Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

ADHD-barn og lavkarbo

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-11, 18:48   #1
fremtid
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: akershus
Innlegg: 92
fremtid er på en erverdig vei

ADHD-barn og lavkarbo

Jeg har en sønn med en diagnosen ADHD i bred grad. Han er veldig tynn og har gått ned 2 kg hittil etter oppstart på medisiner ved påsken. Jeg kan ikke ta vekk alle hans karber for dem trenger han veldig i motsetning til meg. Han spiser en del lavkarbo allikevel, mye protein og en del fet og jeg merker kjempe endring på han. Tror virkelig at det er en veldig bra kost for ADHD barn også. De tåler jo dårlig sukker. Hvit brød er heller ikke tingen. Han får fremdeles sine grove rundstykker, brød, og lign. En del frukt og bær. Men det at han ikke spiser sp mye potet, ris og pasta har virkelig gitt en fremgang i tillegg til medisiner. Noen av dere som har erfaring med dette?

fremtid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karber, mer mosjon. Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 18:55   #2
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo..

Jeg har en på snart 7 som lever på lavkarbo helt av seg selv, årsaken til det er at han hater alt som heter korn, og derav også brød.. Han spiser heller ikke grønnsaker, hater bær og ja.. jo, ganske vanskelig i matveien sånn generelt.

Jeg merker dog ikke mye på adferd og konsentrasjon.. dessverre.
8 åringen som og har ADHD merker vi heller ikke så mye på, men far merkes det meget godt på.. han lever også sånn omtrent på lavkarbo, og har god effekt.
Håper det bedrer seg på guttene også sånn med tiden.

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:09   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo..

Har en pode med adhd, 16 år. Han fikk diagnosen for et par år siden og har testet ut det meste av medisiner. Han ble bedre av medisinene, men tålte dem ikke. Han ble rett og slett dårlig av dem, men han ble bedre av lavkarbo.

MEN nå skal det i samme slengen sies at adhd er en diagnose som ikke lar seg verifisere av tester... Eller jo, de tester jo, men at det kan være andre årsaker til at testene slår dårlig ut. Alle testene gir en konklusjon, men ingen tester kan verifisere. (Vet for jeg har kranglet om dette selv for mange år siden).

Siden poden min ikke tålte medisinen kuttet vi dem ut, men jeg fortsatte med lavkarbo. Han fungerte bedre, men ikke optimalt.

For to (?) år siden begynte han med et spesialopplegg i kommunens regi og poden gikk opp fra 1-2 i karakterer til 4-6.

Jeg begynner si meg litt enig i at adhd ikke alltid lar seg kurere med medisiner. Medisinene fungerer kanskje slik at læringsterskelen blir lavere... MEN samme effekt kan oppnås ved at læringsmetoden endres slik som i min sønns tilfelle.

Se for deg ei stor forsamlig som skriker og skråler... Det står der som skal forelese.. Ingen følger med fordi at alle skråler og skriker. Gi dem en pille og alle roer seg og klarer følge med.. DA lærer de noe!

Igjen, alle skråler og skriker! Inn kommer det en person som ev. spyler alle med vann eller hva det skulle være. Mye hyl til å begynne med, men etterhvert roer de seg og ser fremover. De fatter interesse, roer seg og klarer følge med.

Etter alle disse år med et barn som har adhd og har selv jobbet med med barn med adhd og og og.. (vi er mange i familien som gjør det og jeg har bare måttet resignere) så tror jeg at mange barn med adhd får den diagnosen fordi at den som skal lære dem ikke har funnet deres læringsinnfallsvinkel. Rett og slett.

Men bevares, maten gjorde alt mye bedre, men lavkarbo gjør jo alt mye bedre for enhver!

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 23-05-11 kl 19:21.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:16   #4
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo..

Åh, så enig jeg er Kanutten!!

Jeg tror at med rett måte å håndtere disse barna/individene på, så kan man komme ekstremt langt... ikke alle kanskje, men med mange!

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:19   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo..

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Åh, så enig jeg er Kanutten!!

Jeg tror at med rett måte å håndtere disse barna/individene på, så kan man komme ekstremt langt... ikke alle kanskje, men med mange!

