Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-11, 10:20   #1
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

heisann! jeg har ikke skrevet så mye ehr inne men leser flittig hver dag og bruker oppskriftsforumet masse

har spist lavkarbo de siste mnd'ene og har hatt flott nedgang. var +/-1 kilo i uka den første tiden også litt trgere nå på slutten men absolutt fornøyd!

Ligger på mellom 15-30 KH og noen dager opptill 50 kh og fortsatt hatt utslag på ketostix.

Det jeg lurer på er, hva gjør jeg nå?
har gått ned mine 15 kilo, har to små kilo igjen så er jeg GODT fornøyd...
Jeg har ingen planer om å spise 'normalt' igjen (hater det utrykket) jeg trives veldig godt med lavkarbokostholdet mitt, lage masse deilig og sunn mat, og har plenty med energi.
Men hvordan bør jeg spise for å 'bare' vedlikeholde vekta?
hvor mye karbs? hvis jeg skal øke litt på karbs, bør jeg da redusere fettet? og hvor bør disse karbene komme fra?

jeg tenkte en stund på å ha en høykarbodag i uka (feks helg) da jeg tenkte å kunne spise litt av de få tingene jeg savner (cheesedooooooodles og crispers!!!!!!!) og kunne ta meg et kakestykke på besøk, uten at det kom fra min egen veske meeeeeen, etter å ha gjort det de siste tre helgene så merker jeg at jeg går MER NED den påfølgende uka??!!
og er det egentlig bra for kroppen? blir den forvirra da?

ja, ble mange spm her

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:29   #2
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: hva nå?

kan legge til at jeg er ikke sikker på om jeg følger noen spesiell retning.

jeg lager det meste fra bunnen av, uten sukker, mel, potet, ris og pasta selvfølgelig.

Noen ting er jeg ikke nazi på, f.eks bruker jeg vanlig tacokrydder når familien skal ha det og vanlig maaruud dip-krydder til baconsnacksen
Kunstig søtning virker heller ikke negativt på meg (tror jeg) så jeg kan fint drikke sukkerfri brus, enkelte pastiller/tyggis osv.

en vanlig dag (dette spiste jeg på fredag);

Frokost: 2 stk nannas knekkebrød med smør og jarlsberg pluss cherrytomater

mellom; cottagecheese med kanel

Lunch; blomkål/brokkolisuppe (mosa med stavmixer med smør, fløte og vann) med revet ost og spekeskinke til.

middag; kylling tandoori og "blomkålris"

kvelds; hjemmelaget is (egg, kremføte og sukrin) med smeltet 70% sjokolade på, baconsnacks og colazero.

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 12:27   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Hei,
Hvor mange kh du skal ha på vedlikehold mener jeg er en smak og behag sak, mange her inne som fortsetter og leve ketogent på vedlikehold.

Klipp&lim fra nybegynnertråden

Sitat:

Denne artikkelen gir en god oversikt over de ulike lavkarbo retningene: Hva er lavkarbo?
Mange av de som har som hovedhensikt å gå ned i vekt velger som oftest en ketogen diett med inntak opp til ca 25 kh pr dag, en god del er i ketose helt opp til 50 kh pr dag. De som ikke ønsker å leve ketogent, samt mange på vedlikehold spiser 30–60 kh pr dag. De aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød).
Tommelfinger regelen er at jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatning er at man ikke behøver å redusere fettforbruket før man overstiger 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).



Mange bruker Atkins Vedvarendestige som en rettesnor når de skal øke kh

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 05:45   #4
Manx
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 3
Manx er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av smokkedoris, her.

heisann! jeg har ikke skrevet så mye ehr inne men leser flittig hver dag og bruker oppskriftsforumet masse

har spist lavkarbo de siste mnd'ene og har hatt flott nedgang. var +/-1 kilo i uka den første tiden også litt trgere nå på slutten men absolutt fornøyd!

Ligger på mellom 15-30 KH og noen dager opptill 50 kh og fortsatt hatt utslag på ketostix.

