Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan komme i gang igjen?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-01-12, 12:31   #1
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Hvordan komme i gang igjen?

I dag er dagen da jeg igjen skal over på lavkarbo.
Har tillatt meg selv å leve høykarbo i jula og var vel ikke så kjempeflink resten av desember heller.
I dag har jeg kun spist frokost, litt spekemat og eggerøre. Opplever nå at jeg har lavt blodsukker, og at jeg er veldig skjelven.
Hvordan få opp blodsukkeret mitt nå uten å spise karbomat?
Bør jeg gjøre dette gradvis, altså ikke gå rett over på lavkarbo, men kutte gradvis ned på karboydratene

Kjenner at reduksjonen i karbo gjør sitt allerede nå da, for jeg har tisset noe så vanvittig mye i hele formiddag

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 13:37   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Det er litt individuelt hva som er det beste, men siden du sliter med lavt blodsukker/svingninger, er det nok best for deg at du trapper gradvis ned til du kommer til et nivå som passer godt for deg.

Det er helt normalt å være litt skjelven etc de første dagene på karbo- avvenning, men man skal jo overleve også!
Jeg spiser fet ost med rød paprika for å komme over kneika de første dagene!

Lykke til med ny runde!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:37   #3
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Takk for svar Kitt.
Ingen god dag dette her, tar på å gå over på lavkarbo etter en jul med masse karbohydrater.
Blodsukkeret svinger masse og gir meg skjelvinger og hodepine. Sur som en potte er jeg også og ikke god å være i hus med.
Glefsa stygt til gubben her i dag når jeg så at han mumset i seg sjokolade, klikka nesten litt for meg, så jeg tok hele skåla og kasta innholdet rett i søppla. Noen som sa sur
Vet jo av erfaring at dette går over igjen, bare å holde ut

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 19:46   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Be gubben spise sjokoladen sin andre steder den første uka, makan te oppførsel spør du meg

Spis mye mat er mitt råd. Godt med protein og masse grønnsaker og selvfølgelig fett. Det går over, og etter en uke eller to ser jo alt annerledes ut!

STÅ PÅ!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 08:29   #5
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Heisann, da er vi i samme båt
Begynner på nytt med lavkarbo i dag, etter en meget høykarbo jul
Og jeg vet hva jeg har i vente, sukk

Jeg tillater meg selv å spise mye nøtter, tomater, paprika og bær den første uken. Vaniljekesam/krem med bær, hakkede valnøtter og litt 70% sjokolade er en slager for meg når karbosuget blir for stor. Er noe med den der kosefaktoren...

du kan jo endre det gradvis. Fokusere på en ting av gangen, begynne med å kutte sukkeret f.eks, også ta det deretter.

Så går det over etter en stund, og da blir jo alt så mye bedre
Stå på

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 09:20   #6
MariaB
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 525
MariaB er ny på veien

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Kjenner meg igjen her!
Hiver meg tilbake på lavkarbo kostholdet i dag etter en "høy-karbo-høy-fett-jul" Kjente allerede etter frokost at jeg gjerne skulle hatt en sjokolade å toppet frokosten med Litt fløtekaffe ordnet heldigvis opp i det.

Hvordan er det med deg, Dolsi i dag?

Dette skal vi klare!

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 09:09   #7
LadyLike
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Hei jenter, men er det slik at vi burde ta en slik "fett boost" nå i starten? Altså at vi kutter drastisk på karbo og øker fettet for å få i gang fettforbrenningen?

jeg gikk opp 2kg i jula/desember, ikke rart med all den gode maten + kakene. Hadde jeg bare holdt meg til middagene og droppet det "lille" ekstra hadde jeg nok ikke gått opp noe særlig .Men det er jo det du spiser mellom nyttår og jul som teller, og ikke det du spiser mellom jul og nyttår

Jeg spiser til frokost:
2tynne brødskiver (dansk rugbrød) m/majones, agurk, tomat og egg.

Lunsj: salat m/tilbehør. Gjerne noe kjøtt eller lignende.

