Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-11, 17:36   #1
chikelu420
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 80
chikelu420 er på en erverdig vei

Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Hei, jeg skal operere ryggen i januar og kommer til å bli liggende på sykehus i 10 dager etter operasjonen. Har vært på sykehus før og det er mye brød og poteter, og ting jeg ikke vil spise for ikke å ødelegge for mye ifht matveien.

Tror jeg kommer til å være ganske kvalm etter operasjonen, så noe salt og tørt tror jeg kommer til å være det eneste jeg får i meg de første dagene. (les: ritz-kjeks) Noen som har noen alternativer?

Ellers kan jeg jo selvfølgelig ta med nøtter og noen atkins-barer, men hadde håpet på noe som var litt mer 'spennende'.. Jeg kan lage det i forkant og be samboer ta med til meg mens jeg er på sykehuset, men er ganske tom for ideer..

Alle tips mottas med kjempetakk

chikelu420 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:01   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Hvilket sykehus og hvorfor skulle du være kvalm? *nysgjerrig sykepleier*

De aller fleste sykehus ber deg om kostliste ved innskrivning. En del bør kunne gjøres allerede der. De er ikke vrange med vilje, de vet bare ikke bedre, så en lite liste ala LCHF på 3 min kan være lurt å sende til kjøkkenet!
Baker du knekkebrød og tar med deg i en tett boks, kan du jo bare bruke pålegget du får. Smøreost på tube, makrell, majones, feks. holder seg i dagesvis uten kjøleskap.
Jeg fikk uten problemer mer salat/grønnsaker i stede for poteter etc til middagen. Det er bare å spørre pent, eller få noen til å kjøpe sånne ferdigposer med salat til deg. Ofte har kantinene på sykehusene mye vi kan spise i salatveien.
Ellers er vel alt du kan finne i trådene om hytteturer, togreiser, teltturer etc aktuelt.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:10   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Du bør forresten sjekke ut Lisbeths blogg ang spennende alternativer etc!

Det finnes også også oppskrift på salte kjeks her inne om jeg ikke tar feil! Og Gerds brødpinner!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:24   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Seff tørrffisk!! Holder deg mett lenge og er proppfulle av proteiner.

Men på den andre siden så kanskje fiberrik er mer hensynsfullt??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:28   #5
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

jeg anbefaler å droppe tørrfisk.. noen hadde med seg det på jobb her for et par uker siden. og jeg jobber i et ganske stort produksjonslokale. lukta hand i leeeeeeeeeeeeenge etter at personen og tørrfisken hadde forduftet

men knekkebrød er jo en grei løsning hvis man liker slikt

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:57   #6
chikelu420
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 80
chikelu420 er på en erverdig vei

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Er man nysgjerrig får man vite mer Skal til Rikshospitalet, og tror jeg kommer til å bli kvalm fordi legene har sagt at det er en ganske stor sannsynlighet for at kroppen vil reagere på den måten dagene etter operasjonen. I tillegg tok jeg blindtarmen i fjor og opplevde å bli veldig kvalm. Fikk ikke ned annet enn salt kjeks og saft på tre dager. Da sa de at jeg mest sannsynlig reagerte på narkosen.

Ja, skal høre med dem. Og det med salatposer var en veldig god idè Kan jo lage litt i forkant og høre om jeg ikke kan legge det i et kjøleskap hvis de har det på kjøkkenet på avdelingen der.

Tørrfisk tror jeg at jeg må styre unna. Vet at mange liker det, men den lukta tar fullstendig knekken på meg..

Takk for alle svar!

chikelu420 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:14   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Den som spør, får svar!
Og blir jeg klokere, kan jeg gi bedre svar!

På Riksen er du nok i (nesten) de beste hender, men desverre vet jeg lite om ortopedien der!
Som regel er det ikke selve narkosen, men den delen som er morfinbasert man reagerer på. Derfor opprettholdes også kvalmen i de dagene man får dette som smertestillende!
Paradoksalt nok blir man jo også kvalm av smerter, så det kan være vanskelig å finne noe som tar smertene, men ikke gir mer kvalme enn de kvalmestillende medisinene klarer å holde unna!
Da jeg jobbet på Martina hadde jeg så og si ikke kvalme pasienter fordi legene der hadde forsket aktivt på hvordan man kan unngå det. Ikke lett å få folk opp og i gang så fort som mulig når de kaster opp hele tiden!
Og opp vil man jo for å få igang blodsirkulasjon, fremme sårtilheling, forhindre blodpropp og ikke minst, få i gang magen.
Og så vil man jo samfunnsøkonomisk få folk i form til å forlate sykehuset fortest mulig!

