Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Hva bruker dere som tilbehør?

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-09, 00:48   #1
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Hva bruker dere som tilbehør?

Jeg er litt frustrert om dagen, for jeg vet ikke hva jeg skal fylle tallerken min med....
Protein og fett er jo ikke noe problem, jeg spiser fisk, kjøtt, kylling osv stekt eller kokt. Helst stekt for da får jeg inn litt ekstra fett der. Men, så var det resten av tallerkenen da?
Det jeg ikke skal spise er greit nok, men jeg må nå finne noe å erstatte dette med. Nå har jeg pløyd gjennom alle ferdige grønnsak mikser som finnes i frysediskene, men det er fra 3,5 karber og oppover pr. 100 gr. og 100 gr er ikke mye når det er snakk om grønnsaker. Du får raskt flere karber om du velger å legge grønnsakmiks på fatet.
Jeg har valgt mye blomkål og brokkoli, men disse har jo også karber, og det har gulrot og kålrot også. Så, kan noen av dere hjelpe meg med tips på nesten karbritt tilbehør til lunsj eller middag. Kan ikke spise salat hver dag, da blir en jo dritt lei?

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 00:49   #2
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

jeg har forresten pløyd godt gjennom Ketolyse boka, uten å bli noe særlig klokere å dette området. Bare hva jeg IKKE skal spise.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 00:52   #3
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Jeg har egentlig ikke så mange tips selv, men vil bare skrive under på det med at man blir lei av salat. Har spist blandet salat til lunch hver dag i høst og nå får jeg knapt ned et blad.

Jeg laget forresten en ratatouillelignende sak av løk, champignong, squash, tomater, urter og litt vin - det kan kanskje være en idè?

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 00:55   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Husk at du ikke bare skal ha maksimum 15 karber daglig, men også helst minimum. Så ikke vær for redd for karber i grønnsaker, du skal ha i deg endel av det hver dag. Karbefritt er det så og si ikke mulig å få det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 01:11   #5
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Husk at du ikke bare skal ha maksimum 15 karber daglig, men også helst minimum. Så ikke vær for redd for karber i grønnsaker, du skal ha i deg endel av det hver dag. Karbefritt er det så og si ikke mulig å få det.

Det står jo maks 15 karber for damer og maks 20 karber for menn.... og det syns jeg er veldig vanskelig. Mange her inne lurer hele tiden på om de har fått i seg for mange karber...

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 01:23   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Hei,
På ketolyse kan du spise de grønnsakene som vokser over jorda + løk. …og så er det best å holde seg unna grønnsaker med høyt karbo innhold som for eksempel mais.
Mange på ketolyse holder seg unna matvarer som har høyere kh innhold enn 5 pr 100 g, er du usikker på kh innholdet kan du slå det opp for eksempel her, www.matvareguiden.no

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 08:39   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.

Det står jo maks 15 karber for damer og maks 20 karber for menn.... og det syns jeg er veldig vanskelig. Mange her inne lurer hele tiden på om de har fått i seg for mange karber...

Ja derfor skrev jeg jo "ikke bare maks men også minimum", for mange tror at jo mindre karbohydrater de spiser, helst ned i null omtrent, jo bedre er det. Og det stemmer ikke. Man SKAL ha 15 gram daglig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 08:51   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Jeg bruker mye squash, paprika, sopp, spinat, rosenkål, en aubergine i blant... selv er jeg ikke glad i tomater eller løk, men det kan også brukes, sellerirot går også greit, minimais og bønnespirer og bambusskudd er også temmelig lavt på karbo (vannkastanjer ligger en del høyere) - og i salaten bruker jeg kinakål eller hjertesalat, litt fennikel, agurk, kanskje nøtter eller pinjekjerner-

og krydrer nesten alt iherdig med hvitløk/chili/ingefær. Jeg fikk lenge mesteparten av karbene mine fra meieriprodukter - fordi jeg rett og slett spiser ganske lite, og var for opphengt i tingene med aller minst karbohydratinnhold - så jeg gjorde en bevisst innsats for å trappe opp og få i meg minst 15, gjerne 20, karber hver dag, så lenge de kommer fra grønnsaker. Det gjorde underverker for fordøyelsen.

