Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Mat etter trening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-12, 20:42   #1
fridr
Medlem
 
fridr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 37
Innlegg: 217
fridr er på en erverdig vei

Mat etter trening

Hva spiser dere etter ei god treningsøkt?

__________________



fridr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten sukker og gluten Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:08   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mat etter trening

Proteinshake rett etter trening også frokost etterpå.. Som oftest et par knekkebrød med masse pålegg. Noen trenger karbohydrater, noen klarer seg helt fint uten. Man må nesten teste ut og finne ut hva som funker best, for en selv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:16   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat etter trening

Varierer avhengig av hvor,n år og hva jeg har trent. Det som ALLTID går ned ca 1 minutt etter at økten er ferdig er 4 kapsler med kvalitetsaminosyrer. Spiser ca 4 kapsler 2 ganger daglig uansett.

Deretter er det som nellie, en proteinshake om jeg har det travelt, ellers går det i vanlig mat, gjerne middag. Middag blir ofte timet bra slik at jeg kan spise rett etter trening. Familien spiser for seg, mens jeg varmer opp maten etterpå siden jeg trener når de spiser. I helgene er kona så snill at hun tilpasser middagen til min treningsøkt.

På reise er det shakes, karbohydrater i form av bananer eller barer, men som regel en skikkelig dose med proteinshake fra iherb.

Det aller viktigste er å å ja, se på hva vi andre spiser, men dette må du prøve ut selv. Det viktigste er dog å få i seg noe proteiner og aminosyrer for å sette igang restitusjonen så raskt og effektivt som mulig. jeg vil nå si at all mat som gir deg energi er "good to go". Dernest er hvile særdeles viktig for å få en optimal restitusjon sammen med næring.

  Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 23:00   #4
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Mat etter trening

Jeg prøver alltid å få i meg noe. De siste gangene har jeg spist pålegg siden jeg har smurt matpakker etter trening.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 09:23   #5
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Mat etter trening

kjører i meg et hardkokt egg eller et par skiver ost, og så middag ca en time etter trening. I motsetning til hypah, er det jeg som lager maten i heimen.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:48   #6
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Mat etter trening

Etter intensive treningsøkter spiser jeg som oftest en skyr, eller litt ost og et eple rett etter økten. Men på mindre intensive økter så spiser jeg middag ca 1 time etterpå, noen ganger også litt lenger tid. http://kvinnetrening.blogg.no/132644...n_hvordan.html der står det litt om spising før og etter trening

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:20   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

Etter intensive treningsøkter spiser jeg som oftest en skyr, eller litt ost og et eple rett etter økten. Men på mindre intensive økter så spiser jeg middag ca 1 time etterpå, noen ganger også litt lenger tid. http://kvinnetrening.blogg.no/132644...n_hvordan.html der står det litt om spising før og etter trening

De sier at svært få har behov for næringsinntak som restitusjon rett etter inntak, men det synes jeg er tullete å skrive rett og slett. Det som er riktig er at det mest optimale for kroppens evne (celler) til å nyttiggjøre seg treningen er inntak rett etter trening, men at få har behov for dette gitt det gjennomsnittlige treningsnivå for menn og kvinner i Norge.
Stor forskjell på de utsagnene og kan forlede til å tro at det ikke er noen vits i å spise raskt etter trening...

  Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:46   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat etter trening

Som hypah (nesten) sier, det kommer an på hva jeg har trent...
Etter styrketrening spiser jeg en boks makrell i tomat med majones/cottage cheese med nøtter/ost/kokt egg/kjøtt(pålegg).... eller proteinshake. Kommer an på tid og sted.
Før trening (ca en times tid) kan jeg godt spise litt cocosa eller en avocado.

Har jeg "bare" hatt kondisjonstrening, så er det ikke sikkert at jeg spiser noe, det kommer an på om jeg er sulten. Men som regel blir det en makrell i tomat eller et egg/noe ost.
Men så sparer jeg ikke til en Bjørgan heller

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:32   #9
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Mat etter trening

Hva med Atkins-barer?

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 10:32   #10
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat etter trening

Jeg pleier å ha lavkarbo brød med makrell i tomat og litt majo og agurk på.
Ikke det at jeg føler at jeg må spise, men etter en hard styrkeøkt, så vet jeg at om jeg ikke spiser etter det, så vil jeg svi for det dagen etterpå.

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 13:17   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av ostebit, her.

Hva med Atkins-barer?

