!) uten at hun gadd å prøve å finne årsaken til mine problemer. Hun trakk litt på skulderne og sa at jeg kunne få pergo, det var alt. Uten diagnose, uten å utrede mulig endometriose, som var første årsak til at jeg kom til henne.

Bra at du hadde en god erfaring med henne, men jeg er fortsatt litt irritert på dama, merker jeg.

Flott at det forskes på PCOS og kosthold! Vet du hva vikaren heter? Hadde vært interessant å lese avhandlingen!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:02   #65
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Kanskje du gikk dit før hun forkset på det?
Hun vikaren het Jeanette et eller annet (spansklydende). Så hun hadde startet egen praksis nå også, reklame i Østkantavisa tror jeg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:15   #66
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kanskje du gikk dit før hun forkset på det?
Hun vikaren het Jeanette et eller annet (spansklydende). Så hun hadde startet egen praksis nå også, reklame i Østkantavisa tror jeg.

Det kan jo hende, er noen år siden jeg var der nå

Takk, skal sjekke østkantavisa neste gang den kommer!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 15:14   #67
Puzn81
Juniormedlem
 
Puzn81 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Puzn81 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Heisann!

Jeg lurer på om noen av dere kan fortelle litt om NÅR og/eller OM symptomene på PCOS`en deres begynte å avta?
Og for dere som har kjennskap til Metformin, går dere fortsatt på dette etter dere startet lavkarbo?

Jeg fikk, til min store overraskelse, se at lavkarbodietten faktisk FUNKER i dag, å jeg håper å kunne legge medisin på hylla (får veldig vondt av dem), men først vil jeg høre med dere som har kommet ett godt stykke lengre enn meg

__________________
Puzn

De sier jeg må ha tålmodighet...jeg skjønner ikke hva de snakker om...
Puzn81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Dr. Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 16:19   #68
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Puzn81, her.

Heisann!

Jeg lurer på om noen av dere kan fortelle litt om NÅR og/eller OM symptomene på PCOS`en deres begynte å avta?
Og for dere som har kjennskap til Metformin, går dere fortsatt på dette etter dere startet lavkarbo?

Jeg fikk, til min store overraskelse, se at lavkarbodietten faktisk FUNKER i dag, å jeg håper å kunne legge medisin på hylla (får veldig vondt av dem), men først vil jeg høre med dere som har kommet ett godt stykke lengre enn meg

Så spennende, gleder meg til å høre hva du har oppdaget!

Jeg er jo også ganske ny i lavkarbolivet, runder 3 mnd straks. Dette er hva jeg har merket hittil. Og så glemmer jeg hele tiden å bestille nye legetime for å sjekke hormonnivåer...

1. Kvisene på ryggen forsvant, de har vært der siden jeg var 13...
2. Håret brukte lengere tid på å bli fett
3. Den største forandringen hittil er syklusene. Den første var på 70 dager, og jeg spottet mye. Den andre var hittil den korteste på 2 år, men jeg hadde kjempeømme pupper gjennom hele. Nå er jeg midt i 3. syklus på lavkarbo, og eggløsning kom 6 dager tidligere enn normalt!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 22:02   #69
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Jeg har levd lavkarbo i seks år, så det har gått veldig gradvis. men det tok seg nok litt opp da jeg fikk metformin. Hva slags vondt får du, og hvor stor dose tar du?
Jeg går egentlig på veldig lav dose, 2x500mg, men det fungerer veldig fint sammen med lavkarbo. Jeg begynte på tablettene for ca tre år siden.

Men det som utgjorde den største forskjellen var da jeg fikk ned stressnivået i kroppen etter å ha begynt med Yoga. Så for meg er det kombinasjonen lavkarbo, metformin og stressdemping som funker. Merker det med en gang jeg glipper på en av de.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 22:16   #70
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For å være ærlig var det ikke helt det jeg tenkte da jeg fant det ut... Men det var halvveis i ellevte uke så det var jo bare å forholde seg til. Begynte i ny jobb samme uka jeg fant det ut, så det passet fryktelig dårlig
Jeg har aldri vært noen "barneperson", og siden jeg fikk beskjed om at jeg sannsynligvis ikke kunne få barn da de konstaterte PCOS syns jeg egentlig det var helt greit. Så jeg brukte mange måneder på å fordøye sjokket, og vet ikke helt om jeg har tatt det inn over meg enda...

