Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-09, 12:56   #1
Pinne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Innlegg: 29
Pinne er på en erverdig vei

Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet

Jeg har gått på lavkarbo-kosthold i over 2 mnd nå. Jeg opplever gang på gang at jeg, til tross for at jeg til daglig føler meg tipp topp, kollapser totalt hvis jeg har anstrengt meg mye fysisk. I går gikk vi en fjelltur hvor jeg brukte mye energi både fordi det var bratt og fordi jeg bar 15 kg på ryggen. Dette er en tur jeg tidligere (pre-lavkarbo) ville ha klart med moderat slitenhet etterpå. Nå var resultatet at jeg lå hele kvelden på sofaen, uten energi til å bevege meg i det hele tatt. Følte meg dårlig, men uten å kunne sette fingeren på noe spesifikt. Utmattet er det nærmeste jeg kommer en bekrivelse. Underveis spiste jeg (utenom mat som går inn under lavkarbokosthold, og dette spiste jeg tilstrekkelig av) noen få grove rugkjeks for å få opp energien litt. Det eneste jeg kan komme på som jeg burde ha inntatt mer av er vann, men jeg drakk ikke katastrofalt lite.

Enda i dag er jeg utmattet. Hvordan skal jeg unngå at dette skjer? Har noen opplevd det samme?

Pinne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 14:09   #2
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet

hehe, man trenger blodsukker når man har høy nok intensitet. Se det heller slik. Du har ikke særlig med blodsukkerlager i kroppen og du har nå gjennomført en tøff dag i fjellet uten blodsukker. Det går an ;-) man dør ikke.

Dette avhenger av deg, av den formen du er i, hvor høy puls du har på tur, hvor raskt kroppen din har klart overgangen i kosthold, hvor mye rugkjeks du spiste osv, osv.

Ved for høy puls vil du måtte ha blodsukker for å klare deg fint, ellers presser du fettforbrenningen maksimalt, og det gjorde du nå. Det er verken farlig eller dumt, bare litt tyngre. Det er faktisk helt OK at du gjør det for da blir det lettere neste gang.

Jo lenger du går på lavkarbo og trener/mosjonerer relativt moderat eller hardt om du orker, jo mer tåler du, men det kan hende at du aldri når opp på slik energi som før uten å spise litt mer karbo ifm slike turer som dette.

Selv trener jeg tøffe intervaller på beina og må ha påfyll av karbo etter dette (feks 1-200g avhengig av treningsmende) slik at jeg neste gang har noe å gå på. Dette funker best for meg. Lavkarbo ellers.
Men lange gåturer med lav nok puls kan jeg gjøre i dagevis uten å bli sliten for da trenger jeg ikke blodsukker og bare går på fettforbrenning.

Om du fyller på med litt mer karbo ifm fjellturer så vil energien være der. Jo lenger du lever lavkarbo ellers og holder formen ved like jo bedre vil det gå.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 17:57   #3
Pinne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Innlegg: 29
Pinne er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet

Takk for svar. Jeg har ingen aning om hvor høy puls jeg har, men jeg går nokså fort nokså høyt i puls under f.eks. stavgang. Oppunder 170, gjerne (til gjengjeld ligger jeg på 48 - 49 i hvilepuls). Jeg gikk såpass sakte at jeg aldri "mistet pusten" på den turen jeg snakker om, men det var tøft for bena fordi det var så bratt og fordi 15 kg på ryggen er langt over hva jeg egentlig bør bære (dessverre lar ikke barn på 2 1/2 år seg fordele på to rygger på en gang). Jeg følte aldri at jeg var i underskudd på drivstoff på vei opp, men på vei ned gikk det galt. Jeg begynner å innse at rasjonene på slike turer kanskje bør inneholde noe karbo, pluss at de bør inntas jevnere enn kun til én stor lunsj. Men at dette skal sitte i i et døgn, det forstår jeg ikke?

Pinne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 18:31   #4
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 58
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet

Her kan det sitte i et døgn, ligger som et slips etter hardtrening, blir blåst i hodet, skjelver i bena. Mens spaserturer kan vare leeenge uten at jeg blir sliten. Kan ellers bare signere energibunten, jo mer du trener, jo mer klarer du! Tegn på at formen bedres! Jeg har brukt mars på å øke muskelmassen og bedre kondisen, mens vekten har stått nesten stille. Kjennes godt
Kos deg på fjellet og god påske

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 22:36   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet

banana, ja det høres ut som om du ikke har problem med å ta i litt på turene dine og da presser du kroppen til å forbrenne karbo, etterhvert en karbo du ikke har.

Men, går du på lavkarbo og ikke ketose så kan du jo bare øke på med karbs under og etter turen. Du kan ta med deg god gammeldags turmat som som rosiner, sjokolade, nøtter, kjeks. Og faktisk spise feks potetmos, ris, etc etter turen. Under og umiddelbart etter turen vil kroppen takle karbo på en helt annen måte. Men prøv deg litt frem. Det er ikke så fryktelig mye karbo som trengs. Kanskje 200g ila en meget tøff dag kan holde..

Du kan også passe på å ha samme puls i bakkene som ellers, dvs roe ned i bakkene, da holder fettforbrenningen seg høyere.

Men vær tålmodig. Kroppen kan bruke 2 mnd på å tilpasse seg kostholdsendringen og så må det jevnlig mosjon der du pusher utholdenheten til, det er ikke farlig uten karbo, så lenge du orker da.

Vet hvordan det er. Jeg har gått tom slik selv, men det er ikke som å møte veggen, bare at jeg mister de 2 øverst girene liksom og blir litt kraftløs og småsmåsvimmel.

En gang sprang jeg en 60min hard hkonkurranse i skogen uten et gram blodsukker, det var rimelig slitsomt, men sprakk jo aldri da, hehe. Helga etter hadde jeg lært å fylle opp med karbo avhengig av hva jeg trodde jeg hadde forbrukt den dagen og da var jeg jammen meg i god form igjen.

Men vi er forskjellige så test ut. Nå vet du hva det vil si å være tom for blodsukker under fysisk utfoldelse..

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 22:57   #6
Pinne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Innlegg: 29
Pinne er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet

Det er nok der det ligger, da. Det du skriver i den første setningen. Jeg blir sta og stri som kjerringer ofte gjør, og gir meg ikke før jeg har brukt mer enn jeg har. Jeg er ikke trent i det hele tatt, jeg er "født med" lav hvilepuls. Men jeg kan få det for meg at nå gir jeg meg f*** ikke. Alternativet er selvsagt å la mannen bære vesla på ryggen - så slipper jeg. He he. Hun blir jo ikke lettere med tiden heller.

Neida, jeg skal ikke pyse ut. Jeg får heller prøve meg litt fram med karbodrivstoff underveis, det gjør det også lettere å ta med mat. Jeg synes tross alt turmat er noe av det vanskeligste med dette opplegget.

Jeg begynner sakte men sikkert å komme til meg selv igjen nå. Det tok et drøyt døgn, faktisk.

Pinne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fysisk aktivitet for type A smosje Type A 7 02-06-10 11:55
9 måneder på lavkarbo og hard trening bilringen Trening 19 09-10-08 11:25
Hard trening og lavkarbo? lillestine Trening 29 08-01-08 23:31
Økt aktivitet? smellen Atkins kosthold 6 12-11-06 21:54
Føler ingen fysisk forskjell i ketosen... elian Induksjonen 1 26-07-04 16:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no