Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjerte- karsykdommer og fett

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-11, 14:23   #1
Juliebw
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Alder: 29
Innlegg: 9
Juliebw er på en erverdig vei
Smile

Hjerte- karsykdommer og fett

Jeg er en jente på 17år som går på lavkarbo. Har gått på det i 2 uker nå, og har gått ned 7kg. Jeg ser på lavkarbo som en livsstil, der man kan ''skeie'' ut en sjelden gang med et karbofylt måltid. Det jeg mener mange gjør feil er å spise mye smør og bacon, spesielt for dere som ikke har det som livsstil. Jeg er ikke ekspert på dette, men om dere som har dette som diett spiser mye usunt fett vil det lagre seg i kroppen og da er det IKKE bra å behynne å spise karbohydrater igjen. Det er en farlig kombinasjon! Lavkarbo i seg selv er ikke farlig/usunt, det er hvordan man spiser. Man kan ikke spise for mye kcal eller for mye fett. Tenk på det! En vanlig dag for meg er f.eks: 2 stk fiberrik med 4 skiver spekeskinke, en kyllingsalat eller 2 stykker lavkarbo pizza(veldig sjelden) 3 kopper te, reint kjøtt med forskjellige typer salat til middag og kveldsmat er som regel salat, eggerøre, kyllingpølse!

Det er viktig for magen og for seg selv å ha variasjon, ikke spis for mye fett, kcal eller karbohydrater! Det finnes en grense for alt, lev sunt generelt og ikke glem fysisk aktivitet minst 2 ganger i uka! Da vil dere garantert gå ned enda fortere

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:56   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte, karsykdommer og fett

Look who's talking!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:16   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte, karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Jeg er en jente på 17år som går på lavkarbo. Har gått på det i 2 uker nå, og har gått ned 7kg. Jeg ser på lavkarbo som en livsstil, der man kan ''skeie'' ut en sjelden gang med et karbofylt måltid. Det jeg mener mange gjør feil er å spise mye smør og bacon, spesielt for dere som ikke har det som livsstil. Jeg er ikke ekspert på dette, men om dere som har dette som diett spiser mye usunt fett vil det lagre seg i kroppen og da er det IKKE bra å behynne å spise karbohydrater igjen. Det er en farlig kombinasjon! Lavkarbo i seg selv er ikke farlig/usunt, det er hvordan man spiser. Man kan ikke spise for mye kcal eller for mye fett. Tenk på det! En vanlig dag for meg er f.eks: 2 stk fiberrik med 4 skiver spekeskinke, en kyllingsalat eller 2 stykker lavkarbo pizza(veldig sjelden) 3 kopper te, reint kjøtt med forskjellige typer salat til middag og kveldsmat er som regel salat, eggerøre, kyllingpølse!

Det er viktig for magen og for seg selv å ha variasjon, ikke spis for mye fett, kcal eller karbohydrater! Det finnes en grense for alt, lev sunt generelt og ikke glem fysisk aktivitet minst 2 ganger i uka! Da vil dere garantert gå ned enda fortere

Oi, en 17-årig ekspert på lavkarbo med hele TO ukers erfaring bak seg!

Det er helt greit og faktisk ønsket med konstruktiv kritikk av lavkarbokostholdet. Det er derimot IKKE ok at denne kritikken kommer på bakgrunn av manglende kunnskap... Når den samtidig blir framstilt som bastante påstander uten kildehenvisninger, vel, det er litt vanskelig og ta deg alvorlig...

Mettet fett som du finner i smør og bacon er ikke helsefarlig. Kilde: Metaanalyse med nesten 350 000 mennesker (!) som gikk ganske mange år.

ALLE her inne vet at man ikke kan spise ubegrenset med fett sammen med karbohydrater. Forumet inneholder store deler faktainformasjon om bla slike ting.

Det finnes mange årsaker til at man ikke har vektnedgang selv på lavkarbo. Trening to ganger i uka vil ikke nødvendigvis være løsningen på dette, selv om forumet som helhet anbefaler at man trener og er i så mye aktivitet som mulig.

Når det gjelder ditt eget kosthold ser det ut til å være strippet for fett OG grønnsaker. Salat er ikke næringsrikt og kan ikke erstatte all den gode næringen du finner i grønnsaker. Med i hovedsak proteiner som hovedkilde til energi (proteiner brukes i kroppen til energi når det er mangel på kh og fett), vil du "sulte" kroppen din ned i vekt.

Du MÅ spise fett om du spiser ekstremt lite kh...

