Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Kosthold i skolen

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-05, 09:57   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Smile

Kosthold i skolen

Har de om kosthold på skolen? Vgs. f.eks? Det kan jo være et betent tema, særlig om man ikke har rett lærer, kanskje.. men, jeg tenker på.. De burde jo lære om vitaminer, mineraler, fettsyrer, proteiner... etc? Sånn basics?

Eller hva synes dere?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 10:03   #2
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Har de om kosthold på skolen? Vgs. f.eks? Det kan jo være et betent tema, særlig om man ikke har rett lærer, kanskje.. men, jeg tenker på.. De burde jo lære om vitaminer, mineraler, fettsyrer, proteiner... etc? Sånn basics?

Eller hva synes dere?

De lærer nok om næringsstoffer i heimkunnskapen, vil jeg tro. De begynner med dette faget i 6. klasset. Det er alt jeg vet.
Det jeg tror er at det de lærer ikke er veldig mye å skryte av.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 10:08   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kommer nok litt an på læreren ja, de fleste er jo vokst opp med Ingrid Espelid Hovig og følger Kåre Norums råd slavisk. Men noen er opptatt av kosthold og velger nok å introdusere andre tenkemåter. Min kollega er opptatt av å lære ungene å velge riktig, heldigvis.

  Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 10:10   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Annet enn dette med vitaminer og slikt, så tenker jeg også på det med å være bevisst med det man spiser. At man ikke lever lenge på sukkertøy. Men det kommer kanskje? Om et par-tre tiår?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 10:32   #5
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Man lærer nesten ingenting om næring, vitaminer osv verken i 6.klasse eller 9 . klasse.. eller vi lærer om det.. MEN ingen som bryr seg.. og på vg. der har jeg ikke hørt om det engang.. her har vi bare brusmaskin og sjokoladeautomat

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 10:41   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Helene

Man lærer nesten ingenting om næring, vitaminer osv verken i 6.klasse eller 9 . klasse.. eller vi lærer om det.. MEN ingen som bryr seg.. og på vg. der har jeg ikke hørt om det engang.. her har vi bare brusmaskin og sjokoladeautomat

Ja, synes absolutt at det burde bli et eget fag på vgs.. evt. valgfag. Også sett i forhold til samfunnet forøvrig. At man blir mere bevisst hva man putter i seg.

Og kantinen på skolene.. jeg skjønner ikke at de får LOV til å servere skolebrød f.eks. Da jeg gikk på skolen, hadde jeg vel det til lunsj sikkert 3 av 5 skoledager... I tillegg til en cola, liksom..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 11:01   #7
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

her som jeg går nå har vi ikke kantine.. bare sjokoladeautomat.. men når jeg gikk på sotra vg. hadde vi en kjempestor kantine som solgte grøt, runstykker, salat av og til, yugurt. og av og til varmretter. og boller hver dag.. forskjellige drikker. men det var ikke akkurat sunn mat de solgte.. men i fjord prøvde de seg på å selge salater og jeg tror de ble positivt overasket over hvor mye de solgte.. man måtte være tidlig ute for å få tak i faktisk! men nå er jeg fast kunde i salatdisken på meny på bergen storsenter som er 3 min fra skolen.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 11:04   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av mofe

Ja, synes absolutt at det burde bli et eget fag på vgs.. evt. valgfag.

Problemet med å innføre kosthold som valgfag er vel at du da fanger opp de som allerede er interessert i problemstillingen. Hovedhensikten må jo være å nå ut til alle.

  Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 11:06   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Inn i biologi / naturfagsundervisningen.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 03-05-05, 10:55   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg husker at vi lærte på heimkunskapen i 7. at hvis du legger sammen innholde i brød og melk så får vi akkurat det som statens ernæringsråd anbefaler...

Jammen sa jeg, vi pleier jo å ha på smør og pålegg... og så spiser vi jo middag og det skal jo være sunt. Læreren ble svar skyldig. Bare tull og tøys altså...

