Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er jeg i ketose?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-08, 22:41   #1
Malia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Nord-Norge
Alder: 43
Innlegg: 2
Malia er på en erverdig vei

Er jeg i ketose?

Hei. Jeg er ganske ny i dette her. Har lest boka til Torkil, og har kuttet totalt ut alt av brød, ris, pasta, potet osv.
Det jeg imidlertid bruker litt av (ca en pakke (3 dl) i uka) er fløte eller seterrømme/creme fraiche.
Ketolysestixen sier jeg er i ketose - har sjekket 6-7 ganger på to uker. Men jeg går ikke ned i vekt. Uke 1 gikk jeg ned 2,5 kg - storfornøyd. Uke 2 gikk jeg ned 0,7 kg...ikke fornøyd!! Merker ingenting på klærne heller.

Jeg er klar over at det er tidlig å begynne å klage, men jeg tenkte jeg skulle høre om jeg muligens gjør noe feil, slik at jeg kan rette opp i det så tidlig som mulig.

Her er en vanlig dags inntak av mat:

Frokost (før 7): Ingenting - mye vann

Før-lunsj (kl 9): Ett egg, evt et par-tre tugger av lunsjen

Lunsj (kl 11): Salat (grønn/rød lollo, sukkererter, asparges, minimais, tomat, agurk, orange/grønn paprika, brokkoli, fennikel...varierer litt) med kylling/reker/krepsehaler e.l. Av og til terninger av cheddarost eller fetaost.

Hvis jeg ikke har salat til lunsj, spiser jeg middagsrester - spesielt funker det med wok - kjøtt og grønnsaker, tror jeg holder meg til de rette grønnsakene her.

Middag (mellom 16.00 og 18.00): Varierer mellom kjøtt, kylling og fisk - spiser lite fisk, men tar trankapsler. Som tilbehør går det på soppstuing, brokkoli, salat og lignende.

Kvelds: Brokkoli, selleri og lignende som jeg dypper i kremost naturell eller
rester fra middag

Jeg synes ikke det er vanskelig å holde seg borte fra brød og potet, men sliter litt med å finne oppfinnsomt tilbehør til alt kjøttet...

Dette ble langt og uoversiktlig...jeg får prøve å sammenfatte i tre spørsmål:

1. Hvordan vet jeg at jeg er i ketose? Er det nok å stole på ketosestixen, eller fins det andre måter?

2. Spiser jeg feil? Synes i alle fall jeg måker innpå mye salat

3. Bør jeg holde meg unna rømme, fløte og cheddarost selv om de har lavt karbohydratinnhold? Hørt noe om laktose, som visst er et karbohydrat?

Håper noen gidder å lese og svare på denne lange mailen. Jeg står på - KAN bare ikke gi meg nå - men jeg trenger noen tips!

Hilsen fra Malia!

__________________



Malia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LAVkarbo... Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 00:01   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Malia, her.

Ketolysestixen sier jeg er i ketose - har sjekket 6-7 ganger på to uker. Men jeg går ikke ned i vekt. Uke 1 gikk jeg ned 2,5 kg - storfornøyd. Uke 2 gikk jeg ned 0,7 kg...ikke fornøyd!! Merker ingenting på klærne heller.


Hallooooo ! Du kan da ikke mene at du er misfornøyd med 3,2 kilo på to uker ??? Det erjo kjempebra ! Den beste og sunneste takten for kroppen å ta av i er 0.5 -1 kg pr uke ! Alle tar av en del vann første uka, men å tro at en skal fortsette å ta av i den farten er urealistisk !


Sitat:

Jeg er klar over at det er tidlig å begynne å klage, men jeg tenkte jeg skulle høre om jeg muligens gjør noe feil, slik at jeg kan rette opp i det så tidlig som mulig.

JA det er altfor tidlig ! Måltidene dine ser flotte ut !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 00:08   #3
intel
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 57
Innlegg: 25
intel er på en erverdig vei

Sv: Er jeg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Malia, her.

1. Hvordan vet jeg at jeg er i ketose? Er det nok å stole på ketosestixen, eller fins det andre måter?

Jepp, pust på en du er glad i...

intel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 00:11   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg i ketose?

Tenker som Nille, jeg. Du har hatt en nedgang du kan være stolt av så langt. Grattis!

Reagerte bare på at du spiser sukkererter og minimais! Trodde vi ikke skulle ha sånt, jeg.
Mange her sier også at man må være forsiktig med tomater. Plager meg minimalt, kan ikke fordra de greiene der!

Og ja, du skal kunne stole på stixen! Bare ikke om morgenen, husk å måle på kvelden, gjerne et par timer etter siste måltid!

Lykke til videre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 00:27   #5
Linn H
Seniormedlem
 
Linn H sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.981
Linn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt likt

Sv: Er jeg i ketose?

