Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Bli med i 21-klubben!

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-04, 23:08   #1
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Bli med i 21-klubben!

De 5 tibetanske riter

I dag begynte jeg med et "treningsprogram" som jeg har erfaring med for mange år tilbake. Øvelsene er svært takknemlige, for man merker så fort bedring hvis man har problemer med dem i begynnelsen.
Var med å starte en klubb for mange år siden. Opptaksregel skulle være at man klarte å gjennomføre disse ritene med 21 repetisjoner hver dag. Klubben døde ut, da vi aldri ble mer enn 3 medlemmer
Her er det jo så mange grupperinger og klubber, og sunne og positive mennesker, at jeg tenkte det kunne være mulig å restarte klubben her. Det er svært viktig å ikke prøve seg med 21 repetisjoner med en gang. Begynn med 3, og øk med maks 1 for hver dag, som beskrevet i linken. Jeg begynte med 3 i dag, men venter med å øke til 4 før på tirsdag, så blir vi kanskje flere som kan holde følge.
Da skulle vi være oppe i 21 repetisjoner den 21. oktober.

Det passet jo fint med datoene også det, så husker vi hvor langt vi er kommet.

Hvis det er noen som har lyst, men ikke klarer å gjennomføre, så er ikke det viktigste at man klarer alt med en gang. Som sagt blir man sterkere for hver gang man prøver, og hvis man ikke gir opp, så vil man klare det en vakker dag. Det å prøve er trening i seg selv, hvis man ikke er sterk nok til å få det til i begynnelsen.
Noen av dere som driver med Yoga, kjenner kanskje til disse øvelsene. Tror de er litt beslektet med yoga. Jeg sier tror, for Yoga vet jeg for lite om.
Vet ikke helt hvor mye jeg tror på dette med ny ungdom, men vet i hvert fall at man blir mye sterkere av dette, og vedkommende som lærte meg det for flere år siden, er i førtiårene, og ser ut som en guttunge

Han har nok gjort øvelsene i mange år da. Men uansett hva vi tror om akkurat det, kunne det ikke vært gøy å prøve, og være en gjeng som gjør dette "sammen" hver dag? Det tar ikke så mye tid, og man trenger ikke å skifte til treningstøy en gang.

Tror kanskje det kan bli for tøft å øke med en repetisjon for hver dag for de fleste, så kanskje vi heller skal si at den utviklingen er den hurtigste som er lov, men at alle øker i det tempoet de selv føler er naturlig.
Opptak i 21-klubben blir da tidligst den 21. oktober.

Håper med dette å få med meg noen å dele erfaringer med, også om dette

Jeg har redigert vekk linken min, ene og alene fordi HP har oversatt en engelsk versjon som er mye bedre forklart lenger nede i tråden. Det er jo best å få det riktig fra begynnelsen å

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste

Sist redigert av nalana : 08-10-04 kl 18:55.
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 23:18   #2
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hmm...den 4.rite ser litt tøff ut. Jeg er med på alt! Har lagt den siden inn som bokmerke, skal prøve de i morgen.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 23:19   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Kjempeflott nalana!
Jeg har leeeenge lurt på hva de fem tibetanske ritene var, og nå fikk jeg vite det!
trodde det var mer avansert jeg...(men de er sikkert kjempetunge...) Men det ser igrunnen veldig bra ut da! minner endel om Yoga ja.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 23:29   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Kan noen gi en nærmere beskrivelse av første rite???

Skal vi dreie helt rundt med beina, og hvor mange runder i såfall? eler skal vi dreie tilbake? Da blir jo ikke det med klokken....

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 23:36   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Da har jeg tatt mine 3...

Men om noen hadde hatt en bedre forklaring så hadde det vært flott, føltes liksom ikke helt riktig...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 23:44   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Fant denne: http://tkdtutor.com/11Training/Rites/TibetanRites.htm

Ser bra ut

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-10-04, 23:54   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Den siste lenken der var kjempebra altså! Den beskriver alle 6 ritene!