Det jeg lurer på er, hva gjør jeg nå?
har gått ned mine 15 kilo, har to små kilo igjen så er jeg GODT fornøyd...
Jeg har ingen planer om å spise 'normalt' igjen (hater det utrykket) jeg trives veldig godt med lavkarbokostholdet mitt, lage masse deilig og sunn mat, og har plenty med energi.
Men hvordan bør jeg spise for å 'bare' vedlikeholde vekta?
hvor mye karbs? hvis jeg skal øke litt på karbs, bør jeg da redusere fettet? og hvor bør disse karbene komme fra?

jeg tenkte en stund på å ha en høykarbodag i uka (feks helg) da jeg tenkte å kunne spise litt av de få tingene jeg savner (cheesedooooooodles og crispers!!!!!!!) og kunne ta meg et kakestykke på besøk, uten at det kom fra min egen veske meeeeeen, etter å ha gjort det de siste tre helgene så merker jeg at jeg går MER NED den påfølgende uka??!!
og er det egentlig bra for kroppen? blir den forvirra da?

ja, ble mange spm her

Jeg har uthevel itt i svart tekst....Da jeg leser dette lurer jeg på hvorofr du skal endre kostholdet ditt?

Manx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:19   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av Manx, her.

Jeg har uthevel itt i svart tekst....Da jeg leser dette lurer jeg på hvorofr du skal endre kostholdet ditt?

Det er vel fordi at hun ikke vil ned noe mer?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:25   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av smokkedoris, her.

heisann! jeg har ikke skrevet så mye ehr inne men leser flittig hver dag og bruker oppskriftsforumet masse

har spist lavkarbo de siste mnd'ene og har hatt flott nedgang. var +/-1 kilo i uka den første tiden også litt trgere nå på slutten men absolutt fornøyd!

Ligger på mellom 15-30 KH og noen dager opptill 50 kh og fortsatt hatt utslag på ketostix.

Det jeg lurer på er, hva gjør jeg nå?
har gått ned mine 15 kilo, har to små kilo igjen så er jeg GODT fornøyd...
Jeg har ingen planer om å spise 'normalt' igjen (hater det utrykket) jeg trives veldig godt med lavkarbokostholdet mitt, lage masse deilig og sunn mat, og har plenty med energi.
Men hvordan bør jeg spise for å 'bare' vedlikeholde vekta?
hvor mye karbs? hvis jeg skal øke litt på karbs, bør jeg da redusere fettet? og hvor bør disse karbene komme fra?

jeg tenkte en stund på å ha en høykarbodag i uka (feks helg) da jeg tenkte å kunne spise litt av de få tingene jeg savner (cheesedooooooodles og crispers!!!!!!!) og kunne ta meg et kakestykke på besøk, uten at det kom fra min egen veske meeeeeen, etter å ha gjort det de siste tre helgene så merker jeg at jeg går MER NED den påfølgende uka??!!
og er det egentlig bra for kroppen? blir den forvirra da?

ja, ble mange spm her


Du kan teste ut selv hvor mange karber du trives med og hvordan kroppen reagerer. Øk sakte, hvis det er mer karber du ønsker, og pass på å spise nok mat. Som arnakristin sier så går det ann å fortsette å leve ketogent, hvis du vil det, men noen fortsetter å gå ned i vekt selvom de er på normalvekt. Det kan hjelpe å passe på å spise litt mer.

Du må nesten teste ut hva som passer for deg

Det sies at du kan spise opp til ca 72 karber uten å måtte kutte på fettet. Karbene bør i hovedsak komme fra mer grønnsaker. Ellers kan det være lurt å lese litt om GI(glykemisk index) og lære hvilke karbokilder det er som påvirker blodsukkeret minst

