Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Grønnsak spørsmål

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-10, 00:27   #1
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei
Question

Grønnsak spørsmål

Hvor mye grønnsaker soiser dere hver dag i gram, hva og hvor mye? Og hvilke grønnsaker bruker dere?

Jeg er blitt så drittlei blomkål og brokkoli at jeg nesten brekker meg bare ved tanken på å spise det, men hva annet kan man bruke som alternativer? Trenger noen tips jenter.

Også lurer jeg også på hvor mye salat dere spiser i løpet av en dag?

Jepp det lurer jeg på. Er ikke helt sikker på om jeg får i meg for mye eller for lite.

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 00:41   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Grønnsak spørsmål

squash... aubergine... jeg hater blomkål og er ikke noe særlig glad i brokkoli heller.. :S så jeg sliter litt med grønnsakene jeg igrunn.. har aldri vært glad i grønnsaker..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 01:01   #3
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Grønnsak spørsmål

Agurk, gul og grønn paprika, sopp, mini mais, squash, kinakål, tomat, asparges, aubergine, reddik, rosenkål, selleri, spinat - mye å velge mellom som har 5 karber eller mindre - bare å bruke fantasien

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 10:20   #4
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Takk for svar, godt å få forslag til litt alternativer.

Men hvor mye av dette spiser du hver dag, og spiser du til hvert måltid eller bare lunsj og middag?

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 10:40   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av CocoNut, her.

Takk for svar, godt å få forslag til litt alternativer.

Men hvor mye av dette spiser du hver dag, og spiser du til hvert måltid eller bare lunsj og middag?

Jeg spiser grønnsakene der det passer.
Hvis det er middagsrester til frokost, så blir det grønnsaker til frokost også.
Hvis det er tebrød/knekkebrød ol til frokost, så blir det kanskje bare salatblader/tomat/agurk/paprika i tillegg til pålegget.

Du får egentlig måle opp hvor mye du spiser av de forskjellige tingene så du vet at du får i deg ca 15-20 gram karbohydrater om dagen.
Det er fort gjort (vei f.eks en typisk halv tomat) og når du vet hvor mye karber det er, så trenger du ikke veie de mer

Husk at dette er et kosthold som DU skal trives med og du bør spise de tingene du liker. Selvfølgelig må man passe på et man får i seg nok næringsstoffer også. Lykke til!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 10:47   #6
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Grønnsak spørsmål

Jeg er også veldig kresen på grønnsaker...Hater også både brokkoli og blomkål.
Så jeg må bare finne andre løsninger.
Agurk spiser jeg mye av..til de fleste måltider. Enten noen skiver oppå pålegget på min ostekjeks, eller noen tykke skiver med olivenolje ved siden av biffen/kyllingen osv.

Bortsett fra agurk, så spiser jeg endel hodekål. Det er i meste laget med karbo i den, men jeg måler det opp og tilpasser karbomengden i forhold til resten av kosten den dagen.
Spiser salat som et måltid ca 2-3 ganger i uka. Da bruker jeg kinakål/isbergsalat/rapidsatal (alt etter hva jeg har i hus), masse agurk, soltørka tomat, oliven (er det en grønnsak??hehe)...og det er faktisk det av grønnsaker. Har jo selvsagt kylling/skinke/ ost ol i tillegg..

Spinat bruker jeg kanskje én gang i uka også. Bruker den frosne typen. Har masse i ost og skinkepai, eller steker det med kjøttdeigen når jeg lager meg ketose-pizza

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 10:56   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsak spørsmål

Bare vær oppmerksom på at agurk og isbergsalat inneholder mest vann og få næringsstoffer

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 11:21   #8
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Vi har blitt ganske glad i fersk asparges, frest i smør :-) Er litt dyrt, men smaker sinnsykt godt sammen med bearnaise og f.eks løvbiff.

Eller spiser vi mye stekt squash også :-)

Champinjong frest sammen med litt bacon og CF er også utrolig godt tilbehør.

