Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Kokosmel?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-10, 21:18   #1
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Kokosmel?

Hei på dere

Lurer på om noen vil svare på om kokosmel kan erstatte div andre "mel" dere bruker?Og er smaken god?
Ser det er mange meninger om smak og bismak med de forskjellige "mel"erstatterne.
Og hvilket "mel" synes nettopp DU er best????

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 21:29   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: kokosmel.........

Jeg liker både kokosmel og mandelmel, de har kjempegod smak begge deler. Har ikke bakt nok til at jeg kan si at det ene er bedre enn det andre til noe, men det sies at kokosmel trekker mye fukt i deigen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 18:11   #3
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: kokosmel.........

Koksemel trekker mye fukt ut av deigen, ja - så du må alltid ha mer væske i deigen hvis du bytter mel med kokosmel. Hvis oppskriften sier f.eks 4 dl melk - hiv på 6.

jeg bruker mye kokosmel - til pannekaker, vafler, i dag bakte jeg brød (kakeaktig, men funker med ost feks og er knallgod), kaker etc...Jeg liker smaken da, smaker mild kokos. Mandelmel er også ok i en del kaker og slikt, men det er steike dyrt så jeg bruker det sjeldent. Moser i såfall mitt eget mel...men det gidder jeg sjelden. Kokosmel er virkelig en super oppdagelse for meg og mitt lavkarbokosthold

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:03   #4
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Sv: Kokosmel?

Hei og tusen takk for svar

Leste svarene litt seint her.......har allerede bakt brownies nå og ja,kokosmel suger fuktighet
Kaka ble for tørr i forhold til det den sikkert skulle blitt.Men god var smaken og jeg lærer hele livet,neste gang,mere væske

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 00:29   #5
Lise89
Juniormedlem
 
Lise89 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Volda
Alder: 34
Innlegg: 13
Lise89 er på en erverdig vei

Sv: Kokosmel?

Hvilket kokosmel er egentlig det beste? Eller er det noe forskjell på de ulike?

Lise89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 01:31   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kokosmel?

Jeg har brukt 3 ulike typer kokosmel, kan ikke si jeg har merket noe særlig forskjell

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 10:48   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kokosmel?

Jeg har sett at kokosmel brukes i boller og lussekatter etc. Nøttemel er dyrt, derfor bestiller jeg fra iherb.com. Gleder meg til å prøve hasselnøttmelet. Peanøttmel er godt, mandelmel også, men ikke like spennende i smak. Kokos har jeg ikke forsøkt ennå. her er kokosmel http://www.iherb.com/Coconut-Secret-...4-g/24097?at=0
jeg liker ikke det ganske høye karbohydratinnholdet, jeg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 16:16   #8
Lise89
Juniormedlem
 
Lise89 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Volda
Alder: 34
Innlegg: 13
Lise89 er på en erverdig vei

Sv: Kokosmel?

Jeg har mandelmel, og syns det er greit men ja ikke så spennende i smaken nei. Jeg så på samme kokosmelet på iherb, og syns det var rart det står low carb når det er 8g karbohydrater per 14gram:S

Lise89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 16:24   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kokosmel?

Opprinnelig lagt inn av Lise89, her.

Jeg har mandelmel, og syns det er greit men ja ikke så spennende i smaken nei. Jeg så på samme kokosmelet på iherb, og syns det var rart det står low carb når det er 8g karbohydrater per 14gram:S

jepp, det er lavkarbo i forhold til kornmel, men ikke i forhold til nøttemel

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 16:58   #10
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 37
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kokosmel?

Opprinnelig lagt inn av Lise89, her.

Jeg har mandelmel, og syns det er greit men ja ikke så spennende i smaken nei. Jeg så på samme kokosmelet på iherb, og syns det var rart det står low carb når det er 8g karbohydrater per 14gram:S

Husk å trekke ifra dietary fiber. Da får du rundt 3 karbo per 14 gr. jeg er kjempefornøyd med kokosmel. Men har ikke prøvd avfetta mandelmel enda. Finner det ikke på iherb. Noen som har en link?