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:48   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Er du sikker på at du kommer til å gå ned for mye om du får i deg nok mat da? Utskeielser en gang i uka ville ikke jeg bedrevet. Bedre da å spise litt mer karbohydrater til daglig og holde seg under 72 g. De 72 g er en grense som selvsagt varierer litt fra person til person, som skal hindre fettlagring pga for mye karbohydrater. Jeg ligger nå på 16% av enerien fra karbo og inntar ca 50 g karbo dgl. Trives godt med det og ønsker ingen forandring. Fordi jeg nå kan spise nøtter og kakao i tillegg til grønnsaker av alle slag er kostholdet mitt komplett. Føler ikke at jeg trenger frukt så lenge jeg inntar godt med grønnsaker.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:49   #8
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

tusen takk for svar
Nellie; tror ikke jeg kan spise meer egentlig. hehe. jeg er jo mett heletiden jeg kunne tenkt meg å spise bittelitt fruk/bært egentlig hvis jeg skal øke karber. er ikke noe annet jeg savner egentlig.. får vel bare lese litt mer
Tror du det vil ha veldig negativ virkning på kroppen om jeg er litt slack f.eks på besøk og sånt nå som jeg har nådd trivselsvekt? blir jo ikke så ofte, men en vanlig pizzabunn hjemme hos svigers liksom. uten at de må styre for min del. eller blir kroppen min veldig forvirra da?
De skjønte veldig godt hele lavkarbo-opplegget da jeg hadde mye å gå på, men igår ble de nesten litt sure fordi jeg sa neitakk til potet i sodd'n. haha.

Manx; vil ikke endre kostholdet mitt, men kanskje justere litt for å ikke gå ned noe mer etterhvert?

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:54   #9
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Er du sikker på at du kommer til å gå ned for mye om du får i deg nok mat da? Utskeielser en gang i uka ville ikke jeg bedrevet. Bedre da å spise litt mer karbohydrater til daglig og holde seg under 72 g. De 72 g er en grense som selvsagt varierer litt fra person til person, som skal hindre fettlagring pga for mye karbohydrater. Jeg ligger nå på 16% av enerien fra karbo og inntar ca 50 g karbo dgl. Trives godt med det og ønsker ingen forandring. Fordi jeg nå kan spise nøtter og kakao i tillegg til grønnsaker av alle slag er kostholdet mitt komplett. Føler ikke at jeg trenger frukt så lenge jeg inntar godt med grønnsaker.

kakao har jeg spist hele veien og litt nøtter.. haha. uvitenhet er bliss. huff, men jeg har jo gått ned masse allikevel

nei, jeg har gått bort fra "høykarbodag". (jeg gikk jo faktisk MER ned av det også?) men kunne tenkt meg å ikke være så psychonøye på besøk da. ikke for min del, jeg savner egentlig ikke noe spesielt, men fordi jeg er litt lei av å være den som alltid er kilde til ekstra styr og diskusjoner....................
men vil ikke tulle med kroppen heller, så hvis det blir bare ball så får jeg bare drite i det

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:55   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av smokkedoris, her.

tusen takk for svar
Nellie; tror ikke jeg kan spise meer egentlig. hehe. jeg er jo mett heletiden jeg kunne tenkt meg å spise bittelitt fruk/bært egentlig hvis jeg skal øke karber. er ikke noe annet jeg savner egentlig.. får vel bare lese litt mer
Tror du det vil ha veldig negativ virkning på kroppen om jeg er litt slack f.eks på besøk og sånt nå som jeg har nådd trivselsvekt? blir jo ikke så ofte, men en vanlig pizzabunn hjemme hos svigers liksom. uten at de må styre for min del. eller blir kroppen min veldig forvirra da?
De skjønte veldig godt hele lavkarbo-opplegget da jeg hadde mye å gå på, men igår ble de nesten litt sure fordi jeg sa neitakk til potet i sodd'n. haha.

Manx; vil ikke endre kostholdet mitt, men kanskje justere litt for å ikke gå ned noe mer etterhvert?

