Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Kosttilskudd rives bort fra hyllene 1. august

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-05, 14:46   #26
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Produsentene av kosttilskudd har arbeidet under mye friere regler, og det er temmelig tilfeldig at vi finner noe som virker. For alle de tingene som faktisk gjør det de skal er det MYE som egentlig bare er placebo, billig i produksjon, overbevisende markedsført, dyrt og totalt unyttig.

Når det gjelder tilskudd mot diverse plager ja, men VITAMINER OG MINERALER i organisk form er som regel veldig effektive, uansett hvilket merke det er. Nå skal vi visst bare få kjøpt kjemiske vitaminer. Veldig moro å putte i kroppen kjemiske ting når vi frem til nå har kunnet spise organiske vitaminer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-07-05, 19:23   #27
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Update

Her kommer en liten forklaring på hva som vil skje som følge av Codex:
http://www.alliance-natural-health.o...on=news&ID=177

Jeg har i dag hatt en timelang telefonsamtale med en (uten å nevne navn) som har fulgt denne saken i lange tider. Her får jeg høre at det som skjer ikke har fått noen oppmerksomhet. Det sees på som en rutinesak. Problemet er at folk ikke innser konsekvensene før det er for sent. En slik lov er vanskelig å reversere. Problemet er å få folk informert og engasjert i tide. Dette er tydeligvis noe som blir dysset ned mest mulig. Polezynski blir oversett av media. Fritt Helsevalg blir oversett av Stortinget. De fleste er ikke klar over hva som kommer til å skje!
Dette må fram på en eller annen måte!

Til tross for at det strider imot prinsippene mine, vil jeg gjengi et svar jeg fikk på mail angående codex og EU-direktivet. Dette er det viktig at folk får vite om!!

Sitat:

"..og først takk for at du i det hele tatt vet at noe er på gang; det ser ut som folk flest ikke aner noe om dette sakskomplekset - følgelig skjer denne helsefiendtlige "forbrukerbeskyttelse" bak våre rygger.

Det er her snakk om to separate saker:

1)EUs kosttilskuddsdirektiv
2)Codex Alimentarius guidelines for vitamin and mineral food supplements

Det er ingen juridisk sammenheng mellom dem, men det er neppe tvil om at et er de "samme krefter" som står bak. Under dekke av å skulle forenkle handel og beskytte forbrukere, har de ødeleggende effekt på kosttilskuddsbransjen og forbrukernes lovlige tilgang på effektive tilskudd.

EU-direktivet trer i full kraft august, hvilket innebærer at mellom 250 og 300 former for vitaminer og mineraler forsvinner fra hyllene. Direktivet har to annexer - positivliter - som inneholder de vit/mib som er lovlige, og de former for vit/min som er lovlige. Utover det kan man gjennom dossier-ordningen (søknad, basert på Sikkerhetsdata osv.) få dispens til å selge søkte former frem til 31 ec 2009. Per i dag er det ca 30 dossiere innlevert, men HFMA & myndighetene i UK jobber med en serie til, frem mot deadline 31 juli.

Hva den faktiske effekten her hjemme blir (i.e. hvilke produkter som forsvinner) har vi ikke klart å ta rede på, og ved siste henvendelse hadde ikke Bransjerådet for Naturmidler heller noen oversikt.

Fritt Helsevalg (sammen med NNH og en håndfull andre norske instanser) gjennom sitt medlemskap i Alliance for Natural Health saksøkt EU-kommisjonen over direktivet. I sin opinion uttalte EU-rettens generaladvokat at direktivet er "ulovlig". Endelig dom faller 12 jul kl. 09:30. Vi får vente på dommen før vi mener noe som helst; men bemerk at domstolen opprettholdt prinsippet med positivlister som akseptabelt.

