Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hårtap og uren hud

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-10, 20:38   #1
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Hårtap og uren hud

Jeg har "alltid" vært plaget med dette, men i det siste har det blitt ille. I hvertfall hårtapet - huden har vel forsåvidt alltid være relativt ille, med unntak av da jeg gikk på Diane ppiller. Jeg synes jeg har fått merkbart tynnere/mindre hår, noe som er ganske trist siden jeg tidligere har hatt veldig tykt, flott hår.

Jeg var hos legen for å få undersøkt om noe var i veien, men blodprøvene ga ingen svar på hva det kunne være (annet enn høye kolesterolverdier, noe legen mente kunne være relevant i forhold til hudproblemene, men som jeg er litt skeptisk til).
Jeg vet ikke om hårtapet og hudproblemene henger sammen, men lurte på om noen her inne kanskje hadde noen tanker om hva disse problemene kan skyldes (mens jeg venter på time hos hudlege)?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 08:43   #2
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Har vel ikke noe generelt svar til deg, men får du i deg nok vitaminer og proteiner?
Jeg mister enormt med hår når jeg spiser lavkarbo uten å få i meg ekstra b-vitaminer... Ellers er vel hårtap ofte genetisk, både for menn og kvinner så det trenger ikke kun skyldes kosten... Hva med en tur til frisøren? Kan hende de og har noen tips opp i ermet Nå tenker jeg på kosthold og tilskudd du kan ta, ikke dyre shampoer som skal få håret til å bli vokse raskere og sånn... Selv om "overfladisk" pleie nok også er viktig

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:56   #3
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Takk for svar.

Blodprøvene viste ingen mangler på vitaminfronten i hvertfall. Hvor mye protein jeg får i meg er jeg usikker på, men jeg spiser middag med kjøtt nesten hver dag, og gjerne litt ost, egg osv i tillegg, så jeg vil tro jeg har et relativt akseptabelt proteininntak (?).

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 10:20   #4
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Tror jeg ville lest denne jeg, ettersom både hårtap og fet hud er et symptom på riboflavin mangel...

http://www.nettdoktor.no/ernaering/v.../vitaminb2.php

Ettersom bvitamin er vannløselig kan det uansett ikke skade og fylle på med ekstra i 2 uker som det står i teksten? For å se om du får noen bedring?

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 10:25   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og uren hud

Iselilja: Har du gått ned mye i vekt?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 10:43   #6
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Opprinnelig lagt inn av lille_Venn, her.

Tror jeg ville lest denne jeg, ettersom både hårtap og fet hud er et symptom på riboflavin mangel...

http://www.nettdoktor.no/ernaering/v.../vitaminb2.php

Ettersom bvitamin er vannløselig kan det uansett ikke skade og fylle på med ekstra i 2 uker som det står i teksten? For å se om du får noen bedring?


Interessant artikkel, og flere av symptomene kan faktisk stemme på meg. Men det rare er at i følge legen er b-vitaminverdiene mine helt fine..

Men som du sier skader det jo ikke å teste ut med litt ekstra mengder, så kanskje jeg skal prøve det uansett.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Iselilja: Har du gått ned mye i vekt?

Nei, jeg har nok ikke det.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 10:58   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap og uren hud

Ok, for vekttap kan gjerne føre til midlertidig hårtap.
Det er ikke så lett å oppdage b-vitaminmange som bare å ta en blodprøve, dessverre. Nå er det en stund siden jeg forsket i det der, for min egen del, men det er andre verdier i kroppen som kan indikere på både b6 og b12-mangel uten at det synes på blodprøvene. Kanskje noen kan fylle ut hullene her, for jeg husker ikke hvilke prøver det er snakk om .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 23:17   #8
pityriasis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
pityriasis er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Jeg har "alltid" vært plaget med dette, men i det siste har det blitt ille. I hvertfall hårtapet - huden har vel forsåvidt alltid være relativt ille, med unntak av da jeg gikk på Diane ppiller. Jeg synes jeg har fått merkbart tynnere/mindre hår, noe som er ganske trist siden jeg tidligere har hatt veldig tykt, flott hår.