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 11:42   #9
Chianti
Nytt Medlem
 
Chianti sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 6
Chianti er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Hei, jeg er relativt ny her, men tenkte kanskje å foreslå en blomkål-rett som jeg fant hos Fedon, men tror den passer bra inn under ketolysekuren også (muligens med modifikansjoner, da jeg ikke kjenner kuren så godt enda!!, men kanskje en ekspert kan hjelpe?? ) : 1 stk blomkålhode deles i buketter og kokes mørt. Moses i foodprocessor sammen med 3 ss lettrømme, 1 1/2 dl revet cheddar, 3/4 dl revet parmesan 1/2 ts Lo-salt, 1 knivsodd hvit pepper, hakket persille.
Jeg bruker aldri så mye ost, og bruker ofte litt jarlsberg. Og så bruker jeg fantasien og later som det er potetstappe!!

Opprinnelig lagt inn av CocoNut, her.

Hvor mye grønnsaker soiser dere hver dag i gram, hva og hvor mye? Og hvilke grønnsaker bruker dere?

Jeg er blitt så drittlei blomkål og brokkoli at jeg nesten brekker meg bare ved tanken på å spise det, men hva annet kan man bruke som alternativer? Trenger noen tips jenter.

Også lurer jeg også på hvor mye salat dere spiser i løpet av en dag?

Jepp det lurer jeg på. Er ikke helt sikker på om jeg får i meg for mye eller for lite.

__________________
- Chianti -
Klar for kampen mot kiloene!!!
Chianti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Skaldemann/Hexberg Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 11:51   #10
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Grønnsak spørsmål

Ja, Gracella, jeg er klar over det..men tenker at det er bedre å få i meg noe enn ingenting.
Ser forøvrig og så at jeg glemte å skrive Avocado...Jeg spiser minst én avocado i uka og... Det er noe jeg aldri før har spist, ikke engang smakt. Men etter oppstart på ketolyse måtte jeg smake. Og det er jo kjempegodt

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:22   #11
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.


Spinat bruker jeg kanskje én gang i uka også. Bruker den frosne typen. Har masse i ost og skinkepai, eller steker det med kjøttdeigen når jeg lager meg ketose-pizza

Ost og skinkepai? hørtes spennende ut, finnes oppskriften herinne? Kjempelurt og steke spinaten med kjøttdeigen, det skal jeg jammen huske neste gang jeg lager pizza, eller annet med kjøttdeig for den saks skyld.

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:24   #12
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Chianti, her.

Hei, jeg er relativt ny her, men tenkte kanskje å foreslå en blomkål-rett som jeg fant hos Fedon, men tror den passer bra inn under ketolysekuren også (muligens med modifikansjoner, da jeg ikke kjenner kuren så godt enda!!, men kanskje en ekspert kan hjelpe?? ) : 1 stk blomkålhode deles i buketter og kokes mørt. Moses i foodprocessor sammen med 3 ss lettrømme, 1 1/2 dl revet cheddar, 3/4 dl revet parmesan 1/2 ts Lo-salt, 1 knivsodd hvit pepper, hakket persille.
Jeg bruker aldri så mye ost, og bruker ofte litt jarlsberg. Og så bruker jeg fantasien og later som det er potetstappe!!

Den oppskriten kan brukes den, bare å bytte ut lettrømmen med seterrømme så er den ketolysevennlig, skal jammen prøve den.

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:24   #13
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av sæterjenta, her.

Vi har blitt ganske glad i fersk asparges, frest i smør :-) Er litt dyrt, men smaker sinnsykt godt sammen med bearnaise og f.eks løvbiff.

Eller spiser vi mye stekt squash også :-)

Champinjong frest sammen med litt bacon og CF er også utrolig godt tilbehør.

Det hørtes kjempesnadder ut. må prøves!

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:27   #14
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg spiser grønnsakene der det passer.
Hvis det er middagsrester til frokost, så blir det grønnsaker til frokost også.
Hvis det er tebrød/knekkebrød ol til frokost, så blir det kanskje bare salatblader/tomat/agurk/paprika i tillegg til pålegget.

Du får egentlig måle opp hvor mye du spiser av de forskjellige tingene så du vet at du får i deg ca 15-20 gram karbohydrater om dagen.
Det er fort gjort (vei f.eks en typisk halv tomat) og når du vet hvor mye karber det er, så trenger du ikke veie de mer

Husk at dette er et kosthold som DU skal trives med og du bør spise de tingene du liker. Selvfølgelig må man passe på et man får i seg nok næringsstoffer også. Lykke til!