Jeg tror av man kan nå 3/4 på denne måten. Det er nok noen som har "ekte" adhd og DE bør få den hjelp de så sårt trenger, men hvordan skille dem ut siden det er så vanskelig??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:15   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo

3 av mine 4 sønner har diagnosen...eller på den tiden het det MBD.
Disse tre er i dag 22, 26 og 27 år. Da de fikk diagnosen som små minimennesker var ikke navnet lavkarbo kjent i det hele tatt.
Jeg opplevde likevel at det å kutte ned på sukker og fint mel hjalp. I tillegg fant vi ut at alle ble helt propell av det oransje fargestoffet som fantes i noen vingummigodterier på den tiden + fargestoffet i toro sin tomatsuppe.

Jeg pleide å si når de var yngre at det er ingen sak å leve med MBD-barn; problemet er å få resten av verden til å godta at de bl.a. lærer i et annet tempo. F.eks er 26-åringen eneste jeg har hørt om som har blitt utvist fra søndagskolen fordi han ikke klarte å sitte stille

Mine har ikke blitt medisinert (fikk tics og ble skikkelig deprimerte når ritalin ble blindtestet). I stedet har vi jobbet og trenet og aktivisert så godt vi har kunnet. Sykdommen forsvinner ikke med årene, men i dag har de alle greie liv der de godtar seg selv fullt ut.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:20   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

3 av mine 4 sønner har diagnosen...eller på den tiden het det MBD.
Disse tre er i dag 22, 26 og 27 år. Da de fikk diagnosen som små minimennesker var ikke navnet lavkarbo kjent i det hele tatt.
Jeg opplevde likevel at det å kutte ned på sukker og fint mel hjalp. I tillegg fant vi ut at alle ble helt propell av det oransje fargestoffet som fantes i noen vingummigodterier på den tiden + fargestoffet i toro sin tomatsuppe.

Jeg pleide å si når de var yngre at det er ingen sak å leve med MBD-barn; problemet er å få resten av verden til å godta at de bl.a. lærer i et annet tempo. F.eks er 26-åringen eneste jeg har hørt om som har blitt utvist fra søndagskolen fordi han ikke klarte å sitte stille

Mine har ikke blitt medisinert (fikk tics og ble skikkelig deprimerte når ritalin ble blindtestet). I stedet har vi jobbet og trenet og aktivisert så godt vi har kunnet. Sykdommen forsvinner ikke med årene, men i dag har de alle greie liv der de godtar seg selv fullt ut.

DET gjelder broren min også.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 22:55   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Har dere vurdert å prøve melke/gluten fri diett?
Særlig melk er et problem ved adhd

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:57   #9
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Ble diagnosert AD(H)D sommeren i fjor, men fikk ikke medisiner siden jeg var "for gammel" så ble helt rådvill og fant noe stoff om at lavkarbo + gluten/kaseinfri mat er bra for de med adhd og andre adferdsvansker.

La om kosten med engang og aldri har jeg hatt mer konsentrasjon og selvdidiplin enn jeg har nå. Og har fått en mer roligere energi(tenker på "aura" liksom) og folk sier til meg at jeg er fremdeles den samme, bare mer behagelig å være med etter jeg skifta kosthold. Så tror det er skikkelig bra å ha unger med adferdsproblemer på lavkarbo, manga som har kunna droppa medisin etter å begynt på det og. Så er jo absolutt en invistering og sunnere for ungen å spise lavkarbo enn å ha i seg medisiner(hvis det funker så bra at medisiner ikke trengs lenger da)

http://www.npif.no/index.php?name=index.html

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:20   #10
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Ja, man har sett mye bra med kostholdsendringer og adferds/ konsentrasjonsproblematikk. Men jeg klarer ikke følge det konsekvent her hjemme. Laktosfri/ glutenfri/ fargestofferfri/ sukkerfri- kost blir bare litt for mye for meg. Spesielt når barnet sliter generelt med spising, er på grensen til undervektig og målet er bare å få inn mat. Barnet er jo temmelig rigid også, så det er ikke bare bare. En liten feil klumt, et frø (grove brød går IKKE), en feil farge, feil blanding.......