Alt ser bra ut! Lykke til

Linn H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 03:59   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg i ketose?

Går du ikke ned i vekt sa du? Og så skriver du at du faktisk har mistet hele 3,2 kg på 2 uker? Det er jo faktisk knallbra. Vær stolt og vit at det du gjør nå er akkurat riktig og at du faktisk GÅR ned i vekt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 08:08   #7
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Er jeg i ketose?

Du har jo virkelig fått en pang start! Fortsett som du gjør, er ikke meninga at det skal være unnagjort på en mnd, da går du jo opp igjen mnd etter Heier deg virder

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

1.Reagerte bare på at du spiser sukkererter og minimais! Trodde vi ikke skulle ha sånt, jeg.
2.Mange her sier også at man må være forsiktig med tomater.

1. Det har jeg også hørt og lest...
2. Jeg har spist MASSE tomater, det har ikke hatt negativ innvirkning på meg. Man kan vurdere tomaten dersom man får stopp og har kuttet ut andre ting, ellers er tomaten en veldig sunn og viktig grønnsak og god vitaminkilde!

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:50   #8
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 49
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Sv: Er jeg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Reagerte bare på at du spiser sukkererter og minimais! Trodde vi ikke skulle ha sånt, jeg.


Jeg spiser relativt mye minimais. Minimais og mais er ikke det samme! Har ikke boksene foran meg nå, men tror det er va 18 KH i mais, og ca 2 i minimais... Minimais er NAM!

Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:56   #9
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Er jeg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Princez, her.

Jeg spiser relativt mye minimais. Minimais og mais er ikke det samme! Har ikke boksene foran meg nå, men tror det er va 18 KH i mais, og ca 2 i minimais... Minimais er NAM!

Jøss, da lærte jeg noe nytt. Digger ikke minimais allikevel, så det er ikke høyaktuelt her, men lærte noe, det gjorde jeg...

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 10:58   #10
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 49
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Sv: Er jeg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Jøss, da lærte jeg noe nytt. Digger ikke minimais allikevel, så det er ikke høyaktuelt her, men lærte noe, det gjorde jeg...


Gøy at vi nybegynnere kan bidra med noe her også!

Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 11:20   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg i ketose?

Jeg ble glad, for jeg har savnet mais. Minimais er bedre enn ingen mais!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 11:52   #12
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Er jeg i ketose?

Jeg prøvde å finne ut om karbohydratene i minimais, og dette var det jeg fant. Vær obs på at det kan variere på forskjellige merker!

http://www.dietfacts.com/html/nutrit...-can-43126.htm

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 11:56   #13
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er jeg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Reagerte bare på at du spiser sukkererter og minimais! Trodde vi ikke skulle ha sånt, jeg.

Minimais vil jeg tro vi kan spise. De fleste ligger på 2 - 2,5 gr. karber. Og det er jo ikke så ille?? I tillegg er de nyyyyyyydlig Det er sånn jeg kan gå å "gnafse" på rett av boksen Kjempegode å steke og kryddre, og ha som tilbehør til biff, kylling, svinekjøtt osv. NAMMI!

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 12:15   #14
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Er jeg i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Minimais vil jeg tro vi kan spise. De fleste ligger på 2 - 2,5 gr. karber. Og det er jo ikke så ille?? I tillegg er de nyyyyyyydlig Det er sånn jeg kan gå å "gnafse" på rett av boksen Kjempegode å steke og kryddre, og ha som tilbehør til biff, kylling, svinekjøtt osv. NAMMI!

Ikke enig!!!

Er det ikke godt at vi er forskjellige?

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 16:32   #15
Malia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Nord-Norge
Alder: 43
Innlegg: 2
Malia er på en erverdig vei

Sv: Er jeg i ketose?

Åhhh...TUUUSEN takk for mange gode tilbakemeldinger. Da gjør jeg ikke så mye galt likevel. Kan jo godt slutte med sukkererter, det ligger jo i ordet at de muligens er tvilsomme.
Jeg har sikkert bare sett meg blind på alle de som har RAST ned i vekt den første tiden, men det gjelder nok ikke alle. Gleder meg til fortsettelsen.
P.S. Alle svarene fikk meg til å føle meg velkommen på forumet, tusen takk for det også!

__________________



Malia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LAVkarbo... Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 17:02   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg i ketose?

Sukkererter er helt greitt det !

Ikke så mye karber - de flate som heter Mangetouts har 5 karber pr 100 gram. De runde lubne har 5.3 karber pr 100 gram. Og det er ganske mye sukkererter du får med 100 gram ! 30 gram er perfekt mengde til en salat.

De er godkjent på Atkins og er de godkjent der burde det også gå greitt på ketolyse.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no