Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Noen med ulcerøs kolitt her?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-07-11, 14:52   #1
lillepia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Tromsø
Alder: 33
Innlegg: 7
lillepia er på en erverdig vei

Noen med ulcerøs kolitt her?

Hei! Jeg lurer på om det er noen med ulcerøs kolitt her, som går på lavkarbo? Jeg har veldig lyst til å høre hvordan tarmen deres reagerte de første dager på lavkarbo? Magen min er ikke bra.. Men lurer bare på om den holder på å "rense" seg. Har gått på lavkarbo i 3 dager nå.

lillepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 15:30   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

I denne tråden er det i alle fall noen erfaringer. Det er vanlig utifra hva jeg har lest - at overgangen kan gi forbigående plager. Lykke til

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:00   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Har chrons - og mener jeg ble verre de første 2-3 ukene, før symptomene slapp taket! Har lest at det kan ta lengre tid for de med UC (jfr "Bedre uten brød" av Lutz/Allen).

Ønsker deg god bedring!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:15   #4
lillepia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Tromsø
Alder: 33
Innlegg: 7
lillepia er på en erverdig vei

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Ja merker at det er værre nå. Flyger på do i ett sett. Lurer på om jeg skal fortsette med lavkarbo å se om det blir bedre, eller bryte av.

lillepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:23   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Har du lest "Bedre uten brød"? Du kan låne den på biblioteket
Det kan jo være en ide å prøve en litt mykere overgang, slik at du ikke forandrer veldig mye samtidig?
Håper du finner en god vei for deg

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:34   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av lillepia, her.

Ja merker at det er værre nå. Flyger på do i ett sett. Lurer på om jeg skal fortsette med lavkarbo å se om det blir bedre, eller bryte av.

Hold ut! Rom ble ikke bygd på en dag - samme gjelder justeringer og stabilisering av hormonbalanse og andre ting i kroppen din med kostholdsendring
Jeg visste ikke at lavkarbo kunne ha noen virkning på chrons, så da jeg ble verre tenkte jeg bare at "javel - litt dårlige dager nå da"... 4 uker senere hadde jeg min første dag uten løs mage... sånn har det fortsatt, har litt dårligere dager innimellom men det skyldes ofte litt kaffe-inntak og hvis det blir for mye lettbrus/atkins over flere dager.

Visste du at LMF er i gang med og ordne finansiering for å se om lavkarbo kan hjelpe på symptomer med mage-/tarmsykdommer?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:35   #7
lillepia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Tromsø
Alder: 33
Innlegg: 7
lillepia er på en erverdig vei

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Nei har ikke lest den. Burde kanskje gjøre det.
Jeg klarer ikke å trappe ned på ting, må kutte ut alt på en gang. Slik var det med røyk å, måtte kutte ut med en gang ellers så gikk det ikke. Men skal prøve å se hvordan formen er i morgen. Prøver å få i meg 70 - 100 g karbohydrater om dagen

lillepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:38   #8
lillepia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Tromsø
Alder: 33
Innlegg: 7
lillepia er på en erverdig vei

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Hørtes bra ut at det er flere som har blitt verre først for å så bli bedre. Skal prøve å holde ut ei god stund. Er liksom ikke samme som kommer ut som det gjør når det er pga sykdommen.. Er liksom som at tarmen "renser seg" på en måte. Så man får se om ikke det blir bedre i morgen

Nei det visste jeg ikke. Men det er jo kjempe bra!

lillepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:40   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av lillepia, her.

Nei har ikke lest den. Burde kanskje gjøre det.
Jeg klarer ikke å trappe ned på ting, må kutte ut alt på en gang. Slik var det med røyk å, måtte kutte ut med en gang ellers så gikk det ikke. Men skal prøve å se hvordan formen er i morgen. Prøver å få i meg 70 - 100 g karbohydrater om dagen

Uansett som du har hatt UC eller ikke ville de første par ukene blitt tøffe. Sukkerabstinenser kan være grusomme, og man trenger ikke ha tarm-sykdommer for å få problemer med magen de første par ukene - bare så du vet det Holder du ut i to uker, overser smerter, plager, verkinger, hodepiner, humørsyke osv - så er det over det verste og først DA vil du kunne se etterhvert om kostholdet faktisk har noen virkning på tarmen din

