Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Bryllup og kaker, trenger hjelp

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-11, 21:51   #1
sasiv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
sasiv er på en erverdig vei

Bryllup og kaker, trenger hjelp

Hei.
Jeg har vært ganske målbevisst og streng med meg selv siden 10.april, og har fått kjempefine resultater. Jeg har snart nådd målet mitt, bare to tre kilo unna. jeg spiser godt og er veldig fornøyd, men skal i bryllup til helgen og kunne tenke meg å spise et kakestykke.
Jeg antar at dette bare setter vektnedgangen på vent noen dager, men jeg sliter med en indre stemme som skriker "NEEEEEEI no ødelegger du alt.
Jeg har jo etterhvert tenkt å spise meg litt opp på karb. og finne min grense for å stabilisere vekten, har lagt på 15-20 til nå.
Det jeg trenger hjelp til her er dermed: Kan noen berolige meg med at et kakestykke i bryllupet går bra, og fortelle meg at jeg ikke må bli helt fanatisk, for jeg tror ikke på meg selv når jeg prøver å si det.

__________________


sasiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:00   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp.

Opprinnelig lagt inn av sasiv, her.

Hei.
Jeg har vært ganske målbevisst og streng med meg selv siden 10.april, og har fått kjempefine resultater. Jeg har snart nådd målet mitt, bare to tre kilo unna. jeg spiser godt og er veldig fornøyd, men skal i bryllup til helgen og kunne tenke meg å spise et kakestykke.
Jeg antar at dette bare setter vektnedgangen på vent noen dager, men jeg sliter med en indre stemme som skriker "NEEEEEEI no ødelegger du alt.
Jeg har jo etterhvert tenkt å spise meg litt opp på karb. og finne min grense for å stabilisere vekten, har lagt på 15-20 til nå.
Det jeg trenger hjelp til her er dermed: Kan noen berolige meg med at et kakestykke i bryllupet går bra, og fortelle meg at jeg ikke må bli helt fanatisk, for jeg tror ikke på meg selv når jeg prøver å si det.

Syns du skal kose deg med kake jeg! Det går helt fint

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:37   #3
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Har vært i 50-årsdag i dag. Kun høykarbo. FØR jeg dro spiste jeg en sen, god lunsj bestående av egg, over en halv pk. bacon, en avocado og to cherrytomater. Drakk kun kaffe ! På tross av at jeg er under målvekt. LA VÆR KAKE! Det er ikke verdt det. Tidligere i uka var jeg på reise og spiste ute to ganger. Tror sausen var jevnet med maizena/hvetemel. Resulterte i oppblåst mage og luftsmerter. Ubehagelig. Jeg priser en fordøyelse som er utrolig velfungerende og stillegående.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:40   #4
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Jeg hadde ikke gjort det... var i dåp og hadde med meg helles nøttemarengs.. spiste av den og ingenting annet

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:06   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Hvis du har lyst på kake: ta et stykke. Du skal leve et liiiiiiiiiiv hvor situasjoner som dette vil dukke opp. Skal du la det være hele livet? Hvis du har planer om det er det jo ikke noe valg, hvis ikke er det vel like greit å se at et lite kakestykke ikke får verden til å gå under, eller kroppen til å kollapse, først som sist

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:09   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvis du har lyst på kake: ta et stykke. Du skal leve et liiiiiiiiiiv hvor situasjoner som dette vil dukke opp. Skal du la det være hele livet? Hvis du har planer om det er det jo ikke noe valg, hvis ikke er det vel like greit å se at et lite kakestykke ikke får verden til å gå under, eller kroppen til å kollapse, først som sist

Jepp, kake i spesielle anledninger betyr ingenting! Det er det du spiser resten av tiden som teller

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:39   #7
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Du kan jo tilby deg å bake en kake til anledningen

Har smakt og prøvd meg frem til en kjempegod suksessterte/gul kake som smaker som høykarbokake, ingen kunstig søtningssmak:

Gul kake

4 eggekviter
150 g malte mandler
Søtning (35 g sukrin, 2 ss splenda, ½ ss natreen)
1,5 ts bakepulver

pisk eggehviter stivt, tilsett søtning og de malte mandlene. bland forsiktig, ha i 24 form.