Det positive er at egg og bacon er godt, så vi deler frokost. Og jeg er ikke bekymret for mye mettet fett lenger, og det liker barnet...rømme-fløtesauser er godt. Noen ganger en bitteliten bit brokkoli ()


Har dere testa ut eye-q?
Hvis hjernen ikkke kan dra nytte av fett, hvorfor skal det være så bra da?
( mulig det står mye om dette rundt her, har ikke lest meg opp om alt ennå...synes selv det er et godt spørsmål akkurat nå)

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:24   #11
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: ADHD barn og lavkarbo

For øvrig så er jeg veldig glad for medisiner. Vi har ikke fått det ennå, har veldig mye tilrettelegging som fungerer (liten kar, ikke helt samme diagnose, men mye lik problematikk). Men jeg synes det er fantastisk når disse barna klarer å samle tankene og fungere sosialt. Det er bare så innmari viktig!!
Men tilrettelegging er alfa omega!!!
(og du verden så mye man kan gjøre)

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 01:23   #12
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Så flott at du har funnet det som virker for deg, ingenting er bedre enn det.


Barn med ad/hd er like forskjellige som barn som ikke har ad/hd, samt at det finnes grader av diagnosen.
Noen er aggresive og oppfarende, andre er stille, innesluttet, engstelig, noen har alt. Og det er forskjell på gutter og jenter.

Noen reagerer voldsomt på sukker og e-stoffer, andre reagerer overhodet ikke, akkuratt som med andre barn.

Her er det viktig å prøve å feile å se hva som fungerer for akkuratt sitt barn.

Man kan heller ikke bruke samme metoder på ad/hd barn, man må bli kjent med personen akkuratt som med andre barn og finne ut av hva de reagerer postitivt og negativt på.

Noen tåler medisinene godt andre ikke, noen virker de ikke på andre virker de utmerket på.
Akkuratt som ved andre typer medisiner, vi er alle forskjellige.
Ritalin vil virke som speed på barn som ikke har ad/hd eller null virkning i følge bupa og legene hans. Men ved et barn med ad/hd vil det hjelpe barnet med å få bedre kontroll på kroppen, tankene og konsentrajson, hvis de responderer som de skal på Ritalin, eller de vil overhode ikke merke forskjell.
Mange som responderer på ulike dietter, både med og uten medisiner.

Noen fungerer veldig godt med tilrettelagt læring og en til en uten medisiner, andre MÅ ha medisiner i tillegg.

Min sønn er av den sistnevte. Han må ha begge deler, vi har prøvd det meste.

Har lyst til å la han prøve lavkarbo, men hittils har han blånektet.
Dette er også en gutt som har vært underærnert fra han var 1.2-3 år, gikk gradvis, siden han ikke ville ta til seg fast føde. Legene tok meg ikke alvorlig inntil en lege på helsestasjonen tok grep etter å ha hørt på meg og undersøkt han. Han var altfor tynn og utstående mage. Endelig hjelp å få. Så jeg kødder ikke med maten hans om han ikke vil selv.
Han har et lite variert kosthold, det går i de samme matvarene, men det inneholder grønt, kjøtt, ris og pasta og han er normalvektig og hans verdier som blir sjekket en gang i året er fine.

Så jeg stresser ikke med han ang. kosthold og kan ikke tvinge han. Han ser hva jeg spiser og får hetta av alt fettet. Han er nysgjerrig ofte, hvis det kommer gode lukter etc... Og han smaker, men ender med å spytte det ut.

Har tenkt å snikinnføre der jeg kan, men å ta fra han polarbrødet (som er det eneste brødet han vil ha) kommer ikke til å skje i følge han, hehehe.. Ikke får jeg ta bort risen og pastaen heller, da dette er det beste han vet, ei heller lefsa til tacoen. Han får nestne panikk ved tanken. ( vi snakket om det hva det ville innebære) Håper jeg får det til etterhvert, som ett supplement til medisiner og eget læringsopplegg (det han får, pga budsjettet i kommunen)

Man må prøve å feile å finne ut av hva som passer for seg hvis man har diagnose eller for sine barn, for ingen med ad/hd er like.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 01:29   #13
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Ble diagnosert AD(H)D sommeren i fjor, men fikk ikke medisiner siden jeg var "for gammel" så ble helt rådvill og fant noe stoff om at lavkarbo + gluten/kaseinfri mat er bra for de med adhd og andre adferdsvansker.