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 03-05-05, 12:14   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hah!!! De lærer INGENTING om ernæring på skolen!! Nei, der er det brusmaskiner i vestibylen og i kantina får man omtrent ikke noe annet enn loff med salami, sjokolademelk og boller. Iallefall på de fleste skoler. Det er helt patetisk!!!

Nei jeg mener dette er såpass viktig at man bør innføre det som et eget fag på skolen, et OBLIGATORISK fag!!!!!!!! Problemet er jo at de vel lærer å unngå fett.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-05-05, 11:38   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Hm! jo vi lærte om matpyramiden på barneskolen. Det som var sunnest skulle vi visst spise minst av forsto jeg

Vi får jo inntrykk av at barna blir messet om at de skal spise frokost, men ser du i dagbøkene til de yngste på slankenett så er det ikke mange som har fått det med seg

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-05-05, 11:49   #13
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Frokost hva er det?? Vi lærte at frokost var fiktig for at vi skulle fungere på skolen.. men vi lærte nesten alldri hva vi skulle spise til frokost for å fungere.. Jeg har en følese av at de som går på barneskolen nå lever på sjokolade frokostblandinger eller lyst brød med sjokolade på.. dette kan vel ikke være det de mente?

grovd brød med godt pålegg har jeg alltid (nesten ) spist til frokost.. synest det har vert greit.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-05, 23:04   #14
Magda
Juniormedlem
 
Magda sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 42
Magda er ny på veien

tja...Heimkunnskap inkl. kosthold står på timeplanen allerede fra 1. klasse. Så arbeider man seg systematisk gjennom det gjennom skoleårene...
Jeg stiller imidlertid spørsmål ved foreldrene: Nesten absolutt alle mine elever har sjokoladepålegg på loffskiver som nistemat hver dag. ca 50% drikker melk, resten saft. Er det ok? Kanskje skolene ikke er tøffe nok til å ta denne diskusjonen opp på foreldremøter? Jeg tør i allefall ikke. Jeg føler jeg tråkker inn på private enemerker da...
Ingen har med frukt, kun en sjelden gang. I flere år prøvde skolen fruktordning men det gav vi opp. Appilsinene fungerte som volleyballer og fotballer i friminuttene, ikke var det rett farge på eplene, de skulle ikke ha gulrøtter fordi det var jo "fruktordning" osv.

Jeg kjører konsekvent på at elevene ikke får ha kosetime med snop/godteri. Jeg mener at det spiser de nok av hjemme. Vi har kosetimer på andremåter. Kosing skal ikke forbindes med godteri alene!!!!! (en aldri så liten kjepphest??

Hvis vi skal gjøre noe ekstra, f eks juleavslutning eller noe sånt baker vi noe sammen, eller jeg baker og har med på skolen. Nå sist jul arrangerte jeg frokost med foreldrene. Vi hadde påleggsbuffet, grove rundstykker som elevene hadde bakt og en kasse mandariner som foreldrene spanderte. Da jeg spurte elevene hva de synes, om de f eks savnet en typisk godteriavslutning var svaret entydig nei!
Vi hadde det kjempekoselig!

(jeg har en klasse på mellomtrinnet)

Min teori etter å ha jobbet som lærer noen år er VANENE de tar med seg hjemmefra som er hovedproblemet. Elevene er lite interessert (spnn genereltsett) i å nyttiggjøre seg ny kunnskap fra skolen om dette. Riktignok vil mange elever prøve ut oppskirfter fra skolekjøkkenet hjemme. Men jeg tror det blir mye baking...

Noen tanker fra lærer'n

__________________
Klem fra Magda








Magda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Magdas lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 04-05-05, 23:09   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Det er selvfølgleig sant det som Magda sier. Det er jo HJEMMET som er det største problemet! Jeg blir direkte SJOKKERT over hvor lite opplyste mange foreldre er! Det er få ting som provoserer meg mer faktisk. Det er bare å feks lese alle diskusjonene om sukker på nybaktmamma.com og se selv. Jeg dauer!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fibromyalgi og kosthold MHM Fysisk og mental helse 11 08-05-05 20:12
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19
Kosthold og barns vekst Marianne Barns kosthold 9 04-10-04 17:01
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no