Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Oljer og fritering

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-09-07, 13:45   #1
0,1 tonn
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 51
Innlegg: 12
0,1 tonn er ny på veien

Oljer og fritering

Sånn halvveis off topic ;-).....:

Er det noen olje som er egnet til fritering? (uten å bli til transfett, mener jeg)

0,1 tonn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 18:34   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

NEI !
Ingen oljer tåler så sterke varme uten at fettsyrene blir ødelagt ! Selv ikke kokosolje.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:11   #3
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

NEI !
Ingen oljer tåler så sterke varme uten at fettsyrene blir ødelagt ! Selv ikke kokosolje.

Helt enig med Nille her, tror heller ikke Ghee, som er klaret smør, egner seg til dette uten at fettsyrene blir ødelagt, men må man, ja så er nok disse to variantene å anbefale, for her snakker vi om de to fettypene som egner seg best til bruk under høy temperatur....

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:33   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

NEI !
Ingen oljer tåler så sterke varme uten at fettsyrene blir ødelagt ! Selv ikke kokosolje.

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Helt enig med Nille her, tror heller ikke Ghee, som er klaret smør, egner seg til dette uten at fettsyrene blir ødelagt, men må man, ja så er nok disse to variantene å anbefale, for her snakker vi om de to fettypene som egner seg best til bruk under høy temperatur....

.

Hva med palmeolje da? Eller smult? Hvis man først skal fritere mener jeg ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:46   #5
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hva med palmeolje da? Eller smult? Hvis man først skal fritere mener jeg ...

Hadde valgt Ghee eller animalsk smult som mine favoritter, ogikke den vegetabilske utgaven, Delfiafett, som såvidt jeg husker består av billig, varmpresset kokosfett, som enkelte også bruker...

Vet at palmeolje er en del brukt, men stiller spørsmål til den og, i og med at jeg ikke kjenner nok til hvordan den utvinnes, og faktiske sammensetning mhht mettet vs. umettede fettsyrer...

men hva i alle dager er det dere ska frittere da... regner med at det ikke er snakk om smultbakst, eller?!?

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:50   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Hadde valgt Ghee eller animalsk smult som mine favoritter, ogikke den vegetabilske utgaven, Delfiafett, som såvidt jeg husker består av billig, varmpresset kokosfett, som enkelte også bruker...

Vet at palmeolje er en del brukt, men stiller spørsmål til den og, i og med at jeg ikke kjenner nok til hvordan den utvinnes, og faktiske sammensetning mhht mettet vs. umettede fettsyrer...

.

Nei, Delfiafett er ikke smult ... Tenkte på den ekte utgaven ja

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:53   #7
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Nei, Delfiafett er ikke smult ... Tenkte på den ekte utgaven ja

Jupp, men på "folkemunne" er det mange som og kaller det for "smult", vaffal sånn jeg har erfart det...

Men igjen, hva i alle dager er det dere skal frittere da... regner med at det ikke er snakk om smultbakst, eller?!?

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:59   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Jupp, men på "folkemunne" er det mange som og kaller det for "smult", vaffal sånn jeg har erfart det...

Men igjen, hva i alle dager er det dere skal frittere da... regner med at det ikke er snakk om smultbakst, eller?!?

Ikke noe som helst for min del . Det er for så vidt mange ting som kan friteres da - kjøtt og fisk f eks.

Ville bare utdype temaet litt jeg, siden noen spurte, og jeg kom til å tenke på disse fettkildene og at jeg i grunnen ikke vet om det er skadelig å varme opp smult til 180 grader og koke i det. Og når det gjelder palmeolje hadde jeg en idé om at det tålte mer enn kokosolje, men er ganske blank når det gjelder palmeolje i grunnen ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 23:38   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er det som faktisk tetter igjen blodårene våre?

Ingen oljer blir til transfett av steking. Det er ikke mulig. Det kan enten skje ved hjelp av bakterier, eller i en industriell prosess med høyt trykk/temperatur og tilførsel av hydrogen (derav hydrogenering).

Såvidt jeg vet vil en olje som inneholder utelukkende mettet fett ikke oksidere under steking og dermed egne seg best til fritering. Ghee eller vanlig Cocosa vil være ganske stabile ved høyere temperatur, men alle oljer inneholder noe umettet fett hvor lite det enn måtte være.

Palmeolje inneholder omlag 55% mettet fett og 10% flerumettet fett, og vil derfor oksidere ved høy temperatur. Fordelen med palmeolje er at 10 gram av den inneholder 100% ADI av vitamin E, derfor hindrer den oksidering av maten når denne stekes. Den er altså ideell til steking på middels varme. Smaker godt gjør den også.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 16:08   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: oljer og fritering

Da er denne blitt en egen tråd

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer ElinGH Generell ernæringsdebatt 19 05-03-09 16:58
Raspolje til fritering Fjonken Lavkarbo generelt 2 17-08-06 15:24
Eteriske oljer Summer Fysisk og mental helse 7 01-11-05 20:43
Oljer og fett dingpot Kosttilskudd 2 18-03-05 17:33
Oljer og fett / Nøtter og frø Nille Type O 0 11-12-04 01:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no