Jeg var hos legen for å få undersøkt om noe var i veien, men blodprøvene ga ingen svar på hva det kunne være (annet enn høye kolesterolverdier, noe legen mente kunne være relevant i forhold til hudproblemene, men som jeg er litt skeptisk til).
Jeg vet ikke om hårtapet og hudproblemene henger sammen, men lurte på om noen her inne kanskje hadde noen tanker om hva disse problemene kan skyldes (mens jeg venter på time hos hudlege)?

Min første tanke er PCOS.

Er du utredet mtp dette? Det innebærer kjønnshormonprøver (testosteron, SHBG, østrogen, prolaktin ++) samt en GU med ultralyd av eggstokkene. Hvis ikke dette er gjort kan du jo tipse legen din om det... Regner i grunn med at du er utredet for dette, men siden det ikke var nevnt nevner jeg det!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wG0dVf5/]
pityriasis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mer proteiner, mindre karbohydrater og moderat med kcal. Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 23:18   #9
pityriasis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
pityriasis er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Det står ikke i artikkelen, men mange med PCOS har forresten hårtap (alopeci) i stedet for økt hårvekst... Så er det også nevnt!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wG0dVf5/]
pityriasis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mer proteiner, mindre karbohydrater og moderat med kcal. Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 23:27   #10
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Takk for svar!

Er ikke utredet for PCOS, nei. Men kanskje jeg burde vært det? Jeg er imidlertid ikke plaget med overvekt, hår på rare steder og uregelmessig/uteblivende menstrasjon..




Jeg har forøvrig tatt dobbel dose b-vitamin i seks uker nå (samt tetracycliner og en salve, mot hudproblemene). Lite resultat på hårfronten dessverre, men huden har bedret seg noe.


Tar nok en tur til legen igjen snart, og ber om utredning!

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 23:45   #11
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap og uren hud

Kjøp nisim sjampo. Den renser opp i urenheter i hodebunnen og stimulerer til gjenvekst av hår.

Men du må selvsagt komme til bunns i årsaken til problemet også, ikke bare behandle det.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 16:32   #12
pityriasis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
pityriasis er på en erverdig vei

Sv: Hårtap og uren hud

Du trenger ikke ha alle symptomene på PCOS for å ha det...

Jeg har (sannsynlig) PCOS, men har ikke vært overvektig (har nå nylig født et barn og har BMI like over 25, men regner med jeg går ned igjen til normalvekt i løpet av ammeperioden så det teller ikke), aldri hatt uregelmessig mens eller øket hårvekst noen steder. Som deg fikk jeg plutselig betydelig med kviser (hadde aldri hatt mer enn 1-2 tidligere) og begynte å miste mye hår i en alder av 25. Cystene på eggstokken ble påvist tilfeldig under graviditet og diagnosen er ikke stilt ennå fordi en først må ta hormonprøver (og det kan ikke taes under graviditet eller når en ammer) - men er sannsynlig. (For å få diagnosen må en ha to av tre; - karakteristiske hormonprøver, - funn av cyster på eggstokk ved ultralyd, - flere kliniske symptomer som hårvekst/kviser/fedme +++, siden jeg ikke scorte nok på symptomene må jeg derfor ha hormonprøvene også før diagnosen kan settes).

At du ikke var plaget når du gikk på Diane peker i retning av PCOS i alle fall. Dette er jo behandlingen PCOS'ere får for symptomene sine fordi det forskyver hormonubalansen ved PCOS i riktig retning.

Er ikke alle fastleger som kan så mye om dette, så kan være greit å nevne det for legen - som da sikkert vil henvise deg til gynekolog for utredning dersom hormonprøvene slår ut.

Lykke til i alle fall! Du får holde oss oppdatert om hvordan det går!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wG0dVf5/]
pityriasis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mer proteiner, mindre karbohydrater og moderat med kcal. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Uren hud? jannemor Ketolysekuren 11 10-02-09 11:00
Lavkarbo og uren hud? *hjelp* minerva Lavkarbo generelt 6 16-01-09 21:10
Hårtap Blomsterpotta Ketolysekuren 12 17-02-08 16:44
Uren hud? KW87 Ketolysekuren 10 08-02-08 22:39
Uren hud 1979 Ketolysekuren 1 30-08-07 12:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no