Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose og mygg?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-07-11, 09:23   #1
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Ketose og mygg?

Siden mygg flyr visst etter ånden vår (trodde det var co2), lurer jeg på om ikke de finner meg lettere eller mer tiltrekkende nå lol...(trodde kanskje stålånden ville holde de unna, da det holder unna det meste)(vet den er ille for den plager tom meg)

Jeg har bit overalt. At det blir noen stikk i løpet av sommeren ja, men jeg ser ut som en vandrende nålepute for myggen

Andre som merker noe forskjell med flere stikk?

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 17:20   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose og mygg?

Jeg vet det er en gammel tråd, men det var denne jeg fant da jeg lette etter å få bekreftet det motsatte, for jeg er uinteressant for myggen etter at jeg gikk over til lavkarbo. Så jeg lurte på om de er interessert i sukker i blodet. De er jo ute etter næring for å lage barn. Jeg har hatt masse mygg inne, men de er uinteressert. Fluene derimot elsker meg, som vanlig. Men de liker jeg til en viss grad også, så det er greit.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 18:05   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Jeg er som deg Yrla; fra å være julebord nummer en for alt av mygg og med dertil svære kløende, røde myggstikk som takk for maten, har jeg nå blitt mer eller mindre uintressant for myggen. Og om en av dem jafser tak i meg, så slipper jeg de store "nellene" som takk.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 21:33   #4
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Ketose og mygg?

Jeg trodde også at dette med søtt blod hadde med saken å gjøre, men... Det er visstnok en myte at myggen tiltrekkes av såkalt ”søtt blod ”. Det er sant at noen mennesker har bedre ”myggtekke” enn andre, men det er visst ikke blodtypen som gjør at de tiltrekker seg flere mygg. Sannsynligvis skyldes dette visse luktestoffer som myggen søker, men forskerne har ennå ikke klart å finne ut hvilke det dreier seg om.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 22:56   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Like mange myggstikk uansett hva jeg spiser.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 23:29   #6
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose og mygg?

Jeg er blandt de heldige

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 07:53   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

All forskning viser at myggen tiltrekkesav CO2 og varme. Det avgir alle mennesker. Men de tiltrekkes også av bestemte duftstoffer. Og de kan være forskjellige fra person til person. Man ikke vet nøyaktige hvilke duftstoff det er snakk om, men at forsøk har vist at mygg foretrekker noen menneskers lukt fremfor andres. Så strengt tatt vet man ikke om det er ens helt egen kroppslukt eller om f.eks parfymestoffer har noe å si. Hos meg går det i perioder hvor oppspist jeg blir av mygg. I fjor på ferie til Kreta fikk jeg ikke et eneste myggstikk, men i år ble jeg helt oppspist, dietten min er den samme som den alltid har vært, men jeg har bl.a. bytta ut solfaktor og bodylotion siden i fjor, muligens det har noe å si. Inntil forskningen finner ut mer om de tiltrekkende duftene, er det bare myggmiddel som hjelper for duftene der forvirrer myggen. Heldigvis finnes det midler på markedet som er laget av naturmiddel og et råd jeg fikk av en innfødt på Kreta er at eukalyptus er veldig effektivt mot mygg. Så nå har jeg kjøpt myggmiddel med eukalyptus og eukalyptus olje til min neste tur i myggbefengt område

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 09:46   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

[...] Så nå har jeg kjøpt myggmiddel med eukalyptus og eukalyptus olje til min neste tur i myggbefengt område

Jeg er særdeles populær hos myggen, og har alltid vært det. Nå skal jeg en liten uke til et spesielt myggbefengt sted, og ble litt nysgjerrig. Hva slags merke er det, og hvor har du kjøpt?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 09:39   #9
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Her er noen gode natur-tips mot mygg: http://naturtips.no/mygg.htm
Tror ikke jeg skal gå for det tipset med kumøkk ..., men det er mange andre gode råd her også.
Et tips jeg har sett nå i sommer - riktignok mot klegg - er å legge kongler i f.eks. en sinkbøtte og tenne på. Konglene skal ikke være tørket, men rå - sånn at det kun vil sive røyk fra dem - de skal ikke brenne. Verdt et forsøk mot myggen også kanskje?

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 12:14   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg er særdeles populær hos myggen, og har alltid vært det. Nå skal jeg en liten uke til et spesielt myggbefengt sted, og ble litt nysgjerrig. Hva slags merke er det, og hvor har du kjøpt?

Kjøpt på Kreta og er lokalprodusert såvidt jeg forstod, men du kan sikkert finne noe om du googler litt. Kanskje Iherb har noe? Eukalyptusolje er helt vanlig eterisk olje og det kan man jo få hvor som helst.

