Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Kamskjell og scampi, oppskrift??

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-06, 16:01   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Kamskjell og scampi, oppskrift??

Jeg har 2 kg av hver liggende i fryser'n. Uten peiling på hvordan jeg skal tilberede dem....

Noen forslag?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 18:06   #2
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

kamskjell er noe av det beste jeg vet.

jeg legger dem i marinade i kjøleskapet i et par timer.
marinade: oliven eller rapsolje og timian og litt sitron saft. grilles på høy varme når de har ligget ca en time i luft temp.

du kan det samme med scampiene.

men mamma å de lager kamskjell marinerer de de i barbecue, har ikke smakt det, men de sier at det er godt.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 21:11   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Jeg legger tinte scampi i marinade laget av 1-2 ss Sambal Oelek Chili Paste blandet ut i 2-6 ss olivenolje og med 1-2 fedd hvitløk presset i. De må ligge MINST en time. Har også prøvd med hakket paprika og litt rødvin i marinaden, - snadder !

Så freser jeg paprika, løk, vårløk, mangetouts (de flate sukkerertene), squash i biter + små buketter med broccoli - i enten cocosa eller oliven olje, har oppi scampiene til slutt og freser til de er gjennomvarme. (ikke for lenge).

Dette funker best med de scampiene som er forhåndskokt og frosset (de rosa). Har prøvd med ferske (gråe) og de kan bli litt tørre syns jeg.

marinaden bruker jeg ofte til kylling også. Dess lenger filetene får ligge, dess mørere blir de når de stekes. 2-3 dager i kjøleskap er helt perfekt. Ekstra lettvint: legg kyllingfilet i ildfast form. Stek på 225 grader - 15 min på hver side (ta ut av ovn, snu og inn i ovn igjen). *vips* ferdig.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 21:49   #4
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Tusen takk begge to, dette skal jeg prøve

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 22:03   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Jeg har aldri turt å kjøpe kamskjell jeg, for jeg har hørt at hvis man steker de feil, så blir det omtrent som å spise gummi?

Skal man steke de på svak varme lenge, eller på stekr varme kort?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 22:16   #6
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jeg har aldri turt å kjøpe kamskjell jeg, for jeg har hørt at hvis man steker de feil, så blir det omtrent som å spise gummi?

Skal man steke de på svak varme lenge, eller på stekr varme kort?


På pakka står det: "Stekes på høy varme i ett min på hver side. Skal stekes i en blanding av smør og olje."

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 22:20   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Ah, supert elian. Da blir det kamskjell på meg snart

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-05-06, 23:12   #8
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

stekes fort å gæli ja!

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 03:05   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Tines først, eller stekes rett fra fryser? (det første høres mest logisk ut, men jeg må visst ha det inn med teskje - min kamskjelltilberedningserfaring er lik null )

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 17:30   #10
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Opprinnelig lagt inn av mofe

Tines først, eller stekes rett fra fryser? (det første høres mest logisk ut, men jeg må visst ha det inn med teskje - min kamskjelltilberedningserfaring er lik null )

Ja, de MÅ tines, og så tørkes... Eller tines på papir da

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 21:32   #11
3 barn i nord
Juniormedlem
 
3 barn i nord sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Innlegg: 30
3 barn i nord er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Nå som det er grill sesong.... scampi marinert med rapsolje, hvitløk og karri stekes på grillen i folie eller grillbakker(15 kr for 3 hos rema). NYDELIG!! Og jeg er egentlig ikke glad i reker. Server med frisk salat.

__________________

Sist redigert av 3 barn i nord : 22-06-06 kl 22:08.
3 barn i nord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 21:55   #12
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Kamskjell og scampi, oppskrift??

Hei
både kamskjell og scampi er super-nam. Luksusspise av beste slag.
Lag en marinade etter smak ( olje, sitronsaft, litt soya, litt chili, litt hvitløk, litt fersk ingefær) Ha kamsklellog scampi i en plaspose med marinaden i kjøleskapet natten over.
Tres på tynne grill pinner ( fås nå i de fleste butikker nå om dagen). Grilles 2 min på hver side til rekene har blitt røde.
Blir de stekt for mye blir begge seige.
Begge deler kan spises rå, så heller stek for lite en for mye!!!!
server med en salat med rocula og en god olje samt sitronsaft i stedet for vineddik, litt litt pebber.
Dette vil du få skryt for. Bare ikke stek for lenge.
Prøv evt en scampi og en kamskjell for å se hvor lenge det tar.
For ferske kamskjell er en superrett: rå kamskjell i så tynne skiver som mulig, litt limesaft og husets beste olivenolje litt salt og pebber og tørr champagne.


Ehhh..... sulten manns tale
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppskrift på Esekielbrød, noen??? elian Atkins kosthold 12 17-03-06 10:33
Kamskjell - tilbehør? mofe Middag 4 16-06-05 20:07
oppskrift på ketshup snoopygirl Annen mat 6 09-01-05 22:03
Oppskrift på RØMMEgrøt? HP Lavkarbo generelt 8 09-06-04 11:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no