Stek i 25 min 170 grader. Midt i ovnen

Gul krem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang ev
Søtning, 40 g sukrin, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytande natreen
Meierismør, 150 g

Krem:
Bland eggeplommer, fløte, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tykner. Avkjøl kremen. Pisk opp det romtempererte smøret bland inn eggekremen. Kremen fordeles utover kaka og dekoreres ev med raspa sjokolade.


Men hvis ikke sier jeg som noen av de andre her, spis et kakestykke. Dette kostholdet skal man jo ha hele livet, og da må man kunne skeie ut en skjelden gang. Det er det daglige som teller.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:44   #8
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

[quote=frøken;1162530]Du kan jo tilby deg å bake en kake til anledningen

Har smakt og prøvd meg frem til en kjempegod suksessterte/gul kake som smaker som høykarbokake, ingen kunstig søtningssmak:

Gul kake

4 eggekviter
150 g malte mandler
Søtning (35 g sukrin, 2 ss splenda, ½ ss natreen)
1,5 ts bakepulver

pisk eggehviter stivt, tilsett søtning og de malte mandlene. bland forsiktig, ha i 24 form.

Stek i 25 min 170 grader. Midt i ovnen

Gul krem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang ev
Søtning, 40 g sukrin, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytande natreen
Meierismør, 150 g

Krem:
Bland eggeplommer, fløte, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tykner. Avkjøl kremen. Pisk opp det romtempererte smøret bland inn eggekremen. Kremen fordeles utover kaka og dekoreres ev med raspa sjokolade.


Men hvis ikke sier jeg som noen av de andre her, spis et kakestykke. Dette kostholdet skal man jo ha hele livet, og da må man kunne skeie ut en skjelden gang. Det er det daglige som teller.[/quot

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:08   #9
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av sasiv, her.

Hei.
Jeg har vært ganske målbevisst og streng med meg selv siden 10.april, og har fått kjempefine resultater. Jeg har snart nådd målet mitt, bare to tre kilo unna. jeg spiser godt og er veldig fornøyd, men skal i bryllup til helgen og kunne tenke meg å spise et kakestykke.
Jeg antar at dette bare setter vektnedgangen på vent noen dager, men jeg sliter med en indre stemme som skriker "NEEEEEEI no ødelegger du alt.
Jeg har jo etterhvert tenkt å spise meg litt opp på karb. og finne min grense for å stabilisere vekten, har lagt på 15-20 til nå.
Det jeg trenger hjelp til her er dermed: Kan noen berolige meg med at et kakestykke i bryllupet går bra, og fortelle meg at jeg ikke må bli helt fanatisk, for jeg tror ikke på meg selv når jeg prøver å si det.

Som jeg skrev i et tidligere svar; jeg ville ikke spist kake. Du må sjøl kjenne på hvorvidt det er dette du VIL, da er det greit. Du må også vurdere hvor stor seieren er dersom du står i mot, den kan kjennes f*** så god ! Det er det valget vi lavkarbonister tar hele tida. Og som gir oss et godt liv i matveien. Lykken er ikke et kakestykke !

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 08:41   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Det er nok forskjell på å unngå for vekten sin del og på å unngå for helsens del. For meg hvor kroppen gir meg plager når jeg gir den mel (selv om det tar inntil 14 dager med mel å nå dit) så er det ingen tvil om at jeg ikke skal ha det kakestykket. Ikke fordi at ett kakestykke gjør ubotelig skade, men fordi at ett kakestykke for min del fort kan få følge av fler, og en selvhyptnotisk tanke om at "litt til" er ikke så farlig og deretter en livsstil med mel.

Men det er altså min tanke om det basert på min kropp. Til gjengjeld spiser jeg litt ris eller potet hver dag ... fordi det ser ut til å gå greit, både med hensyn til plager og vekt.