Jepp, detta blir jeg med på!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 00:21   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Her er enda en bra side om ritene. Alternative øvelser, og oppvarmingsvelser.

http://www.mkprojects.com/fa_TibetanRites.htm

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 01:32   #9
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

1. rite

Enig i at noen av ritene kunne vært beskrevet bedre i min link, så jeg skal prøve å beskrive den første selv.
Du står rett opp og ned på gulvet med armene rett ut. Drei rundt med hele kroppen, bena skal være med.
Fikk tips av homeopaten som lærte meg det om å finne et punkt på veggen å fokusere øynene på. Det vil si at når du begynner å snurre, så blir hodet igjen så lenge som mulig fordi øyene er festet på punktet. Når du snur hodet, dreies det rundt og tar igjen resten av kroppen før runden er avsluttet fordi du skal finne igjen punktet på veggen med en gang.
Nesten morsomt at det går an å gjøre det så vanskelig å snurre rundt på gulvet
Det med punktet på veggen er ikke avgjørende, bare en hjelp for ikke å bli svimmel etter hvert som det begynner å bli mange runder.
Mulig dette er godt beskrevet i en av linkene HP har lagt ved, har ikke fått lest dem enda.
Gjør det nå jeg.
Takk skal du ha HP : )

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 01:42   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg begynner i morgen (hm.... senere idag blir det vel !)

Skal på yoga-kurs prøvetime 15. oktober forresten. Hvis det kjennes bra ut skal jeg melde meg på kurs !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 02:03   #11
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Anbefaler å bruke den første linken til HP for å lære seg å gjøre alle ritene riktig helt fra begynnelsen. Kan godt være behjelpelig med å oversette den gode beskrivelsen til norsk, hvis noen vil være med, men synes det blir vanskelig å lære seg det på engelsk. (Skriver av og til lange setninger bare på trass, fordi jeg hadde en norsklærer som alltid maste om at jeg godt kunne gjøre setningene mine kortere, men nå er jeg stor jente, og ingen har lenger noe med å sette røde merker i skriveriene mine ; )

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 02:10   #12
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

: )

Så flott respons! Da er i jo 5 stykker bare på noen få timer

Og flere blir vi sikkert før helgen er over

Var det jeg visste , at det sikkert var masse folk her inne som ville ta en slik utfordring. Gleder meg til å høre hvordan det går med alle, og hva dere synes om øvelsene.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 02:10   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Supert, Nalana, jeg blir med, dette er noe selv jeg kan klare å få til i løpet av en dag, og så er det fint med klubb - skal vi ha en for elskere av lange setninger også?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 02:19   #14
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

LOL , og ønsker klubbmedlem nr 6 hjertelig velkommen

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 12:45   #15
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Da har jeg tatt morgenens 4 repitisjoner av alle 6!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 13:45   #16
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk
Lightbulb

De Tibetanske Ritene

De fem tibetanske ritene er en yoga rutine basert på et ritual av treningsøvelser som ble oppdaget tidlig på 1900tallet av en bristisk offiser, colonel Bradford, som levde i et kloster i Himalaya. De er praktisert rundt i verden og det sises at de motvirker aldring. I 1939 gav Peter Kelder ut “The Original Five Tibetan Rites of Rejuvenation”, som hjalp til med å spre ritene gjennom den vestlige verden. Mr Kelder har siden oppdatert boken: “The Eye of Revelation - The Original Five Rites of Rejuvenation, Borderland Sciences Research Foundation, 1989, ISBN 0-945685-04-1”.

Ritene er satt sammen av fem forskjellige bevegelser (med en sjette som er lagt til for å gjøre den komplett), hver av bevegelsene utføres 21 ganger (Tibetanere tror at 21 er et perfekt mystisk nummer). Det er best å starte med 3 repetisjoner av hver øvelse og gradvis øke antallet repetisjoner. Hele rutinen kan gjennomføres på mindre enn 10 minutter.

