Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Overgangsalder og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-10, 00:21   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Overgangsalder og lavkarbo

Hei. Er det noen som var plaget av overgangsaldersymptomer og fikk disse redusert eller forandret ved omlegging av kosten? I såfall hvordan? Er så nysgjerrig på fremtida! Trenger dere å ta tilskudd? Hva sier Torkil om å gjøre hormonendringer med unaturlige midler som tofupiller, progesteron og østrogen? Selv vil jeg ta alderdommen med tillit til naturens gang og ikke ta noe hormoner. (Tar ikke p-piller heller) Jes Bertelsen sier at den fasen med hetetokter etc er som fasen før mensen: man har nærmere kontakt med underbevisstheten og kan rydde opp og klargjøre en mengde ting i sitt indre da. At vi burde utnytte tida til å kjenne på årsaken til spenningene, ikke bare spenne oss.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 09:13   #2
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Hei.
Kom i overgangsalderen ganske sent, 56 år. I de første mndr merket jeg ingen ting i det hele tatt, men så startet svettetoktene og til tider dårlig humør flere dager i strekk.. Må innrømme at det var ganske irriterende og ubehagelig. Har aldri tatt noen form for hormoner eller andre naturprodukter for å "slippe unna".

Har ikke tenkt noe særlig på det i det siste, men nå er det bare et "varme" flash en gang i blandt, ikke en gang hver dag, og humøret er stort sett godt. Så ja, det har nok stabilisert seg det også. Sikkert som følge av hormonbalansen lavkarbokostholdet gir. DEILIG

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk

Sist redigert av Borghild : 19-05-10 kl 09:43.
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 11:36   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Takk. Er det så at sexlyst endrer seg ved overgangsalder vanligvis? Har hørt at lavkarbo gir økt libido.(Jeg tror forresten usunn mat og for lite mat senker libido). Ved regelmessig yoga reguleres den slik at den blir lavere om den er for høy og høyere om den er for lav.)

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 13:11   #4
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Takk. Er det så at sexlyst endrer seg ved overgangsalder vanligvis? Har hørt at lavkarbo gir økt libido.(Jeg tror forresten usunn mat og for lite mat senker libido). Ved regelmessig yoga reguleres den slik at den blir lavere om den er for høy og høyere om den er for lav.)

Hadde ikke spesielt nedsatt sexlyst i overgangen heller jeg. Om den tiltar på lavkarbo er kanskje litt tidlig å si, har akkurat startet på uke 6.
Tror nok kostholdet spiller en stor rolle, alt koker jo ned til balanse i hormonene og der er jo lavkarbo unikt.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 19:45   #5
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Så fint da! Ja, er nok slik.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 21:04   #6
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

har ikke vært i overgangsalderen ,, tror jeg ,, og sexlysten har økt etter fylte femti, nå er jeg 56, om det er kosten eller hva, det vet jeg ikke ..men tror nok det har det,, fordi humøret er mye bedre på lavkarbo, og da blir livslysten bedre også

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 16:08   #7
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Så herlig å lese, Arkine! Det tror jeg må være dagens mest positive tilbakemelding for en som nettopp lurer på om "det er der jeg er" for tida.

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 10:37   #8
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Jeg hadde en underlivsoperasjon da jeg var 43 og kom i overgang over natta så og si.. Fikk hormonpiller som jeg gikk på i noen år. Hadde det ikke bra og fikk så diagnosen Hypothyreose. Hormonpillene sluttet jeg med for ca 2 år siden og fikk så endel plager igjen.

Men etter at jeg for et års tid siden startet opp med lavkarbo (først ketolyse), har jeg det nå helt utmerket, føler at jeg er helt i orden igjen, og vekta er stabil. Livet er endelig godt igjen Takk for lavkarbo!

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 13:36   #9
minmax
Juniormedlem
 
minmax sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 12
minmax er på en erverdig vei

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Fikk også fjernet livmor og eggstokker rett før jeg fylte førti. Har ikke tatt hormoner (det er brystkreft i familien), ei heller naturmedisin. Har ikke hatt så store plager, litt hetetokter innimellom, men langt jevnere humør. Hadde det langt verre da jeg hadde alt utstyret inntakt...hehehehe.