La om kosten med engang og aldri har jeg hatt mer konsentrasjon og selvdidiplin enn jeg har nå. Og har fått en mer roligere energi(tenker på "aura" liksom) og folk sier til meg at jeg er fremdeles den samme, bare mer behagelig å være med etter jeg skifta kosthold. Så tror det er skikkelig bra å ha unger med adferdsproblemer på lavkarbo, manga som har kunna droppa medisin etter å begynt på det og. Så er jo absolutt en invistering og sunnere for ungen å spise lavkarbo enn å ha i seg medisiner(hvis det funker så bra at medisiner ikke trengs lenger da)

http://www.npif.no/index.php?name=index.html


Dette hørtes veldig rart ut at du er for gammel...
1 av 4 insatte i fengsler får diagnosen og blir medisinerte.
Kjenner flere som har fått diagnosen som godt voksen og fått medisiner. De har fått en helt nytt liv.

Men er utrolig bra at du har funnet noe som virker for deg. Hvis du vil prøve Ritalin så ville jeg tatt tak i det, for det høres tullete i mine ører i hvertfall at du er for gammel for det.


Lykke til videre.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 06:47   #14
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Anitave, her.

Dette hørtes veldig rart ut at du er for gammel...
1 av 4 insatte i fengsler får diagnosen og blir medisinerte.
Kjenner flere som har fått diagnosen som godt voksen og fått medisiner. De har fått en helt nytt liv.

Men er utrolig bra at du har funnet noe som virker for deg. Hvis du vil prøve Ritalin så ville jeg tatt tak i det, for det høres tullete i mine ører i hvertfall at du er for gammel for det.


Lykke til videre.

Jess, driver å jobber med saken ;p Skal til psykiater 1 juni, og får se hva han finner ut. Har jo fått diagnosen av nevrepsykolog og ble anbefalt å prøve medisiner, min fastlege i Trondheim som jeg har hett hele livet var enig i at det var verdt å prøve ut, ble henvist til en lege i Oslo(siden jeg bor her) og skulle la han ta det derrifra, men han sa at siden jeg var over 18, ble det hans ansvar om jeg ble avhengi av "amfetamin" som han kalte det. MEd andre ord, så ville han ikke ha det på seg hvis noe skjedde, så han nekta meg medisin, og nekta og henvise meg videre til psykiater, og ba meg om å gå til psykolog nårjeg spurte etter alternativ behandling.
DRITT LEGE

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 08:48   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: ADHD barn og lavkarbo

At du er for gammel har ingenting å si så der er du feil informert

I forhold til trådstarter så ville jeg sett litt mer på en gluten/melkefri diett. Evt tatt en peptid prøve for å se om barnet bryter ned gluten/melk.

For de som er i autisme spekteret er ofte gluten verst men de som er i adhd spekteret sliter mest med melk/soya.

Noen reagere også på fenoler og salisylater.. (inkludert meg selv..)

Vist hode er "ruset" på opiode peptider av melk og gluten så vil hode helst bare ha den maten og da blir man særspist og litt kresen.
Når man får vekk den maten så blir mange ikke så kresne

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 09:44   #16
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo

http://www.wendel.no/ADHD%20og%20Ritalin.html finnes mye informasjon. Det virker som om vedkommende som er ansvarlig for siden har referansene i orden. Food for thought...

Følgende er sakset fra nevnte side:

Diagnosen "AD/HD" (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder)

Diagnosen oppstod ved håndsopprekking på årsmøtet 1987 i den amerikanske psykiaterforeningen. Det finnes ingen fysiologiske bevis. Diagnosen settes ut fra observasjon og er en subjektiv betegnelse på atferd som finnes hos mange barn, som f.eks. uro og manglende konsentrasjon.