Direktivet er innført i Norge, som ny forskrift for kosttilskudd. Positivlistene er de samme. Dosene er som i den gamle forskriften. Dette fordi direktivet er innført UTEN AT dosene er fastlagt; disse kommer som et senere tillegg ut fra en "vitenskapelig risikoanalyse". Den eneste slike som finnes i dag, kommer fra Tyskland (Januar), og er skremmende lesning: i mange tilfeller er maksdosene LAVERE enn i gamle konservative Norge.

Være også klar over at vi hittil har hatt mulighetene til lovlig å importere (til eget bruk) fra andre mer liberale EU-land; etter 1 aug finnes ingen slike liberale EU-land.


Codex retningslinjen er en - i prinsipp frivillig - global retningslinje, som skal forvaltes av WTO. Men WTO forholder seg ikke til hvilket nivå en standard har (her altså "retningslinje"), men vil i en handelsdisputt håndheve standarden som om den var en lov. Om og når det vil skje, og hvordan, gjenstår å se - men det er ingen grunn til at det IKKE før eller enere vil skje. Juridisk sett vil Codex myrde amerikanernes DSHEA, enten direkte gjennom handelskonflikt, eller gjennom frihandelsavtalene for nord-, sør- og mellom-Amerika, som krever at internasjonale standarder adopteres: les Codex.

Codex er også bare en "ramme". Det er ikke definert hvilke vit/min som er regulert og ingenting er sagt om fomer. Altså - ENN SÅ LENGE - ingen positivlister. Ei heller er doser fastsatt, men disse også skal lages ut i fra en "vitenskapelig" risikoanalysemodell, som ble bestemt i en WHO workshop i mai (ikke publisert, så vidt jeg vet). Om man merker seg at mannen bak den tyske rapporten også er formann i CCNFSDU-kommiteen, som har laget retningslinjen, er det ingen grunn til å juble.

I ingen av tilfellene ser man på benefit; kun på risiko, som jo i utgangspunktet er helt feilaktig. Alliance for Natural Health har satt i gang et uavhengig risk/benefit analyseprosjekt, som skal være klart om ca 9 måneder, og leverte også sitt forslag til "modell" til WHO workshop'en. Om det vil hjelpe? Umulig å si, men vi kan ikke IKKE gjøre det.

Det som før var en kamp blir nå en krig, etter tapet i Roma på mandag.

Problemet er at folk "sover", for de er verken informert eller spurt. Og det samme gjelder de folkevalgte: Codex er bare en rutinesak, som kjøres av Mattilsynet som "bare representerer Norges lover og regler; EU-direktivet var vi "forpliktet til å innføre", og således ble Stortinget bare "informert" (og du kan jo gjette hvor dyp denne infoen var - og hva dreiningen var? "forenkle handel og beskytte forbrukere" var vel omtrent det hele. Neppe noe om mulige negative konsekvenser.

Skriv/Ring til din(e) stortingsrepresentanter (kontaktinfo her http://www.stortinget.no/om_storting...vendelser.html og og avkrev dem en forklaring!

Les forøvrig mer på www.fritthelsevalg.org, det er masser av artikler om EU-direktivet, Codex, ogndre EU-direktiver. Vær oppmerksom på at EU har under utarbeidelse en regulering av helsepåstander - og det har Codex også! - som ytterligere vil begrense formidling av sann info om helsefeekter av mat. En EU fortified food regulering er på gang (der er vit/min hur bra som helst!!), et sports food direktiv kommer osv...

Det er verdt å merke seg at de stor kosttilskuddsbransje-organisasjonene, med IADSA (global) på topp, EHPM i Europa - hvor bransjerådet er medlem, har STØTTET og akseptert (for ikke å si dyttet på for å få gjennomført) både EU-direktivet (-ene) og Codex retningslinjene. Hvorfor? Sjekk deres medlemskap; de domineres helt og holdent av de store farmasøytiske selskapene. Så får du legge sammen to og to selv.

