Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Nå er jeg litt forvirret

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-05, 20:51   #1
*Tulla*
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg
Unhappy

Nå er jeg litt forvirret

Har fått forståelsen (her inne) om at man kan bruke fløte og rømme for å lage sauser til middagene,( feks slå på fløte /rømme på feks stekt laks eller kjøtt) men når jeg i dag satt og leste i boka står det at man skal unngå å lage fete sauser basert på fløte/rømme. Vanlig 27% ost skal hvis også unngås.

Noen som kan oppklare dette litt for meg? Er matfløte/lettrømme ok, eller ikke?

__________________



Skriv gjerne noen ord i dagboken min





*Tulla* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 20:58   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Atkinsfolka spiser generelt mindre karber enn oss lindbergere og mer fett. Jeg har lært (på lindberg kurs) at fløte og rømme og slikt det spiser vi bare i helgene. Det er endel nyanseforskjeller på de forkjelligeteoriene/metodene vi følger her inne. Om å gjøre klare å sortere litt.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 21:05   #3
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Skulle bare si at det er dobbelt så mange kraber i Lettrømme som i "vanlig" rømme (du kan tenke litt; Lite fett, mye karber og omvendt ). Siden ikke jeg har last noen bøker skal jeg ikke uttale meg noe mere Håper noen andre kan forklare

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 21:07   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av *Tulla*

Har fått forståelsen (her inne) om at man kan bruke fløte og rømme for å lage sauser til middagene,( feks slå på fløte /rømme på feks stekt laks eller kjøtt) men når jeg i dag satt og leste i boka står det at man skal unngå å lage fete sauser basert på fløte/rømme. Vanlig 27% ost skal hvis også unngås.

Noen som kan oppklare dette litt for meg? Er matfløte/lettrømme ok, eller ikke?

Jeg har ikke boka til Fedon jeg, men tror kanskje du blir forvirra fordi vi følger forskjellige filosofier med forskjellige regler. Du kan bruke rømme & krem på Atkins & Ketolyse (men også der innenfor rimelighetens grenser - ikke fritt og ukritisk som enkelte (bl.a Fedon) påstår).

Fant et svar på www.drlindbergs.no ang fett:

Sitat:

Dr. Lindberg oppfordrer til å velge fett med omhu, og legge vekt på å inkludere de typene fett som er livsviktig for oss. Det gjelder både fett fra ubearbeidede plantekilder som nøtter, frø, avokado og oliven, kaldpressede planteoljer som raps og oliven, samt fet fisk. Ost, bacon og fløte er ikke skadelig og i tillegg smaker det godt. Du vil se at disse matvarene inngår i Dr. Lindbergs oppskrifter, men i svært moderate mengder. Det er altså viktig at disse fettkildene ikke går på bekostning av de livsviktige fettkildene fra plantekilder og fisk og at de ikke spises sammen med høyglykemisk mat som lyst brød, poteter og pasta.

Det er mer karber i matfløte og lettrømme. Vet ikke forskjellen på fettinnhold og kalorier, for jeg har bare "the real thing" i skapet

Håper det hjalp litt....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 21:16   #5
*Tulla*
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg

Så jeg får i meg en del fett via nøtter, og feks solsikkekjerner (selv om det ikke blir så mange av dem i døgnet)

Hva med oliven (hele) gir de også noe fett eller kommer ikke fettet frem før de er presset?

Skal prøve å få i meg mere fisk - planen var stekt laksefilet i morgen med rømme over, men vet ikke helt nå............... - synes den blir så tørr uten.

__________________



Skriv gjerne noen ord i dagboken min





*Tulla* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 21:27   #6
RAGNA
Medlem
 
RAGNA sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Trondheim
Innlegg: 196
RAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av *Tulla*

Skal prøve å få i meg mere fisk - planen var stekt laksefilet i morgen med rømme over, men vet ikke helt nå............... - synes den blir så tørr uten.

Jeg pleier å lage det av og til, enten med laks eller ørret. Jeg skjærer fileten i biter, krydrer og legger en sitronskive mellom hver bit. Så legger jeg en teskje (eller en spiseskje! ) med seterrømme på hvert stykke og steker det i ovnen. Det er knallgodt!

__________________
Hilsen karboelsker'n Ragna
BMI ved start: 37
BMI nå: 35
Vektnedgang til nå: 6,6 kg
RAGNA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ragnas psyko-lavkarbo diett :-) Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 21:32   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av *Tulla*

Skal prøve å få i meg mere fisk - planen var stekt laksefilet i morgen med rømme over, men vet ikke helt nå............... - synes den blir så tørr uten.

Jeg synes olivenolje er så godt på fisk!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 22:42   #8
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg liker youghurt som saus på slike ting.


Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 20-04-05, 23:53   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du kan spise rømme og krem står det - men i moderate mengder. 1 spiseskje eller to er sikkert greitt. Og Creme Fraiche f.eks. er også godt. Den tåler varme bedre enn rømme. Og oliven er også bra fettkilde !! Ikke vær redd for det gode fettet !

Kunne ønske MHM kunne komme her og svare..... hun har greie på dette med fett & oljer ser du !!


MHM !!!!!!!!!!!!!!!!! Halloooooooooooooooooo!!!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-04-05, 21:38   #10
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

hei jeg har spist laks i ovnen med sitron og ca 1 ss cremefraiche på mange ganger nå ....og det er godt! Og sundt!!

Jeg bruker lettrømme og matfløte i matlaginga i tillegg til rapsolje, olivenolje og ordentlig smør...i "vanlige" mengder...det går helt fint.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no