Da er du i en helt annen ende av skalaen enn meg. Nå når det er sagt, jeg "kjente" ei på et annet forum som ble uplanlagt gravid, hun var ikke begeistret for graviditeten og trodde ikke hun kom til å bli noen god mamma. Syns hun satte barnet inn i en forferdelig verden osv. Så kom babyen, og hun ble helt oppslukt i mammarollen.
Jeg prøver ikke å romantisere hele greia, men jeg syns det virker som om de som egentlig ikke er så ihuga barnemennesker som du sier, blir fantastiske foreldre.

Jeg har aldri vært noe barnemenneske egentlig..har alltid tenkt at jeg ville ha barn, men å få kontakt med barn syns jeg var utrolig vanskelig, og jeg ante IKKE hvordan jeg skulle oppføre meg ift til barn.

Og så må jeg bare kommentere:

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det klarer ikke jeg å sette meg inn i... Hva er det man forventer skal bli så fantasisk? Man har et annet menneske som er totalt avhengig av deg 24t i døgnet, som kan dø bare du tar for hardt i det (eller ikke tar i det!), som blir syk uten å kunne forklare det... For ikke å snakke om alt man må organisere, og huske og tenke på. Og at man aldri blir den samme på jobb, og ikek kan bytte jobb uten videre som man kunne før.
Og når de endelig begynner å kunne klare seg litt selv forsvinner det ut i barnehage og skole. Da kan de VIRKELIG skumle tingene skje! Hvordan vet du at fotballtreneren ikke har skumle hensikter f.eks? Og så blir de tenåringer og begynner drikke seg drita, ligge rundt og bruke dop. Og så ender de med å delta på Paradise hotell...
Jeg ser stadig disse historiene om at det eneste man ønsker seg er barn, og jeg vil gjerne høre hva som trigger det.... Et altoverskyggende ønske om å utslette seg selv som individ?

I bunn og grunn syns jeg alt dette kan forklares med instinkt - vi vil alle føre slekta videre, og mer forklaring trengs ikke. Noen er mer oppslukt av babyer enn andre..noen blir det ikke før de blir foreldre selv.

Livet med baby og barn tror jeg det er vanskelig å forestille seg, for ja, det er utrolig store forandringer, i forhold til alt du sier, men det blir en glede å ofre det, fordi å leve for barna er så mye større enn å leve kun for seg selv.
Hver eneste dag tenker jeg at jeg er utrolig heldig som har to så vakre barn, og nyter hvert minutt de er våkne. Selvfølgelig er ikke hver dag rosenrød, men jeg prøver å minne meg selv på å nyte når det ikke er så idyllisk også. For jeg vet at jeg kommer til å savne denne tiden enormt, når huset en dag er tomt.

De babyene er forresten veldig robuste. Som Gro Nylander skriver, det har tålt å praktisk talt bli presset gjennom et trangt rør, så trangt at det har et hode som presses sammen under fødselen...husker mannen min, han turte ikke å ta i datteren vår de første dagene etter fødselen, for han var så redd for å ødelegge. SÅ skjøre er de ikke.
Men at de dør uten nærhet, er helt sant...

Utrolig tragisk at din lillebror døde. Det var jo mye mer krybbedød før. Men nå for tiden er det nesten alltid en grunn når barn dør i krybbedød. Og jeg tror dette med nærhet også kan spille en stor rolle, spedbarn trenger nærhet, men når de fleste blir lagt i egne senger fra starten av, får de dermed mindre nærhet, og da tenker jeg..noen trenger mer nærhet enn andre, og ikke alle sier i fra heller.

Sukk..i USA har de vurdert (vurderer fremdeles? Aner ikke) å forby alt bæretøy fordi noen få babyer har dødd i en spesiell slynge, en såkalt nyskapning som gjorde at babyen lå altfor tett. Noen få babyer av flere millioner. Men å la spedbarna ligge alene på barnerom vil man ikke forby, enda mange fler har dødd på denne måten.

Beklager, det var en avsporing fra meg.

Men når det gjelder alt som kan skje med barna...jeg tenker også på det der, tenker på at skal jeg noengang tørre å la barna sykle alene til venner, aktiviteter osv? Men vi kan bare ikke tenke slik, barna må få leve ut livet sitt.

Jeg tenker at det er vår oppgave å forberede dem på verden, gjøre dem til selvstendige mennesker. Og jeg er vel påvirket der, for mine foreldre var sånn "ikke gjør ditt og ikke gjør datt, ikke drikk, ikke røyk, ingen gutter, hjemme klokka elleve!" Hva tror dere jeg gjorde da? Det stikk motsatte selvfølgelig. Da jeg flyttet hjemmefra utagerte jeg skikkelig, rota med masse gutter, drakk og røyka og ja..så det er IKKE måten å gjøre det på.

