Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Enda en tråd om trening og lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-01-15, 12:30   #1
mcmurphy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 15
mcmurphy er ny på veien

Enda en tråd om trening og lavkarbo

Jeg vet at det finnes mange tråder om dette, men prøver meg alikevel på en ny.

Har gått på et ketogent kosthold i litt over ett år nå. Kombinert med styrketrening har dette fungert veldig bra for meg. Jeg har gått ned 17 kg, samtidig som muskelmassen har blitt større, så fettprosenten har nok gått mer ned enn vekten.

Jeg kjenner jeg har masse overskudd, og har nå 7-8 kg igjen til idealvekta .

Jeg har lyst til å forbedre kondisjonen min og har nå begynt med spinning 2-3 ganger i uka (morgen).

Nå har jeg lest mye forskjellig ang cardiotrening og LCHF/Ketogent kosthold. Noen sier det er rett og slett bortkastet, og at man også kan miste muskelmasse, mens andre sier man bare må spise ekstra fett og proteiner. Så har du også de som sier at rett etter høyintensitiv trening kan man godt spise litt karber.

Det jeg lurer litt på, er hva folk anbefaler og hvilke erfaring man har med dette. På treningssenteret serverer de havregryn,melk, biola og banan til frokost.Er det ok eller kanskje også anbefalt å spise en liten posjon havregryn med biola og f.eks 1/4 banan? (smaker jo godt etter trening )

Hva med proteinshake. Er det best å ta dette evt før trening?

Jeg vil helst ikke risikere at tomme glykogenlagre skal gjøre at muskelmassen blir "spist opp".

Jeg har ikke greie på GI og hva som er "bra" karbohydrater. Til nå har jeg jo stort sett kuttet ut alt. Ser for meg at jeg kan gå over i en litt annen fase med begrenset inntak av riktig type karber.

Sorry for et langt innlegg, men håper noen som har mer greie på det enn meg, kan hjelpe meg litt.

mcmurphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 15:19   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Svaret er dessverre så kjedelig som at dette må du erfare selv hva som fungerer for deg. Noen kan fint trene kardio på et ketogent kosthold og gjør ingen andre endringer enn å spise litt mer fett og/eller proteiner. Å spise f.eks ekstra fett i form av cocosa o.l. er vel ganske vanlig for disse. Jeg er en av de som ikke takler (hard) kardio i ketose, derfor spiser jeg moderat lavkarbo a la Fedon. Dersom du fortsatt ønsker å spise ketogent er det ingenting i veien for at du ser hvordan det fungerer. Regn med at det kan ta litt tid å venne seg til kardiotrening i ketose. Dersom du ønsker å leve mer moderat, eller merker at ketose + kardio ikke er din greie, kan du starte med en forsiktig tilvenning til en mer moderat lavkarbo. Jeg ville ikke kastet meg på bananen eller biola (med mindre den er naturell), men havregrøt kokt på store havregryn og melk syns jeg personlig er en av de beste måltidene i forkant av en hard treningsøkt (1-2 timer før). Etter trening spiser jeg alltid noe proteinrikt, oftest en salat med egg, kjøtt eller fisk, evt. litt belgefrukter.

Så rådet mitt er egentlig å bare prøve seg frem. Trening vil aldri være bortkastet, uansett Og det er vel begrenset hvor mye feil man kan gjøre kostholdsmessig så lenge man ikke er en toppidrettsutøver tenker jeg (innenfor rimelighetens grenser selvsagt), og med mindre du spiser for lite tviler jeg sterkt på at muskelmassen vil spises opp uavhengig av hvor tomme glykogenlagrene dine er.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 22:09   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

havregrøt kokt på store havregryn og melk syns jeg personlig er en av de beste måltidene i forkant av en hard treningsøkt (1-2 timer før).

Om man vil ned i vekt er ikke det oprimalt, for da vil musklene ha dette å brenne og ikke trenge å brenne fettlagrene. I tillegg vil man gå tom en stund uti treninga, noe man ikke opplever på optimal fettforbrenning.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 08:43   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Tro det eller ei, men det finnes faktisk folk som fint klarer å gå ned i vekt selv om man spiser litt havregrøt før trening. Som jeg sier må nesten TS prøve seg frem hva som passer, det finnes ingen fasit. For øvrig løp jeg en 10K i høst på en porsjon havregrøt med et smørøye og en neve nøtter, og det gikk helt fint. Ja, man vil gå tom etterhvert så lenge det er glukogenlagrene man primært henter energien fra, men det skjer ikke i løpet av en spinningtime.


Sist redigert av Cyan : 08-01-15 kl 08:54.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 10:24   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

man vil gå tom etterhvert så lenge det er glukogenlagrene man primært henter energien fra, men det skjer ikke i løpet av en spinningtime.

Det kommer nok an på hvor reaktivt blodsukker man har, et slikt måltid ville jeg ikke klart å møte opp til timen på engang om jeg hadde spist det to timer før.
Men, poenget er uansett at om man fyller opp med karbohydrater vil det ta lengre tid før man brenner fett, og det er større sjanse for at man bruker av musklene for å hente energi, ikke bare fettreservene. Antar det finnes info om dette i Pål Jåbekk sin bok?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 10:34   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

La oss gå ut fra at TS har et normalt blodsukker. Jeg har også et reaktivt blodsukker, og har ingen problemer med en skål havregrøt balansert med fett. Poenget her er vel uansett at TS må erfare selv hva som vil fungere best i hens tilfelle, både med tanke på energinivå og vekttap. Men, h*n er ingen toppidrettsutøver, så så lenge h*n spiser nok, og får i seg det som trengs av proteiner, er det ingen umiddelbar fare for at h*n vil miste muskelmasse av å delta på noen spinningtimer i uken - uansett kosthold.