Jeg personlig ville ikke plaget kroppen med vanlig mel og risikere å legge på meg. Kanskje du skulle markert ytterligere til dine omgivelser at du vil spise lavkarbo for alltid? Å bli skuffa for at du ikke spiser potet er barnsligheter de må kommer over. Lag pizza med lavkarbobunn selv neste gang da vel. Så får de merke hvor næringsrikt tilfredstillende det er. Og du får vist at du mener det du sier.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:59   #11
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

oooog når jeg sier slacke litt så mener jeg heller ikke amok i kakefatet hver gang jeg er borte.

men å spise svigermors knekebrød når jeg er på hytta dems, istedet for å komme med boksen min hver gang. spise en gryterett uten å pille ut ris,
slippe å spørre om seterømme hvis de bare setter fram lett. sauser med litt mel og melk i ect.... ja, U get my drift.....

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:03   #12
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg personlig ville ikke plaget kroppen med vanlig mel og risikere å legge på meg. Kanskje du skulle markert ytterligere til dine omgivelser at du vil spise lavkarbo for alltid? Å bli skuffa for at du ikke spiser potet er barnsligheter de må kommer over. Lag pizza med lavkarbobunn selv neste gang da vel. Så får de merke hvor næringsrikt tilfredstillende det er. Og du får vist at du mener det du sier.

hmja, ikke sant. de vet jo at jeg har jobbet leeeeenge for å bli kvitt de kiloene, så det skulle jo ikke være så vanskelig å forstå hvis jeg er klar i tale....

haff.

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:04   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Jeg hadde fint slacka litt i selskap ol. Kroppen min føler seg ikke vidre plaget av hverken sukker eller hvetemel i ny og ne, det er når det blir støtt og stadig den reagerer. Å spise et kakestykke eller knekkebrød i ny og ne betyr IKKE at man ikke spiser lavkarbo lenger.

Kunne ønske jeg kunne gi deg noen sikre svar, men du må bare teste ut hva det er som passer for deg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:05   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Jeg støtter deg hundre prosent om du vil markere deg sånn at de virkelig skjønner og kan respektere ditt valg.Og om de ikke respekterer det håper jeg du ikke lar det påvirke dine valg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:07   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Om du velger å spise høykarbo håper jeg du gjør det fordi du selv vil og ikke fordi du vil være "snill".

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:08   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Hvis man spiser 15-30 karbohydrater til vanlig og spiser litt ris eller et par knekkebrød, blir det engang i nærheten av høykarbo da?

Blir det engang det den dagen man spiser 50?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:09   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Når jeg skriver å spise høykarbo mener jeg i de enkelttilfellene hun spiser høykarbo-aktig, med mel som hun nevnte.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:15   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Man merker vel selv om man reagerer voldsomt på mel? Føler ikke jeg spiser noe mer høykarbo de dagene jeg spiser 50 karbohydrater hvorav en liten del er 1 ss hvetemel i en saus i forhold til om de kommer fra grønnsaker og bær. Noen reagerer jo på mel, men det merker de vel da?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:36   #19
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg hadde fint slacka litt i selskap ol. Kroppen min føler seg ikke vidre plaget av hverken sukker eller hvetemel i ny og ne, det er når det blir støtt og stadig den reagerer. Å spise et kakestykke eller knekkebrød i ny og ne betyr IKKE at man ikke spiser lavkarbo lenger.

Kunne ønske jeg kunne gi deg noen sikre svar, men du må bare teste ut hva det er som passer for deg.

tusen takk for svar
Jeg er veldig flink til å si nei altså, og de aller fleste forstår det
for noen uker siden spiste jeg et vanlig ostekakestykke i selskap, (stakkar bestemor hadde tatt TAXI til bakeri for å kjøpe fordi hun huska jeg og vesla var så gla i det. DA klarer jeg ikke takke nei altså, følte meg bare slem. huff.) reagerte ikkenoe spesielt på det. dagen etter hadde jeg heller inget ekstra søtsug e.l. og jeg gikk ned påfølgende uke uten problem.
da jeg spiste et rundstykke derimot.. luft i maaaaaaaaagen, need I say more.

