Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kaloritelling?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-10, 07:29   #76
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Nerthus: bra innlegg

Jeg kommer til å se videoene etter hvert men har ikke tid akkurat nå. Det du har sagt konkluderer vel det som har blitt snakket om tidligere, at man kan spise en viss andel mer kalorier på lavkarbo da basalforbruket av kalorier blir forhøyet. Ellers kan de fleste også spise til man er mett da metthetsfølelsen øker ved å spise mye proteiner og mindre karbo.

Utsagn som at "man kan spise så mye man vil" og at "kalorier inn vs kalorier ut er et eventyr" Er jeg fremdeles ikke helt overbevist om. Man må fremdeles ha en viss kontroll på kaloriene, fordi at hvis man ønsker å gå ned trenger man fremdeles å ha et kaloriunderskudd - men på lavkarbodiett trenger man ikke stresse med å telle alskens kalorier, man bruker heller dietten som en slags kontroll i seg selv.

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 08:46   #77
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jojo men du tar ikke hensyn til på lang sikt og hva som skjer når man ser lengre enn sin egen nese.! Hun får sin energi fra fett, og må få det enten tilført gjennom kosten eller ta av energilageret sitt som er ekstra overvekt på kroppen. Når hun spiser 1000 kalorier så spiser hun knapt nok fett for å starte fettforbrenningen ordentlig i kroppen og må dermed ta av overskuddsfettet på kroppen. Det funker som bare juling det. Kjempegodt! I en periode, før kroppen ser at "hei, jeg får ikke mer energi, jeg må spare på den jeg har". Og så stopper det opp.

Når kroppen ikke får nok næring så tærer den på muskelmassen, og det er cluet du overser her. Om hun trener vil det opprettholde litt muskelmasse, men det krever også mer energi inn for å gå ned i vekt. Det krever også mer energi å opprettholde vekta dersom man ønsker å stabilisere den. Du med dine 50 kg er ikke representativ i en sådann sammenheng skjønner du.

Personlig skjønner jeg at det er jævlig fristende å ligge lavest mulig på kaloriene, fordi jeg gjør det selv til tider, selv om jeg vet det er dumt. Det er noe med hodet som ikke greier det når vekta står stille. Men istede for å kutte til margebeinet og gjøre sånn at man ikke har mer å kutte på når det stopper opp, så kutt heller bittelitt, og hold kroppen i funksjon.

Jeg er ikke enig.Hvilken næring snakker du om? På 1000 kan man dekke proteinbehovet og innta fett nok til å få fettforbrenningen igang.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 08:52   #78
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

For å ta spørsmålet ditt først - nei, jeg kan ikke vise til noen undersøkelse - og tar til etteretning at jeg nok har misforstått ting jeg har lest og hørt og blandet de litt sammen. Bakgrunnen for at jeg sier dette er forklart litt lengre ned her

BBC-dokumentar som omhandler lavkarbo-dietter, og især Atkinsdietten:

(del 2)

Start ca 5 minutt ut i videoen, der er forsøket med lavkcal kontra atkins omtalt første gang - fortsetter i neste video.

(del 3)

Denne - del 3 - forklarer dette med energiomsetning. Atkins teori er at karbo omdannes lett til energi, mens omgjøring av fett og protein til energi er en mye mer omfattende prosess. I tillegg forklares det her at ketoner er kcalorier - som man da urinerer ut Dette KAN forklare hvorfor man kan spise mer kcalorier på lavkarbo-kosthold og fremdeles gå ned.

"Dessverre" - hehe - viser en større studie i England - hvor 240 personer delt på 4 forskjellige dietter, 3 lavkcal og Atkins, viser at alle hadde bra nedgang i vekt. Det ble skrevet dagbøker - og det viste seg at de som spiste Atkins - SELV om de kunne spise så mye de ville - spiste de omtrent like mye kcalorier som de på lavkcal. Konklusjonen er da at det er apetitten som avgjør hvor mye de på atkins spiser - så hva er det som reduserer apetitten - når man ikke teller kcal?

I en senere større undersøkelse (del 5) - vises det at det er PROTEINET som stopper apetitten - ikke fettet i seg selv. Spiser man mye protein - reduseres kcalori-inntaket av seg selv. (Flere studier bekreftet dette)

Så - Ada-Emilie - jeg trekker tilbake det jeg sa om at fett trenger mer energi for å forbrennes, fordi jeg pt ikke har noe som dokumenterer dette. Detaljert beskrivelse av forbrenning av fett og karbo står omtalt i Bedre uten brød av Lutz, men den regner jeg med du har lest (kommer tilbake til temaet hvis jeg finner utav hvor jeg leste dette en gang i tiden...)

