Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-02-11, 01:31   #76
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

jeg har dårlig tro på og TRØKKE iseg fett! Spis når du er sulten , til du blir passe mett

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 18:26   #77
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

men hva med for mye fra meieriprodukter, er det helle rikke noe nybegynnere trenger å tenke på? å evt når må vi se om det kan være det?

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 21:34   #78
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av hope10, her.

men hva med for mye fra meieriprodukter, er det helle rikke noe nybegynnere trenger å tenke på? å evt når må vi se om det kan være det?

Hei,
Ser at du går på Ketolyse og da er hovedprinsippet at kh kvoten i hovedsak skal komme fra grønnsaker samt noe meieriprodukter. I og med at man kun skal ha i seg 15 kh pr dag så bør man passe litt på at det ikke blir for mye meieriprodukter.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 21:43   #79
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Ser at du går på Ketolyse og da er hovedprinsippet at kh kvoten i hovedsak skal komme fra grønnsaker samt noe meieriprodukter. I og med at man kun skal ha i seg 15 kh pr dag så bør man passe litt på at det ikke blir for mye meieriprodukter.

Ok tusen takk for svar

__________________


hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 19:46   #80
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Hei,
håper det er noen erfarne ketose-folk der ute som kan gi meg en tilbakemelding på dette. Er litt usikker på om jeg spiser nok fett...

Her er tre ulike dager, typiske menyer:

6% karbs
23% proteiner
71% fett

4% karbs
27% protein
69% fett

4% karbs
34% protein
61% fett

(% av totalt kalorinntak, regner det ut vha vektklubb.no sin dagbok)

Altså generelt litt mer enn dobbelt så mye fett som protein. Er dette nok. På karbs så har jeg noenlunde kontroll på at jeg får i meg ca 15, men er nok et sted mellom 12 og 20 antar jeg.

Har noen et godt tips til en matdagbok på nett der man kan regne ut innholdet, inkl mengde karbs/prot/fett?? (vektklubb sin regner kun ut % av totale kalorimengde)


Hilsen

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 21:50   #81
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Hei,
håper det er noen erfarne ketose-folk der ute som kan gi meg en tilbakemelding på dette. Er litt usikker på om jeg spiser nok fett...

Her er tre ulike dager, typiske menyer:

6% karbs
23% proteiner
71% fett

4% karbs
27% protein
69% fett

4% karbs
34% protein
61% fett

(% av totalt kalorinntak, regner det ut vha vektklubb.no sin dagbok)

Altså generelt litt mer enn dobbelt så mye fett som protein. Er dette nok. På karbs så har jeg noenlunde kontroll på at jeg får i meg ca 15, men er nok et sted mellom 12 og 20 antar jeg.

Har noen et godt tips til en matdagbok på nett der man kan regne ut innholdet, inkl mengde karbs/prot/fett?? (vektklubb sin regner kun ut % av totale kalorimengde)


Hilsen

Prøv www.diett.no

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:07   #82
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Prøv www.diett.no

Den linken var genial Nerthus

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:10   #83
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Den linken var genial Nerthus

hehe takk, jeg ble for lenge siden henvist til denne selv - og synes den fungerer godt. Du kan også legge inn egne matvarer etter behov

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:24   #84
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Takker og bukker!

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:39   #85
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Mitt inntak i dag 24.02.2011:



Energi:1343Fett:78.22Karbohydrat:16.19Protein:136. 65

Noen som har meninger om inntaket?

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:46   #86
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Viser seg at jeg,til min forskrekkelse, har litt for lite karbs pr dag...
Hm, må hive innpå mer salat!
Super nettside, det må jeg si

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:59   #87
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Mitt inntak i dag 24.02.2011:



Energi:1343Fett:78.22Karbohydrat:16.19Protein:136. 65

Noen som har meninger om inntaket?

Litt lite kcalorier til en voksen mann kanskje?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:31   #88
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Litt lite kcalorier til en voksen mann kanskje?

Ja, har funnet ut at jeg må øke kcalori-inntaket i form av å spise mer fett. I dag fikk jeg plutselig følelsen av å være næringstom, det var jommen ubehagelig..

Prøvde å bøte på problemet med å spise en proteinbar fra Atkins, men fyttikatta for en smak


Men man lærer vel så lenge man lever..

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 19:31   #89
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Fettforbi: Vi har alle blitt indoktrinert med hvor farlig fett er og enkelte har litt problemer med fettinntaket til å begynne med. For mange kan det derfor være lurt å begynne med litt fett og øke på etter hvert. I tillegg så anbefaler jeg sterkt at man leser de fett-linkene man finner i denne tråden.

Dette er noe av det beste innlegget jeg har lest på lavkarbo.no og takk for det anrakristin!
Har sakset ut noe av det du skriver om fett og jeg lurer litt på konsekvensene av å ikke få i seg nok fett. Mulig det står beskrevet godt ett annet sted på forumet som du kan henvise til.

Igjen takk for et meget innholdsrikt og opplysende innlegg.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 11:36   #90
aurelie
Nytt Medlem
 
aurelie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Larvik
Alder: 34
Innlegg: 4
aurelie er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Kjempebra innlegg! Takk

aurelie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt :-) Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 15:06   #91
myllevi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
myllevi er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Tusen takk for info i denne tråden! Jeg er helt ny her inne og har allerede sittet klistret til pcen hele dagen

__________________

myllevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: campkilos kickstart - senere: vet ikke helt ennå Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 10:36   #92
Icandoit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 8
Icandoit er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Tusen takk for en veldig god info-tråd for oss forumferskinger!