Middag: diverse mat, temmelig lavkarbo middager. Alt fra supper til fisk

Kveldsmat: ikke veldig ofte fordi jeg ikke er sulten.

Lurer litt på om jeg skal begynne å drikke "super drikken" igjen en periode. Det er en shake bestående av fløte, creme fraish, nøtter, bær. udos choice, kokosfett.

Jeg vet bare at den er fryktelig mettende og litt kvalmende, men da er man jaffal mett til kl 2

Ellers har jeg begynt å ta Krom og magnesium igjen, og det hjelper meg VELDIG på sukkersuget(spesielt Krom)!!!

  Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:46   #8
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Samma her, Dolsi! Bare at eg ikkje har klart å ete lavkarbo på LENGE! Så startar opp att, og er spent på korleis det skal gå. Godt det er fleire i same båt!

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:48   #9
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Jeg trapper ned på lavkarbokosthold pluss frukt. Stapper innpå en mandarin eller en eplebåt når jeg kjenner meg uggen.

Alt man utsetter seg selv for. Ei uke med sukker og tre uker med abstinenser

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:48   #10
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Jeg har vært idioti siden 1. desember (opp 7 kg), og setter igang igjen i dag. Jeg kutter alt (ligger på 8-12 g karbohydrater om dagen) og satser på å komme i ketose veldig snart. Utrolig at en kan være så dum som jeg, når en veit hva resultatet blir, og forresten smakte ikke alt så godt som jeg huska, men jeg spiste det for det.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 19:54   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Jeg har vært idioti siden 1. desember (opp 7 kg), og setter igang igjen i dag. Jeg kutter alt (ligger på 8-12 g karbohydrater om dagen) og satser på å komme i ketose veldig snart. Utrolig at en kan være så dum som jeg, når en veit hva resultatet blir, og forresten smakte ikke alt så godt som jeg huska, men jeg spiste det for det.

Vet du, det er ikke DU som er dum, det er hjernen din som tar overhånd når du ikke passer godt nok på Og når du da spiser noe karborik mat, gir hjernen en slags "rus" - en belønning - som føles godt der og da, selv om du føler deg "rævva" etterpå - vil man gjøre det igjen fordi "rusen" i øyeblikket føles godt.

Så skill mellom den bevisste kunnskapsrike DEG og den sukkeravhengig hjernen din Det sies jo at det kan ta et helt år, kanskje mer for noen på ren lavkarbo før man er over den verste faren med at hjernen tar kontrollen.

Kjør på - dette klarer du! Neste gang du føler sug, får du ta en alvorsprat med hjernen din og fortelle at akkurat når det gjelder dette med kosthold - vet DU hva som er best for hele kroppen din og den egosentriske hjernen din må bare roe seg ned med maset etter "egen tilfredsstillelse"

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 19:55   #12
Marlykk
Medlem
 
Marlykk sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 69
Innlegg: 232
Marlykk har en fantastisk aura rundt segMarlykk har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Jeg har vært idioti siden 1. desember (opp 7 kg), og setter igang igjen i dag. Jeg kutter alt (ligger på 8-12 g karbohydrater om dagen) og satser på å komme i ketose veldig snart. Utrolig at en kan være så dum som jeg, når en veit hva resultatet blir, og forresten smakte ikke alt så godt som jeg huska, men jeg spiste det for det.

Oj.. 7kg opp..da slo du meg.. Men jeg øka også noen kg.. pga for mye Julegode.. Er enig med deg.. alt smakte ikke like godt som jeg husket...samma kan det være..Da frister det ikke like mye en anna gang.
Good luck..med lavkarbo-meny igjen.. Heier på deg..

__________________
Marlykk's Journal







Marlykk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg+egen Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:45   #13
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vet du, det er ikke DU som er dum, det er hjernen din som tar overhånd når du ikke passer godt nok på Og når du da spiser noe karborik mat, gir hjernen en slags "rus" - en belønning - som føles godt der og da, selv om du føler deg "rævva" etterpå - vil man gjøre det igjen fordi "rusen" i øyeblikket føles godt.