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 17:06   #11
Lise89
Juniormedlem
 
Lise89 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Volda
Alder: 34
Innlegg: 13
Lise89 er på en erverdig vei

Sv: Kokosmel?

Åja det det visste jeg ikke at man skulle trekke fra, da blir det jo litt bedre hvertfall!:P

Jeg har sånt avfetta mandelmel fra funksjonell mat, men jeg vil tro det er bedre når det ikke er fettredusert, for man mister den gode mandelsmaken =/

Har ikke funnet tilsvarende på iherb nei, for det er jo utrolig dyrt i Norge..

Lise89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 17:37   #12
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Kokosmel?

Opprinnelig lagt inn av Lise89, her.

Åja det det visste jeg ikke at man skulle trekke fra, da blir det jo litt bedre hvertfall!:P

Jeg har sånt avfetta mandelmel fra funksjonell mat, men jeg vil tro det er bedre når det ikke er fettredusert, for man mister den gode mandelsmaken =/

Har ikke funnet tilsvarende på iherb nei, for det er jo utrolig dyrt i Norge..

Tror faktisk ikke de har det på Iherb
Men, ikke-fett-redusert mandelmel er bare finmalte mandler, derfor får du mandelsmaken. Det har helt andre bakeegenskaper enn det som er fettredusert.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 20:45   #13
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Kokosmel?

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Men har ikke prøvd avfetta mandelmel enda. Finner det ikke på iherb. Noen som har en link?

Ikke-avfettet mandelmel fra Now Foods hos iherb. Og en variant til fra Bob's Red Mill. Ikke noe hokuspokus å finne de.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 21:54   #14
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 37
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kokosmel?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Ikke-avfettet mandelmel fra Now Foods hos iherb. Og en variant til fra Bob's Red Mill. Ikke noe hokuspokus å finne de.

Jeg skrev avfetta...

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 22:26   #15
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Kokosmel?

Jeg laget en slags formkakeaktig kake i dag, siden man ikke klarer å lage ordentlig sukkerbrød lavkarbo. Den har 50/50 kokosmel og fettredusert mandelmel. Sist jeg laget den bommet jeg skikkelig, og det var umulig å røre inn stivpiskede eggehvitter og eggeplomme-eggedosis uten å ødelegge boblene. Dette skjedde selv om jeg hadde oppi både vann og smeltet smør, vanlig sukkerbrød har jo bare eggedosis + mel, og ikke noe ekstra væske.

Denne gangen turde jeg å hive oppi en enorm mengde fløte/vann-blanding før jeg rørte inn eggene, og resultatet ble både luftig og saftig Trikset som gjorde det ekstra vellykket, var å spare litt av vannet og blande det vekselvis med eggehvittene, for da rakk ikke melet å suge til seg væsken først På den måten var røra ganske våt i overflaten, og jeg fikk vendt inn eggene uten at boblene sprakk.

Kaken smaker av både mandel og kokos, jeg ville ikke anbefalt det om du ikke liker det. Selv liker jeg smaken, min kake minner litt om en mellomting av sukkerbrød og kransekake i smak Bakeevnen synes jeg er god.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-03-12, 22:27   #16
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Kokosmel?

P.s. om du skal bake noe som ikke skal være søt deig, så anbefaler jeg mandelmelet fremfor kokosmelet da det lukter mer nøytralt. Jeg bruker litt av det i pizzadeigen min

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 21:47   #17
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Kokosmel?

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Jeg skrev avfetta...

Beklager så meget, svaret skulle være til Lise89.

Men dette fra Fun Fresh Foods er forøvrig fettredusert.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 01:18   #18
Lise89
Juniormedlem
 
Lise89 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Volda
Alder: 34
Innlegg: 13
Lise89 er på en erverdig vei

Sv: Kokosmel?