Gjennom tusener år har praktiserende av medisin holdt fast ved at kroppen har syv hovedenergisentre som hører sammen med de syv endokrine kjertlene, disse energisentrene er også kalt chakraer. Chakraer er i essens energi som virvler i en sirkel. Når energisirkelen er øker vil livskraften bli sterkere og mer rettet.

Nyere medisinsk forskning har avdekket overbevisende bevis på at aldringsprosessen er hormon regulert. De fem Tibetanske ritene sies å kunne normalisere hormonelle ubalanser i kroppen, og der igjennom holde nøkkelen til ungdom, helse og vitalitet.

Ritene stimulerer energisystemet i kroppen, vekker chakraene, og får energi til å bevege seg fra kjernen din og utover mot ekstremitetene. Teorien bak ritene er at din kundalini (åndelig energi) er lagret og ligger i roten av ryggraden din og at disse ritene kobler deg til den energien i en veldig effektiv, rask og på en brukervennlig måte.

En viktig del av de Tibetanske øvelsene er en bevisst synkronisering av pusten mens du utfører fysisk aktivitet. Før du begynner øvelsene – øv deg på den grunnleggende 4-tage pusteteknikken (pust inn, hold, pust ut, og hold de tomme lungene).

Ingen øvelse bør være så intens at den får deg til å føle deg utslitt. For eksempel, om du ”mister pusten”, så indikerer det at kroppen din er i en anaerob (lite-oksygen) tilstand og at du bør sette ned tempoet. Om du ikke kan snakke normalt etter utført øvelse bør du sette ned tempoet. Når du utfører øvelsene bør hovedvekten ligge på pustesynkronisering og flyt, heller enn tempo og antall repetisjoner.

Enkelte kaller disse ritene for isometriske øvelser. Selv om de er nyttige til å strekke muskler og ledd og bedre muskeltonus, så er ikke dette deres primære hensikt. En sakte roterende sirkel forårsaker den delen av kroppen til å nedbrytes, mens en raskere en kan forårsake nervøsitet, angst og utmattelse. Unormale roterende sirkler forårsaker unormal helse, nedbryting og gammel alder. Ritene normaliserer tempoet i de snurrende sirklene ved å holde dem snurrende i det samme tempoet og i harmoni.

Her er de 5 tibetanske ritene og hvordan de virker i kroppen (husk å puste dypt ved å bruke mellomgulvet gjennom bevegelsene).

Rite 1:

Den første øvelsen er å snurre, som påvirker den følelsesmessige delen av kroppen ved å øke tempoet i energisirklene. Barn snurrer naturlig mens de leker. Når en snurrer med klokken, sier Lamaene at negative avfallstoffer slynges ut av kroppen og broen mellom de høyre og venstre hjernehemisfærene. Snurring stimulerer kroppens energisystem og vekker chakraene.

Snurring: Rett ut armene dine til sidene og snurr (med klokken). Gjør dette så raskt du kan uten at du mister kontrollen (sakk ned eller stopp om du føler deg svimmel). Prøv å gjøre 21 omdreininger.

Følg din høyre arm slik at du snurrer rundt mot høyre. Når du begynner å snurre fokuserer du blikket ditt på et enkelt punkt rett fram og fortsetter å holde blikket ditt på dette punktet så lenge som mulig. Etter litt må du la det forlate synsfeltet ettersom at hodet ditt snur rundt med kroppen. Når dette skjer snur du hodet raskt rundt og fokuserer igjen på referansepunktet ditt så snart som mulig. Å bruke et referansepunkt hjelper med å motvirke svimmelhet. Slutt å snurre med en gang du føler deg svimmel. Ligg på ryggen på gulvet og pust dypt før du tar til med neste rite. Hev hendene dine over hodet og strekk ryggen.