Jeg anbefaler at du stikker innom nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i signaturen min, da jeg ser utifra det du skriver at det mangler en del grunnleggende kunnskap både om lavkarbo men også om dette forumet og dets medlemmer.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:18   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjerte, karsykdommer og fett

For mye av alt er jo ikke bra uansett hva man gjør. Men når man kutter mye ned på karbohydrater, så må "noe annet inn" og dette har vist seg være mer fett. Å bare kutte ut masse karbohydrater og ikke erstatte den næøringen med "noe annet" er nok ikke veldig fornuftig for resten av livet.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:25   #5
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjerte, karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

men om dere som har dette som diett spiser mye usunt fett vil det lagre seg i kroppen og da er det IKKE bra å behynne å spise karbohydrater igjen. Det er en farlig kombinasjon!

Dette er vel en selvfølge og i bunn og grunn uansett feil. Å leve etter et høykarbokosthold OG ete jævlig mye fett er en "bad combo" for resten av livet, så her har du nok truffet bra.

Sitat:

Det er viktig for magen og for seg selv å ha variasjon, ikke spis for mye fett, kcal eller karbohydrater! Det finnes en grense for alt, lev sunt generelt og ikke glem fysisk aktivitet minst 2 ganger i uka! Da vil dere garantert gå ned enda fortere

Igjen, dette sier du også overfor, så dette er ikke noe nytt, hverken for mye fett, kcaloririk mat og for mye karbohydrater kombinert med særdeles liten aktivitet er en dårlig kombo for resten av livet ja.
Trening 2 ganger i uka er bra uansett hvordan man spiser og jeg tror også man vil kunne gå ned så lenge man avpasser mengdene til hverandre (fett, kh og proteiner etc). Eller rettere sagt all bevegelse er bra for kroppen på generelt grunnlag. men veldig mange her inne er syke og kan derfor ikke trene av en eller annen grunn. Så hvis de reagerer sterkt på ditt syn på fysisk, så ha det i mente... ;-)


Sist redigert av ToreH : 12-12-11 kl 15:32.
  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:44   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte, karsykdommer og fett

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Juliebw

men om dere som har dette som diett spiser mye usunt fett vil det lagre seg i kroppen og da er det IKKE bra å behynne å spise karbohydrater igjen. Det er en farlig kombinasjon!

Dette er vel en selvfølge og i bunn og grunn uansett feil. Å leve etter et høykarbokosthold OG ete jævlig mye fett er en "bad combo" for resten av livet, så her har du nok truffet bra.

Hun skriver at det "usunne" fettet vi spiser på lavkarbo vil lagres i kroppen og så gjøre skade når man evnt går tilbake til høykarbo....

Vil ikke kalle det å treffe bra

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:50   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjerte, karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Hun skriver at det "usunne" fettet vi spiser på lavkarbo vil lagres i kroppen og så gjøre skade når man evnt går tilbake til høykarbo....

Vil ikke kalle det å treffe bra

Hehe, hun skriver "OG"...samme som jeg siterte. Mye usunt fett OG høykarbo for resten av livet er en dårlig kombo. Ordet usunt fett kan sikkert diskuteres. Jeg leste hennes oppfatning av fett på generelt grunnlag som "usunt". Fett er fett for meg så lenge det er naturlig og ikke er behandlet fett (prøver holde meg unna transfett i store mengder iallefall).

Ett fett mao nei, nå gir jeg meg haha.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 17:22   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hjerte, karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Hun skriver at det "usunne" fettet vi spiser på lavkarbo vil lagres i kroppen og så gjøre skade når man evnt går tilbake til høykarbo....

Vil ikke kalle det å treffe bra

Aline har rett hypah...setningens OG hører sammen med det å begynne å spise karbo igjen, ikke sammen og samtidig med det å spise fett...17åringen mener vitterlig her det fettet vi har lagret i kroppen, ikke det vi presumptivt skulle spise sammen med karbohydrater.....

Det er feil, feil, feil...da kunne ingen av oss ha tort å slanke oss ved å spise mye karbohydrater (vel, det gjør vi jo uansett ikke, men høykarboslankere gjør) Ble visst som å prøve å løse opp i en gordisk knute det her.....

Men igjen - tidligere i samme setning skriver hun..."som har dette som diett" Da blir sammenhengen en annen og viser til en samtidighet i inntak av mye "usunt" fett og karbohydrater.....