Iherb har det meste;P

Men jeg har sett at alle typer kokosmel og mandelmel (avfetta og ikke), har mye høyere karbo innhold enn de man får på helsekosten Kokosmelet jeg har er bare 4 pr. 100g, og mandelmelet 8.. På Iherb er det jo oppe i 10-20 og mer etter man har regnet vekk dietry fiber... Så kanskje det er verdt den stive prisen for å få færre karbohudrater??

Lagde forsovidt lapper med kokosmel i går, veldig godt, men smaker helt klart litt kokos:P
Prøvde også denne oppskriften for den så veldig god ut: http://www.ticklemysweettooth.com/blog/?p=267#comments MEN ost sammen med kokos ble litt rart.. Så anbefaler syltetøy eller bær osv istedet hvis man bruker kokosmel hvertfall

Lise89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:05   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kokosmel?

nei, da har du sett på totalt innhold av karbohydrater,inkl fiber,altså, det er 1 g karbo pr 24 g i mandelmel fra iherb http://www.iherb.com/Now-Foods-Healthy-Foods-Almond-Flour-10-oz-284-g/388?at=0 ,mandelmel uavfettet er mandelmel uavfettet uansett hvor du kjøper det.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 23:58   #20
Lise89
Juniormedlem
 
Lise89 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Volda
Alder: 34
Innlegg: 13
Lise89 er på en erverdig vei

Sv: Kokosmel?

Nei har ikke det... Men så ikke på akkurat den typen, siden den ikke har så gode bake egenskaper som noen sa..

Men f.eks. dette har 26.9 pr. 100g : http://www.iherb.com/Fun-Fresh-Foods...6-g/33574?at=0

Dette 21.4 pr. 100g: http://www.iherb.com/Coconut-Secret-...4-g/24097?at=0

Dette 28.5 pr. 100g: http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-...3-g/10965?at=0

Og det er jo ikke så lavt =/

Lise89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 00:11   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kokosmel?

Kokosmel er kjent for å ha mer karbo enn andre mel av nøtter. At det ene mandelmelet har mer karbo er litt rart, synes jeg, og jeg ser at fiberinnholdet i det melet er mye lavere enn i det andre, dermed blir det mer, her er det kanskje regnet feil. Jeg synes mandelmel har ok bakeegenskaper, jeg. Men kokosmel passer best i boller. Ellers kan man fint bruke mandelmel, hasselnøttmel og peanøttmel. Proteinpulver også.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 04:29   #22
Lise89
Juniormedlem
 
Lise89 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Volda
Alder: 34
Innlegg: 13
Lise89 er på en erverdig vei

Sv: Kokosmel?

Ja men kokosmelet jeg har fra Norge har 4g per 100g:P så da bruker jeg heller det selvom det er dyrt

Akkurat bestilt meg peanøttmel nå, spent på det! Smaker det mye peanøtter?

Lise89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:59   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kokosmel?

Opprinnelig lagt inn av Lise89, her.

Ja men kokosmelet jeg har fra Norge har 4g per 100g:P så da bruker jeg heller det selvom det er dyrt

Akkurat bestilt meg peanøttmel nå, spent på det! Smaker det mye peanøtter?

ja, det hadde jeg også gjort. Er ikke så begeistra for kokos , men peanøttmel er fantastisk godt, ihvertfall i kjeks og i sjokolade. Det er det jeg har brukt det i hittil. Det smaker peanøtter,ja. Det er avfettet noe det melet, så det er peanøtter med mindre fett-smak

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kokosmel Dietta Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 07-10-09 19:34
Kokosmel? trollfjord Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 27-02-09 16:59
En anbefaling av kokosmel cilemora Ketolysekuren 11 06-11-07 10:09
Kokosmel cilemora Dr Lindbergs 2 01-11-07 19:14
Kokosmel cilemora Ketolysekuren 7 02-10-07 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no