Som Dr. Carilyn Dean sier:
"The REAL reason for promotion of "risk assessment" is based on two agendas. First, to be able to strip the over-the-counter marketplace of everything but low quality, low dose-level products that won't do much to support or improve health. Second, to set up the framework to allow Big Pharma to take over the supplement market as a new form of drugs where prices can be jacked up outrageously and doled out by doctors for a fee. "

Noen er veldig keene på å beskytte os mot de tryggeste substanser som finnes å putte i munnen, flere hundre ganger tryggere en vanlig mat, dette mens riktig foreskrevet OG riktig inntatt farmasøytisk medisin er blitt den fjerde største direkte dødsårsaken i vesten.

Bli medlem i FHV (http://www.fritthelsevalg.org ) , og verv gjerne naboer og slektninger - for i "krigen" som nå kommer hjelper det lite med noen hundre forbrukerstemmer: vi trenger 100.000 til å synge i kor!"

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle

Sist redigert av themonk : 06-07-05 kl 19:36.
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-07-05, 19:27   #28
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Spørsmål

Hvordan finner man "sin representant" på Stortinget?

Jeg spurte også om hva man kan gjøre framover, og svaret var å informere flest mulig om det. Venner og kjente. Slik at folk ikke går med bind for øynene. Dette er som en person uttalte "helt forjævlig"! Til de som har ressursene til det, skriv et inlegg i lokalavisa. Det finnes sikkert mange som bryr seg, men som ikke vet noen ting.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-07-05, 21:30   #29
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hva med å starte en mail-underskrift-kampanje?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-07-05, 21:48   #30
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Ikke dumt...

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hva med å starte en mail-underskrift-kampanje?

Det er et veldig bra forslag. Nå har jeg aldri vært engasjert i noe særlig, så jeg vet ikke helt hvordan man går fram. Hvordan pleier man å starte en sånn underskriftskampanje?

Jeg har sendt mail til Stortinget, og venter svar i løpet av de nærmeste dagene. Dersom jeg ikke hører noe tenker jeg å ringe og kreve et svar på hvorfor dette skjer uten at vi vet om noe.

...oppdatering kommer. Følg med. Dette er en viktig sak!

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 08-07-05, 23:47   #31
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Mailing-liste

Nå har jeg laget en e-postliste med samtlige av Stortingets representanter. Jeg sender gjerne denne på mail, eller i pm. (Vet ikke helt om jeg har lyst til å legge den ut her, nemlig )

Jeg oppfordrer alle til å ta to minutter og skrive en mail til Stortinget med spørsmål om hvorfor forskriften om kosttilskudd er blitt vedtatt uten at forbrukerne er blitt informert eller spurt. Konsekvensene av denne forskriften kan bli enorme, og derfor er det på tide at dette kommer fram i søkelyset!

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 08-07-05, 23:56   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg snakket med min eks-sjef på Life i går, om dette. Hun kunne fortelle meg at det faktisk har pågått rettssaker om dette nå, og "vi" har allerede vunnet to av dem. Nå var nettopp den tredje, eller den skal være nå hvert øyeblikk, og jeg aner ikke utfallet av den.
Eks-sjefen min driver altså 2 store Life-butikker og har tilknytning til øverste hold i Life, som jo er Norges største helsekostkjede, så jeg regner med hun har peiling.

Da er det kanskje ikke så ille som vi trodde?

Hun sier det er lite vits å drive helsekost om dette går gjennom, da er det slutten for samtlige helsekostkjeder i landet omtrent. Men hun virket ganske positiv til at "vi" kom til å vinne dette.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-07-05, 08:21   #33
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Rettsak

Alliace for Natural Health har ført rettssaken mot EU's kosttilskuddsdirektiv, ja. Siste dom faller 12. juni klokka 0930. Her har generaladvokaten uttalt at direktivet er "ulovlig" og "as transparent as a black box". Vanligvis hører juryen på generaladvokatens uttalelser, men ikke alltid. I mellomtiden har også Codex vedtatt nye globale retningslinjer for kosttilskudd, uten at jeg vet hvordan dette påvirker dommen.

