Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Kokosgrøt

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-14, 12:48   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Kokosgrøt

Jeg oppdaget til min forskrekkelse at denne oppskriften ikke var lagt ut, så det måtte jeg gjøre noe med.
Jeg aner ikke noe om opprinnelsen, den har florert på svenske LCHF-blogger i flere år nå.

2 egg
1dl kokosmelk eller annen væske( jeg tar 50/50 vann og fløte )
1ss kokosmel
en klype salt

Rør godt sammen og varm opp på middels varme. Det er delte meninger om når den skal av plata, jeg tar den av i det den begynner å tykne, da den tykner litt til etterpå pga varmen i kjelen.

Jeg spiser min grøt med kaneldryss, et smørøye og en teskje med sukrin gold. Enkelt og god frokost og et herlig alternativ for oss som savner grøt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 13:38   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Kokosgrøt

Nam

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 13:45   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kokosgrøt

Denne kan lages i mikrobølgeovn også - varmes i ca 30 sek om gangen med omrøring innimellom, til det har fått den konsistensen man vil ha.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-05-14, 20:24   #4
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kokosgrøt

Denne må prøves,- spennende

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 00:13   #5
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Kokosgrøt

Hadde lyst på noe godt til kvelds, men ante ikke hva så gikk inn her for å kikke litt og ramlet over denne oppskriften! Så flaks!

Hiver meg i gang med en gang

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 10:54   #6
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Kokosgrøt

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Hadde lyst på noe godt til kvelds, men ante ikke hva så gikk inn her for å kikke litt og ramlet over denne oppskriften! Så flaks!

Hiver meg i gang med en gang

Ble det bra?

Har ikke prøvd kokosgrøt med egg så langt. Det metter sikkert godt. Har lagd med mandler og mandelmelk og toppet med kokosmasse, kanel og hva jeg kommer på. Mettende det og, men sikkert mer tilfredsstillende metthet når eggene får være med?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 12:13   #7
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Kokosgrøt

Jeg kokte den litt for lenge (prøvde i mikroen) så min ble eggerøre :P
Men skal prøve igjen ikveld!

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 12:26   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kokosgrøt

Jeg lager aldri min i mikro, det blir så mye inn og ut av mikroen, at jeg selv føler at det er mindre jobb å lage den i kjele og røre og røre. Det blir fort eggerøre om en ikke passer på. Det er jo tross alt egg..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 13:39   #9
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Kokosgrøt

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg lager aldri min i mikro, det blir så mye inn og ut av mikroen, at jeg selv føler at det er mindre jobb å lage den i kjele og røre og røre. Det blir fort eggerøre om en ikke passer på. Det er jo tross alt egg..

Ja, tror jeg må prøve gryte ikveld

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 13:04   #10
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Kokosgrøt

Nå laget jeg den i gryta og da ble konsistensen fin, men tror ikke jeg liker kokosmel-smaken :/ Mettende var det ihvertfall

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 00:48   #11
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Kokosgrøt

Hørtes ut som en kjempe god grøt! Takk for oppskrifta! Den skal prøves ut

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-14, 00:12   #12
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Kokosgrøt

Prøvde denne nå første gangen og synes den var helt ok. Skal prøve neste gang med linfrø og solskikkefrø oppi for å få tyggemotstand og mer smak. Brukte soyamelk i kokingen og etter at jeg hadde lagt grøten på tallerken brukte jeg smørøye, kanel+sukrin og soyamelk/fløte rundt grøten.


Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg oppdaget til min forskrekkelse at denne oppskriften ikke var lagt ut, så det måtte jeg gjøre noe med.
Jeg aner ikke noe om opprinnelsen, den har florert på svenske LCHF-blogger i flere år nå.

2 egg
1dl kokosmelk eller annen væske( jeg tar 50/50 vann og fløte )
1ss kokosmel
en klype salt

Rør godt sammen og varm opp på middels varme. Det er delte meninger om når den skal av plata, jeg tar den av i det den begynner å tykne, da den tykner litt til etterpå pga varmen i kjelen.

Jeg spiser min grøt med kaneldryss, et smørøye og en teskje med sukrin gold. Enkelt og god frokost og et herlig alternativ for oss som savner grøt.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 12:21   #13
Ladybird88
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 83
Ladybird88 er på en erverdig vei

Sv: Kokosgrøt

Jeg skulle akkurat til å legge ut en lignende oppskrift da jeg så denne! Forskjellen er at jeg lager min med kefir istedetfor kokosmelk, jeg synes det gir en frisk smak. Og at jeg bruker litt kardemomme i mens jeg koker for ekstra kryddersmak. Ellers akkurat det samme.
har alltid laget min etter øyemål men nå har jeg noe å sammenligne med. Flott! Litt irriterende å ta for mye kokosmel også måtte tynne ut med egg og kefir sånn at det blir dobbelt så mye som planlagt. Mine skulle egentlig bli pannekaker da jeg fant ut av det. Og det er ganske enkelt å lage en slags scrambled kokospannekake, den henger jo ikke sammen men blir veldig god, spesielt hvis man dropper fiberhusk, det synes jeg er så vondt...

Ladybird88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-12-14, 00:19   #14
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Kokosgrøt

Liker denne grøten veldig godt! Noen som har laget stor porsjon? Trenger man noen justeringer i oppskrifta, eller kan man bare gange opp til antall porsjoner? Lurer på om noen har servert den til ikke lavkarbospisere? Hva var tilbakemeldinger? Leker med tanken på å servere den til mine venner til lunsj en dag

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 19:01   #15
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kokosgrøt

Dytter opp. Det er veldig godt å tilsette 1 ss chiafrø i tillegg. Husk å røre hele tiden og senk varmen om du mistenker at den varmes for fort opp. Varmes den for fort opp får du scrambled pancakes.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-03-19, 20:50   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Kokosgrøt

Jeg bruker
10 egg
2,5 dl kokosmelk
1 dl kokosmel
Som en variant

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no