Hvis barnet ditt har fått diagnosen ADHD, får du høre at det er viktig med "tidlig behandling", hvis ikke risikerer barnet ditt å bli kriminell eller rusmisbruker. Det forholder seg faktisk stikk motsatt. De som siden barnealder er blitt satt på Ritalin, har større risiko for å bli avhengig av amfetaminpreparater og for å havne i kriminalitet. Dette sier dommer Paul Conlon til avisen The Daily Telegraph (26.04.2007). Han har sett utallige eksempler på ungdommer som er blitt gitt Ritalin siden de var små og deretter utviklet kriminell løpebane.

http://www.news.com.au/dailytelegrap...007132,00.html

Dagbladet har hatt to reportasjer i februar i år (2011) om to ungdommer som begge har gått på slike midler (Ritalin, Concerta). Den ene ble psykotisk og fikk livet ødelagt. Norsk Pasientskadeerstatning innrømmet at det kunne skyldes medisinene. Den andre unggutten døde etter hjerteinfarkt, en mulig virkning av metylfenidat. Flere tilsvarende eksempler finnes. Tusener er døde av hjertesvikt på verdensbasis etter foreskreven bruk av metylfenidat.

Likevel fortsetter BUP, skole, leger og helsemyndigheter å anbefale det de kaller medisinering av ADHD.

Bør du stole på dem?



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 11:31   #17
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

http://www.wendel.no/ADHD%20og%20Ritalin.html finnes mye informasjon. Det virker som om vedkommende som er ansvarlig for siden har referansene i orden. Food for thought...

Følgende er sakset fra nevnte side:

Diagnosen "AD/HD" (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder)

Diagnosen oppstod ved håndsopprekking på årsmøtet 1987 i den amerikanske psykiaterforeningen. Det finnes ingen fysiologiske bevis. Diagnosen settes ut fra observasjon og er en subjektiv betegnelse på atferd som finnes hos mange barn, som f.eks. uro og manglende konsentrasjon.

Hvis barnet ditt har fått diagnosen ADHD, får du høre at det er viktig med "tidlig behandling", hvis ikke risikerer barnet ditt å bli kriminell eller rusmisbruker. Det forholder seg faktisk stikk motsatt. De som siden barnealder er blitt satt på Ritalin, har større risiko for å bli avhengig av amfetaminpreparater og for å havne i kriminalitet. Dette sier dommer Paul Conlon til avisen The Daily Telegraph (26.04.2007). Han har sett utallige eksempler på ungdommer som er blitt gitt Ritalin siden de var små og deretter utviklet kriminell løpebane.

http://www.news.com.au/dailytelegrap...007132,00.html

Dagbladet har hatt to reportasjer i februar i år (2011) om to ungdommer som begge har gått på slike midler (Ritalin, Concerta). Den ene ble psykotisk og fikk livet ødelagt. Norsk Pasientskadeerstatning innrømmet at det kunne skyldes medisinene. Den andre unggutten døde etter hjerteinfarkt, en mulig virkning av metylfenidat. Flere tilsvarende eksempler finnes. Tusener er døde av hjertesvikt på verdensbasis etter foreskreven bruk av metylfenidat.

Likevel fortsetter BUP, skole, leger og helsemyndigheter å anbefale det de kaller medisinering av ADHD.

Bør du stole på dem?



-

Man kan finne forskning for sin side av saken som man brenner for, samme om man er for eller imot medisiner...

Og det må vurderes hva som er fordeler og ulemper her.

Man kan dø av paracet, ibux, og panodil også.. skal man da ikke ta det, fordi det er en viss risiko for å dø?
Og for å ikke snakke om andre antidepressive, eller antipsykotikum... Medisiner for epilepsi..
Jeg kan fortsette i det ustanselige.. men har det noen hensikt?
nei... det har i grunn ikke det.

Man må forsøke, og finne sin sti når det kommer til disse diagnosene, og utfordringene som følger med.

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 11:33   #18
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Jess, driver å jobber med saken ;p Skal til psykiater 1 juni, og får se hva han finner ut. Har jo fått diagnosen av nevrepsykolog og ble anbefalt å prøve medisiner, min fastlege i Trondheim som jeg har hett hele livet var enig i at det var verdt å prøve ut, ble henvist til en lege i Oslo(siden jeg bor her) og skulle la han ta det derrifra, men han sa at siden jeg var over 18, ble det hans ansvar om jeg ble avhengi av "amfetamin" som han kalte det. MEd andre ord, så ville han ikke ha det på seg hvis noe skjedde, så han nekta meg medisin, og nekta og henvise meg videre til psykiater, og ba meg om å gå til psykolog nårjeg spurte etter alternativ behandling.
DRITT LEGE

Det er uansett ikke fastleger som forskriver medikamenter for disse diagnosenei starten, det er en medisinsk lege ved ett DPS eller lignende (psykiater feks.. ikke psykolog)
Fastlege kan så søke dispensasjon til utskrivning til akkurat deg.

