Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Bearnaisesaus lavkarbo

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-08, 17:27   #1
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk
Post

Bearnaisesaus lavkarbo

Bearnesaus
(tatt utgangspunkt i sausen fra ketolyseboka)

200g smør
2 eggeplommer
2ss vann
ca 1-2ts tørka persille eller gressløk
2ts tørka estragon
2-3 dråper sitronsaft

-smelt smøret på svak varme. Trekk kjelen til side.
-visp sammen eggeplommer og vann i en kjele og varm på svak varme til det tykner.
Ta kjelen av varmen.
-hell det smelta smøret forsiktig i en tynn stråle oppi eggemassen mens du rører kraftig hele tiden.
- ha i urtene og sitronsafta
smak til med pepper og ev. salt.

For en litt rundere smak, tilsett litt fløte eller soyamelk. Varm opp igjen til sausen tykner. Skal ikke koke.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:30   #2
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Bearnesaus Lavkarbo

glimrende! har ikke boka mi- så greit å ha oppskrifta framme nå

karb?

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:47   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bearnesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

glimrende! har ikke boka mi- så greit å ha oppskrifta framme nå

karb?

iflg boka så er det 2 karber på hele sausen uten fløte/soyamelk. Spørs jo hvor mye man bruker av det

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 21:37   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Bearnesaus Lavkarbo

nammis, ville ikke kalle dette "lavkarbo", men "ekte" ;-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 21:45   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bearnesaus Lavkarbo

Det er ekte lavkarbo

Smakte myyyye bedre en kjøpesausen. Til og med vesla sa at den var bedre!! Og henne hører jeg på

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 01:35   #6
Annemora
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Innlegg: 38
Annemora er ny på veien

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Det enkle er ofte det beste; ikke skyt. Jeg fant "hurtigoppskrifter" på bearnaise-/ hollandaisesause i en kokebok som fulgte med microbølgeovnen jeg kjøpte da jeg bodde i Sverige for opptil mange år sida. Enkelt og nydelig; intet er som mat laget på ferske råvarer.

__________________


Annemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtype-diett + lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 01:13   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Brodern lager god bernaissaus (omtrent som din oppskrift) og sønnen min går helt amok ...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 19:33   #8
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Hmm... vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke. Men for det første så syns jeg den var alt for salt. Og ganske for tynn. Tror det var smøret som gjorde begge disse tingene, kan det være en idè om jeg tar mindre smør neste gang men følger resten av mengden på ingrediensene slik det skal være?

Men det kan jo hende at jeg er litt kresen da, da jeg syns Knorr sin pose-bearnaisesaus er verdens beste saus

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 19:54   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Hmmm..

Min blir tykk, tykkere enn posesaus Bruker nesten ikke salt i. Bare en liiiiiten klype....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 20:34   #10
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Jeg hadde ikke salt oppi i det hele tatt. Mistenker at mengden smør gjorde det så salt

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 20:36   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Kanskje det Jeg bruker vanlig meierismør

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 00:39   #12
Nola
Medlem
 
Nola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 35
Innlegg: 68
Nola er på en erverdig vei

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

fant ut hvorfor sausen ikke skal koke, den skiller seg brukte 20 min på å lage den så ble den ødelagt, hadde gledet meg te å endelig ha baernaisesaus, ble bare løvbiff på meg...

Nola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 00:46   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Men det kan jo hende at jeg er litt kresen da, da jeg syns Knorr sin pose-bearnaisesaus er verdens beste saus

Det må være Knorr sin, ja!

Men så har jeg til gode å lage selv enda!

Kanskje prøve denne til biffstrimlene på søndag?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 00:46   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nola, her.

fant ut hvorfor sausen ikke skal koke, den skiller seg brukte 20 min på å lage den så ble den ødelagt, hadde gledet meg te å endelig ha baernaisesaus, ble bare løvbiff på meg...

"vanlig" bernaise som skiller seg kan man "fikse" med en skje kaldt vann, mulig det fungerer på denne også?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 01:31   #15
commit
Juniormedlem
 
commit sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 14
commit er på en erverdig vei

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Denne fant jeg i forumet her en plass.
Mye mindre smør da men.....kjempegod og jeg som aldri har laget bernaisesaus før lyktes ved første forsøk...

50 gram smør
1 dl fløte
1-2 ts sitron
1 ts (++) estragon
2 eggeplommer

Smelt smør i en panne.
Bland i fløte og sitron.
Rør inn eggeplommer.
Ha i estragon.

Dette skal ikke aldri koke.

