Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst! + mye annen god info om den

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-11, 20:34   #1
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst! + mye annen god info om den

Heisann.

Fant en ganske fin artikkel om jordskokk i lokalavisen min her på Gjøvik. Det står feks at man kan bruke jordskokk pure i stede for hvetemel på opptil 50% av mengden.

Det står også dette:
"Inulin er et helsebringende stoff som blant annet letter opptak av kalsium og magnesium. I tillegg stimulerer syntese av B-vitaminer i tarmen.

Jordskokknollene er også rike på jern og inneholder en del kalsium og magnesium samt C-vitamin.

To jordskokknoller tilsvarende 150 gram kan dekke 30 pst. av dagsbehovet for jern, 20 pst. av kaliumbehovet, 10 pst. av behovet C-vitamin og Nicain."


Og helt til slutt, står litt om hvordan man kan dyrke denne hjemme selv. Nederst på siden er det link til oppskrifter med bruk av jordskokk.


Se hele artiklen her: http://www.oa.no/bolig/article5615012.ece

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 21:08   #2
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst!! + mye annen god info om d

Innteresangt

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 21:09   #3
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst!! + mye annen god info om d

Sitat:

Hos jordskokk kommer 93 % av energien fra karbohydrater (318 KJ / 76 kalorier per 100g). En varierende andel av karbohydratene (1,5-3%) er ufordøyelige og kan klassifiseres som fiber / fruktfiber (fruktooligosakkarider).

Kanskje ikke så bra da.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 21:27   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst!! + mye annen god info om d

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Kanskje ikke så bra da.

Hvorfor ikke? Ufordøyelig fiber påvirker jo ikke blodsukkeret

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 21:40   #5
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst!! + mye annen god info om d

*Dette ble bare tull, så jeg setter hele innlegget*

__________________



Journalen min

Sist redigert av Cassiopeia : 29-05-11 kl 00:47.
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 22:41   #6
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst! + mye annen god info om de

Husk at mesteparten av karbohydratene i jordskokk er inulin. Kroppen vår har ikke enzymer som klarer å bryte ned inulin. Dvs at dette ikke påvirker blodsukkeret vårt. derfor er jordskokk ganske genialt for lavkarbo og de med diabetes

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 15:24   #7
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst! + mye annen god info om de

Jeg har ikke brukt jordskokk som erstatning for hvetemel, men jeg bruker den som erstatning for poteter.

Jeg lagde fløtestuet jordskokk på søndag og hadde nok til lunsj på mandag også. Lagde det akkurat slik jeg tidligere laget fløtestuet poteter. Nam nam!

Skal også forsøke meg på litt dyrking av jordskokk i sommer.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 15:42   #8
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst! + mye annen god info om de

Hva ER denne magiske greien??

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 16:13   #9
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Jordskokk kan erstatte opptil 50% av hvetemel i bakst! + mye annen god info om de

Denne magiske greien er en knoll. Den har altså tilsynelatende et høyt karboinnhold, men det er i form av inulin som ikke påvirker vårt blodsukker.

Følger du linken i første innlegg finner du både bilde og mer info.

Den kan dyrkes som en staude i Norge, men er ganske høy og trenger oppbinding. Ligner litt på solsikker i vekst, men tynnere i stilken og med mindre blomster. Kalles også "Kyss meg over gjerdet".

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jordskokk Gogi Middag 56 10-05-12 18:08
Mel som kan erstatte hvetemel til jevning purple Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 28-01-10 22:25
Jordskokk Adriane Annen mat 5 28-10-08 00:20
Jordskokk Rue Spørsmål og svar 4 10-04-07 22:28
jordskokk? SjokoMons Spørsmål og svar 1 30-05-06 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no