Skal nok fungere bra det, så lenge de gir deg nødvendige næringsmidler til optimal restitusjon. I tillegg så er jo barer meget lettvinte i mangel av noe annet.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 13:18   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av siljesfremgang, her.

Jeg pleier å ha lavkarbo brød med makrell i tomat og litt majo og agurk på.
Ikke det at jeg føler at jeg må spise, men etter en hard styrkeøkt, så vet jeg at om jeg ikke spiser etter det, så vil jeg svi for det dagen etterpå.

Min favoritt også! Makrell i tomat med en masse majo oppå er rett og slett mat for mons!

  Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 18:46   #13
fridr
Medlem
 
fridr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 37
Innlegg: 217
fridr er på en erverdig vei

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av ostebit, her.

Hva med Atkins-barer?

*spy*

__________________



fridr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten sukker og gluten Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 20:01   #14
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat etter trening

Jeg synder.

Jeg drar hjem, dusjer, leser for ungene, leser litt i en bok, ser kanskje på TV, henger opp klær, rydder på kjøkkenet osv.... SÅ spiser jeg.

Ikke optimalt.

Jeg kan godt komme på å trene kondisjon før styrke også. Eller belaste skikkelig støle muskler.

Heller ikke optimalt.

Jeg har ikke tid til å gjøre det optimalt. Men har likevel gått fra sofakropp til spretten kropp med muskler :-)

Jeg elsker å trene!

Klem Sprettball

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 11:44   #15
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av Sprettball, her.

Jeg synder.

Jeg drar hjem, dusjer, leser for ungene, leser litt i en bok, ser kanskje på TV, henger opp klær, rydder på kjøkkenet osv.... SÅ spiser jeg.

Ikke optimalt.

Jeg kan godt komme på å trene kondisjon før styrke også. Eller belaste skikkelig støle muskler.

Heller ikke optimalt.

Jeg har ikke tid til å gjøre det optimalt. Men har likevel gått fra sofakropp til spretten kropp med muskler :-)

Jeg elsker å trene!

Klem Sprettball


så lenge man finner noe man selv kan leve med så er vel halve jobben gjort..

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 12:09   #16
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Mat etter trening

Ny favoritt: avokado med makrell i tomat!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 12:35   #17
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat etter trening

Jeg spiser aldri noe rett etter treninga, og har aldri gjort det heller. Har trent 5 -7 ganger i uka så lenge jeg kan huske.

Skjønner ikke helt den greia med at kroppen trenger det, for jeg trener ikke for å få enda større muskler (damer som ser ut som Scwartzneger: ) - jeg trener for å få mer energi, en sterkere kropp og stabil psyke, bedre humør (er nok litt adrenalin- junkie), og så trener jeg fordi det er sosialt

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 13:10   #18
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Jeg spiser aldri noe rett etter treninga, og har aldri gjort det heller. Har trent 5 -7 ganger i uka så lenge jeg kan huske.

Skjønner ikke helt den greia med at kroppen trenger det, for jeg trener ikke for å få enda større muskler (damer som ser ut som Scwartzneger: ) - jeg trener for å få mer energi, en sterkere kropp og stabil psyke, bedre humør (er nok litt adrenalin- junkie), og så trener jeg fordi det er sosialt

Så lenge det fungerer for deg så fungerer det jo. Jeg snakket mest om hva som er fysiologisk optimalt for en som skal prestere til enhver tid. All bevegelse i en eller annen form gir deg energi, man blir sterkere osv osv. Ja, sikkert sosialt også hvis man trener på saltimer/senter.
Dette er etter min mening den beste form for "kukerundt" trening, og en som kuker rundt trenger heller ikke mat/næring etter trening.

Litt stygt sagt aktivjente, men hvis du slutter med kukerundt trening (sosial trening), så kan det hende du vil skjønne hvorfor kroppen din trenger næring i rimelig tid etter trening

  Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 14:44   #19
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Mat etter trening

Skjønner ikke det med at du mener saltimer er sosialt. Jeg sliter meg dønn ut under saltimene, og er overhode ikke i stand til å være sosial...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 15:17   #20
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Skjønner ikke det med at du mener saltimer er sosialt. Jeg sliter meg dønn ut under saltimene, og er overhode ikke i stand til å være sosial...

Tja, man trener jo med andre istedetfor å trene alene, jeg synes nå det er sosialt jeg da.

  Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 15:23   #21
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Jeg spiser aldri noe rett etter treninga, og har aldri gjort det heller. Har trent 5 -7 ganger i uka så lenge jeg kan huske.