Selv om min datter skal selvfølgelig ikke drikke før hun blir 21, hun skal bo hjemme til hun blir 25, gifte seg med en snill bonde her i bygda og utdanne seg til veterinær...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!




Sist redigert av Imp : 02-06-11 kl 22:21.
Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 22:22   #71
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

noen trenger mer nærhet enn andre, og ikke alle sier i fra heller.

Ja, ikke sant, og hvordan skal man vite at man gjør det riktig da?? Jeg som ikke takler at katten hyler engang fordi jeg ikke skjønner hva hu vil!

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Hva tror dere jeg gjorde da? Det stikk motsatte selvfølgelig. Da jeg flyttet hjemmefra utagerte jeg skikkelig, rota med masse gutter, drakk og røyka og ja..så det er IKKE måten å gjøre det på.

Men hva er måten å gjøre det på da?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 22:34   #72
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, ikke sant, og hvordan skal man vite at man gjør det riktig da?? Jeg som ikke takler at katten hyler engang fordi jeg ikke skjønner hva hu vil!

Men hva er måten å gjøre det på da?

Bare gi barnet masse nærhet! De sier garantert i fra når det er nok.

Ift meg burde mine foreldre ha veiledet meg mer med tanke på hvordan verden og mennesker kan være, istedenfor å si det de gjorde. De turte ikke stole på meg, og gav meg heller ingen ros og støtte i ting, veldig strenge og *hyttemedpekefingeren*, og da jeg først fikk friheten, var jeg sulten på positiv menneskekontakt og hadde dårlig selvtillit. Ergo var jeg et lett bytte for gutta. Syns det er utrolig teit å tenke på i dag.
Jeg kan ikke gi noen fasit for hva som er riktig å gjøre, og tenker at vi i dag er så opplyste med tanke på internett osv, de fleste som blir foreldre danner seg etterhvert klare tanker om hva som er best for barna.

Og forresten så er jeg sikker på at du blir en super mamma Carisma!! Du har jo så bevisste tanker rundt alt. Samtidig er det godt at du ikke bare har rosenrøde forventninger, for de som har det kan ofte gå på en smell hvis ikke ting går som smurt.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 12:23   #73
Puzn81
Juniormedlem
 
Puzn81 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Puzn81 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Så spennende, gleder meg til å høre hva du har oppdaget!

Vel, jeg oppdaget ganske fort at hårvekst på plasser der den ikke var så kraftig, men merkbar, er betraktelig mindre, så nå lurer jeg på om jeg skal slutte å barbere ellers også bare for å holde øye med fremgangen (Kommer ikke til å bli enkelt....bah....grøss!).
Er heller ikke så trett og tappet for energi som før, noe som er deilig!!!

__________________
Puzn

De sier jeg må ha tålmodighet...jeg skjønner ikke hva de snakker om...
Puzn81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Dr. Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 12:29   #74
Puzn81
Juniormedlem
 
Puzn81 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Puzn81 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har levd lavkarbo i seks år, så det har gått veldig gradvis. men det tok seg nok litt opp da jeg fikk metformin. Hva slags vondt får du, og hvor stor dose tar du?

Jeg går egentlig på 3x500 pr. dag, men det hjelper ikke hvor mye jeg tar, jeg får magesmerter å diarè uansett, da spesielt etter første måltid etter medisintaking. Tar de sjelden når jeg er bortreist, da jeg føler ikke akkuarat for å fly på do hvert 2 minutt Har gått på Metformin siden 2005, litt av og på til tider, men for det meste. Har aldri blitt kvitt de plagene med de.

__________________
Puzn

De sier jeg må ha tålmodighet...jeg skjønner ikke hva de snakker om...
Puzn81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Dr. Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 12:41   #75
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Puzn81, her.

Vel, jeg oppdaget ganske fort at hårvekst på plasser der den ikke var så kraftig, men merkbar, er betraktelig mindre, så nå lurer jeg på om jeg skal slutte å barbere ellers også bare for å holde øye med fremgangen (Kommer ikke til å bli enkelt....bah....grøss!).
Er heller ikke så trett og tappet for energi som før, noe som er deilig!!!

Oooo, det er fantastisk! Håper jeg også ser en sånn effekt etterhvert!

He he, skjønner godt hva du mener! Jeg napper og epilierer så lenge det er nødvendig, ingen tvil!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 17:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 13:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no