Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-13, 11:52   #1
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Veldokumentert og tankevekkende:

http://paljabekk.blogspot.no/2013/03...tal-helse.html


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 18:27   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Veldig spennende og veldig velskrevet!
Men lurte på en ting som traff meg veldig godt nå fortiden:

Sitat:

Psykisk stress kan i seg selv føre til økt produksjon av betennelsesfremmende stoffer. Inflammasjon kan gjøre at reseptorer for glukokortikoider (stresshormoner) ikke virker. Dette kan gi høyt nivå av kortisol uten at man klarer å reagere på kortisolet. Da føler man seg utmattet og overveldet fremfor energisk. Det er denne mekanismen som også gjør at vi lett legger på oss i mageregionen om vi stresser

Jeg er inne i en lik periode nå. Den vil vare denne våren, og lite jeg kan gjøre med dette. Jeg spiser knapt glutenholdig mat, ikke grøt, ikke knekkebrød, ikke brød. Før lå jeg på minst 100 gram karbohydrater om dagen, nå ligger jeg på rundt 40-50. Men likevel så merker jeg utrolig godt at jeg er inne i en stressende periode, spesielt på magefettet. Bare tyter ut.
Skulle ønske at kosten kunne hjelpe meg med dette også, for det er ikke gøy! Men får vel bare håpe at det forsvinner etter denne stress-perioden.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 18:43   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Veldig spennende og veldig velskrevet!
Men lurte på en ting som traff meg veldig godt nå fortiden:

Jeg er inne i en lik periode nå. Den vil vare denne våren, og lite jeg kan gjøre med dette. Jeg spiser knapt glutenholdig mat, ikke grøt, ikke knekkebrød, ikke brød. Før lå jeg på minst 100 gram karbohydrater om dagen, nå ligger jeg på rundt 40-50. Men likevel så merker jeg utrolig godt at jeg er inne i en stressende periode, spesielt på magefettet. Bare tyter ut.
Skulle ønske at kosten kunne hjelpe meg med dette også, for det er ikke gøy! Men får vel bare håpe at det forsvinner etter denne stress-perioden.

Joda, man kan gjøre noe med det. Jeg begynte for to uker siden på wellbutrin. Det er en nonadrenalinsak som gjør at kroppen stresser mindre. Det er klassifisert som en antidepressiva, men kroppen kan bli deprimert og sliten selv om ikke sinnet er det. Kroppen stresser altså mindre og resultatet kan være vektnedgang. Jeg har fått mye overskudd av denne og jeg skulle ønske noen fortalte meg om denne tidligere.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 18:49   #4
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Joda, man kan gjøre noe med det. Jeg begynte for to uker siden på wellbutrin. Det er en nonadrenalinsak som gjør at kroppen stresser mindre. Det er klassifisert som en antidepressiva, men kroppen kan bli deprimert og sliten selv om ikke sinnet er det. Kroppen stresser altså mindre og resultatet kan være vektnedgang. Jeg har fått mye overskudd av denne og jeg skulle ønske noen fortalte meg om denne tidligere.

Interessant! Hvor fikk du tak i dette?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 18:52   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Interessant! Hvor fikk du tak i dette?

Hos legen min. Den er på resept, og jeg vet at den også skrives ut til mepasienter for at de, om mulig, skal få mer energi.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:09   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Greit å vite om! Men tror ikke det er aktuelt for min del i denne situasjonen. Stresset her er relatert til ferdigstillelse av en doktorgrad. Altså veldig tidsbegrenset. Men jeg merker dette utrolig godt på kroppen! Så forsøker å få trent hver dag, yoga, meditasjon samt massage en gang i uka. Har i grunnen mye energi, sover godt og er i godt humør ( det er veldig gøy å avslutte en fire år lang jobb!)
Så håpet er at når jeg leverer i mai vil jeg stresse ned, ha en lang ferie med lange turer på fjellet og gjøre ting som jeg nå må velge bort. Og at jeg med dette får bort denne magen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 19:42   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Pål Jåbekk ser på sammenhengen mellom kosthold og mental helse

Veldig interessant, Kanutten.

Noe å tenke på for min del og. Har hatt alt for mange år med tidvis så mye stress at kroppen nesten klapper sammen. Eksemen jeg fikk for 13 år siden pga stress(antagelig) og som varte i Nesten 2 år kom tilbake ved juletider. Føler at det er litt på retur nå av flere grunner, men om ikke så skal jeg snakke med legen min om dette produktet.

Takk!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pål Jåbekk skriver om kreft og metabolisme fjordtroll LCHF 1 15-09-12 18:52
Slankestress - mental helse Pruttilutt Fysisk og mental helse 20 12-09-10 23:39
Stikkordliste for god mental helse mofe Fysisk og mental helse 13 01-03-06 23:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no