Skjønner ikke helt den greia med at kroppen trenger det, for jeg trener ikke for å få enda større muskler (damer som ser ut som Scwartzneger: ) - jeg trener for å få mer energi, en sterkere kropp og stabil psyke, bedre humør (er nok litt adrenalin- junkie), og så trener jeg fordi det er sosialt


Må le av dette her, det er så missforstått det med damer, om man løfter litt vekter og spiser rett så ser man ikke ut som Scwartzneger. For at en jente/dame skal bli sånn så må man som regel være genetisk annlagt til deg, og desverre så er det ofte "ulovlige" stoffer brukt for å bli slik.
Her er ett klassisk eksempel. http://blondejulie.blogg.no/13276702...forstelse.html
Om man trenger optimalt rett med vekter, kardio og har absolutt rett mat vil man kunne se ut som hun til høyre. (Noe jeg synes er veldig fint )
Så det må nok ennå mer til for å se ut som hun til venstre. (Noe jeg ikke synes er så fint )

litt offtopic dette..:P

Men uansett skjønner at du kan fint klare deg uten mat rett etter trening, for det klarer jeg også.

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 10:33   #22
fridr
Medlem
 
fridr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 37
Innlegg: 217
fridr er på en erverdig vei

Sv: Mat etter trening

Så selv om jeg ikke spiser rett etter trening, mister jeg ikke muskler?

__________________



fridr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten sukker og gluten Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:36   #23
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat etter trening

Opprinnelig lagt inn av fridr, her.

Så selv om jeg ikke spiser rett etter trening, mister jeg ikke muskler?

Spørs jo hvor skrapet du er fra før og hvor hardt du har trent det. Umulig å si noe om dette da ingen vet hvordan du trener....

men er grei regel er at skal man erstatte, omdanne, danne, skape, vedlikeholde et bål som forbruker energi, så må man tilføre det noe hele tiden. Om du legger på ved på et sluknet bål, så tar det lang tid å få fyr, hvis du i det hele tatt klarer det, men legger du på ved når det begynner slukne, ja så gir det varme igjen...

Fin metafor? Sånn er det i prinsipp med kroppens muskler også. Gi de brennstoff så vedlikeholder, bygger, omdanner de næringen du gir de til det de trenger. Venter du for lenge så "mister" du noe av effekten av treningen. Ignorerer du det i sin helthet så vil du etterhvert begynne bryte ned muskelmassen...som kjent så kan man ikke drive rovdrift på kroppen og tro at man ikke mister muskelmasse tilslutt.

Å ikke få i seg rette næringsstoffer etter en hard treningsøkt har jo aldri vært optimalt, selv om sikkert mange her inne fikser det greit. Men se litt på massen av de som er her inne, så er en del av de godt polstret og således har mer enn nok å ta av om det skulle knipe.
Tar du en som har lite å ta av og er relativt skrapet, så vil han/hun antakelig gå i bakken om han/hun ikke får næring etter sine treningsøkter temmelig raskt

  Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 16:15   #24
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Mat etter trening

Det er jo de lavkarbo ekspertene som mener nok næring i løpet av døgnet er viktigst. Fedon vektlegger protein enten under 1 timer før trening eller raskt etter.

Selv varierer det. Treningen min kan sikkert variere fra "kukerundt" til mer seriøst, men okkesom, min erfaring er å følge kroppen. I dag var jeg segneferdig og kastet innpå en halv atkinsbar før dusj og resten mens jeg kledde på meg... Litt hysterisk ja... Andre ganger kan jeg reise hjem og lage meg noe i ro og mak. Har jeg spist rett før, er det ikke alltid jeg tar noe, men med trening på kvelden så får nok kroppen ofte noe før leggetid. Proteinshake, knekkebrød m/pålegg, egg makrell i tomat(kan ikke tenke meg majones på jeg da...) atkinsbarer er kjekt fordi det kan ligge som krise løsning i treningsbagen...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 19:06   #25
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat etter trening

Enig med Hypah Problemet er planlegging med tiden,matlaging,eller noe lettvint å spise.Det aller viktigste er at vi får noe i oss,det betyr mye

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og mat etter trening Carmine Trening 12 30-09-11 22:20
Mat før under og etter trening sunnereliv Dr Lindbergs 0 22-04-11 20:22
Før/etter trening lottesinverden Generell diskusjon 1 25-02-11 22:51
Etter trening savoy Eurodiett 9 11-07-10 22:50
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no