Da blir det rett, rett, rett.....Merkelige greier dette med ord du....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 12-12-11 kl 18:00.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:39   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Jeg husker jeg leste en artikkel i avisa (tror det var avisa) for 10-15 år siden om en kar som påstod han hadde spist fet mat i hele sitt voksne liv. Dvs mye ribbe, kjøtt, ost osv. Altså ikke lettprodukter. Han var nærmere 80 år og veldig normalvektig. Selv legen hans var forundret over at hans blodkar osv var som hos en ungdom med hans særlig fettete kosthold.

Det er nesten synd det ikke er flere slike eksempler, mulig det er flere, men de snakker bare ikke så høyt om det.

Men, om han bare var et enkelttilfelle vites ikke den gang. Iallefall var han ment i artikkelen som et motstykke til alle lettproduktene vi ble/blir servert (tror kanskje det var ifm "Brelett reklamen" med hun dama på sykkel, husker dere den?

Men nå spiste han kanskje ikke mest prosessert fett, men det fett som naturlig finnes i dyr og ubehandlet mat.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:48   #10
Juliebw
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Alder: 29
Innlegg: 9
Juliebw er på en erverdig vei

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Altså, det jeg virkelig mener med litt bedre forklaringer er usunt fett som man finner i for eksempel smør og bacon! Jeg har gått på dette i 2 uker nå, fordi jeg hadde en pause i 4 uker. før det gikk jeg på det i 3 uker og spiste da heller ikke særlig mye av det jeg vil definere som usunt kosthold(hver person vil definere et sunt kosthold forskjellig) Det er jo selfølgelig varierende på hvordan folk reagerer på forskjellige måltider, men jeg tenkte bare at dette kunne være et tips siden flere jeg kjenner har gått på lavkarbo og spist mye usunt fett som lagrer seg i kroppen, og deretter gå tilbake til et kosthold med mere karbohydrater. Jeg presenterer meg ikke, jeg bare ytrer mine meninger og håper det kan bli tatt opp på en saklig måte. Har lest mye på forumet, og jeg tror ikke det er bra å gå tilbake til å spise karbohydrater hvis kroppen har fått i seg mye mette fett. Jeg hakker ikke ned på noen, for jeg vet at lavkarbo er en bra måte å slanke seg på/leve på. Jeg går ikke på atkins eller noen annen form for lavkarbo kosthold som er ''laget'', jeg har tilpasset mitt lavkarbo kosthold etter mine behov fordi jeg kjenner flere som har gått på lavkarbo der de har reagert negativt på mye mettet fett!

Selfølgelig, det er ingen av oss som kan kalle oss eksperter. Som jeg har sagt tidligere; jeg tror at kroppen i lengden har bedre av å ikke spise mye mettet fett eller annet som det er mye usunt fett og mye kcal i. Det jeg mente med trening er at det forlenger levetiden hvis man trener jevnlig, å de som er her vil jo forlenge levetiden sin? Det er jo faglig påvist at trening forlenger livsstiden, og at det er sunt.

Min egen erfaring med mitt egenkomponerte lavkarbokosthold, utskeinger innimellom og trening 3-6 ganger i uken er ingenting annet enn positivt. Jeg tenkte det kunne være bra å få det fram på denne siden, fordi det er jo flere som vil gå ned raskere å holde seg der

Vennlig hilsen Julie

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:54   #11
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Min egen erfaring med mitt egenkomponerte lavkarbokosthold, utskeinger innimellom og trening 3-6 ganger i uken er ingenting annet enn positivt. Jeg tenkte det kunne være bra å få det fram på denne siden, fordi det er jo flere som vil gå ned raskere å holde seg der

Vennlig hilsen Julie

Synes det er kjempefint at du har funnet noe som fungerer for akkurat deg jeg

For meg hadde ikke din måte fungert, både fordi jeg har ulike sykdommer som har gjort at treningen ikke har vært mulig og fordi utskeielser nå og da totalt stagnerer enhver vektnedgang

Fett spiser jeg i perioder myye av, når jeg gikk ned på det meste spiste jeg 3-3500 kalorier pr dag. Det er mye for ei som ikke kan trene eller være særlig fysisk aktiv

Men, det supre med lavkarbo er at det er så enkelt å tilpasse slik at hver og en finner det som passer for akkurat seg. Dèt liker vi!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:56   #12
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Man må selvfølgelig ikke fråtse i masse fett om man ikke vil det, men det jeg tror mange reagerte på var utsagnet

Sitat:

flere jeg kjenner har gått på lavkarbo og spist mye usunt fett som lagrer seg i kroppen, og deretter gå tilbake til et kosthold med mere karbohydrater.