Takk for gode råd, får begynne å prøve den der utregningen, har ikke vært så flink med det, og brukt slumping istedet. Det var derfor jeg begyndte denne tråden for å se om jeg i det hele tatt gjorde det noenlunde riktig. Kjempeflott med så mange gode råd og tips

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:28   #15
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Grønnsak spørsmål

Ja, jeg er nødt til å bruke et par triks for å "lure i meg" grønnsaker. Om jeg steker spinat alene, så synes jeg ikke det er godt..men om jeg blander det med kjøttdeig og div krydder, så merker jeg egentlig ikke at det er der hehe...

Paien er nyyyyydelig!! Husker ikke om jeg har lagt ut oppskriften her allerere. Skal lete litt, evt legger jeg den inn her strax

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:34   #16
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsak spørsmål

Har aldri målt grønnsakene! Faktisk! Det skal mye grønnsaker til for å tippe over skalaen, men jeg anbefaler seff alle å gjøre det!

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:38   #17
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Ja, jeg er nødt til å bruke et par triks for å "lure i meg" grønnsaker. Om jeg steker spinat alene, så synes jeg ikke det er godt..men om jeg blander det med kjøttdeig og div krydder, så merker jeg egentlig ikke at det er der hehe...

Paien er nyyyyydelig!! Husker ikke om jeg har lagt ut oppskriften her allerere. Skal lete litt, evt legger jeg den inn her strax

Ja det hadde vært flott, takk

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:02   #18
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Ja, Gracella, jeg er klar over det..men tenker at det er bedre å få i meg noe enn ingenting.
Ser forøvrig og så at jeg glemte å skrive Avocado...Jeg spiser minst én avocado i uka og... Det er noe jeg aldri før har spist, ikke engang smakt. Men etter oppstart på ketolyse måtte jeg smake. Og det er jo kjempegodt

Men det er ikke alle som er klar over det, så det kan nok ikke sies for ofte .
Mange er vant til å tenke Grete Roede, og det er salat salat, liksom .
Avokado bruker jeg så ofte jeg kan, enten i salater eller i avokado-lime smoothie...

Angående det å veie/ikke veie grønnsakene, så kommer det an på hva man spiser og hvor mye.
Løk f.eks, er ketolysemat, men inneholder ganske mye karber pr gram. Og den er tung, så det skal ikke så mye til før det blir litt mye karber. Tomat likeså, det er jo egentlig en frukt, veier ganske mye og har relativt mye karber pr 100 gram. Så hvis du lager deg en tomat/løksalat, så kan du ha dekket en god del av dagens karbokvote uten at man er klar over det.

Jeg kan også tenke meg at søtpaprikaen har mere karber enn vanlig paprika og at en del av de småtomatene også har mere karber enn "vanlige" tomater. Selv har jeg lyst til å spise de slik jeg spiste druer før i tiden....

Allikevel skal det litt til for at man går ut av ketosen ved at man bare spiser grønnsaker. De fleste vil være i ketose, selv om de spiser rundt en 50 gram om dagen. Men det kan være at vektnedgangen stagnerer hvis man spiser for mye karber.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:12   #19
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Grønnsak spørsmål

Ja, helt enig!! Vise ord kan aldri sies for mye

Jeg liker ikke lime...så jeg har ikke testa den smoothien..men har sett at mange her liker den. Jeg lager endel guacamole, eller så har jeg avocadoen i salaten

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:30   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Chianti, her.

Hei, jeg er relativt ny her, men tenkte kanskje å foreslå en blomkål-rett som jeg fant hos Fedon, men tror den passer bra inn under ketolysekuren også (muligens med modifikansjoner, da jeg ikke kjenner kuren så godt enda!!, men kanskje en ekspert kan hjelpe?? ) : 1 stk blomkålhode deles i buketter og kokes mørt. Moses i foodprocessor sammen med 3 ss lettrømme, 1 1/2 dl revet cheddar, 3/4 dl revet parmesan 1/2 ts Lo-salt, 1 knivsodd hvit pepper, hakket persille.
Jeg bruker aldri så mye ost, og bruker ofte litt jarlsberg. Og så bruker jeg fantasien og later som det er potetstappe!!