Jeg gjør det slik at når smøret er smeltet, setter jeg panna til side og lar den få kjøle seg bittellitt.
Heller i først fløte, så sitron, (sitronen kan skille fløten hvis du blander fløte og sitron i sammen, men det går fint når du blander først fløten i smøret, så sitronen etterpå.)
Setter panna på plata igjen varmer bittelitt, før jeg tar den til side igjen og avkjøler bittelitt, og rører inn plommene....

Varmer den litt og setter den til side mens den tykner....rører litt innimellom...

__________________
[]
commit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 01:34   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

"vanlig" bernaise som skiller seg kan man "fikse" med en skje kaldt vann, mulig det fungerer på denne også?

Ja en skje kaldt vann hjelper viss den skiller seg.(Står i boka, har aldri opplevd det selv)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 11:27   #17
Nola
Medlem
 
Nola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 35
Innlegg: 68
Nola er på en erverdig vei

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Ja en skje kaldt vann hjelper viss den skiller seg.(Står i boka, har aldri opplevd det selv)

skal prøve det, vis det sjer neste gang, ble så lei meg at jeg bare heiv resten...

Nola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 11:34   #18
Adelaide
Medlem
 
Adelaide sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 79
Adelaide er ny på veien

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Jeg skal ha biff i kveld og tenkte jeg skulle lage denne oppskriften:

75 gr smør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 ss bernaise-essens
estragon og persille (tørket fra glass)
Saften av en kvart sitron.

Men nå lurer jeg på om det kanskje blir feil......
(jeg får besøk av en venninne, så vi skal dele på sausen)

__________________


Adelaide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 08:57   #19
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Hvordan ble den - virket som mye sitron?

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 13:23   #20
Adelaide
Medlem
 
Adelaide sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 79
Adelaide er ny på veien

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av screwball, her.

Hvordan ble den - virket som mye sitron?

Er det min oppskrift du tenker på?

Jeg regnet ut ca karb på min oppskrift og det ble 4 gr karbo.
Oppskriften er til to-tre porsjoner, så da er ikke karboinnholdet så mye om man har spart inn litt på de andre måltidene.
Dette er ikke en saus jeg spiser flere ganger i uken, men til lørdagsbiffen bare.

__________________


Adelaide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 16:33   #21
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

At man får syren opp i gjør at det unngår å skille seg.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 18:37   #22
peruvian
Juniormedlem
 
peruvian sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 44
peruvian er på en erverdig vei

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Når dere skriver "smør" mener dere vanlig smør, eller meierismør? Prøvde akkurat med meierismør (det MÅ være feil) og det smakt kun smør. Hadde vært fint med raskt svar så jeg får laget meg ny =D

__________________



peruvian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ke2lyse Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 18:48   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av peruvian, her.

Når dere skriver "smør" mener dere vanlig smør, eller meierismør? Prøvde akkurat med meierismør (det MÅ være feil) og det smakt kun smør. Hadde vært fint med raskt svar så jeg får laget meg ny =D

Finnes det noe annet type smør enn meierismør? Håper du ikke mener MARGARIN

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 18:55   #24
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av peruvian, her.

Når dere skriver "smør" mener dere vanlig smør, eller meierismør? Prøvde akkurat med meierismør (det MÅ være feil) og det smakt kun smør. Hadde vært fint med raskt svar så jeg får laget meg ny =D

Smør, ja, meierismør. (er kun det som er smør )

Viss det smakte kun smør, så kan du nok ha i mer urter og sitron

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 19:00   #25
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Bearnaisesaus Lavkarbo

Vi lager bearnaise ofte, men tar det litt på slump, så jeg har ikke nøyaktige mål (finnes over alt på nett). Har bare et par kommentarer til oppskriftene over:

1. Aner ikke hvordan dere klarer å lage god bearnaise uten hvitvinseddik?

2. Bruk klarnet, usaltet smør

3. Bruk helst frisk estragon (fryser ned mengder om sommeren), og bruk mye mer enn du gjør med tørket estragon

3. Finhakket sjalottløk er et must!

4. Litt tørr hvitvin er ikke nødvendig, men det skader ikke heller

5. Det skal egentlig ikke være fløte i bearnaise, men jeg bruker en skvett (og vel så det) likevel

6. Bruk vannbad når du rører i eggene (og løft det bort av og til), så kan du ikke feile

Tro meg. Dette er noe helt annet enn den smakløse sukkervarianten du får i pose!


Sist redigert av Chunky : 16-02-10 kl 19:14.
  Svar med sitat
Svar

Emneord
bearnesaus, saus


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjemmelaget bearnaisesaus Ista Annen mat 0 27-08-08 11:34
Bearnaisesaus = skvip! ~Rosa Skydått~ Spørsmål om matvarer og oppskrifter 30 20-08-08 23:22
Lettvint bearnaisesaus Iset Annen mat 15 01-10-06 01:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no