Mange blir også kvalme fordi de får for mye væske intravenøst. "Alle" involverte leger forordner en liter iv og så blir det brått veldig mange liter i kø i et system som fortsatt er i svime etter narkose/bedøvelse/sovemed!
Husk å hør hva de vil gi deg intravenøst. Noen steder er de veldig glade i å henge opp glukose i bøtter og spann, særlig om man er kvalm!

Nå er jeg så heldig at jeg overhodet ikke reagere negativt på narkose. Da jeg tok blindtarmen måtte min 16 dager gamle datter være med på sykehuset. Jeg fullammet jo og fikk bare Voltaren som smertestillende i 3 dager. Gikk som en drøm, bortsett fra hvor slitsomt det var å dele et tre- mannsrom med syke mennekser og ha et så lite barn som skrek til alle døgnets tider.
Operert tirsdag ettermiddag, skrevet ut fredag, pakket og reiste på hyttetur fredag kveld!
Tror jeg var ekstra heldig med den, altså!

Masse lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:14   #8
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Jeg ble også veldig kvalm av narkosen, men sa fra og da fikk jeg kvalmedempende og merket ikke noe mer

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 22:05   #9
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Du er flink som tenker sånn da, på sykehus tror jeg at jeg hadde gitt litt blanke i om jeg spiste sykehusmaten. Den er jo ikke akkurat direkte usunn
Men som sagt, du er flink

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 22:06   #10
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

nåja, når jeg lå på sykehus i 9 dager var det bare brødmåt å få utenom middag... men det er 10 år siden, de er kanskje mer kreative nå

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:37   #11
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Jeg ligger på sjukehus nå, og må bli her totalt 7-8 dager. Her er det bare brødmat utenom middag. Så i dag har jeg maula pålegg, men blir liksom ikke helt mett ta det. Mamma kommer med fiberrik og meierismør til meg i mårra, så da blir jeg mett og god framover hvertfall Middagen er det alltid salat til i tillegg til ris/potet og andre grønnsaker, så her er det lett å velge mest mulig lavkarbo

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:51   #12
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Du er flink som tenker sånn da, på sykehus tror jeg at jeg hadde gitt litt blanke i om jeg spiste sykehusmaten. Den er jo ikke akkurat direkte usunn
Men som sagt, du er flink

Å jo den er usunn, lå der i en uke for noen måneder siden og det var brød, poteter, melsaus og pasta og alltid dessert med sukker, syltetøy på brødet, med margarin.

Jeg sa jeg ikke tåler kornvarer( noe som ikke er usant, allergisk), fikk brakt mine egne hjemmebakte brød til meg, ba om ost og kjøtt og majones og meierismør til brødet.
Poteten til middag lot jeg ligge, men ellers hørte de på meg. Fikk kjøtt fisk, og grønnskaer
Desserten lot jeg også stå, og frukt.

Så det gikk fint, var for syk til å ta opp kampen om lavkarbo, men jammen kunne de trenge det.

Den maten er ikke sunn, hvorfor godteri hver dag til syke mennesker som trenger krefter ikke sukker?

De var litt søte da, de ga meg risikaker, istedet for brødskive jaja, jeg fikk sagt takk men nei takk jeg har mitt eget.

Lykke til

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:59   #13
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Det eneste jeg orket på sykehuset var potetene og brødet. Alt annet var uspiselig!
Dette var før jeg begynte på lavkarbo, men jeg hadde idag spist akkurat det samme.
Fikk minimalt med grønnsaker og hovedretten var grusom! Kjøttpudding som var som en sprettball, kjøtt som var tyggegummi etc.

Men tror det varierer fra sykehus til sykehus.

Lå nesten en uke på sykehus i London og der var det digre menyer med alt mulig til tre retter. Og alle måltider.
Synd jeg ikke orket så mye, for det jeg fikk i meg var virkelig godt

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 00:13   #14
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av Tirililltove, her.

Å jo den er usunn, lå der i en uke for noen måneder siden og det var brød, poteter, melsaus og pasta og alltid dessert med sukker, syltetøy på brødet, med margarin.

Jeg sa jeg ikke tåler kornvarer( noe som ikke er usant, allergisk), fikk brakt mine egne hjemmebakte brød til meg, ba om ost og kjøtt og majones og meierismør til brødet.
Poteten til middag lot jeg ligge, men ellers hørte de på meg. Fikk kjøtt fisk, og grønnskaer
Desserten lot jeg også stå, og frukt.

Så det gikk fint, var for syk til å ta opp kampen om lavkarbo, men jammen kunne de trenge det.

Den maten er ikke sunn, hvorfor godteri hver dag til syke mennesker som trenger krefter ikke sukker?

De var litt søte da, de ga meg risikaker, istedet for brødskive jaja, jeg fikk sagt takk men nei takk jeg har mitt eget.