Hvor jeg vil? Jo jeg vil at du skal kjenne deg selv. Blir det enklest for deg å leve uten - ja, så gjør du det. Ev. tar med en "godkjent" kake om det lar seg gjøre. Har du et mål om å mestre disse situasjonene med "ett stykke" - ja så bestemmer du deg for det, og gjennomfører det. Er det helsemessige årsaker til at du bør la være - ja, da synes jeg ikke at du bør "jukse".

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 08:48   #11
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Prøv med et bittelite kakestykke du, man dør ikke og man får heller ikke uopprettlige senskader av det

Lavkarbo er for de fleste av oss en livsstil, om man tåler litt sukker og mel, er det da virkelig ikke noe i veien for å ta litt av det ved spesielle anledninger.
Så får det heller være opp til hver enkelt hvor ofte anledningene er spesielle

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 08:50   #12
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Du kan jo tilby deg å bake en kake til anledningen

Har smakt og prøvd meg frem til en kjempegod suksessterte/gul kake som smaker som høykarbokake, ingen kunstig søtningssmak:

Gul kake

4 eggekviter
150 g malte mandler
Søtning (35 g sukrin, 2 ss splenda, ½ ss natreen)
1,5 ts bakepulver

pisk eggehviter stivt, tilsett søtning og de malte mandlene. bland forsiktig, ha i 24 form.

Stek i 25 min 170 grader. Midt i ovnen

Gul krem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang ev
Søtning, 40 g sukrin, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytande natreen
Meierismør, 150 g

Krem:
Bland eggeplommer, fløte, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tykner. Avkjøl kremen. Pisk opp det romtempererte smøret bland inn eggekremen. Kremen fordeles utover kaka og dekoreres ev med raspa sjokolade.


Men hvis ikke sier jeg som noen av de andre her, spis et kakestykke. Dette kostholdet skal man jo ha hele livet, og da må man kunne skeie ut en skjelden gang. Det er det daglige som teller.

Tusen takk!! Den så knallgod ut!

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 11:13   #13
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av sasiv, her.

Hei.
Jeg har vært ganske målbevisst og streng med meg selv siden 10.april, og har fått kjempefine resultater. Jeg har snart nådd målet mitt, bare to tre kilo unna. jeg spiser godt og er veldig fornøyd, men skal i bryllup til helgen og kunne tenke meg å spise et kakestykke.
Jeg antar at dette bare setter vektnedgangen på vent noen dager, men jeg sliter med en indre stemme som skriker "NEEEEEEI no ødelegger du alt.
Jeg har jo etterhvert tenkt å spise meg litt opp på karb. og finne min grense for å stabilisere vekten, har lagt på 15-20 til nå.
Det jeg trenger hjelp til her er dermed: Kan noen berolige meg med at et kakestykke i bryllupet går bra, og fortelle meg at jeg ikke må bli helt fanatisk, for jeg tror ikke på meg selv når jeg prøver å si det.

Spis et stykke kake. Dersom du har holdt deg unna siden april (faktisk bursdagen min ) kan det godt hende du oppdager at den ikke er like god som du trodde den skulle være. Og det er jo også en erfaring. Og kanskje du kan velge en kake som ikke er blandt de verste. Kanskje en ostekake med nøttebunn eller en annen kake som er godt med fett i. Spis godt og fett før kakespisingen, så påvirker det ikke blodsukkeret så mye. Kos deg med kaken. Og så ser du hvordan kroppen reagerer. Noen kan tåle en karboutskeielse en gang i blandt, andre ikke. Det er din kropp og bare du som kan vite det.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp, jeg skal i bryllup Raffen Lavkarbo generelt 11 23-07-09 00:17
Hjelp! Hotellopphold, bryllup og andre selskapeligheter! Aqua Ketolysekuren 2 27-08-07 13:06
HJELP! Skal i bryllup til helga ... Humle Ketolysekuren 8 15-06-07 16:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no