Fettet vi spiser på lavkarbo lagrer seg ikke i kroppen. Med mindre man faktisk legger på seg. Men det kan man jo gjøre uten å spise mettet fett også
Så det er ikke derfor det er dumt å veksle mellom lav og høy karbo.

Man må finne sin balanse hvor man trives uten å spiser hverken for mye (stappa mett) eller for lite (sulten) Men så lenge man er restriktiv med karbene (under 72 pr dag) så trenger man ikke være redd for mettet fett. De fleste har en normalt utviklet metthetsfølelse som vil styre matinntaket bra. Noen merker ikke skikkelig når de har blitt mett og må tenke mer på porsjonsstørrelser og sånn

Trening er bra!! Selvfølgelig, men man ikke trene for å leve et sunt liv på lavkarbo

Bra du ikke ble skremt vekk

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:03   #13
Juliebw
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Alder: 29
Innlegg: 9
Juliebw er på en erverdig vei

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Man må selvfølgelig ikke fråtse i masse fett om man ikke vil det, men det jeg tror mange reagerte på var utsagnet

Fettet vi spiser på lavkarbo lagrer seg ikke i kroppen. Med mindre man faktisk legger på seg. Men det kan man jo gjøre uten å spise mettet fett også
Så det er ikke derfor det er dumt å veksle mellom lav og høy karbo.

Man må finne sin balanse hvor man trives uten å spiser hverken for mye (stappa mett) eller for lite (sulten) Men så lenge man er restriktiv med karbene (under 72 pr dag) så trenger man ikke være redd for mettet fett. De fleste har en normalt utviklet metthetsfølelse som vil styre matinntaket bra. Noen merker ikke skikkelig når de har blitt mett og må tenke mer på porsjonsstørrelser og sånn

Trening er bra!! Selvfølgelig, men man ikke trene for å leve et sunt liv på lavkarbo

Bra du ikke ble skremt vekk


Det forutsetter at alt fettet som lagrer seg i kroppen synes utpå kroppen. F.eks fett som lagrer seg i blodårene, vises ikke.

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:09   #14
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Det forutsetter at alt fettet som lagrer seg i kroppen synes utpå kroppen. F.eks fett som lagrer seg i blodårene, vises ikke.

Det vil uansett vises på vekta
...Og blodprøver.

__________________




Sist redigert av FrkMarge : 12-12-11 kl 20:18.
FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:11   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Altså, det jeg virkelig mener med litt bedre forklaringer er usunt fett som man finner i for eksempel smør og bacon!

Jeg forstår ikke hva du mener med usunt fett - og det er ikke for å være vanskelig Mettet fett, som det er en hel del av i smør og bacon, anses i nyere forskning for IKKE og være farlig.
Fett "setter seg" ikke eller "lagres" ikke i årene, selv om det er det man har blitt opplært til å tro i mange år.
Linken jeg henviste til viste en metaanalyse der nesten 350 000 mennesker har deltatt i over 20 forskjellige studier som hadde som hovedhypotese og bevise at inntak av mettet fett ga økt fare for hjerte- og karsykdom. Dette stemmer ikke, du kan lese mer i linken om du er interessert

Når det gjelder hvordan fett fungerer i kroppen, anbefaler jeg Vegard Lysnes blogg og innlegg om fett. Vegard er masterstudent i ernæring.

Sitat:

Jeg har gått på dette i 2 uker nå, fordi jeg hadde en pause i 4 uker. før det gikk jeg på det i 3 uker og spiste da heller ikke særlig mye av det jeg vil definere som usunt kosthold(hver person vil definere et sunt kosthold forskjellig)

Det er opptil hver enkelt og mene noe om usunt og sunt, jeg prøver og forholde meg til faktainformasjon om næringsstoffer og matvarer og deres påvirkning på kroppen før jeg kan si om noe er sunt eller usunt. Forekommer maten naturlig er det min hovedtanke at den er sunn. Visste du forresten at kroppsfett i hovedsak består av mettet fett, og om noen slanker seg mange mange kilo lever de bokstavelig talt på mettet fett - eller som du kaller det - usunt fett?

Sitat:

Det er jo selfølgelig varierende på hvordan folk reagerer på forskjellige måltider, men jeg tenkte bare at dette kunne være et tips siden flere jeg kjenner har gått på lavkarbo og spist mye usunt fett som lagrer seg i kroppen, og deretter gå tilbake til et kosthold med mere karbohydrater.