Dette er vel tilnærmet lik det vi her kaller blomkålmos!

Finnes en masse oppskrifter her og tråder om grønnsaker!
Denne feks!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:57   #21
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Har aldri målt grønnsakene! Faktisk! Det skal mye grønnsaker til for å tippe over skalaen, men jeg anbefaler seff alle å gjøre det!

Jeg ble så opphengt i kh at jeg nesten ikke rørte grønnsaker. Så nå gjør jeg det enkelt og holder meg til grønnsaker med lite kh, men veier ikke noenting lengre. Bruker ketostix jevnlig for å følge med at jeg er i ketose, og lar livet gå sin gang. Er så mye mer innspirerende å lage mat når man ikke behøver veie og telle alt.

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 22:16   #22
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

veiing på forhånd er ikke så gøy, det jeg har gjort er å veie ting etterhvert som jeg har laget mat, slik at jeg har lært meg hva som er i det jeg pleier å lage, slik at jeg kan finne ut om det er ok eller om jeg burde holde meg til litt mindre om gangen. jeg kjøpte meg en veldig fin vekt på clas olsson til 200 kroner som får stå på benken og være pen.

men til grønnsaksspørsmålet: squash er godt til mye. f.eks skjærer jeg strimler med ostehøvel, slik at jeg får strimler som blir varme på få sekunder uten at de føles "bløte", det kan også fungere fint med agurkstrimler med sitron på som salat.

paprika i strimler sammen med squash og purreløk er godt både varmt og kaldt.

en kvart løk som får ligge litt i salt og sitronsaft som salat, smaker også veldig godt.

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 22:26   #23
Lindaplinda
Medlem
 
Lindaplinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Mysen
Alder: 43
Innlegg: 270
Lindaplinda er på en erverdig vei

Sv: Grønnsak spørsmål

Sliter med samme probl jeg... Men hjalp meg mye å bare kutte ut blomkål og heller spise brokkoli med f.eks sopp

Men jeg har et spørsmål til dere som bruker aubergine - hvordan tilbereder dere den? Og hvor bruker dere den? Leste på pakka at den burde både saltes og skylles osv, så jeg ble så usikker på det at jeg forts ikke har prøvd den.

__________________


Lindaplinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 22:54   #24
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsak spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Lindaplinda, her.

Sliter med samme probl jeg... Men hjalp meg mye å bare kutte ut blomkål og heller spise brokkoli med f.eks sopp

Men jeg har et spørsmål til dere som bruker aubergine - hvordan tilbereder dere den? Og hvor bruker dere den? Leste på pakka at den burde både saltes og skylles osv, så jeg ble så usikker på det at jeg forts ikke har prøvd den.

Skal jeg bruke auberginen i feks mousakka/lasagne, salter og tørker jeg av skivene ellers blir de alt for "våte".
Ofte skjærer jeg et par tynne skiver i biter og steke i panna sammen med mange andre grønnsaker og da gidder jeg ikke gjøre noe annet enn å skylle den litt først!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 23:12   #25
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Grønnsak spørsmål

Ratatouille!

En aubergine
en squash
en løk gjerne rød
en paprika
noen fedd hvitløk
rosmarin
pepper og salt
en dl olivenolje
tomater på toppen

Skjær alle grønnsakene (vent med eller kutt tomatene ut) i passe biter til en munnfull,ikke for smått, spre utover langpanne hell over olivenolje, salte og pepre og ha på rosmarin (gjerne timian og, men forsiktig ellers smaker alt gress).

Bak i ovnen (jeg bruker grill-varmluft) på 180 i 30-40 min, vend dem hvis du får til uten å brenne deg.
Legg ev tomatbåter på toppen.

Dette er også godt kaldt. mye bedre enn det ser ut.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken grønnsak blåbær Spørsmål og svar 13 03-02-09 16:39
Hjelp. Grønnsak og saus problemer Sophie Spørsmål og svar 1 02-08-08 17:04
Et par spørsmål! KW87 Ketolysekuren 3 11-01-08 21:25
Spørsmål om VVT Photobscura Vedvarende vekttap 13 18-12-07 20:32
MCT-spørsmål monkey Spørsmål og svar 2 14-06-06 19:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no