Så tenker jeg... at jeg er jo ikke sulten, MEN kan allikevel spise MYE mer mat enn jeg kanskje egentlig trenger. Tidligere har jeg kommentert et eller annet sted at jeg talte protein-inntaket mitt over et par dager - og det ligger 20-30 % under "1-1.5gram pr kg kroppsvekt" tallet som er omtalt en del på forumet.
I tillegg har jeg stått stille en lengre periode - og spist mer... Så - om jeg - og andre som ikke går ned - øker på med protein ganske kraftig - uten å nødvendigvis redusere fettinntaket, så kanskje vi mer naturlig vil spise mindre kcalorier - hvis den store undersøkelsen som er omtalt i siste del av denne BBC-dokumenteren (som varte 1 år) har rett i det den konkluderer med

Anbefaler alle med lavkarbo-interesse å se ALLE de 5 videoene siden de omhandler forholdsvis nye studier.

Ja jeg tror det hjelper å spise nok proteiner for å kunne holde kaloriene på et lavt nivå. Men noen mener fett metter mer enn protein. Man må nesten finne ut selv hva som får en fornøyd på minst mulig. De som trener kan godt spise 1,5 g protein per kroppsvekt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 14:18   #79
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

Din BMR er 1549.70
Kaloriforbruk hvis du er lett aktiv (lett mosjon eller trening 1-3 dager i uken) er 2130.84 kcal
Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 852.34
Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 639.25
Anbefalt antall kalorier fra fett er 639.25

Dette fikk jeg når jeg brukte kalorikalkulator. Hvor mange kalorier burde jeg holde meg til om dagen da? jeg vet jo faren med jojoslanking. men føler det at jeg kommer til å bli så fornøyd med den vekten jeg vil oppnå, at jeg tror ikke jeg vil legge på meg så mye. kommer såfall å følge nøye med. jeg liker lavkarbo maten svært mye, så jeg tror jeg skal klare å holde meg til den livstilen. men kanskje øke antall karbohydrater om dagen. spiser veldig lite nå såfall.

Kan jeg få link på denne kalkulatoren??

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 14:38   #80
nattie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 22
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Kan jeg få link på denne kalkulatoren??

http://www.kalorikalkulator.no/ :-)

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 14:56   #81
drodla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kaloritelling?

Jeg testet kalkulatoren, og ifølge den er min brm over 1700 kcal. Det som umiddelbart slår meg at å bruke så mye energi bare på å eksistere, er mye unødig belastning på stakkars kroppen min.

  Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 18:26   #82
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

http://www.kalorikalkulator.no/ :-)

Den er det dummeste jeg har vært borti! I følge den skal jeg ligge på mellom 2 og 3 ganger så mye som jeg har gjort hele livet. Hvis den hadde vært rikitg hadde jeg med andre ord hatt kroppen til Kate Moss nå, med det kaloriunderskuddet!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 20:22   #83
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Den er det dummeste jeg har vært borti! I følge den skal jeg ligge på mellom 2 og 3 ganger så mye som jeg har gjort hele livet. Hvis den hadde vært rikitg hadde jeg med andre ord hatt kroppen til Kate Moss nå, med det kaloriunderskuddet!

Åh, jeg fikk et helt normalt tall jeg BMR var 50 kcal høyere enn hva en inbodytest viste, men ellers var ikke mitt tall så høyt.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 20:38   #84
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Åh, jeg fikk et helt normalt tall jeg BMR var 50 kcal høyere enn hva en inbodytest viste, men ellers var ikke mitt tall så høyt.


Jeg fikk ca 1650 kcal på kalkulatoren. Tanitavekta mi sier 2523 kcal. Holder en knapp på tanitavekta. Og begge deler er satt til liten mosjon. Rett over sengeliggende.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 23:18   #85
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av nattie, her.

http://www.kalorikalkulator.no/ :-)

Din BMR er 1872.00
Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 2901.60 kcal


Og så linket den videre til fettprosent.no:
Din fettprosent er 25.75

Har ikke målt meg siden mars i år, så jeg brukte de tallene. 25.75 % får jeg ikke til å stemme... Kvinner skal helst ligge på fettprosent mellom 20 og 30. Og den gikk faktisk opp litt fra før-målingene mine. Før-målingene mine var 25.67 %. Enten har jeg målt feil, eller så er formelen feil. Jeg ser at leggstørrelsen har utrolig mye å si for fettprosentutregningen. Jeg har gigantiske legger, og derfor tror jeg den tolker svarene mine som at jeg er veldig muskuløs.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 00:19   #86
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