Jeg er helt enig med deg at for mange som har forsøkt lavkarbo i en kort periode, kan det være utfordrende og gå tilbake til et høykarbokosthold. Derimot er jeg helt uenig med deg i at det er det "usunne fettet som lagrer seg i kroppen" som er problemet, siden jeg lengre oppe har argumentert med at mettet fett ikke er usunt, ei heller lagres det i kroppen. (Om man da ikke spiser både høykarbo og høyfett og spiser mye mer enn kroppen forbruker, da lagres også denne overskuddsenergien som kroppsfett).

Sitat:

Jeg går ikke på atkins eller noen annen form for lavkarbo kosthold som er ''laget'', jeg har tilpasset mitt lavkarbo kosthold etter mine behov fordi jeg kjenner flere som har gått på lavkarbo der de har reagert negativt på mye mettet fett!

Jeg håper da at du har lest deg såpass opp at du vet hva du holder på med. De lavkarbokostholdene som er "laget" (dine ord) er i svært stor grad basert på tiårs forskning på egne pasienter (Atkins, Lutz, Kwasniewski mm).
Lurer litt på hva du mener med at noen du kjenner "har reagert negativt på mye mettet fett"?

Sitat:

Selfølgelig, det er ingen av oss som kan kalle oss eksperter. Som jeg har sagt tidligere; jeg tror at kroppen i lengden har bedre av å ikke spise mye mettet fett eller annet som det er mye usunt fett og mye kcal i. Det jeg mente med trening er at det forlenger levetiden hvis man trener jevnlig, å de som er her vil jo forlenge levetiden sin? Det er jo faglig påvist at trening forlenger livsstiden, og at det er sunt.

Vel, noen kan vel kalle seg eksperter som følge av at de har lang relevant utdanning, egenerfaring OG erfaring med pasienter. Når det gjelder den allmenne lavkarbospiser er det stor forskjell på feks min kunnskap de første 3 månedene og kunnskapen jeg innehar i dag etter to år, uttallige bøker jeg har lest, uttallige blogger jeg har lest og uttallige studier jeg har slitt meg gjennom. Ta med min egen erfaring, og andres erfaring som er delt her inne - så kan jeg vel ikke si at jeg er ekspert - men at jeg har mye kunnskap om temaet, DET mener jeg at jeg kan si Jeg prøver så ofte jeg kan og henvise til gode kilder til mine påstander, så kan andre lese selv og si om de mener kilden er god nok eller ikke.

Sitat:

Min egen erfaring med mitt egenkomponerte lavkarbokosthold, utskeinger innimellom og trening 3-6 ganger i uken er ingenting annet enn positivt. Jeg tenkte det kunne være bra å få det fram på denne siden, fordi det er jo flere som vil gå ned raskere å holde seg der

Vennlig hilsen Julie

Jeg står fremdeles for at jeg mener at du har svært svært kort erfaring med lavkarbokosthold, og med utskeielser og pause vil nok kroppen din ennå ikke være 100% i gang med ordentlig fettforbrenning.
Det er helt klart positivt og få fram det som er bra med lavkarbo og trening, men jeg har vært her inne i over to år - og det du sier er jo ikke noe nytt. Det er diskutert opp og ned i uttallige tråder ganske så mange ganger.

Jeg regner deg også som såpass oppegående at du tildels forstår min reaksjon på ditt innlegg. Du er ung, har kort erfaring og kommer med påstander om at fett -> hjerte- og karsykdommer, noe de fleste her inne for lenge siden har fått med seg ikke har noen sammenheng.

Har du derimot linker til kildehenvisninger som påstår det motsatte, ser jeg gjerne på de og tar en diskusjon

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:22   #16
Juliebw
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Alder: 29
Innlegg: 9
Juliebw er på en erverdig vei

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Henviser til Nertshus sitt tidligere innlegg ovenfor.

Jo, jeg får mye hjelp og har lest flere artikler og mye stoff om lavkarbo. Faren min jobber med trening og ernæring, og jeg har diskutert lavkarbo med legen min. linker jeg kan henvise til er: http://www.vitahjertego.no/Hjertesko...+kar+sykdommer

http://www.sinnetshelse.no/helsenytt...jerte_kost.htm

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:47   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Henviser til Nertshus sitt tidligere innlegg ovenfor.