Jeg gikk fra høykarbo til 20-30 g kh pr dag over natta og hadde to "festlige" uker gitt Dette klarer du - en dag av gangen!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:49   #10
lillepia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Tromsø
Alder: 33
Innlegg: 7
lillepia er på en erverdig vei

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Tusen takk! Er så godt å høre at det er normalt! Skal prøve å holde meg til dette da å heller se hvordan formen er om et par uker Er gravid i tillegg og derfor jeg prøver å holde meg til 70-100 gram om dagen

lillepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 17:27   #11
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Jeg følger SCD dietten som har hjulpet meg ekstremt mye og for meg funket det best å gjøre det som en lavkarbo variant.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 10:31   #12
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

I starten kan du godt legge deg på 20-30 karbohydrater om dagen, istedet for 70-100. Så når du merker at tarmen er bedre kan du utforske og legge på litt og litt karbs, så merker du hvor mye du kan ligge på uten å bli dårlig.

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 10:43   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

I starten kan du godt legge deg på 20-30 karbohydrater om dagen, istedet for 70-100. Så når du merker at tarmen er bedre kan du utforske og legge på litt og litt karbs, så merker du hvor mye du kan ligge på uten å bli dårlig.

Den unge damen er gravid og skal således ikke i ketose. Da er det ikke lurt å begynne så lavt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 13:04   #14
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Den unge damen er gravid og skal således ikke i ketose. Da er det ikke lurt å begynne så lavt!

ahh, viste ikke at hun var gravid. Jeg har lest/hørt en plass at når man er gravid skal man ikke leve på lavkarbokosthold..pga noe utviklingen til barnet. Men mulig det er feil

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 13:33   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

ahh, viste ikke at hun var gravid. Jeg har lest/hørt en plass at når man er gravid skal man ikke leve på lavkarbokosthold..pga noe utviklingen til barnet. Men mulig det er feil

Står i innlegg #10!

Lavkarbo ala Fedon er glimrende når man er gravid, men ikke ketose!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 12:06   #16
panumme
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 2
panumme er på en erverdig vei

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Står i innlegg #10!

Lavkarbo ala Fedon er glimrende når man er gravid, men ikke ketose!

Hei

Beklager at går litt OT og mulig jeg misforstår, men jeg vil protestere mot det dere sier her. Og jeg ber om å få kildene deres som sier at gravide ikke bør være i ketose.

Ketose er en tilstand der kroppen overkompenserer med å produsere for mye ketoner i en overgangsfase før kroppen er tilpasset et kosthold med veldig lavt inntak av karbohydrater. Når man spiser null karbohydrater vil ketosen gå over, men spiser man noen karbohydrater vil ketosen vedvare lenge.

Det finnes mange eksempler (anekdotiske) på at graviditet er helt optimalt ved null karbohydrater. Fødslene blir også rapportert som enklere med et slikt kosthold. Spedbarn og barn trives veldig godt på et kosthold uten karbohydrater. Ikke glem at det eneste et spedbarn kan fordøye er morsmelk og oppmalt rått kjøtt.

Les mer her: http://forum.zeroinginonhealth.com/

PAN

edit: Anonymisert


Sist redigert av panumme : 27-07-11 kl 14:42.
panumme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ZIOH - Null karbo (vLCHF) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 12:48   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Gravide med hyperemesis får ikke forlate sykehuset før de ikke har flere ketoner i urinen!

Dr. Torkil sier at: "Ved graviditet bør man gå over på generell lavkarbo ( Etter slankekuren eller Fedon) fordi det er gjort lite forskning på graviditet og ketose. Det er ikke vist å ha skadelige effekter, på den anen side er det heller ikke bevist å være ufarlig, så da er man føre var."


"På grunn av manglende dokumentasjon anbefales det ikke å være i ketose når man er gravid. Man vet ikke om det er farlig, på den annen side vet man heller ikke at det er ufarlig.
Jeg anbefaler generell lavkarbo på det varmeste for gravide og de som fullammer.
"

I og med at mannen er lege og forfatteren bak boken "Slank med ketolysekuren", velger mange å høre på hva han sier.
Ingen kvinne gambler med sitt ufødte barns helse!