Så du bør nok først og fremst inn på ett slikt behandlingssted før du kommer noe som helst vei, og det skal du jo da 1 juni og jeg er helt sikker på at du får mer svar da

Min samboer er 28 og har brukt ritalin, han begynner på medisiner igjen om 1 mnd.

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 11:56   #19
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Det er uansett ikke fastleger som forskriver medikamenter for disse diagnosenei starten, det er en medisinsk lege ved ett DPS eller lignende (psykiater feks.. ikke psykolog)
Fastlege kan så søke dispensasjon til utskrivning til akkurat deg.

Så du bør nok først og fremst inn på ett slikt behandlingssted før du kommer noe som helst vei, og det skal du jo da 1 juni og jeg er helt sikker på at du får mer svar da

Min samboer er 28 og har brukt ritalin, han begynner på medisiner igjen om 1 mnd.

Ja, men han legen nekta å henvise meg engang så måtte gå gjennom fastlegen min i trondheim, så har jo fått plass nå så får se hva dem finner ut :-)

Jeg satt og gråt forran legen da han sa at han ikke ville hjelpe meg (fordi han ville ikke ha ansvaret hvis jeg ble avhengig av medisinene) ..jeg hadde nådd bunnen, og når jeg spør han hva jeg skal gjøre siden jeg ikke får medisiner, så sier han bare at jeg skal ha meg til psykolog og at dette ikke er hans fagfelt. Som om å gå til psykolog og prate med han i en time mnd skal trylle fram konsentrasjon, selvdisiplin og rydde opp i hode mitt...

Det var ikke hans fagfelt så han kunne ikke hjelpe meg, men å ta en avgjørelse om resten av livet mitt det kan han.

Blir så overrasket over at jeg i det heletatt måtte finne ut at jeg burde ha helomvending i kostholdet mitt på egenhånd, at legen ikke vet/ikke gidder å informere om at det er alternativ behandling som er mye mer effekivt enn psykolog?!

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:14   #20
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Ja, men han legen nekta å henvise meg engang så måtte gå gjennom fastlegen min i trondheim, så har jo fått plass nå så får se hva dem finner ut :-)

Jeg satt og gråt forran legen da han sa at han ikke ville hjelpe meg (fordi han ville ikke ha ansvaret hvis jeg ble avhengig av medisinene) ..jeg hadde nådd bunnen, og når jeg spør han hva jeg skal gjøre siden jeg ikke får medisiner, så sier han bare at jeg skal ha meg til psykolog og at dette ikke er hans fagfelt. Som om å gå til psykolog og prate med han i en time mnd skal trylle fram konsentrasjon, selvdisiplin og rydde opp i hode mitt...

Det var ikke hans fagfelt så han kunne ikke hjelpe meg, men å ta en avgjørelse om resten av livet mitt det kan han.

Blir så overrasket over at jeg i det heletatt måtte finne ut at jeg burde ha helomvending i kostholdet mitt på egenhånd, at legen ikke vet/ikke gidder å informere om at det er alternativ behandling som er mye mer effekivt enn psykolog?!

Det kommer av at det er altenativ-medisin, noe som ikke er anerkjent hos de aller fleste allmennleger i norges land, det kommer dog mer og mer forskning på at nettopp alternativ-medisin kan være løsning på så mangt, både i forhold til autisme-spektere, og andre bokstavdiagnoser.

Jeg personlig har ikke diagnose, men jeg har samboer, og to sønner med ADHD, den ene gutten utredes også for tourettes og diagnose innenfor høytfungerende autisme-spekteret.

Man blir jo ikke avhengig av medisinsk bruk av disse stoffene, da amfetamin-innholdet er så lavt at det verken gir rus, eller avhengighet.. men det finnes mange vrangforestillinger i samfunnet i dag, som for mange år siden.
Godt du har blitt henvist til psykolog da, du får spørre ham om hans kunnskap opp i mot diett og ADHD.
Ellers er det Holistisk klinikk i Oslo, som er racere på dette området!