Lurer på følgende; har det at man er i overgangsalder, noen innvirkning på vektnedgang i ketolysedietten? Har hørt at generell slanking ofte er vanskelig etter man har kommet i overgangsalderen.

__________________


minmax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 14:10   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Damene i vår familie kommer også sent i overgangsalderen. Mamma var nærmere godt over 50 år, nærmere 60 år. Mamma fortalte at ho ble megadårlig av hormontilskuddene hun fikk for å lindre overgangen, men etter at hun kuttet ut tilskuddene ble alt ok.

Jeg tar ting som det kommer, kan ikke planlegge slike ting da MYE kan skje lenge før det. MEN jeg kan spise lavkarbo og på den måten kanskje forberede kroppen mest mulig. OG hvis sexlysta skulle øke noe mer må jeg skaffe meg elsker.. Jeg begynner overgå stakkars sambo.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 14:46   #11
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Først og fremst, så fint med en slik tråd!! Vi er ganske så mange her inne som er i samme fase tror jeg. Fint å kunne utveksle erfaringer også på dette området.

Jeg fikk fjernet livmoren for en del år siden og har derfor ikke hatt mens siden da, derfor vet jeg ikke om jeg er overgangsalderen eller ikke...
Den eneseste plagen jeg har, er såkalte "hetetokter". Men så havnet jeg på karbokjøret i sommer, og da ble de plagene borte! Og nå er de tilbake......
Ergo tror jeg de delvis skylles kostholdet, for det er jo en kjensgjerning at en blir veldig varm av ketose. Jeg kjører for tiden streng Skaldeman.

Ellers har ikke merket noe på humøret, jo forresten -jeg er mye stabilere og i bedre humør!! Takket være kostholdet
Sexlysten er det ingen endringer på, men merker jo at en er "tørrere" - men her finnes det jo hjelpemidler

Lavkarbo er antagelig et av de beste tiltak vi kan gjøre for plager i denne perioden.

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 20:29   #12
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Hos meg er det "fritt fram", som legen min sa. Har ikke hatt mensen på 4 år. Jeg har ikke hatt noen plager ved menopausen. Ikke en hetetokt eller andre plager - før NÅ. Tror det er hetetokter jeg stadig har nå. Er det mulig? Kan det ha noe med "frigjøring" av hormoner fra fettet?

Lysta har vært den samme hele tida, men det er mye lettere å få til "ting" nå. (Gubben har tatt av nesten 30 kg - så nesten 70 kg mindre i senga merkes)

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:29   #13
sjoslor
Juniormedlem
 
sjoslor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: i nord
Alder: 64
Innlegg: 33
sjoslor er på en erverdig vei

Sv: Overgangsalder og lavkarbo

Jeg har nettopp startet med lavkarbo så og si( 10 dager), jeg er i overgangen akkurat nå sier legen min, skal dog utredes på sykehus fordi jeg har småblødninger. Denne overgangen er noe dritt jeg svetter, griner for ingenting og har lagt på meg i hovedsak rundt midjen( nesten like bred der som rundt hoftene) så jeg går nå på et syntetisk preparat. Det gir ikke noe problem i forhold til bryst- og underlivskreft, så enn så lenge går jeg på det, iallefall så lenge jeg har effekt av det. Hvis det ellers kommer til å fungere dette med lavkarbo (skaldeman akkurat nå) skal jeg vurdere å prøve uten Livial(preparatet jeg bruker)
Så langt gått ned 2 cm rundt livet( har ikke vekt), men oppdaget i dag at grønn te, som jeg drikker en liter av hver dag, er full av karbo så nå har jeg byttet det ut med kaffe med litt fløte( ikke en hel ltr kaffe altså) som kos. Kanskje jeg kommer i ketose da

sjoslor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann i hovedsak Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og overgangsalder Vibeke-67 Fysisk og mental helse 29 24-09-15 13:10
Erfaring med lavkarbo og overgangsalder? isabella Spørsmål og svar 2 09-10-08 08:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no