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:41   #20
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg støtter deg hundre prosent om du vil markere deg sånn at de virkelig skjønner og kan respektere ditt valg.Og om de ikke respekterer det håper jeg du ikke lar det påvirke dine valg.

neida, det hadde nok godt fint

men jeg tenkte at nå som jeg er normalvektig og hverdagen går fint, at det kunne være greit å slippe å markere seg hver gang det var noe.

kunne sikkert tatt den 'kampen', men lurte egentlig mest på om det ville være skadelig for kroppen å ikke gjøre det da, hvis du skjønner
vil jo ikke bli syk eller noe sånt, bare for å tilfredstille andre.

men somsagt, jeg merker ikke noe spesiel negativ effekt av å spise litt ekstra KH noen dager. gjærbakst eneste, kommer foralltid til å være no-no. tålte det dårlig før, og tåler det ihvertfall dårlig nå. men det er jo bare til å si at jeg tåler ikke brød. ferdig med det

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:44   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Høres ut som du har svaret selvog merker det på egen kropp om det er skadelig for den.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:49   #22
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Reaksjoner på mel trenger ikke å være tydelige. Ofte ER de ikke tydelige, dessverre. Det tar visstnok en gjennomsnittscøliaker 6-7 år å få diagnosen... og det er en av de mer tydelige sykdommene som kan ha sin bunn i melintoleranse. Har man sykdommer i autoimmungruppen så kan det lønne seg å tenke 2-3 ganger om man virkelig bør spise mel. Selv i små mengder.

Som for alt annet så er det ulike regler som gjelder om man er "kjent syk" eller ikke.

Til TS: det er kun du som vet hva som er viktig for deg - og kun du som kan kjenne hva som er godt for din kropp. Kanskje er det viktig for deg å kunne skjeie ut innimellom/kanskje ikke. Kanskje ønsker du heller å benytte samme kosthold hele tiden - selv om det er vanskeligere i "borte"-sammenheng. I så fall bør du sørge for at de karbohydratene du innfører er verdifulle karbohydrater for deg og kroppen din.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:24   #23
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Jeg synes det der er vanskelig. Jeg gikk ned noen kilo på lchf-kosthold og holdt kostholdet og vekta greit i et par år før jeg ble gravid med sistemann. Jeg slakket opp litt etter litt og tillot meg mer og mer og kiloene snek seg gradvis på igjen og etter fødsel forble de der. Jeg spiste lchf-MAT stort sett, men tillot meg stadig et kakestykke ved anledning, litt sjokolade her og der.. og selvfølgelig sto vekta stille. Men jeg la ikke på meg ytterligere da - nå strammer jeg inn og spiser ikke kake unntatt veldig sjelden, tar meg selv mer på alvor og er litt mer standhaftig, men det har tatt tid å motivere seg for å snu den slakke "lavkarboen" jeg drev med altså. Bare sånn for å ha sagt at det ikke nødvendigvis er lurt å slakke opp for mye for fort for ofte...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 20:24   #24
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hva nå? (Kosthold for vedlikehold)

Tror du må prøve deg fram og kjenne på kroppen. Fedon f.eks. anbefaler jo at man skal kunne skeie ut litt i sjeldne tilfeller. Jeg startet på Fedon og ligger i dag mer på Hexebergs filosofi, fordi jeg har lyttet til kroppen, og ikke da først og fremst angående vekt, men fysisk og psykisk form. Kanskje er det lurt for deg og? Prøve forsiktig og lytte til kroppens signaler. Ellers har Atkins et veldig bra system for å øke karber på vedvarende/vedlikehold, men er visst ikke like godt forklart i alle bøker.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett på vedlikehold? Mona S Ketolysekuren 13 03-06-09 15:33
Over på vedlikehold/type Lindberg el.l nå? Elephanta Ketolysekuren 2 09-02-09 13:41
Vedlikehold klarasophie Spørsmål og svar 7 09-01-09 19:47
Pre-vedlikehold- Og Vedlikeholdsfasen 1979 Atkins kosthold 1 23-05-08 11:35
Brød for vedlikehold Kristian Vedlikeholdsdietten 6 29-06-05 13:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no