Jo, jeg får mye hjelp og har lest flere artikler og mye stoff om lavkarbo. Faren min jobber med trening og ernæring, og jeg har diskutert lavkarbo med legen min. linker jeg kan henvise til er: http://www.vitahjertego.no/Hjertesko...+kar+sykdommer

http://www.sinnetshelse.no/helsenytt...jerte_kost.htm

Vita hjertego er et produkt, slik at all info som følger med må tas med en god klype salt Jeg anbefaler bloggen til Espen Rostrup, som er hjertelege og -forsker ved haukeland sykehus. Jeg anser personlig hans informasjon om hjerte- og karsykdommer, kolesterol og fett for å være av bedre kvalitet og med mindre baktanke enn vita hjertego sin "produktreklame"

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:53   #18
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Helt enig med Nerthus, naturlig nok

Litt nysgjerrig på når den artikkelen fra sinnetshelse ble skrevet? Hvor "ny" forskningen disse uttalelsene er basert på er? Noen som finner det?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:07   #19
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Kjære Juliebw,

Ser nå at min første oppfatning av hva du mente var riktig...det var synd for det blir så feil å si at mettet fett er usunt og at vi "lagrer usunt fett" når endatil myndighetene våre er iferd med å snu sin mening om dette temaet...desverre er det fortsatt flere som ikke henger med i nyere forskning og tviholder på gamle innlærte "sannheter"....

Ta til deg det som Nerthus har skrevet og bli en virkelig lavkarber med føttene trygt plassert i god gammeldags mattradisjon - der vi spiser ren mettet-fettrik mat laget fra bunnen av og ikke en masse kjemisk mat vi ikke engang kjenner opprinnelsen til.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:40   #20
Juliebw
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Alder: 29
Innlegg: 9
Juliebw er på en erverdig vei

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Kjære Juliebw,

Ser nå at min første oppfatning av hva du mente var riktig...det var synd for det blir så feil å si at mettet fett er usunt og at vi "lagrer usunt fett" når endatil myndighetene våre er iferd med å snu sin mening om dette temaet...desverre er det fortsatt flere som ikke henger med i nyere forskning og tviholder på gamle innlærte "sannheter"....

Ta til deg det som Nerthus har skrevet og bli en virkelig lavkarber med føttene trygt plassert i god gammeldags mattradisjon - der vi spiser ren mettet-fettrik mat laget fra bunnen av og ikke en masse kjemisk mat vi ikke engang kjenner opprinnelsen til.....

Jeg klarer ikke personlig å spise mye mettet fett. Jeg lager all maten selv, og spiser mye grønnsaker og forskjellige salater + bær! Jeg er den eneste i familien på lavkarbo, der søsken og foreldre må kunne spise ris/potet ved siden av! Det er da ingenting farlig med å spise mye fiber, proteiner, salat og grønnsaker? Jeg blir aldri sulten utenom faste måltider, og jeg spiser ikke mye mettet fett. Dette er da helt greit? Ingen grunn at jeg skal spise mat med veldig mye mettet fett når jeg ikke liker det
En typisk dag for meg er å spise 2-4 skiver fiberrik med solsikkefrø, spekeskinke, 3 kopper te(uten sukker selvsagt), til lunsj spiser jeg gjerne en deilig kyllingsalat, lavkarbo pizza, rester fra gårsdagens middag eller annen mat som er laget på kylling(veldig glad i det) Blir rent kjøtt, fugl, fisk til middag med grønnsaker/salat eller lavkarbopasta! Passer på å få i meg 2 porsjoner grønnsaker og salat hver dag, pluss proteiner og fiber.¨

Dette funker for meg

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:55   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Jeg klarer ikke personlig å spise mye mettet fett. Jeg lager all maten selv, og spiser mye grønnsaker og forskjellige salater + bær! Jeg er den eneste i familien på lavkarbo, der søsken og foreldre må kunne spise ris/potet ved siden av! Det er da ingenting farlig med å spise mye fiber, proteiner, salat og grønnsaker? Jeg blir aldri sulten utenom faste måltider, og jeg spiser ikke mye mettet fett. Dette er da helt greit? Ingen grunn at jeg skal spise mat med veldig mye mettet fett når jeg ikke liker det
En typisk dag for meg er å spise 2-4 skiver fiberrik med solsikkefrø, spekeskinke, 3 kopper te(uten sukker selvsagt), til lunsj spiser jeg gjerne en deilig kyllingsalat, lavkarbo pizza, rester fra gårsdagens middag eller annen mat som er laget på kylling(veldig glad i det) Blir rent kjøtt, fugl, fisk til middag med grønnsaker/salat eller lavkarbopasta! Passer på å få i meg 2 porsjoner grønnsaker og salat hver dag, pluss proteiner og fiber.¨

Dette funker for meg

Høyprotein-dietter er kun anbefalt over kortere tidsrom da det er svært krevende for kroppen og omgjøre protein til energi kroppen kan bruke. Protein er ment som byggestener til cellene i kroppen din, ikke som energikilde. Karbohydrater og fett er de viktigste energikildene kroppen har og om du fratar kroppen dette ved og ikke innta verken det ene eller det andre, gir du kroppen din en mye større belastning enn nødvendig.