Maulawiyahene I India, eller ”whirling dervishes” - ”virvlende muslimske munker”, snurrer uten stopp i en religiøs tilstand. De eldre munkene er virile, sterke og robuste, langt mer enn de fleste andre menn i deres alder. Lamaer sier at denne overdrevne snurringen kan være nedbrytende ettersom at den overstimulere noen av energisirklene, noe som først akselrer flyte av energi og så blokkerer den. Denne oppbyggingen og nedbrytingen gjør at de snurrende munkene opplever et slags ”psykisk rush” som de feiltolker til noe åndelig.

Lamaer overdriver ikke snurringen. Mens de muslimske munkene kan snurre hundrevis av ganger, så gjør Lamaene det bare 21 ganger, akkurat nok til å stimulere energisirklene til aktivitet.

Rite 2:

Rite nummer 2 ligner de vestlige mageøvelser. Ved å heve hodet mot brystet skaper du en ekstra stimulis av solar plexus chakraet og av delen som går gjennom midtre del av overkroppen.

Bruk et tykt teppe eller en matte for å beskytte ryggen din mens du ligger på gulvet. Lamaer utfører ritene på det vestlige kaller et bønneteppe, som er omtrent 60cm bred, og 180cm lang. Teppet er ganske tykt og er laget av ull og et naturlig fiber. Det brukes utelukkende for å isolere kroppen fra det kalde gulvet, men siden religiøs betydning er knyttet til alt Lamaene gjør, så blir det kalt et ”bønneteppe”.

Ben løft: Først ligger du deg flatt på ryggen, ansiktet opp. Strekk armene dine helt ut langs sidene dine og plasser håndflatene dine mot gulvet, hold fingrene tett sammen. Så løfter du hodet fra gulvet og trykker haken mot brystet. Mens du gjør dette løfter du beina med strake knær til en vertikal stilling. Om det er mulig lar du beina gå bak over kroppen mot hodet; men ikke la knærne bøyes. Så senker du sakte både hodet og beina, fortsatt strake knær, mot gulvet. La alle musklene slappe av og fortsett å puste i den samme rytmen. Pust inn dypt mens du løfter beina, og pust ut mens du senker beina.

Før du setter deg opp strekker du ut begge beina foran deg. Begynn med lårene og stryk utsiden av beina dine til du rekker føttene. Grip føttene på utsiden og trekk hodet ditt så nært dine strake knær som mulig.

Rite 3:


Rite tre åpner solar plexus og hjertet. Vi begynner livet ved å trekke energi inn gjennom umbilical området. Lamaer tror at ve fortsetter vanen med å suge inn i solar plexus - som er setet til det følelsesmessige legemet - uten å være klar over hva vi tar inn. Alle typer følelsesmessige energier kommer inn denne veien. Fysisk tiltrekker vi oss negative følelser som relaterer til de vi bærer selv. Dermed vil frykt eller sinne inni oss opptrer som en magnet på mennesker som bærer samme type energier.

Sammentrekning forstyrrer funksjonen til solar plexus kjertelen som videresender meldinger til hjernen med re relevans til vår følelse av trygghet og stimulerer ”Slåss eller Flykt” refleksen. Denne riten gir en utstrekking og et kraftig løft av hele brystkassen, som er det motsatte av en defensiv, sammentrukket holdning. Ved å gjøre denne øvelsen reverserer du energiflyten og hever energien til hjerte området.

Kamelen: Dette er en klassisk bakoverbøying. Knel på gulvet med knærne under hoftene dine, terne flatt, med kroppen hevet. Plasser hendene på baksiden av lårene rett under rumpen. Tilt hodet og nakken forover, trykk haken mot brystet. Så tilter du hodet og nakken bakover, mens du krummer ryggraden bakover, og se opp. Etter krumming går du tilbake til utgangstillingen og gjentar inntil 21 ganger. Pust inn dypt mens du krummer ruggraden, pust ut mens du går tilbake til en oppreist stilling. Denne riten åpner fronten av kroppen og ryggraden.

Etabler et rytmisk pustemønster. Pust dypt inn mens du krummer ryggraden. Pust ut mens du reiser deg opp igjen.