Vet du forresten hvor mange % karbohydrater det er i morsmelk?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 14:23   #18
panumme
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 2
panumme er på en erverdig vei

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Gravide med hyperemesis får ikke forlate sykehuset før de ikke har flere ketoner i urinen!

Dr. Torkil sier at: "Ved graviditet bør man gå over på generell lavkarbo ( Etter slankekuren eller Fedon) fordi det er gjort lite forskning på graviditet og ketose. Det er ikke vist å ha skadelige effekter, på den anen side er det heller ikke bevist å være ufarlig, så da er man føre var."


"På grunn av manglende dokumentasjon anbefales det ikke å være i ketose når man er gravid. Man vet ikke om det er farlig, på den annen side vet man heller ikke at det er ufarlig.
Jeg anbefaler generell lavkarbo på det varmeste for gravide og de som fullammer.
"

I og med at mannen er lege og forfatteren bak boken "Slank med ketolysekuren", velger mange å høre på hva han sier.
Ingen kvinne gambler med sitt ufødte barns helse!

Vet du forresten hvor mange % karbohydrater det er i morsmelk?

Har dessverre selv opplevd at min tidligere kjæreste måtte avbryte svangerskapet på grunn av hyperemesis, riktignok forsterket av tidligere spiseforstyrrelser.

Vi må skille mellom ketoner ved for lite næring (sult), og ketoner ved overgang til lite karbohydrater.

All respekt til Torkil for at han som en av få leger faktisk har kunnskap om ernæring. Men det er ingen fordel for kroppen å holdes vedvarende i ketose som Dr. Torkil profitterer fra. Den virkelige gevinsten får du når kroppen er tilpasset et kosthold uten karbohydrater.

I de eksemplene om graviditet på null-karbo jeg vet om, så har kvinnene vært "ketotilpasset" allerede før unnfangelsen.

Tilbake til temaet UC:

Fant denne tråden i min leting etter info for ei venninne som sliter. Hun får cellegift og har en ernæringsfysiolog som sier hun ikke må slutte å spise brød. Overlegen ber henne til og med om å ikke slutte å røyke. Jeg har i lang tid anbefalt henne om å lese boka "bedre uten brød", men ikke fått det til ennå. Derfor gledelig å finne i denne tråden noen som har gode erfaringer med det kostholdet

panumme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ZIOH - Null karbo (vLCHF) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 15:23   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen med ulcerøs kolitt her?

Opprinnelig lagt inn av panumme, her.

Fant denne tråden i min leting etter info for ei venninne som sliter. Hun får cellegift og har en ernæringsfysiolog som sier hun ikke må slutte å spise brød. Overlegen ber henne til og med om å ikke slutte å røyke. Jeg har i lang tid anbefalt henne om å lese boka "bedre uten brød", men ikke fått det til ennå. Derfor gledelig å finne i denne tråden noen som har gode erfaringer med det kostholdet

Jeg kjenner ikke sykdommen som sådan, men følger en del blogger hvor kosthold og ernæring & sykdom står sentralt. Der blir ofte SCD trukket fram som fremragende for både UC og Chrons.

http://www.breakingtheviciouscycle.info/
(Behandlingsmetodens grunnlegger, om jeg ikke tar feil)
http://www.dflock.co.uk/colitis/colitis.html
http://www.scdiet.org/

SCD er ikke i utgangspunktet lavkarbo, men den har mange fellestrekk med det vi legger i lavkarbo gjennom at den utelater hvitt sukker og melvarer fra kosten (ekstremt overfladisk forklart). Den går også videre i å anbefale spesielle matvarer for å fremme heling av tarmene.

Dere bør iallfall se over om det kan være noe å tenke mer på.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ulcerøs Kolitt og lavkarbo Smufeline Spørsmål og svar 27 19-02-12 17:12
Noen med ulcerøs kolitt her? Tassemor Spørsmål og svar 6 19-08-10 15:41
Ketolysekuren og Ulcerøs Colitt tins Ketolysekuren 3 03-08-10 21:01
Lavkarbo og Ulcerøs Colitt Lucky Tess Ketolysekuren 7 16-06-08 10:35
Ulcerøs kolitt og lavkarbo LilNoor Lavkarbo generelt 2 23-03-05 16:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no