Icandoit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife - karbofattig kost Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 11:00   #93
Bellamie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
Bellamie er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Veldig mye bra her for oss nybegynnere. Jeg har gått på lavkarbo nå i 8 uker, og har vært veldig frustrert fordi vekta omtrent ikke rikker seg. Men så kom den gledelige nyheten; jeg er blitt 3 år yngre matabolsk sett! Muskelmassen har øket og fettprosenten minket. Det inspirerer til å fortsette. "Sliter" også med at buksene stadig blir for store, og det på såpass kort tid

__________________






Bellamie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 22:29   #94
ned - men OPP
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 6
ned - men OPP er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.


Dette var bare et lite forsøk på å samle litt start informasjon til nybegynnere på lavkarbo på bakgrunn av allt jeg har lest igjennom av nybegynnerspørsmål her på forumet siden 2007. …en slags oppsummering på alle nybegynner spørsmålene jeg har svart på siste året kan man vel nesten si. Jeg leste masse her inne før jeg tilsutt meldte meg inn høsten 2008 og jeg, med flere, savner de gode konstruktive kostholdsdiskusjonene som var her da jeg begynte å lese på lavkabo.no.
I fjor synes jeg det ble bare mer og mer av basis spørsmål av typen ”hjelp jeg er ny”, ”hei, jeg er ny her” med hundrevis av spørsmål om fargen på stixen (for de som spiser ketogent) og hvorfor kan jeg ikke tygge tyggegummi, vekta står stille har holdt på i en uke og i dag har jeg ikke gått ned et gram. …men siden du er ny så kan du tenke på det om et års tid og se hvor interessant du synes det er å bla over alle basisspørsmåla vedrørende stixs, vektplatå og søtningsmidler før man finner noe matnyttig.
Det er sikkert flere med meg som noen ganger sitter og tenker ”herregud – den gidder jeg ikke å lese/svare på, det er det jo spurt om minst hundrevis av ganger før – hjelp har de ikke lest boka”. …men jeg vet jo også at noen nybegynnere synes søkerfunksjonen på forumet er litt vanskelig derfor linkene og litt info om de to ulike søkerfunksjonene som finnes.
Så, håpet er jo at dersom de som begynner på lavkarbo fra nå av får en kjapp liten intro med det aller, aller viktigste om forumet, fakta om lavkarbo og noen gode motivasjonstråder så vil en forhåpentlig kunne få hevet diskusjonsnivået på forumet igjen.

Suger til meg informasjon - er jo bar en novise her inne skjønner jeg

__________________


ned - men OPP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 01:56   #95
Lillejenta:)
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 3
Lillejenta:) er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Jeg vet ikke, jeg kom hit for å dele tanker og erfaringer med andre som vil ned i vekt.
Jeg har ikke tenkt å gå på noe lavkarbo diett, bare spise litt mindre tror jeg..
Betyr det at jeg ikke passer inn hit da? Kanskje jeg skal finne et annet nettsted?
Vet dere om noen?

Lillejenta:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: HappyDiet Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 02:24   #96
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Dette er et LAVKARBO forum , for dem som ønsker å leve på lite karbohydrater for helsens skyld og / eller for å gå ned i vekt. Men du må jo bare være her, kanskje får du lyst å forandre kostholdet ditt etterhvert ?

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:32   #97
Reni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
Reni er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Takk for mye nyttig info!

Reni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 03:49   #98
HeleneMork
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1
HeleneMork er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Fantastisk!! Tuusen takk for masse gode tips

HeleneMork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 12:40   #99
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Takk for veldig mge gode råd. Jeg leser og leser til øyet blir vått for å lære meg dette.
Utrolig mye å sette seg inn i og en del nybegynnerfeil oppdager man jo. Men jeg satser på at dette skal gå seg til.

BTW, er det normalt å være så skrekkelig tung i magen etter måltidene? Føler jeg har en stein i magen i flere timer etterpå. Blir ikke mye småspising av dette ihvertfall, og det er jo en stor fordel.

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 10:19   #100
nadine
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 48
nadine er på en erverdig vei

Sv: Til alle nybegynnere på lavkarbo …

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Takk for veldig mge gode råd. Jeg leser og leser til øyet blir vått for å lære meg dette.
Utrolig mye å sette seg inn i og en del nybegynnerfeil oppdager man jo. Men jeg satser på at dette skal gå seg til.

BTW, er det normalt å være så skrekkelig tung i magen etter måltidene? Føler jeg har en stein i magen i flere timer etterpå. Blir ikke mye småspising av dette ihvertfall, og det er jo en stor fordel.

Har det motsatt jeg da,selv om jeg er mett så er jeg ikke så tung i magen som jeg var når jeg spiste mye karbohydrater.

nadine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alle nybegynnere Happy H Ketolysekuren 2 03-04-08 16:46
Råd til nybegynnere! solsikke Ketolysekuren 12 28-10-07 17:25
Er lavkarbo bra for alle? Bringebær Lavkarbo generelt 6 05-03-07 16:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no