Når du er ferdig med denne serien med bevegelser strekker du armene ved skuldernivå rett ut framfor deg og lener deg bakover uten å krumme ryggen. Du vil føle at dette strekker i facia lata på yttersiden av lårene.

Rite 4:

Denne riten gir en behagelig stimulering gjennom og ut sacral området som påvirker meridianene og energiene som går til og fra skrittet og ned bena. Denne riten styrker og toner bena og gluteus musklene.

Bordflaten: Sitt på gulvet med bena strekt ut, kroppen rett, føttene strekt og omtrent 40cm ifra hverandre, håndflatene flatt i gulvet ved hoftene dine, fingrene pekende mot føttene dine. Sett haken forover mot brystet. Så tilter du hodet bakover så langt det vil gå, samtdig bøyer du knærne og dytter deg opp til en ”bordflate” posisjon, armene rette. La hodet ditt falle forsiktig bakover. Overkroppen vil være i en rett linje med lårene, horisontalt i forhold til gulvet. Så spenner du hver muskel i kroppen din. Tilslutt, slapp av i musklene mens du vender tilbake til den sittende utgangsstillingen. Hvil før du gjentar prosedyren.

Pust inn mens du reiser deg opp, hold pusten mens du spenner musklene, pust ut fullstendig mens du kommer ned igjen. Fortsett å puste i den samme rytmen så lenge som du hviler mellom repetisjonene.

Rite 5:

Rite nummer 5 bringer en umiddelbar endring i energistrømmene i kroppen. Den gjør at en føler seg sterk og gjenoppfrisket og bringer en lykkelig glød til ansiktet. Dette er den mest kraftfulle riten når en ser på å øke chakraenes energisirkler.

Opp hund, og ned hund: Begynn på alle fire, terne strukket, håndflatene i gulvet, vekten jevnt fordelt mellom knærne dine, hendene dine og fotballene dine. Gjennom denne riten skal hendene og føttene dine holdes rette. Start med armene dine vinkelrett mot gulvet, og ryggraden krummet nedover, slik at kroppen er i en saggende posisjon. Sakte løfter du rumpen mot himmelen, med en flat rygg mens du senker hodet slik at kroppen din lager en omvendt ”V”. Sett haken mot brystet. Hold, så senker du rumpen din mens du presser håndflatene mot gulvet inntil beina dine er i en plankeposisjon (parallelt med bakken), flytt brystet ut og skuldrene tilbake. Pust inn på vei opp, pust ut på vei ned. Gjenta inntil 21 ganger. I denne riten beveger kroppen din seg i konsert og flytter energi opp ryggraden.

Følg de dype pustemønstrene som er brukt i de foregående ritene. Pust inn dypt når du reiser kroppen, pust ut fullt mens du senker kroppen.

Rite 6:

Tibetanerne sier at denne spesielle sjette riten vil gjøre det til et super-vesen.

Dyp pusting: Stå komfortabelt og pust ut mens du bøyer deg fra livet, og plasserer hendene dine på knærne. Slipp ut den siste luften fra lungene og uten å puste inn reiser du deg opp igjen. Plasser hendene på hoftene med fingrene framover og press så hardt du kan mens du suger inn magen. Dette vil heve skuldrene dine og brystet. Mens du holder magen presser du også pubococcygeal muskelen opp for å vektlegge skyvet oppover. Hold denne posisjonen og bring dine lukkede øyeballer til punktet mellom øyenbrynene slik at all denne lavere chakriske energien vil stige opp til de høyeste sentre. Når du må puste, puster du inn gjennom nesen og så ut gjennom munnen mens du slipper armene ned langs sidene for å slappe av. Ta inn flere pust gjennom nesen g ut munnen før du begynner igjen.

Vedlagte bilder
Filtype: gif Rite1.gif (1,4 KB, 197 visninger)
Filtype: gif Rite2.gif (2,5 KB, 17 visninger)
Filtype: gif Rite3.gif (3,7 KB, 12 visninger)
Filtype: gif Rite4.gif (4,1 KB, 13 visninger)
Filtype: gif Rite5.gif (3,9 KB, 11 visninger)
__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 03-10-04 kl 21:53. Årsak: Lagt til rite nr 6
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 13:49   #17
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

HP da!