Lykke til

Unnskyld at jeg sier det, potet er ikke usunt. Brød og pasta behøver ikke være det heller. Er man allergisk er det jo en annen sak. Ketolyse er jo ikke direkte sunt det heller, er ene og alene for å gå ned i vekt. Bare fordi man kan spise så mye man vil av enkelte ting uten å bli feitere betyr det ikke st det er sunt. Grunnen til at 9 av 10 av oss er her er at vi har spist for mye dritmat, ikke fordi vi har spist for mye potet. Men klart spiser man goder hver dag og i tillegg mye potet bidrar jo det også, det er fortsatt ikke poteten sin skyld.
Jeg er nok mer på sykehuset enn en gjennomsnittlig person og jeg føler meg ikke fæl hvis jeg spiser maten der. Og du nevner dessert, mange der har det rimelig kjipt og det er lov å unne seg litt. Dessuten blir man ikke feit av den lille skålen med gele. Får ikke akkurat uhorvelige mengder med søtt der.

Jeg digger lavkarbo fordi det har slanket meg veldig fort, men er veldig Skeptisk på hva det kan gjøre med kroppen min på sikt, si 20år. Tiden vil vise.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 00:22   #15
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

. Dessuten blir man ikke feit av den lille skålen med gele. Får ikke akkurat uhorvelige mengder med søtt der.

Må man bli feit av noe for at det skal være usunt?

Sitat:

Jeg digger lavkarbo fordi det har slanket meg veldig fort, men er veldig Skeptisk på hva det kan gjøre med kroppen min på sikt, si 20år. Tiden vil vise.

Om du tror alle som spiser lavkarbo gjør det for å gå ned i vekt, så må du nok tenke om igjen. Jeg kjører lavkarbo, både fordi jeg har gått ned i vekt med det, men også fordi jeg faktisk tror det er bra for kroppen.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 11:19   #16
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Må man bli feit av noe for at det skal være usunt?

Om du tror alle som spiser lavkarbo gjør det for å gå ned i vekt, så må du nok tenke om igjen. Jeg kjører lavkarbo, både fordi jeg har gått ned i vekt med det, men også fordi jeg faktisk tror det er bra for kroppen.

Helt enig, lavkarbo er bra og sunt for kroppen. Les og lær.

Og jeg har ligget mye på sykehus, og ser ingen grunn til å spise sukker for det.
Trøst med skikkelig mat og næringsrikt, man trenger det ekstra insykdomsperioder.

Jeg har faktisk hatt færre opphold på sykehus etter omlegging .

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 11:22   #17
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Vi skriver lavkarbo på matkortet og så blir det meste tilrettelagt. Det blir jo ikke ketolysekost, men mindre karber er det absolutt. Lykke til

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 13:32   #18
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

LCHF på 3 min

Hmm, den lista var litt annerledes enn f.eks kostdoktorn og Dahlqvist sin liste siden overjords grønnsaker nærmest står nevnt som et alterantiv. Lista burde da skrevet at hvis man ikke spiser dette eller innmat får man ikke i seg c-vitamin, noe som på sikt kan være farlig, dessuten synes jeg det er rart at h-melk nærmest står sidestilt med fløte. Det stemmer heller ikke at oppdrettslaks inneholder mer omega 6 enn 3, som regel er det omvendt med noen få unntak (lerøy har vell vært en versting der). Jeg ville kanskje heller anbefalt Annika sin liste: http://pagina.se/filer/DR_Dahlqvist_kostprogram.pdf

Ikke noe vondt ment mot deg altså Kitt

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:11   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Hmm, den lista var litt annerledes enn f.eks kostdoktorn og Dahlqvist sin liste siden overjords grønnsaker nærmest står nevnt som et alterantiv. Lista burde da skrevet at hvis man ikke spiser dette eller innmat får man ikke i seg c-vitamin, noe som på sikt kan være farlig, dessuten synes jeg det er rart at h-melk nærmest står sidestilt med fløte. Det stemmer heller ikke at oppdrettslaks inneholder mer omega 6 enn 3, som regel er det omvendt med noen få unntak (lerøy har vell vært en versting der). Jeg ville kanskje heller anbefalt Annika sin liste: http://pagina.se/filer/DR_Dahlqvist_kostprogram.pdf

Ikke noe vondt ment mot deg altså Kitt

Ikke jeg som har skrevet lista!

Dette er den eldste listen som har vært publisert(lenge før Doktor'n og Annika kom på banen) og vi har brukt den her i de 4 årene jeg har vært med. Du er den første som har noe å utsette på den!
Syns du den bør endres, foreslår jeg at du går til kilden!