Hvis du da tar med at en del fettsyrer er ESSENSIELLE og få i seg fordi det inneholder stoffer kroppen ikke kan lage selv, så sier det seg selv at du bør virkelig vurdere fettinntaket ditt. Jfr Vegard Lysnes artikkel om fett som jeg linker til lengre oppe.
En del vitaminer og mineraler er kun fettløselige, og det hjelper da ikke om du spiser tonnevis med matvarer som inneholder disse, om du da ikke samtidig spiser fett slik at de kan bli tatt opp i kroppen. Du risikerer da over tid og bli underernært.

Jeg kommenterer dette av helsemessige årsaker. Det har ikke så mye og si hva du er komfortabel med av kosthold, så lenge det er bevist at høyprotein og lavfett og lavkh er helseskadelig og svært belastende for kroppen over tid. Så vær forsiktig, les deg GODT opp, og pass på at du får i deg den næringen (les energien, vitaminene og mineralene) kroppen har bruk for for å fungere optimalt. Vegard Lysnes blogg som jeg linker til i første innlegg inneholder alt du trenger og vite om alle vitaminer, mineraler og makronæringsstoffer, hvor du finner de og hva slags behov kroppen din har når det gjelder mengde av hver enkelt.

Du er bare 17 år, kroppen din er IKKE ferdigutviklet, og spesielt skal hjernen din utvikle seg et par år til. Hjernens hovedkilde til energi er fett... og spiser du da ikke fett, blir det tøft for hjernen og få den næringen den trenger for å utvikle seg optimalt...

Håper du finner det kostholdet som du både er komfortabel med OG som gir kroppen din de beste forutsetninger til å fortsette og utvikle seg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:56   #22
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Altså, det jeg virkelig mener med litt bedre forklaringer er usunt fett som man finner i for eksempel smør og bacon! Jeg har gått på dette i 2 uker nå, fordi jeg hadde en pause i 4 uker. før det gikk jeg på det i 3 uker og spiste da heller ikke særlig mye av det jeg vil definere som usunt kosthold(hver person vil definere et sunt kosthold forskjellig) Det er jo selfølgelig varierende på hvordan folk reagerer på forskjellige måltider, men jeg tenkte bare at dette kunne være et tips siden flere jeg kjenner har gått på lavkarbo og spist mye usunt fett som lagrer seg i kroppen, og deretter gå tilbake til et kosthold med mere karbohydrater. Jeg presenterer meg ikke, jeg bare ytrer mine meninger og håper det kan bli tatt opp på en saklig måte. Har lest mye på forumet, og jeg tror ikke det er bra å gå tilbake til å spise karbohydrater hvis kroppen har fått i seg mye mette fett. Jeg hakker ikke ned på noen, for jeg vet at lavkarbo er en bra måte å slanke seg på/leve på. Jeg går ikke på atkins eller noen annen form for lavkarbo kosthold som er ''laget'', jeg har tilpasset mitt lavkarbo kosthold etter mine behov fordi jeg kjenner flere som har gått på lavkarbo der de har reagert negativt på mye mettet fett!

Selfølgelig, det er ingen av oss som kan kalle oss eksperter. Som jeg har sagt tidligere; jeg tror at kroppen i lengden har bedre av å ikke spise mye mettet fett eller annet som det er mye usunt fett og mye kcal i. Det jeg mente med trening er at det forlenger levetiden hvis man trener jevnlig, å de som er her vil jo forlenge levetiden sin? Det er jo faglig påvist at trening forlenger livsstiden, og at det er sunt.