Sist redigert av Cyan : 08-01-15 kl 10:43.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 14:06   #7
mcmurphy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 15
mcmurphy er ny på veien

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Takker for svar. Skjønner at det ikke er noen fasit her. Jeg prøver meg på å fortsette treningen uten ekstra karber, og ser hvordan det går.


(ps, jeg er mann-> ref h*n)

mcmurphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 15:10   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Jeg har gått på lavkarbo i 3,5 år nå, og trent styrke og kondisjon i 3 av dem. Og jeg har i alle fall ikke sett noe behov for å få i meg ekstra karbo på treningsdager. Jeg passer på å få i meg et måltid like etter trening, men da er det proteiner og fett det går i. Ikke karbo.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 15:16   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Spiser ikke du bl.a frukt Index?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 15:44   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av mcmurphy, her.

Takker for svar. Skjønner at det ikke er noen fasit her. Jeg prøver meg på å fortsette treningen uten ekstra karber, og ser hvordan det går.


(ps, jeg er mann-> ref h*n)

Gjør det. Ingen grunn til å øke på karbohydratene om du ikke vil eller føler behov for det. Skulle du trenge litt ekstra energi før trening skal cocosa være en bra kilde til det. Og husk et proteinrikt måltid i etterkant. Lykke til

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 08:33   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Spiser ikke du bl.a frukt Index?

Jo, men ikke før/etter trening. Da er det fett og proteiner som gjelder.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 08:54   #12
mcmurphy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 15
mcmurphy er ny på veien

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Gjør det. Ingen grunn til å øke på karbohydratene om du ikke vil eller føler behov for det. Skulle du trenge litt ekstra energi før trening skal cocosa være en bra kilde til det. Og husk et proteinrikt måltid i etterkant. Lykke til

Hvor mye cocosa er det da man bør ta? 1-2 spiseskjeer?

mcmurphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 10:05   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Hvis du ikke er vandt med cocosa bør du starte med litt forsiktige mengder, da man kan oppleve løs mage. Vet ikke hva som er bra mengde, da jeg ikke har den helt store erfaringen med kardio i ketose, men de periodene jeg har spist ketogent har jeg brukt å ta en kopp kaffe med litt fløte og 2 ts cocosa før trening.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 10:35   #14
mcmurphy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 15
mcmurphy er ny på veien

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Hvis du ikke er vandt med cocosa bør du starte med litt forsiktige mengder, da man kan oppleve løs mage. Vet ikke hva som er bra mengde, da jeg ikke har den helt store erfaringen med kardio i ketose, men de periodene jeg har spist ketogent har jeg brukt å ta en kopp kaffe med litt fløte og 2 ts cocosa før trening.

ok.

Fant forresten denne om saken (kost ved trening) : http://www.lillemaane.no/nyhet/84/Ma...+p%E5+lavkarbo

mcmurphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 10:47   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av mcmurphy, her.

ok.

Fant forresten denne om saken (kost ved trening) : http://www.lillemaane.no/nyhet/84/Ma...+p%E5+lavkarbo


En manns mening. Mulig der gjelder for deg, hvis ikke må du prøve deg frem.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 11:06   #16
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Så spiser vel hverken fotballaget Odd eller Bjørn Ferry ketogent heller, så vidt jeg vet. Men at man ikke trenger å "fylle opp lagrene" med karbohydrater er det jo drøssevis av eksempler her inne på at det ikke er nødvendig, så får det bli opp til hver enkelt hvor mye/lite man trenger

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 11:18   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

Nei, det var svært få på Odd som fortsatte med lavkarbo. Mulig Strømsgodset holder på fortsatt? Hvem er Ferry?

Uansett da. Det er fullt mulig å trene med et lavt karbohydratinntak. Det er bare ikke alle som blir vant til det. Kroppen min omstiller seg aldri på den måten som mange forteller om, så jeg holder meg unna hard trening i ketose. Slitsomt nok å tusle en tur da.

Men du kan også prøve MCT-olje, som skal være enda mer effektiv for treningsenergi.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 12:49   #18
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Enda en tråd om trening og lavkarbo

https://www.youtube.com/watch?v=GkQYZ6FbsmI
Det er et stykke historisk innledning først her, men litt uti begynner han å snakke om forskningen omkring ketose og trening. Ut ifra dette, og at du er ketose-tilpasset, så ville jeg i alle fall i første omgang latt være å begynne å tilføre karbohydrater i forbindelse med trening. Hvis du får problemer, kan du jo revurdere.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enda mer lavkarbo i butikkhyllene Antivegan Lavkarbo generelt 22 14-10-12 12:58
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35
Fiberrik har blitt enda mer lavkarbo Aggatuss Lavkarbo generelt 14 08-05-10 20:13
Enda en artikkel som påstår lavkarbo er lite gunstig alva Generell diskusjon 20 16-12-08 14:26
Enda en lavkarbo-bok på norsk! Betta Lavkarbobøker 3 24-05-04 05:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no