Lykke til

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:13   #21
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

eller 4m klinikken/balder klinikken..
De har peil på andre behandlinger enn kun ritalin/concerta.

Jeg kjenner at jeg er ikke for medisinering av adhd lenger men jeg er heller ikke i mot. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg mener.
Jeg er mot fordi medisinene har bivirkninger og at mange kan åpnå like god effekt uten.
Jeg er for fordi jeg vet hvor utrolig godt de kan virke..

Jeg brukte 140mg ritalin/concerta i døgnet en periode og det hadde god effekt. Problemet var bivirkningene. Jeg ønsket egnetlig ikke å ta ritalin i så høye doser men virkningen var så god. Det var så ro inni meg og alt var bare mye bedre.

Så måtte jeg begynte jeg med gluten/melk/egg/soya fri diett og plutselig så fungerte jeg like bra uten medisiner.

Nå bruker jeg kun ritalin når jeg har vert uheldig å eks fått i meg noe egg eller melk. Fordi det "hjelper meg opp". (Jeg blir nesten litt dopet, andre vet jeg blir hypre av det).

Jeg syns det er en vanskelig sak.. FOrdi det kan ta lang tid å finne ut av hva som gjør barnet/ungdom/voksen urolige og ukonsentrerte.
En gluten/melkefri diett kan ta opptil 6 mnd før man ser effekt, men de fleste ser det tidligere. I forhold til fenoler så kan det også ta litt tid.
Ved ritalin ser man effekten med en gang.
Det er mye lettere å svelge en liten tablett enn å kutte ut 4 proteiner fra kosten, eller redusere alle fenoler.
Så derfor skjønner jeg at mange veldig medisiner, jeg gjorde det jo selv også.

Min konklusjon er at noe er bedre enn ingenting.

Om ikke foreldre/du selv ønsker å gjøre endringer i kosthold så er nok medisinering den beste løsningen, fordi noe bør gjøres.
Det er ingenting jeg syns er verre enn foreldre som har fått diagnose adhd på barnet sitt og som nekter å gi det medisiner men som heller ikke ønsker å prøve andre behandlinger, hvor barnet har store problemer.
Noe må gjøres..

Ritalin er det enkleste, men kosthold er det avgjørende tror jeg..

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:25   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Man blir jo ikke avhengig av medisinsk bruk av disse stoffene, da amfetamin-innholdet er så lavt at det verken gir rus, eller avhengighet.. men det finnes mange vrangforestillinger i samfunnet i dag, som for mange år siden.


En vrangforestilling eksponerer du jo selv her, ved å påstå at medisinsk bruk av metylfenidat ikke kan gi avhengighet.

Jeg sitter ikke på fasiten til denne vanskelige problemstillingen, men slike utsagn hjelper ingen når man skal vurdere hva som er best å gjøre.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:46   #23
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

En vrangforestilling eksponerer du jo selv her, ved å påstå at medisinsk bruk av metylfenidat ikke kan gi avhengighet.

Jeg sitter ikke på fasiten til denne vanskelige problemstillingen, men slike utsagn hjelper ingen når man skal vurdere hva som er best å gjøre.


-

MISbruk av metylfenidat kan gi avhengighet.. ikke medisinsk bruk.

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:53   #24
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

MISbruk av metylfenidat kan gi avhengighet.. ikke medisinsk bruk.


Det du påstår her er dessverre en vrangforestilling.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 13:54   #25
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

Jeg fikk selv diagnosen for noen år siden og tar Ritalin, når jeg begynte lavkarbo kuttet jeg medisinene i en periose, men merket ingenting hverken ene eller andre veien... Min konklusjon er at det kan nok funke på de som blir "høye" på sukker ol. men de som har Stille ADHD som meg har det ingen effekt på..
Har heldigvis tålt ritalin veldig bra

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ? otika Spørsmål og svar 19 31-01-11 20:26
Lavkarbo og ADHD hos voksne CocoNut Lavkarbo generelt 0 30-11-10 08:06
ADHD og lavkarbo/ketolyse Nupsida Lavkarbo generelt 9 19-11-10 08:50
Barn med ADHD og dyr? Calla Generell diskusjon 1 28-07-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no