Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Nybegynnerspørsmål

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-09-11, 15:45   #1
Litlå
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3
Litlå er på en erverdig vei

Nybegynnerspørsmål

Etter en uke på lavkarbo og allerede en kilo lettere er jeg absolutt inspirert til å fortsette! Maten jeg kan spise er kjempegod, og det er ikke mye jeg savner i det daglige (aldri vært glad i søtsaker, brød ol).
Men jeg lurer på følgende:
- Har noen forslag til en god hvit saus?
- Er saus laget på vanlig måte/evt. posesaus fyfy uansett hvor mye en spiser?
- Hvor mye karbohydrater kan det være i en ss kjøttkakesaus, liksom?
- Har noen funnet en GOD erstatning for pasta (eggerøre med kjøttsaus høres ikke godt ut......)
- Forslag til pizzabunn (ikke egg.....)

Å, det er sikkert mye mer, men jeg skal lete i forumet og se hva jeg finner her - og kommer helt sikkert tilbake med nye innlegg!

Litlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 16:01   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Litlå, her.

Etter en uke på lavkarbo og allerede en kilo lettere er jeg absolutt inspirert til å fortsette! Maten jeg kan spise er kjempegod, og det er ikke mye jeg savner i det daglige (aldri vært glad i søtsaker, brød ol).
Men jeg lurer på følgende:
- Har noen forslag til en god hvit saus?

Bland fløte og vann i den mengden saus du vil ha. Ha i buljong etter hva slags mat du skal ha sausen til (grønnsak/fisk/kjøtt). Kok opp og smak til med salt, pepper og muskatnøtt. Når smaken er bra, tykne med lett strø av johannesbrødkjernemel. Jeg bruker å ha i karri til fiskeboller feks

Sitat:

- Er saus laget på vanlig måte/evt. posesaus fyfy uansett hvor mye en spiser?
- Hvor mye karbohydrater kan det være i en ss kjøttkakesaus, liksom?

Jeg bruker kjøttkake- og hvitsauspose - av og til! Bruker fløte+vann istedet for melk i hvitsausen. Det er ikke sååå mye kh i ferdigsaus, sjekk posen for info Det avhenger mest av hvor streng du må være på kh-inntaket. I tillegg inneholder slike ferdigsauser en del ingredienser som ikke er "naturlige" - slik at mange vil unngå disse ved og lage sausen selv

Sitat:

- Har noen funnet en GOD erstatning for pasta (eggerøre med kjøttsaus høres ikke godt ut......)

Lett kokte strimler av squash fungerer fint. Ellers kan du se litt i forumet for oppskrifter om du får inspirasjon der


Sitat:

- Forslag til pizzabunn (ikke egg.....)

Det finner du også i oppskriftsdelen. Lavkarbohuset.no har en ferdigmix som var helt grei

Jeg har ogsåb rukt oppskrift på tortilla (lavkarbo) her inne og laget "quesedillas" som ble både knallgode OG holder seg fast og fin så innholdet holder seg på plass Kanskje du kan bruke det som underlag for "pizza"?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 16:20   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynnerspørsmål

Hei,
Lavkarbo er så mangt, du sier ingenting om hvilken ende av lavkarboskalaen du ligger – så avgjørelsen er helt opp til deg. Når det gjelder posesauser så innholder de fleste mel, slivelse og sukker og derfor ikke akkurat lavkarbovennlige.

I nybegynnertråden ligger det blant mye annet nyttig linker til forumets samletråder for ulike oppskrifter, bl.a.:

Våre fantastiske lavkarbosauser

Kanskje du finner en pizzabunn som faller i smak her i: Den store pizza-tråden
Tips hentet fra grønnsaksamletråden
…aubergine som pastaerstatter
…blomkålbuketter som ”pasta” i ostesaus
”Pasta”-salat
Squash carbonara – ”pasta lookalike” (m bilde)
Squash bolognese
Squash ala bolognese
Vegetarisk lavkarbo-carbonara
Carbonara med squash-tagliatelle
Blomkål bolognese

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 16:36   #4
Litlå
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3
Litlå er på en erverdig vei

Sv: Nybegynnerspørsmål

Tusen takk begge to, da har jeg fått masse ny info. Squash er jo kjempegodt, men jeg liker den veldig godt stekt - og det går sikkert også bra :-)

Litlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 16:58   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerspørsmål

Jeg bruker stekt sopp i stede for pasta! Kjempegodt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 10:22   #6
Litlå
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3
Litlå er på en erverdig vei

Sv: Nybegynnerspørsmål

Takk takk, nå har jeg lest og fulgt en haug med tråder, utrolig mye arbeid som er lagt ned her inne! Takk til alle som hjelper oss noviser til en god start - og forhåpentligvis en like god fortsettelse!

__________________


Litlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynnerspørsmål Mariløvhaug Spørsmål og svar 3 08-05-11 16:05
Nybegynnerspørsmål streber Eurodiett 3 17-08-10 22:43
Nybegynnerspørsmål Lenel Ketolysekuren 21 22-05-10 14:47
Et par nybegynnerspørsmål... lillefixen Lavkarbo generelt 1 29-03-10 18:39
Nybegynnerspørsmål Agate Spis deg ned i vekt med Skaldeman 8 02-02-06 22:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no