...men... nå skal det sies at i Norge har den nye forskriften (basert på Eu's direktiv) blitt innført allikevel. Selv om ikke rettssaken er ferdig!! Denne trer i kraft i Norge fra 1. august. Det er dette som må gjøres noe med i første omgang, så kan man mene noe om EU-direktivet etter at dommen har falt.

...det bør vel også sies at dette er en sak som har pågått i 25 år. En seier i rettsaken i England er et skritt i riktig retning, men det betyr ikke at alt er vunnet. Det er andre direktiver (som også skal omfatte mat), og så har vi Codex som er enda skumlere.

For mer info er det bare å kontakte Fritt Helsevalg. De deler gladelig ut masse info.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 09-07-05, 10:34   #34
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Leser stortingsrepresentantene e-posten sin i sommerferien/valgkampen da?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-07-05, 16:51   #35
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sannsynligvis ikke

Opprinnelig lagt inn av HP

Leser stortingsrepresentantene e-posten sin i sommerferien/valgkampen da?

Nei, de har jo ferie der nå... sløve greier. Er jo lov å håpe uansett.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-07-05, 21:16   #36
Dantien
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 49
Innlegg: 11
Dantien er på en erverdig vei

Hei Themonk

Ser at du er veldig oppdatert og opptatt av dette temaet. Flott!!
Syns det er så få som skjønner alvoret i denne saken. har selv prøvd å få fokus på dette med å maile aviser. Har også laget noe info på nettsiden jeg har laget, men føler det er langt i fra nokk.

Håper flere vil engasjere seg så det vil skje noe for å stoppe dette.

Dantien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Life is suffering. La oss ihvertfall spise litt sunn og god mat da... Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 08:41   #37
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Jeg har lest og lest om dette nå - men klarer likevel ikke helt å skjønne hvilke endringer som kommer... Eller så er saken den at jeg ikke helt skjønner hvorfor så mange skriker så høyt om denne saken.... enda mer .... Men nå bruker jeg tilskudd som ikke rammes av dette da - kanskje det er derfor jeg er så rolig i forhold til dette?

Syns det er bra at det 'ruskes opp' i helsekostbransjen jeg! Huffamei - er dette å banne i kirken og helle bensin på bål samtidig kanskje?

*lister meg ut og tar på hjelm og skuddsikker vest*

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 08:48   #38
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Jeg har lest og lest om dette nå - men klarer likevel ikke helt å skjønne hvilke endringer som kommer... Eller så er saken den at jeg ikke helt skjønner hvorfor så mange skriker så høyt om denne saken.... enda mer .... Men nå bruker jeg tilskudd som ikke rammes av dette da - kanskje det er derfor jeg er så rolig i forhold til dette?

Syns det er bra at det 'ruskes opp' i helsekostbransjen jeg! Huffamei - er dette å banne i kirken og helle bensin på bål samtidig kanskje?

*lister meg ut og tar på hjelm og skuddsikker vest*

Problemet gjelder ikke alle slags tilskudd mot ditt og datt som kanskje kan være litt humbug i helsekostbransjen, men ORGANISKE (altså naturlige) vitaminer og mineraler! Vi har to typer vitamintilskudd, naturlige og kjemiske. De du bruker er da kjemiske, og er ikke på langt nær like gode, det sier jo seg selv.
Det er helt tragisk at naturlige tilskudd skal bli ulovlige, mens kun KJEMISKE unaturlige tilskudd skal være tilgjengelige. Det henger jo faen meg ikke på greip (unnskyld banningen).