Men sånn i det store og det hele, tror jeg ikke det er de greiene du henger deg så opp i, som ødelegger for folk som ønsker en myk innføring til LCHF eller som her, som retningslinjer for personalet på et sykehus- storkjøkken!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:16   #20
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Neida, jeg regna ikke med at du hadde laga den, men ville uansett ikke at det jeg skrev skulle være ment som kritikk mot deg da jeg synes du har mye fornuftig og lærerikt å bidra med her på forumet. Spesielt det med c-vitamin syntes jeg ikke var bra, det andre jeg nevnte er småpirk

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 11:40   #21
chikelu420
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 80
chikelu420 er på en erverdig vei

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Nå tenker de visstnok å gi meg epirdural intravenøst mot smertene. Skal visst få regulere den litt på egen hånd også.. Har du noen erfaring med det og kvalme, Kitt?

Skal høre med dem, spesielt om det med glukose. Vil jo ikke ha i meg alt det... :S

Skal titte litt på det dere har foreslått, tusen takk for tips!

chikelu420 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 15:49   #22
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av chikelu420, her.

Nå tenker de visstnok å gi meg epirdural intravenøst mot smertene. Skal visst få regulere den litt på egen hånd også.. Har du noen erfaring med det og kvalme, Kitt?

Epidural smertepumpe er jo genialt! Da styrer du mye mer selv, får lindring svært kjapt i det du kjenner smertene kommer og trenger ikke få morfinbasert smertelindring litt sånn på sykepleierens nåde i resten av systemet
Mindre morfin og mindre smerter gir(av det jeg har sett) mye mindre kvalme!

Men vær obs på at du fortsatt kan bevege beina nok til å ikke få liggesår under hælene feks. Har sett noen svært stygge eksempler, desverre!
Og husk at de kommer med det verste som kan hende. Som regel skjer ikke en brøkdel akkurat med deg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 19:06   #23
chikelu420
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 80
chikelu420 er på en erverdig vei

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Epidural smertepumpe er jo genialt! Da styrer du mye mer selv, får lindring svært kjapt i det du kjenner smertene kommer og trenger ikke få morfinbasert smertelindring litt sånn på sykepleierens nåde i resten av systemet
Mindre morfin og mindre smerter gir(av det jeg har sett) mye mindre kvalme!

Men vær obs på at du fortsatt kan bevege beina nok til å ikke få liggesår under hælene feks. Har sett noen svært stygge eksempler, desverre!
Og husk at de kommer med det verste som kan hende. Som regel skjer ikke en brøkdel akkurat med deg!

Det høres veldig bra ut!

Men mister du følelsen i bena selv når du får det intravenøst altså? De vil jo ha meg oppe å gå allerede dagen etter operasjonen, så da er det kanskje begrenset med hvor mye epidural jeg får.. Er vel litt vanskelig å gå uten følelser i bena (selv med prekestol)

chikelu420 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 19:40   #24
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Opprinnelig lagt inn av chikelu420, her.

Men mister du følelsen i bena selv når du får det intravenøst altså? De vil jo ha meg oppe å gå allerede dagen etter operasjonen, så da er det kanskje begrenset med hvor mye epidural jeg får.. Er vel litt vanskelig å gå uten følelser i bena (selv med prekestol)

Hmmm, mener du at du får epidural smertepumpe eller intravenøs egentlig?
Epidural settes ved ryggraden og intravenøs settes i en blodåre gjennom en veneflon akkurat som annen smertestillende.
En epidural- blokade fjerner smerter, men akkurat som ved en fødsel kan du være aktiv til en viss grad.
Dersom du trenger mye smertestillende kan smerte/trykk- følelsen bli borte og du kan bli liggende i samme stilling lenge nok til å utvikle liggesår selv om du til andre tider på døgnet er bevegelig. Ikke så vanlig nå lenger, men det skjer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 16:55   #25
chikelu420
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 80
chikelu420 er på en erverdig vei

Sv: Sykehusopphold 10 dager, tips til mat jeg kan ta med?

Mener de har sagt intravenøs. Men hvis det kun er smertepumpe-varianten du får styre selv, så er det kanskje den? Vet ikke helt om jeg skjønner forskjellen.. Smertepumpe er ikke intravenøs?

chikelu420 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
sykehus


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skal legges inn på sykehus et par dager dager, trenger tips til mat jeg kan ta med Saphire Lavkarbo generelt 29 06-05-11 21:36
Sykehusopphold Kanutten Fysisk og mental helse 1 26-11-10 19:05
I dag starter jeg på igjen etter at hele ketosen gikk til h.... etter sykehusopphold. Nitja Ketolysekuren 6 06-03-09 12:18
Sykehusopphold Ingerid Ketolysekuren 5 10-07-07 12:03
4kg på 3 dager? LilNoor Ketolysekuren 4 25-02-05 22:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no