I 2006 levde jeg ganske strikst etter Skaldeman sine prinsipper i 8 uker. Jeg blogget om det og la inn alt jeg spiste i VGs vektklubb så den regnet ut kaloriene. Jeg var pinlig nøyaktig nettopp for å teste ut om jeg kunne spise slik og allikevel gå ned i vekt - uten å trene noe som helst.
Jeg fikk opp mellom 3000 og 4000 kcal om dagen med mitt kosthold, avhengig av hva jeg spiste. Men aldri under 3000 kcal. Jeg raste ned 10 kg på de 8 ukene og har aldri følt meg bedre.
På Grete Roede-kurs slet jeg meg ned knappe 3-4 kilo på like lang tid, med hardtrening flere ganger i uka. Interessant, det der.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 11:11   #87
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

I 2006 levde jeg ganske strikst etter Skaldeman sine prinsipper i 8 uker. Jeg blogget om det og la inn alt jeg spiste i VGs vektklubb så den regnet ut kaloriene. Jeg var pinlig nøyaktig nettopp for å teste ut om jeg kunne spise slik og allikevel gå ned i vekt - uten å trene noe som helst.
Jeg fikk opp mellom 3000 og 4000 kcal om dagen med mitt kosthold, avhengig av hva jeg spiste. Men aldri under 3000 kcal. Jeg raste ned 10 kg på de 8 ukene og har aldri følt meg bedre.
På Grete Roede-kurs slet jeg meg ned knappe 3-4 kilo på like lang tid, med hardtrening flere ganger i uka. Interessant, det der.

Åhhh, skulle ønske det der også gjaldt meg For en utrolig behagelig måte å gå ned i vekt på, hihi.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 13:22   #88
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Nåja, jeg klarte ikke mer enn 8 uker fordi jeg ble matlei. Mannen min har slanket seg 30 kg på den måten, han har holdt ut i 8 måneder nå og stortrives. Men jeg orker det ikke, jeg må ha frukt, litt brød, pasta, osv, må kunne spise "normalt", så jeg lever helst på noe tilnærmet Fedon. Prøver, i hvert fall. Nå i jula går det jo til h...., men jeg har uansett fått beskjed om å legge på meg noen kg av legen og når jeg ikke klarer det ved å spise meg halvt ihjel engang så orker jeg ikke å tenke for mye på det akkurat nå, hehe. *luksusproblem*

Men dette med kaloritellingen er veldig interessant. Hos meg viser det i hvert fall at det kommer an på HVA jeg spiser og ikke hvor mye. Før operasjonen da, nå er det jo annerledes.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 16:18   #89
drodla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kaloritelling?

Jeg er på vektklubb.no fortsatt, og bruker dagboken der med gjevne mellomrom for å ta noen "stikkprøver" på karbonivået. Sjekket for moro skyld dagens forslag til mat, og ble sulten bare ved tanken. Middagen min i dag skal nemlig bestå av en 133kcal pizzabit. Ååå, så glad jeg fant en annen vei!

Kallorinivået mitt ligger som regel under 2000 om dagen, selv om jeg ikke teller. Skjønner ikke helt hva jeg skulle spist for å komme opp i 4000 uten karbohydrater, for de dagene jeg har spist skikkelig mye (gjerne dagen etter en dag jeg har spist litt lite) så er jeg ikke over 3000 likevel.

  Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 22:37   #90
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Nå hadde jeg aldri kommet opp i de mengdene, men før jeg ble operert hadde jeg ikke magemål, jeg kunne spiste til jeg nesten kastet opp. Så jeg slet ikke akkurat med å komme opp i de mengdene, lavkarbo eller ei. I dag hadde jeg som sagt aldri klart det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 23:17   #91
drodla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå hadde jeg aldri kommet opp i de mengdene, men før jeg ble operert hadde jeg ikke magemål, jeg kunne spiste til jeg nesten kastet opp. Så jeg slet ikke akkurat med å komme opp i de mengdene, lavkarbo eller ei. I dag hadde jeg som sagt aldri klart det.

Nei, det skjønner jeg. Jeg ser jo bildet ditt Men selv er jeg liksom fortsatt ei hundrekilosdame. Må legge til da, at MED karbohydrater vet jeg godt hvordan jeg skal få til en sånn mengde

  Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 23:39   #92
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kaloritelling?

Hehe ja da er det ikke noe problem for de fleste, vil jeg tro.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 00:03   #93
pesada
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 25
pesada er på en erverdig vei
Red face

Sv: Kaloritelling?

Hei alle sammen. Vil bare si tusen takk for alle svar.. Jeg har lett etter denne tråden i mange uker nå. Jeg var sikker på jeg la den inn på "spørsmål og svar", og antok til slutt den ble tatt bort fordi det ikke var noen svar.

Det har absolutt ikke vært meningen å starte en tråd og la dere bruke tid og energi på meg for så å stikke av. Vil bare si at jeg har lest absolutt alt dere har skrevet, og jeg takker og bukker for alle svar!!!

pesada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg under 30kh og 1500 kcal om dagen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dietter og kaloritelling er bare tull MFUS Spørsmål og svar 19 06-10-10 01:00
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no