Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Urinsyregikt på Ketolyse?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-10, 17:41   #1
Eunika
Juniormedlem
 
Eunika sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 46
Innlegg: 25
Eunika er på en erverdig vei

Urinsyregikt på Ketolyse?

Har gått på Ketloysekuren i 7,5 uker nå. Har gått ned ca 10 kilo. Har aldri tidligere hatt problemer med leddsmerter, tross betydelig overvekt. De siste ukene derimot, har jeg hatt til tider moderate til sterke smerter i begge knærne ved mobilisering. Også noe ødematøs i samme område. Tenker at dette kan være urinsyre som har krystallisert seg på grunn av mye proteiner i kosten.

Noen som har en formening om dette?

__________________
Ars longa - vita brevis
Eunika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:44   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Urinsyregikt på Ketolyse?

Det er nok ikke urinsyre, for den krystalliserer seg i små ledd, som storetåen!!!
Som i podagra, eller Kaptein Voms syndrom!

Ellers har vi her inne flest holdepunkter for at urinsyreverdien synker betraktelig på lavkarbo/ketolyse!

Syns du skal komme deg til legen å få sjekket disse knærne! Kan være så mangt, særlig når begge rammes samtidig.
Du har ikke begynt med en ny type trening etter sommeren eller vært spes aktiv de siste ukene, da?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 21:18   #3
Eunika
Juniormedlem
 
Eunika sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 46
Innlegg: 25
Eunika er på en erverdig vei

Sv: Urinsyregikt på Ketolyse?

Njaaaaaa... Holder fortsatt en knapp på teorien min... Har googlet litt, og urinsyre kan godt sette seg i andre ledd enn det i stortåen! Får konsultere litt med embedsmannen :=)

__________________
Ars longa - vita brevis
Eunika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:30   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Urinsyregikt på Ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Eunika, her.

Njaaaaaa... Holder fortsatt en knapp på teorien min... Har googlet litt, og urinsyre kan godt sette seg i andre ledd enn det i stortåen! Får konsultere litt med embedsmannen :=)

Veeeel, man kan finne det man vil på Google.....

Jeg fant dette:

Første symptom på urinsyregikt er vanligvis plutselige og voldsomme smerter i ett ledd – oftest i en storetå, men noen ganger også i et kne, en albu eller en skulder. Smertene skyldes at det har krystallisert seg urinsyre inni leddet, som så hovner opp og blir rødt, og vondt å bevege. Smertene varer i flere dager.

Høres ikke akkurat ut som det du beskriver med litt smerter ved belastning! Podagra kommer uansett og meget smertefult. En sykepleier- kollega av meg ville amputere storetåa si. Det var så utrolig smertefult at han ikke kunne ha dyna over seg, ikke et laken en gang!


Men har du forhøyet urinsyre, da og i tilfelle hvor høy???

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 00:11   #5
Eunika
Juniormedlem
 
Eunika sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 46
Innlegg: 25
Eunika er på en erverdig vei

Sv: Urinsyregikt på Ketolyse?

Neeei...Vet ikke så mye enda. Men som sykepleier så vet du vel at "smerte er det pasienten sier den er". Synes du tok en litt hoverende tone der altså. Kanskje ikke meningen? Får se å overtale en passende kandidat til å rekvirere et par polikliniske blodprøver på jobb i morgen, så jeg vet om jeg skal forholde meg til pest eller kolera :=)

Uansett slitsomt å ha så vondt i knærne. Skulle tro jeg var 90 for øyeblikket - og ikke 32, som det står i manntallet...

Men takk for innspill :=)

Mvh
Eunika - anestesisykepleier

__________________
Ars longa - vita brevis

Sist redigert av Eunika : 01-09-10 kl 00:18.
Eunika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 00:12   #6
Bayone
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 45
Innlegg: 101
Bayone er på en erverdig vei

Sv: Urinsyregikt på Ketolyse?

Total avsporing: Jeg er ganske sikker på at jeg har urinsyregikt. Jeg får fryktelige anfall av vondt i storetåa i perioder. Det er så vondt at jeg ikke får på meg sokker, ikke kan ha på dyne om natta, konstante smerter 24 timer i døgnet uansett smertestillende. Var hos legen sist jeg hadde en sånn runde, den verste av alle. De tok prøver, men det var ikke utslag. Kan man ha urinsyregikt uten at det gir utslag på prøver?

__________________
Startet opp igjen 09.08.2010 på 82 kg


Bayone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 00:16   #7
Eunika
Juniormedlem
 
Eunika sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 46
Innlegg: 25
Eunika er på en erverdig vei

Sv: Urinsyregikt på Ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Total avsporing: Jeg er ganske sikker på at jeg har urinsyregikt. Jeg får fryktelige anfall av vondt i storetåa i perioder. Det er så vondt at jeg ikke får på meg sokker, ikke kan ha på dyne om natta, konstante smerter 24 timer i døgnet uansett smertestillende. Var hos legen sist jeg hadde en sånn runde, den verste av alle. De tok prøver, men det var ikke utslag. Kan man ha urinsyregikt uten at det gir utslag på prøver?

Hei :=)
Tror nok at den indiserte blodprøven vil vise forhøyede verdier om man har urinsyregikt... Kan hende blodprøven de tok av deg, ble analysert feil? Men som du sikkert har skjønt, er jeg ingen ekspert på dette. Enda! Skal forsøke å finne ut litt i morgen...

__________________
Ars longa - vita brevis
Eunika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 08:15   #8
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel
Smile

Sv: Urinsyregikt på Ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Eunika, her.

Har gått på Ketloysekuren i 7,5 uker nå. Har gått ned ca 10 kilo. Har aldri tidligere hatt problemer med leddsmerter, tross betydelig overvekt. De siste ukene derimot, har jeg hatt til tider moderate til sterke smerter i begge knærne ved mobilisering. Også noe ødematøs i samme område. Tenker at dette kan være urinsyre som har krystallisert seg på grunn av mye proteiner i kosten.

Noen som har en formening om dette?

Jeg bare tenkte, spiser man så mye proteiner på ketolyse kuren da? Hvis man skal spise ca et gram pr ønsket kroppsvekt, mener jeg. Vet egentlig ikke hvor mye proteiner man pleier å spise på et "vanlig" kosthold, men har igrunn ikke følt at jeg har økt noe særlig på proteiner. Det er for det meste fettet jeg har økt. Høres ikke godt ut med vonde knær. Skal bli spennende å høre hva legen sier.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er ketolyse best? Og fungerer ketolyse for alle? pityriasis Ketolysekuren 4 07-08-10 10:49
Urinsyregikt Nannah Fysisk og mental helse 6 25-05-07 07:36
Ketolyse og Urinsyregikt Melankolibri Ketolysekuren 2 14-09-06 15:54
Podagra/Urinsyregikt og Atkins Jannike Atkins kosthold 6 12-12-04 22:05
Urinsyregikt Ulvemor Lavkarbo generelt 3 10-09-04 09:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no