Her er det mange gode tips, om enn på engelsk: http://www.genaw.com/lowcarb/side_dish_recipes.html

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 00:49   #9
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

jeg strever rett og slett med å få talt riktig antall karber jeg da. Får det ikke til, så det blir sånn ca liksom. Men i dag har jeg hatt i meg 6 % karbohydrat, blir det da å anse som 6 karber?
Og mener dere da at jeg får i meg for lite karber? Jeg får nemlig ikke sticksa til å bli annet enn lys rosa, og jeg fikk høre at jeg da måtte ned på karber og opp på fett, samt huske vann.
Å gud, jeg blir ikke klok på dette her jeg altså. Opp en kg i dag, så jeg er sur og lei, så nå skal jeg finne senga tror jeg.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 00:50   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.

i dag har jeg hatt i meg 6 % karbohydrat, blir det da å anse som 6 karber?


Totalt antall karbohydrater får du opp som et gram-tall vil jeg tro. De grammene er så mye karbohydrater du har fått i deg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 13:58   #11
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.


Totalt antall karbohydrater får du opp som et gram-tall vil jeg tro. De grammene er så mye karbohydrater du har fått i deg.

I det skjemaet jeg bruker, på vektklubben, går alt kun i % ikke i gram, så derfor jeg lurte.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 18:02   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Men kjære deg da, kan du legge inn i et slik skjema, så har du da vel også veid maten og da er det jo ikke noen kunst å regne ut gram med karber, ren logikk

Jeg synes ferske grønnsaker er MYE bedre, frosne grønnsaker er umulig å få til for en hobbykokk aom meg, mye lettere å dampe/koke ferske brokkolig og få den god enn den frosne... Og fyll tallerkenen med 150g brokkoli, det er en god del det!

Eller snitt opp agurk, paprika og tomat og ringle over litt god olje og salt og pepper.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 00:51   #13
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Hva bruker dere som tilbehør???

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men kjære deg da, kan du legge inn i et slik skjema, så har du da vel også veid maten og da er det jo ikke noen kunst å regne ut gram med karber, ren logikk

Jeg synes ferske grønnsaker er MYE bedre, frosne grønnsaker er umulig å få til for en hobbykokk aom meg, mye lettere å dampe/koke ferske brokkolig og få den god enn den frosne... Og fyll tallerkenen med 150g brokkoli, det er en god del det!

Eller snitt opp agurk, paprika og tomat og ringle over litt god olje og salt og pepper.

Jeg bruker mye ferske grønnsaker, men har noen ferdige blandinger liggende i frysn i tilfelle krise
har spist veldig myye brokkoli og blomkål, så er litt lei, derfor jeg måtte ha litt pause, med noen nye impulser, hehe. Har brukt litt squash?? eller hva det heter. Har ikke sjekket hvordan den kommer ut men..

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 01:05   #14
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hva bruker dere som tilbehør?

Squash er en deilig grønnsak. Ta litt hakket løk, litt paprika i biter, en tomat i biter og 5-10 cm squash i biter. Litt olivenolje, litt salt/peppe/oregano. lav varme til grønnsakene er møre. Bon appetit. denne fransk-aktige grønnsaksgryten passer til mye godt, særlig stekt kjøtt.

Ellers bruker vi VELDIG mye mos av blomkål og sellerirot. Kok biter møre i saltvann, ha på en diger smørklatt og litt nykvernet pepper og mos det til puré med stavmikseren. Jo finere den moses, jo mer henger den sammen.
Passer utmerket i stedet for potetmos, ris og lignende.

Annen mos - i stedet for kålrabistappe:
1/2 part kålrabi
1/2 part knutekål, evt blomkål, eller blanding av alt

Eller bare bland ut f eks kålrabi, som er relativt rik på karber, med blomkål, knutekål, sellerirot, nepe - sånt som er relativt fattig på karber. . Dette er mix and match! Også broccoli og hvitløk kan ha en plass her! Man må bare finne ut av hva man selv liker. I tillegg finnes det så mange andre grønnsaker og kombinasjoner av dem at jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si!!

Bare eksperimenter, og lykke til! Jeg har hatt så mange "aha-opplevelser" med grønnsaker de siste 5,5 årene at det er helt utrolig.l

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 01:13   #15
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Hva bruker dere som tilbehør?

Takk takk Karin. Skal prøve ut den squash miksen din der iløpet av helga tenker jeg.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva bruker dere Cocosa til? Kattre Lavkarbo generelt 13 26-05-11 22:59
Hvilke pølser fra Idsøe er gode, og hva spiser dere som tilbehør? miss_chica Spørsmål om matvarer og oppskrifter 23 22-02-10 18:56
Hva bruker dere smør til? Tidl. medlem Generell diskusjon 6 25-05-09 22:51
Er dere klar over hvor ofte dere bruker magemusklene? lokkebiff Generell diskusjon 17 06-03-09 10:38
Hva kosttilskudd bruker dere? Hapzen Atkins kosthold 1 09-09-08 10:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no