Hvis det er noen som trenger å "ruskes" opp i, så er det jammen meg legemiddelindustrien. Makan til profitt-tenkende og maktsyke "folk" skal man lete lenge etter. Alt som ikke kan patenteseres kan bare ulovliggjøres, for selv om det er sunt for kroppen så tjener de ikke like mye penger på det og da kan det like gjerne være det samme. Heller selg kjemiske ting, tilogmed skadelige ting, så lenge profitten er større.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 11-07-05 kl 10:55.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 09:39   #39
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 10:57   #40
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprydding

Jeg er enig i at det bør ryddes opp i helsekostbransjen. Det er mye tvilsom markedsføring og forbrukerne kan lett la seg lure til å kjøpe tilskudd som ikke virker, eller virker mot sin hensikt. Jeg tror allikevel ikke at dette er veien å gå. Hvis du leser igjennom forskriften så er det tydelig at dette er hastverksarbeid. Forbindelsene som står på positiv-lista er få og lite effektive (dårlig opptak). Terapeuter som er avhengige av visse tilskudd i praksisen sin er ille ute dersom forskriften gjennomføres. Det er for ille at de effektive produktene fjernes fra markedet for å beskytte forbrukerne. Jeg tror man må ha mer tiltro til forbrukerne, og la dem få friheten til å bestemme selv over sin egen helse.

...jeg mener dette fordi jeg har vært i en situasjon der jeg har blitt tvunget til å ta ansvar for egen helse. Dersom denne forskriften hadde blitt vedtatt for to år siden, ville ikke jeg ha sittet her jeg gjør i dag. Sannsynligvis ville jeg ha ligget på sykehuset...

Fordelene med kosttilskuddene er tross alt større enn ulempene.


Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Jeg har lest og lest om dette nå - men klarer likevel ikke helt å skjønne hvilke endringer som kommer... Eller så er saken den at jeg ikke helt skjønner hvorfor så mange skriker så høyt om denne saken.... enda mer .... Men nå bruker jeg tilskudd som ikke rammes av dette da - kanskje det er derfor jeg er så rolig i forhold til dette?

Syns det er bra at det 'ruskes opp' i helsekostbransjen jeg! Huffamei - er dette å banne i kirken og helle bensin på bål samtidig kanskje?

*lister meg ut og tar på hjelm og skuddsikker vest*

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 11:00   #41
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Jeg er enig i at det bør ryddes opp i helsekostbransjen. Det er mye tvilsom markedsføring og forbrukerne kan lett la seg lure til å kjøpe tilskudd som ikke virker, eller virker mot sin hensikt.

Men gjelder ikke dette helst urteprodukter, kremer, "heksebrygg" og slike ting? Ikke VITAMINER OG MINERALER? Og iallefall ikke av de største internasjonale selskapene som feks Solaray og Nature's Sunshine?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 11:24   #42
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Problemet gjelder ikke alle slags tilskudd mot ditt og datt som kanskje kan være litt humbug i helsekostbransjen, men ORGANISKE (altså naturlige) vitaminer og mineraler! Vi har to typer vitamintilskudd, naturlige og kjemiske. De du bruker er da kjemiske, og er ikke på langt nær like gode, det sier jo seg selv.

Kosttilskuddet Fedonisten bruker er ikke kjemisk. Det kommer forbi forskriften fordi det ikke er i "medisin-form". Dvs at det er et pulver som du doserer selv på linje med sukker / O'boy

Og der tror jeg framtiden til helsekost ligger - helseKOST. Hvorfor i alle dager skal alternativet til medisiner etterligne medisinene når det gjelder inntak?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 11:37   #43
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Kosttilskuddet Fedonisten bruker er ikke kjemisk. Det kommer forbi forskriften fordi det ikke er i "medisin-form". Dvs at det er et pulver som du doserer selv på linje med sukker / O'boy

Åja, jeg har jo lest om det hun bruker før. Kom ikke på det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 11:38   #44
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Men vil da kosttilskudd i pulverform ikke gjelde under denne nye loven? Slik at feks Immunoplex fortsatt vil kunne selges??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 11:48   #45
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Hvis det er forhåndsdosert så er det forbudt

Opprinnelig lagt inn av Lovdata

I denne forskriften forstås med:
1. kosttilskudd: Næringsmidler som
a) er beregnet til å supplere kosten, og
b) er konsentrerte kilder av vitaminer og mineraler eller andre stoffer med en ernæringsmessig eller fysiologisk effekt, alene eller i kombinasjon, og
c) omsettes i ferdigpakket og dosert form beregnet til å inntas i små oppmålte mengder; som for eksempel kapsler, pastiller, tabletter, piller, pulverposer, ampuller, dråpeflasker og lignende former for væsker og pulver.