Du må bremse litt og vente på oss andre. 4 repetisjoner den 4. og så videre. Det var mest for å få med flest mulig før vi begynte å øke at jeg foreslo å vente til etter helgen med det. Så hvis du synes det er passe å øke med en hver dag, så kan du jo vente med fem til den 5. , slik at vi er flere som holder følge.

I den engelske versjonen du la med, sto det faktisk ikke noe om hvor fort eller sent man skulle øke, men i min link står det en økning om dagen, og så passet det jo så fint med datoene i oktober .

Det kan jo være at du og enda flere her inne er så spreke at det føles lite å øke med en pr dag i lengden. Da må dere selvfølgelig føle dere frem og gjøre det som er naturlig

Er nok litt "kontrollfrik" jeg , men jobber med saken, og det går helt fint om alle følger sitt eget tempo . Helt sant

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 13:51   #18
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Jøss,

har du oversatt, eller fant du bare en bedre beskrivelse på norsk?

Flott jobba uansett

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 13:51   #19
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Det er best å starte med 3 repetisjoner av hver øvelse og gradvis øke antallet repetisjoner. Hele rutinen kan gjennomføres på mindre enn 10 minutter.

Tok 3 igår jeg...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 13:52   #20
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nalana

har du oversatt, eller fant du bare en bedre beskrivelse på norsk?

Flott jobba uansett

Har oversatt ja, til og med rite nr 1

825 ord

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 14:11   #21
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

260 nye ord

Og Rite nr 2 var på plass...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 15:14   #22
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Så flink du er! Det er nok mange som setter pris på denne oversettelsen : )

Når den er ferdig, så skal jeg fjerne min link øverst i tråden, så er vi sikre på at alle lærer seg det riktig med en gang.

Jeg gjorde også 3 i går, men jeg gjør 3 i dag også, så blir det 4 den 4. o.s.v. Det var mest for å få med flest mulig fra begynnelsen, (vente på dem) jeg er ikke sååå opptatt av at tallenen skal passe at det er bare derfor altså

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 17:51   #23
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg skal se litt nærmere på dette i morgen

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 18:20   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg tok nr. 1 - og så skulle jeg ta nr 2. Men så har det seg slik da, at med full prolaps og ekstrem svai rygg gjør det vondt som bare f.... å ligge på ryggen. Tror ikke jeg klarer å utføre denne øvelsen skikkelig. Helt fra "bena rett ut" til oppover er beinhardt. Klarer fint å løfte bena, men ryggen protesterer og knirker. Og jeg HAR magemuskler...

Nr. 3 - jada, men så har fysioterapeuten sagt at jeg IKKE må gjøre øvelser hvor jeg må svaje ryggen..... prøvde allikevel jeg....fikk det til (takket være sterke muskler) og det var kjempevondt.

Så dessverre folkens, jeg må kaste inn håndkleet. Er ikke vits i å begynne engang når 2 av øvelsene er umulig å gjennomføre. Tror jeg å sjekke med fysioterepeuten først jeg.

*med tårer i øynene*

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 03-10-04 kl 18:32.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-10-04, 18:23   #25
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Nå har jeg prøvd! Jeg syntes det var relativt vanskelig jeg da, utrent som jeg er - og stiv... Synes rite 2 ble vel tøff for mage og rygg, og jeg fikk litt vondt i nakke og skuldre under to av ritene. Og så sliter jeg med å synkronisere pusten - har nemlig en sterk tendens til å holde den...

Men så leste jeg HP's link nr 2 - og der står det at en kan gå mye roligere frem. Faktisk står det at en bare bør øke antallet repetisjoner én gang i uka! Så for min del er jeg nok ikke oppe i 21 på veldig lenge... men jeg skal henge med i mitt eget tempo da!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 16:58
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 20:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no