Edit: Sjekk denne siden http://chemistry.about.com/od/health...trepellent.htm. Her er oppskrifter på naturlige insektoljer som man kan lage selv og det minnet meg på at min kjære tante som bor i Finnmark alltid lagde egen myggolje til meg. Hun brukte nøytral olje og sitron(?)olje som hun smurte meg innmed, fønka bedre enn sånn übergiftige myggsprayer
Ser også at et kjapt søk på Iherb på insect repellant gir mange treff. Hvor "naturlige" de er har jeg ikke sjekka

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 23-07-14 kl 12:21.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 12:29   #11
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Jeg fikk en gang høre at myggen tiltrekkes av hormoner og at de med hormonproblemer er spesielt interessante for myggen.
Det var en på apoteket som sa det en gang jeg var der og kjøpte myggmiddel fordi jeg holdt på å bli spist opp.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 13:54   #12
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Mulig det er så enkelt som at myggen skyr ketonene vi unsondrer:
http://www.telegraph.co.uk/science/s...es-at-bay.html

Vil det si at man bør sørge for å få igang fettforbrenningen skikkelig i myggsesongen?

Selv har jeg muligens merket en beskjeden forbedring, men er langt fra uappetittelig for myggen fremdeles

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 14:00   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Mulig det er så enkelt som at myggen skyr ketonene vi unsondrer:
http://www.telegraph.co.uk/science/s...es-at-bay.html

Vil det si at man bør sørge for å få igang fettforbrenningen skikkelig i myggsesongen?

Selv har jeg muligens merket en beskjeden forbedring, men er langt fra uappetittelig for myggen fremdeles

Er ketose pr nuhh det samme som lavt blodsukker?
Kan man ikke ha forhøyet blodsukker selv om man er i ketose?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 14:05   #14
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Er det ikke så at mange lider av høyt fastesukker om morgenen, men fremdeles kommer i ketose på dagen?
En løsning er å blande ut potetmel i vann og drikke på kvelden før sengetid.

Ketoner kommer av at man bruker fett som energi, så man må holde karbohydratinntaket lavt nok til å komme i ketose.
Dvs. under ca. 20g karbohydrater om dagen, og helst ingen raske karbohydrater.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 14:33   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Er det ikke så at mange lider av høyt fastesukker om morgenen, men fremdeles kommer i ketose på dagen?
En løsning er å blande ut potetmel i vann og drikke på kvelden før sengetid.

Ketoner kommer av at man bruker fett som energi, så man må holde karbohydratinntaket lavt nok til å komme i ketose.
Dvs. under ca. 20g karbohydrater om dagen, og helst ingen raske karbohydrater.

Vet det da, men bare grubler litt for meg selv. Kanskje de som har høyt blodsukker OG er i ketose inviterer mygg?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 17:12   #16
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Er det egentlig mulig å både ha høyt blodsukker og være i ketose samtidig?
Vil ikke det ene uteslutte det andre?

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 17:28   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Er det ikke så at mange lider av høyt fastesukker om morgenen, men fremdeles kommer i ketose på dagen?
En løsning er å blande ut potetmel i vann og drikke på kvelden før sengetid.

Ketoner kommer av at man bruker fett som energi, så man må holde karbohydratinntaket lavt nok til å komme i ketose.
Dvs. under ca. 20g karbohydrater om dagen, og helst ingen raske karbohydrater.

Må man spise 20 gram karbo for å være i den slags ketose myggen ikke liker? Eller er det snakk om ketose generelt?

Jeg synes det er lite hold i det du sier, i og med at flere her også forteller om at deres ketose ikke har endret på noe som helst. Da må det i tilfelle være mer som spiller inn da?

Selv er jeg langt i fra i ketose og har fått ett eneste myggstikk i hele år. Tidligere år har jeg fått ca 10.000, ketose eller ei. Synes jeg ser veldig lite mygg i år, i grunn. Mulig det er spesielt her jeg holder til.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 17:35   #18
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Det er en nedre karbohydratgrense man må under for å havne i ketose, men grunnregelen til dr Atkins var 20g, det varierer sikkert fra person til person.

Det som kunne vært interessant hadde vært om en person som plages kraftig med mygg, en såkalt "myggmagnet" gikk på tilnærmet null karbohydrater til kroppen virkelig konverterte til fettdrift, da kunne man se om det hjalp, eller ikke.

Fra linken min:

Sitat:

The researchers found that these compounds, known as ketones, repel mosquitoes. People who produce high levels are less likely to be bitten.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 17:41   #19
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Hva med klegg? Som Nellie ser jeg svært lite til myggen i år, men ble nesten oppspist av klegg her om dagen, mens min datter ikke fikk et eneste stikk.
Ikke det at jeg er i ketose da, så jeg er vel ikke representativ i denne sammenhengen
Men en ting vet jeg sikkert, spiser du is eller annet søtt kommer vepsen. Vi hadde problemer på stranda i går. Innpåsliten veps når vi spise melon, veldig innpåslitne måker når vi spiste kylling! De var rå, disse måkene, forsøkte å stjele kyllinglåret ut av hånden til min datter, mens 7-8 andre måker stirret på oss en meter unna.
Men det er vel litt utenfor denne diskusjonen Hadde jo vært kjekt om ketose kunne hatt en virkning mot mygg/klegg etc, da hadde jeg seriøst vurdert noen uker ketose om sommeren.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 17:43   #20
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Hva med klegg? Som Nellie ser jeg svært lite til myggen i år, men ble nesten oppspist av klegg her om dagen, mens min datter ikke fikk et eneste stikk.
Ikke det at jeg er i ketose da, så jeg er vel ikke representativ i denne sammenhengen
Men en ting vet jeg sikkert, spiser du is eller annet søtt kommer vepsen. Vi hadde problemer på stranda i går. Innpåsliten veps når vi spise melon, veldig innpåslitne måker når vi spiste kylling! De var rå, disse måkene, forsøkte å stjele kyllinglåret ut av hånden til min datter, mens 7-8 andre måker stirret på oss en meter unna.
Men det er vel litt utenfor denne diskusjonen Hadde jo vært kjekt om ketose kunne hatt en virkning mot mygg/klegg etc, da hadde jeg seriøst vurdert noen uker ketose om sommeren.

Jeg fikk tips om å smøre meg inn med sitronolje for å unngå flygedyr. Det funker på meg. Flygedyra liker ikke sitronlukta.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 17:53   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Burde ikke de fleste være skånt for myggstikk på natten? De fleste skiller jo ut mer og mer ketoner etterhvert som de sover.

Den "nedre" karbohydratgrensen varierer veldig. Og det er vel heller ikke noe "Hokuspokus, nå har du spist 20 gram karbohydrat i løpet av 12 timer, nå er du i ketose" og "Hokuspokus, nå har du spist 21 gram, nå er du ikke i ketose lenger".

Vi ser jo her at hovedinnleggeren opplever at hun plutselig ble en myggmagnet, når hun gikk i ketose. Men vi kan ikke akkurat konkludere noe av den grunn?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:08   #22
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Derfor er det viktig med seriøs forskning på slikt.
Man havner i lett ketose i løpet av natten, dvs. at det er mange timer man ikke er i ketose.

Det er en øvre karbohydratgrense når det gjelder ketose, så om den er på 20g, så vil personen gå ut av ketose ved 21g. Det blir sikkert uansett lett å komme inn i ketose igjen vil jeg tro.

Det er ketonene man produserer myggen ikke liker, så man må få fart på fettforbrenningen.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:23   #23
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Derfor er det viktig med seriøs forskning på slikt.
Man havner i lett ketose i løpet av natten, dvs. at det er mange timer man ikke er i ketose.

Det er en øvre karbohydratgrense når det gjelder ketose, så om den er på 20g, så vil personen gå ut av ketose ved 21g. Det blir sikkert uansett lett å komme inn i ketose igjen vil jeg tro.

Det er ketonene man produserer myggen ikke liker, så man må få fart på fettforbrenningen.

Øvre grense for hver enkelt vil jeg tro. For jeg er i ketose selv om jeg spiser over 40 karber.
Det å være i ketose er vel heller ikke enten eller? Slik jeg har forstått det er det en gradvis overgang.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:27   #24
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Er det egentlig mulig å både ha høyt blodsukker og være i ketose samtidig?
Vil ikke det ene uteslutte det andre?

Det er fullt mulig!
Jeg har diabetes type 1 men tåler ikke insulin og må regulere blodsukkeret mitt med kosten.
Alle mine måltider inneholder max 5-6 karbohydrater og pr døgn får jeg i meg max 25 karbohydrater. Hver eneste kontroll viser at jeg er i ketose, selv om blodsukkeret mitt i perioder holder seg altfor høyt (mellom 12 og 19). Normalt sett ligger likevel blodsukkeret mitt mellom fire og sju, men siden f,eks en infeksjon/et utbrudd fra en av mine autoimmune sykdommer fører blodsukkeret i været selv med strikt kost, så havner jeg likevel i perioder (av og til over flere uker) opp med et alt for høyt blodsukker.
Jeg var tidligere alle myggers drøm om et julebord, men er pr i dag nesten uintressant for myggen. Om en mygg likevel skulle få lyst på meg, så slipper jeg helt unna kløe og neller etterpå.

Jeg er forøvrig i ketose opp mot 45 karbohydrater pr døgn.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 24-07-14 kl 18:38.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:37   #25
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Grensen beskriver vel når kroppen begynner å bruke fett som energi. Over en viss grense karbohydrater i kosten bruker kroppen karbohydrater som energi, og fettreservene spares.

De som befinner seg på og rundt denne grensen blir gjerne kraftløse og daffe, og kroppen bruker da vel også proteiner som energi i tilegg, noe som ikke er helt gunstig.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Egyptisk mygg arkine Spørsmål og svar 15 08-01-11 11:34
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 21:42
Ketose - ikke ketose IdaMarie Lavkarbo generelt 15 28-08-10 11:17
Jeg HATER mygg!!! Hjeeeeeeeeeeeelp!!! Merete A Generell ernæringsdebatt 16 14-07-06 20:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no