Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Eggedosis

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-10, 10:13   #1
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Eggedosis

Er det noen som vet om det er noen av søtningsstoffene som egner seg til å lage eggedosis? Jeg tenkte å lage meg is av eggedosis, krem og litt bringebær.

Jeg har bare en boks med Natreen som jeg ikke kan bruke, for den ettersmaken som blir når den brukes, klarer jeg bare ikke. Den boksen må nok kastes.

Er det noen av søtningsstoffene som etter deres mening ikke har en ettersmak?
Spesielt interessert i å vite om noen av dere som kjenner samme ettersmak ved Natreen som meg, kjenner til noen.

Har bare prøvd den 3 ganger, og det involverte steking så det er jo selvfølgelig mulig at det er annerledes uten steking. Det er så ergerlig å måtte kaste det man har lagd.

Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 10:29   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Eggedosis

Jeg bruker veldig lite søtning, fordi jeg synes det meste gir en viss ettersmak ved bruk av store mengder.

Jeg har en flaske natreen som jeg drypper av oppi bringebærisen min. Da bruker jeg 4 dråper natreen til 50g bringebær, 1/2dl fløte og et egg.

Sukrin og splenda gir ettersmak føler jeg, ved bruk av store mengder. Så margengs med sukrin/splenda klarer jeg ikke. Men Å søte 2dl fløte med 1ts sukrin eller spelnda synes jeg ikke gir ettersmak som er ubehagelig, bare søt smak.

Jeg har vendt av meg med søtsmaken og bruker MYE mindre søtning nå enn før. Til eggedosis av 1 egg tror jeg at jeg brukte 1/2ts splenda sist jeg laget, men det er en stund siden jeg åt eggedosis så jeg skal ikke uttlae meg skråsikkert på akkurat den.

Jeg mener å ha lest at flere her synes natreen blir bitter ved steking, jeg har ikke prøvd selv.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 10:42   #3
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Eggedosis

Jeg trenger heller ikke den søte smaken av søtningsstoffet.

Jeg får imidlertid ikke til å lage eggedosis med bare egg!?

Jeg tenkte at det kanskje ble bedre med søtningsstoff oppi, at det fungerte på samme måte som sukker slik at eggedosisen ble mer lysegul, tykk og luftig.

Hvordan gjør du det når du lager isen da? Jeg prøvde altså å lage eggedosis av bare egg, piske kremfløten for seg for så å blande det forsiktig sammen mens jeg hadde oppi litt bringebær.

Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 10:49   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Eggedosis

Eggedoisi gjør du enkelt ved å stivpiske hviten først, ha i søtstoff og plomma til slutt. Det funker utmerket og går mye kjappere enn å piske hele egget på en gang.

Isen, bruk en hakkebolle eller miksebolle til stavmikseren. Vei opp 50g frosne( de MÅ være frosne ja) bringebær, knekk i et egg eller 1-2 eggeplommer og ha i fløte til det såvidt dekker og evt. søtning. Kjør til alle bærene er knust. Juster evt med fløte/bær. Is på 1 minutt Og den er veldig god og frisk på smak. Og gir ca 3g karbo.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 11:02   #5
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Eggedosis

Tusen hjertlig takk

Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 16:44   #6
loone
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Hadeland
Alder: 34
Innlegg: 561
loone har en fantastisk aura rundt segloone har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eggedosis

Jeg lager eggedosis med sukrin
2 ts sukrin til 1 egg og lar det piske det i 5 minutter. Det blir kjempeluftig og godt!
Til is blander jeg inn litt krem og vaniljeessens - det blir en kjempegod vaniljesaus

__________________
Gamlebloggen

Start dato: 12.05.16


loone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 18:27   #7
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Eggedosis

Jeg prøvde meg på det nå, bare at det var sukrinmelis som jeg fikk tak i. Det gikk fint. Jeg skulle lage sjokolade fromasj som jeg fant oppskrift på her inne. Jeg brukte 32 gram sukrin. Prøvesmakingen min har avdekket at fromasjen blir god, men samme problem med ettersmaken. Ikke like ille som Natreen, fromasjen må nok ikke kastes men det frister ikke til gjentakelse.

Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 17:41   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Eggedosis

Husker vi brukte ha eggedosis som lørdagstimegotter da jeg var lita.. Skal jammen lage lavkarbogele og eggedosis til dessert i morgen!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:43   #9
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Eggedosis

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Eggedoisi gjør du enkelt ved å stivpiske hviten først, ha i søtstoff og plomma til slutt. Det funker utmerket og går mye kjappere enn å piske hele egget på en gang.

Isen, bruk en hakkebolle eller miksebolle til stavmikseren. Vei opp 50g frosne( de MÅ være frosne ja) bringebær, knekk i et egg eller 1-2 eggeplommer og ha i fløte til det såvidt dekker og evt. søtning. Kjør til alle bærene er knust. Juster evt med fløte/bær. Is på 1 minutt Og den er veldig god og frisk på smak. Og gir ca 3g karbo.

Dette er sommerfavoritten min.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eggedosis med sukrin? Hillelille Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 29-07-14 01:15
Splenda i eggedosis? Almyrida Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 29-11-09 20:03
Eggedosis med canderel? Blir kjempeglad for svar! Jente 1980 Spørsmål og svar 7 16-08-09 22:45
Eggedosis futuba Kake/dessert og snacks 15 19-05-09 16:27
Eggedosis? Lucky Tess Ketolysekuren 4 21-03-08 17:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no