A, B og C må være oppfyllt for å komme inn under forskriften. Mulig Codex går hardere til verks, men det vet ingen enda - selv ikke de som vedtok Codex...

Vil bare gripe tak i dette spørsmålet igjen jeg:

Opprinnelig lagt inn av HP

Hvorfor i alle dager skal alternativet til medisiner etterligne medisinene når det gjelder inntak?

Jeg inrømmer det gjerne; jeg sliter med å få i meg kosttilskudd - for jeg klarer ikke tabeletter/kapsler...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 12:05   #46
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg sliter også med å få i meg tabletter, hadde faktisk ikke det problemet før jeg ble gravid. Brekningsrefleksen ble verre under svangerskapet, og er aldri blitt helt bra igjen, nå 2 år etterpå. Føler spiserøret er blitt en cm tynnere.
Jeg hiver i meg ca 10 tabletter daglig (multivitaminer, fettsyrer, blåbær, betakaroten osv) men må kjempe meg gjennom en og en tablett. Ofte kommer de opp igjen rett etterpå så jeg må svelge dem på nytt...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 12:07   #47
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Men vil da kosttilskudd i pulverform ikke gjelde under denne nye loven? Slik at feks Immunoplex fortsatt vil kunne selges??

Vet ikke, men grunnen til at f.eks. Fitline ikke blir rammet av dette er at dette er MAT som er fermentert, har dokumentasjon på virkning - og er patenterte produkter. Og alle produktene er gjort vannløselige - og følgelig ikke kan overdoseres.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 12:10   #48
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Vet ikke, men grunnen til at f.eks. Fitline ikke blir rammet av dette er at dette er MAT som er fermentert, har dokumentasjon på virkning - og er patenterte produkter. Og alle produktene er gjort vannløselige - og følgelig ikke kan overdoseres.

Da vet jeg iallefall hvor jeg kan få tak i tilskudd om denne loven (Gud forby) skulle være endelig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 12:10   #49
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Vet ikke, men grunnen til at f.eks. Fitline ikke blir rammet av dette er at dette er MAT som er fermentert, har dokumentasjon på virkning - og er patenterte produkter. Og alle produktene er gjort vannløselige - og følgelig ikke kan overdoseres.

Altså omgår dette punktet i forskriften:

Opprinnelig lagt inn av lovdata

c) omsettes i ferdigpakket og dosert form beregnet til å inntas i små oppmålte mengder;

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 15:34   #50
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Medisinsk virkning

Opprinnelig lagt inn av HP

Kosttilskuddet Fedonisten bruker er ikke kjemisk. Det kommer forbi forskriften fordi det ikke er i "medisin-form". Dvs at det er et pulver som du doserer selv på linje med sukker / O'boy

Og der tror jeg framtiden til helsekost ligger - helseKOST. Hvorfor i alle dager skal alternativet til medisiner etterligne medisinene når det gjelder inntak?

Hvis man er frisk, så er ikke dette noe problem i det hele tatt. De beste kosttilskuddene rammes sannsynligvis ikke av forskriften. Men innimellom kreves det enkeltmineraler i store terapeutiske doser for de som er syke. Denne muligheten forsvinner helt fra nå av. Det er også usikkert om f.eks Immunoplex vil kunne selges under den nye forskriften. Ingen vet ennå helt hvordan den vil bli praktisert.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no