Min egen erfaring med mitt egenkomponerte lavkarbokosthold, utskeinger innimellom og trening 3-6 ganger i uken er ingenting annet enn positivt. Jeg tenkte det kunne være bra å få det fram på denne siden, fordi det er jo flere som vil gå ned raskere å holde seg der

Vennlig hilsen Julie

Jeg ser at jeg lever på omtrent samme lavkarbokosthold som deg, jeg trener mye også. Jeg unngår mest mulig mettet fett, og holder meg mest til umettet fett. Jeg mener du har rett i mye av det du skriver, og vi har ganske likt syn på lavkarbo kosthold ser jeg. Det virker som du har god kunnskap om lavkarbo mener nå jeg. Må også legge til at isteden for å spise hel fet norvegia ost, kan jeg like gjærne spise den magre varianten. En trenger jo ikke overdrive fett spisingen.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 22:00   #23
Juliebw
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Alder: 29
Innlegg: 9
Juliebw er på en erverdig vei

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Høyprotein-dietter er kun anbefalt over kortere tidsrom da det er svært krevende for kroppen og omgjøre protein til energi kroppen kan bruke. Protein er ment som byggestener til cellene i kroppen din, ikke som energikilde. Karbohydrater og fett er de viktigste energikildene kroppen har og om du fratar kroppen dette ved og ikke innta verken det ene eller det andre, gir du kroppen din en mye større belastning enn nødvendig.

Hvis du da tar med at en del fettsyrer er ESSENSIELLE og få i seg fordi det inneholder stoffer kroppen ikke kan lage selv, så sier det seg selv at du bør virkelig vurdere fettinntaket ditt. Jfr Vegard Lysnes artikkel om fett som jeg linker til lengre oppe.
En del vitaminer og mineraler er kun fettløselige, og det hjelper da ikke om du spiser tonnevis med matvarer som inneholder disse, om du da ikke samtidig spiser fett slik at de kan bli tatt opp i kroppen. Du risikerer da over tid og bli underernært.

Jeg kommenterer dette av helsemessige årsaker. Det har ikke så mye og si hva du er komfortabel med av kosthold, så lenge det er bevist at høyprotein og lavfett og lavkh er helseskadelig og svært belastende for kroppen over tid. Så vær forsiktig, les deg GODT opp, og pass på at du får i deg den næringen (les energien, vitaminene og mineralene) kroppen har bruk for for å fungere optimalt. Vegard Lysnes blogg som jeg linker til i første innlegg inneholder alt du trenger og vite om alle vitaminer, mineraler og makronæringsstoffer, hvor du finner de og hva slags behov kroppen din har når det gjelder mengde av hver enkelt.

Du er bare 17 år, kroppen din er IKKE ferdigutviklet, og spesielt skal hjernen din utvikle seg et par år til. Hjernens hovedkilde til energi er fett... og spiser du da ikke fett, blir det tøft for hjernen og få den næringen den trenger for å utvikle seg optimalt...

Håper du finner det kostholdet som du både er komfortabel med OG som gir kroppen din de beste forutsetninger til å fortsette og utvikle seg

Jeg drikker vitamin drikker, tar tran + magnesium og kalsium tilskudd

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 22:05   #24
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Juliebw, her.

Jeg drikker vitamin drikker, tar tran + magnesium og kalsium tilskudd

Javel. Jeg vet ikke mer jeg kan si, har delt min mening om ditt kosthold - og jeg mener det ikke er forsvarlig over tid.

Spiser du rent lavkarbokosthold burde det ikke være nødvendig og ta så mye tilskudd heller, men jeg antar du har vært inne og sjekket blodstatus og vet at du er lav på de vitaminene og mineralene du tar daglig?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 22:32   #25
Juliebw
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Alder: 29
Innlegg: 9
Juliebw er på en erverdig vei

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Javel. Jeg vet ikke mer jeg kan si, har delt min mening om ditt kosthold - og jeg mener det ikke er forsvarlig over tid.

Spiser du rent lavkarbokosthold burde det ikke være nødvendig og ta så mye tilskudd heller, men jeg antar du har vært inne og sjekket blodstatus og vet at du er lav på de vitaminene og mineralene du tar daglig?

Alle bør drikke vitamin C (brusetabletter, det hjelper mot forkjølelse noe jeg plages veldig med. Det hjelper også å bygge opp immunforsvaret ) tran anbefales jo generelt uansett hvilket kosthold Kalsium tar jeg fordi jeg får ikke får tilstrekkelig nok gjennom lavkarbo og magnesium grunnet leggkrampe

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, hjerte, lavkarbo, sunt, usunt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Løpende hjerte Iversa31 Mer enn 30 kg overvekt 2 31-05-11 04:47
Lavkarbo bra for hjerte og kolesterolverdier Trolljenta Nyheter / media 0 28-08-10 12:53
WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer LenaBeatrice Lavkarbo generelt 9 06-11-09 00:10
Hjerte go pølser TAM Ketolysekuren 3 29-01-09 15:15
Slå på TV3! NÅ. Oprah. Om hjerte og karsykdom. mofe Generell diskusjon 0 09-02-06 14:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no