Så skill mellom den bevisste kunnskapsrike DEG og den sukkeravhengig hjernen din Det sies jo at det kan ta et helt år, kanskje mer for noen på ren lavkarbo før man er over den verste faren med at hjernen tar kontrollen.

Kjør på - dette klarer du! Neste gang du føler sug, får du ta en alvorsprat med hjernen din og fortelle at akkurat når det gjelder dette med kosthold - vet DU hva som er best for hele kroppen din og den egosentriske hjernen din må bare roe seg ned med maset etter "egen tilfredsstillelse"

Ett fantastisk bra svar. Det skal jeg bære med meg. Takk skal du ha, selv om det ikke var myntet til meg, så følte jeg det traff meg

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:56   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Opprinnelig lagt inn av Neri, her.

Ett fantastisk bra svar. Det skal jeg bære med meg. Takk skal du ha, selv om det ikke var myntet til meg, så følte jeg det traff meg

Bare hyggelig - jeg har trua på og ikke "fordumme" seg selv når man ikke klarer og gjør det man egentlig har bestemt seg for... det er mange prosesser i kroppen fra gammelt av som var nødvendige for å overleve, og de slår jo inn av og til i dag også, selv om de ikke lengre er nødvendige
Det har jo ikke med og finne "unnskyldninger" for at man ikke klarer og nå målene sine, det har med og finne FORKLARINGER på hvorfor det er så vanskelig, og kanskje forklaringen kan gjøre det mye enklere og finne en løsning som fungerer over tid

Min overgang til lavkarbo ble mye enklerer når jeg på forhånd hadde lest om hva som kunne komme til å skje i kroppen. Jeg satt mer sånn "ok, DER hyler hjernen om manglende sukker, uff det var da voldsomt til skriking - jeg må gå og spise noe ordentlig feit lavkarbomat så kanskje det blir stilt"

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 11:01   #15
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Gode, kloke Nerthus !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 14:19   #16
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Etter streng LCHF siden januar 2011 gikk jeg lei i begynnelsen av desember. Det tok helt av i jula, og tilnærma fråtsing i jula. Resultat: Opp 7 kg her også. La tilbake til LCHF på mandag, og har i dag kvitta meg med 5 av de 7 kiloene. Stort sett vann, mao. Så får vi se hvor lang tid det tar med de to siste.
Jeg velger å ikke ha dårlig samvittighet for utskeielsene. De var helt bevisste. Motivasjonen for lavkarbo er definitivt tilbake, og jeg håper å kvitte meg med de siste 15 kiloene i løpet av året. Så begynner jo kampen om å bli på trivselsvekta... ;-)

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 07:41   #17
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Da er julekiloene mine borte igjen. Deilig!

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 10:33   #18
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Da er julekiloene mine borte igjen. Deilig!

Supert Peppa!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 21:59   #19
LadyLike
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan komme i gang igjen?

Så flinke dere er! Jeg gikk litt lei av maten en periode, det er typisk meg. Jeg er periodespiser og spiser meg lei av maten jeg lager. Spiser samme maten mange ganger i løpet av måneden og derfor går jeg lei.

Har nå laget meg nye lavkarbo "knekkebrød" (hexeberg sine, som vel egentlig er noens andre oppskrift) + lavkarbo muffins som egentlig er omelett i muffinsform! Fantastisk mat til å ha med seg.

Gikk opp 2 kg i jula, er ned igjen begge kiloene. Men har heller ikke trent på en stund, så jeg regner med at jeg har mistet litt muskelmasse også. MEn siden jeg har gått ned 10kg, vet jeg at ting går seg til, derfor orker jeg ikke å stresse med dette. Det ordner seg til slutt

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan komme i gang? LivM Dr Lindbergs 7 01-03-13 08:36
Hjelp! Hvordan komme i gang igjen etter en laang "sprekk"? henriettelavkarbo Spørsmål og svar 2 25-10-11 20:49
Hvordan komme i gang? tussi1 Ketolysekuren 3 11-05-11 09:05
hvordan komme i gang beta Lavkarbo generelt 4 03-10-10 18:22
Hvordan komme i gang med ketolyse? Misti Ketolysekuren 11 01-10-09 15:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no