Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Debutant, trenger en forklaring ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 21:30   #1
Kumila
Gjest
 
Innlegg: n/a

Debutant, trenger en forklaring ...

...som jeg sikkert kunne lest meg til, men lettere å sende inn spørsmålet her!

Hva gjør at sukker (type sjokolade/smågodt etc.) i moderate mengder (fredag/lørdag) ikke kan kombineres med lavkarbo når man ikke ønsker å gå ned i vekt?? Hva gjør det med kroppen??

Vanskelig å kutte på den kosen...

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 21:34   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Debutant, trenger en forklaring...

Hvis du ikke skal ned i vekt, spiser "egenkomponert" og ikke opplever at sukker tar helt makten over deg og får deg til å spise mer mer mer, så er det ingenting i veien med å spise moderate mengder godteri, "i helgene".

Problemet, for mange, er at det fører til et enormt sug og ofte lengre utskeielser enn det man opprinnelig skulle gå for. Og hvis man spiser ketogent, som f.eks ved Skaldeman, Ketolyse, de første fasene av Atkins osv, så er det totalavhold som gjelder.

Fett er ofte en god løsning på søtsug

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 22:34   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Debutant, trenger en forklaring...

Opprinnelig lagt inn av Kumila, her.

...som jeg sikkert kunne lest meg til, men lettere å sende inn spørsmålet her!

Hva gjør at sukker (type sjokolade/smågodt etc.) i moderate mengder (fredag/lørdag) ikke kan kombineres med lavkarbo når man ikke ønsker å gå ned i vekt?? Hva gjør det med kroppen??

Vanskelig å kutte på den kosen...

Stikkordet her er "vanskelig å kutte på den kosen". Opplever du at du MÅ ha sukker? Spiser du en bit - eller må du spise hele sjokoladeplata?

Dette er hele poenget med å endre kosthold til lavkarbo - kutte ut behovet for sukker på lørdag

En av farene med å spise "litt" sukker foruten det som er nevnt av Nellie - er at om du spiser ketogent til vanlig (dvs svært lite karbo og mye fett), vil en solid dose sukker (det holder med en sjokolade) øke blodsukkeret ditt og dermed utskillelse av insulin. Spiser du i tillegg mye fett samme dag du spiser sjokoladen, risikerer du at fettlagring settes i gang.
I tillegg vil det kunne gå flere dager før glukoselageret ditt er tømt og kroppen din setter i gang fettforbrenning igjen.

Uansett er det anbefalt at du i de første ukene - kanskje par mnd kutter sukker HELT for å hjelpe kroppen i gang med å "lære" seg fettforbrenning.

Det finnes sukkerfri alternativer til lørdagskosen, både sjokolade og dessert. Det finnes et stort antall oppskrifter på søte saker på forumet - jeg anbefaler at du sjekker de ut og ser om du kan finne noe som frister.
Det handler i stor grad om mentalitet og holdning - skal du ned i vekt, går du lett opp, har du problemer med å gå ned og/eller holde vekta - vel, da spørs det om du bør stille deg spørsmålet om sukker på lørdag bør stille så stor rolle i livet ditt

JMO

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forklaring på insulinresistens MHM Dr Lindbergs 87 09-12-11 14:26
Enkel forklaring? m88 Spørsmål og svar 2 14-01-11 13:33
Skikkelig forklaring på tørsten? drodla Lavkarbo generelt 19 28-11-10 22:21
Noen med logisk forklaring? Fredrikke Ketolysekuren 6 10-06-07 19:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no