Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Bitre mandler?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-01-12, 01:53   #1
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Bitre mandler?

Jeg lagde Hexebergs knekkebrød her om dagen, men de fikk en ganske bitter ettersmak som ikke er helt god. Er det noen som vet hva det kan komme av?

Har en teori om at det er løsvektmandlene fra rema 1000. Har ikke brukt mandelmel, men bare kjørt mandlene i blender, med skall og alt. Kan det være skallet, at de er gamle (typisk rema 1000), eller noe helt annet...? Ellers var knekkebrødene supergode, men vet ikke om jeg gidder å lage ny batch før jeg vet hva som ble galt.

Eller kan det være sesamfrøene...? Noen som vet om de blir bitre av å bli malt kanskje?


Sist redigert av Mear : 07-01-12 kl 01:59.
Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 03:29   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Bitre mandler?

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Jeg lagde Hexebergs knekkebrød her om dagen, men de fikk en ganske bitter ettersmak som ikke er helt god. Er det noen som vet hva det kan komme av?

Har en teori om at det er løsvektmandlene fra rema 1000. Har ikke brukt mandelmel, men bare kjørt mandlene i blender, med skall og alt. Kan det være skallet, at de er gamle (typisk rema 1000), eller noe helt annet...? Ellers var knekkebrødene supergode, men vet ikke om jeg gidder å lage ny batch før jeg vet hva som ble galt.

Eller kan det være sesamfrøene...? Noen som vet om de blir bitre av å bli malt kanskje?

Smak på en mandel fra rema ,da vel. Å velge de som ligger fremme ubeskyttet er ingen godt valg. De blir jo harske av det. Men hvor lenge de har ligget der vet vi jo ikke. Frøene kan også ha vært harske. Mest sannsynlig er det frøene som gir en bitter smak. Om mandlene så fine ut, ikke inntørka og mørke i fargen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 10:05   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bitre mandler?

Både sesamfrø og mandler kan bli bitre over tid når de umettede fettsyrene oksiderer = harskner.
Best å smake litt før bruk. Valnøtter er notoriske til å harskne raskt. Nøtter bør oppevares tørt, mørkt og kjølig for lengst holdbarhet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:13   #4
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Bitre mandler?

Takk for svar.

Skal prøve en ny runde i dag, og planlegger å bytte ut halvparten av sesamfrøene med solsikkefrø, og halvparten av mandlene med hasselnøtter. Så får vi se om det hjelper.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 19:02   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Bitre mandler?

Kan ikke tenke meg at mandlene på Rema rakk å bli ødelagt av å ligge fremme! Her gikk det mange esker om dagen, tror jeg!
Men det hender jo at det dukker opp en og annen bitter mandel uansett, da!
Og det skal ikke mye til for å ødelegge en ganske stor mengde av noe. Lagde waldorfsalat med EN bitter valnøtt en gang! ikke bra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 19:26   #6
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Sv: Bitre mandler?

Jeg bruker også å lage Hexebergs knekkebrød, men har aldri malt sesamfrøene... Tror ikke de skal males.
Men nå er det rart om det er det som gir bittersmaken, har brukt malte sesamfrø i andre ting uten at det har gitt bitter smak.
Ville prøvd på nytt, med mandler fra pose, og hele sesamfrø!

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 20:18   #7
FruFrydenstrup
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: I et lite hus :)
Innlegg: 9
FruFrydenstrup er på en erverdig vei

Sv: Bitre mandler?

Så vidt jeg vet så finnes det en viss prosent av bitre mandler i alle sekker med mandler, i hvertfall som er beregnet på industrien. Det kan jo hende du finner en og annen slenger i disse kassene også.

FruFrydenstrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Brente mandler NÅ! Kake/dessert og snacks 7 10-02-11 20:57
Mandler Clockwork Lavkarbo generelt 1 12-07-10 19:24
Mandler Fluke Ketolysekuren 10 26-11-09 18:59
Er ikke mandler mandler? megselv Ketolysekuren 10 14-02-08 09:33
mandler sunbeam Atkins kosthold 2 10-09-05 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no