Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-12, 17:51   #1
Sistegangsslanker
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 13
Sistegangsslanker er på en erverdig vei

Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Holdt på å kjøre av veien i dag da Kari Jaquson i radioen med bravur erklærte at det ikke er en sykdom. Hvordan kan nrk tillate at en aerobicinstruktør får lov å komme med sånne feile påstander. Som om hun kan noe om sykdomstiltander i kroppen.

Det er vel ikke noe nytt at slike som henne mener det, men trodde liksom verden var kommet et lite skritt lenger. Jeg trodde at insulinresistens var blitt så kjent at de fleste hadde endret syn på det.

Nå var det en diskusjon om overvektoperasjon på unge folk og det mener jeg ikke er så veldig lurt. I hvertfall ikke før en har prøvd med LCHF.

__________________



99,2-98,3-98,4-97,6, 97,5
Sistegangsslanker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 17:57   #2
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Enig med det du skriver.
Men også enig i at alle som er overvektige ikke er syke.Overvekt er ikke en sykdom i seg selv ,grunnen til at jeg ble overvektig er jo fordi kostholdet mitt ikke var bra en periode.Så jeg kan ikke skylde det på sykdom der.
Men en stund da jeg måtte gå på noen medisiner gikk jeg opp 12 kilo på litt over 2 mnd,da dette var bivirkninger til medisinene .Da er det noe helt annet.
Og de som har stoffskifte sykdommer osv,er jo overvektige pga.sykdom.Men som sagt ikke alle kan drass under samme kam,.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 18:04   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Jeg kjenner jeg er litt ambivalent. Jeg er klar over og helt enig i at NOEN er overvektige pga sykdom. Men jeg vil ikke sykeliggjøres "bare fordi" at jeg er overvektig. Jeg er overvektig fordi at jeg er "syk" i tankesettene, vanene osv rundt næring, er ikke syk i kroppen. Andre kan snakke for seg selv, uten å dra ALLE overvektige inn i det. Synes jeg!

Men Kari da.. Verdens mest udregelige "know it all".. Kan ikke noen gi henne et kurs i formidling??

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 18:12   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Og jeg ble overvektig fordi kroppen/hjernen min har en spinnvill respons på sukker / raske karbohydrater. Det handler jo om at det er en forskjellig opplevelse å "bo i" forskjellige kropper, vi fungerer faktisk ikke helt likt, alle sammen - det burde jo være ganske enkelt å forstå og forholde seg til, siden det tross alt er allment akseptert at feks noen tåler bananer og andre får anafylaktisk sjokk av dem, eller noen tåler å drikke alkohol nå og da mens andre har anlegg for alkoholisme. Osv.

Det var rett og slett det å bli kvitt sukkernarkomanien som var nøkkelen i forhold til mitt grunnleggende overvektsproblem - den problematikken kunne jeg ikke kvitte meg med så lenge jeg trodde det var karbohydrater det var sunt å spise seg mett på. For andre er det andre faktorer inne i bildet, selvsagt.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 19:25   #5
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Siden jeg har PCOS og er insulinresistens så var jeg sikkert overvektig pga sykdom, men for min del synes jeg ikke det er så viktig hvorvidt jeg var overvektig pga sykdom eller pga feil kosthold. For det er kunnskapen omkring hvorfor jeg var overvektig og syk som har gjort meg frisk og slank igjen. Det var med denne kunnskapen jeg kunne endre livsstilen min og endre et feil mønster.

Men før jeg visste dette skulle jeg gjerne blitt møtt med: du har et problem pga en sykdom. Og ikke et: du er tykk fordi du er lat og fordi du spiser for mye sjokolade. Derfor er det så hårreisende feil for Kari J å si dette om alle overvektige, for i dette ligger at man er overvektig pga noen svake egenskaper, er sofaslitere og stamkunder på Burger King. Jeg er jo ikke den eneste som spiste utrolig "sundt" og trente vanvittig mye uten at jeg gikk ned et gram. Jeg bare la på meg. Det er et menneskesyn som er utrolig nedverdigende. Men hun er ikke riktig god i toppen da.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 19:30   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Si meg, har damen teflonhjerne??

For halvannet år siden kom hun jo med det samme.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 19:38   #7
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Ikke akkurat en ny uttalelse fra den dama, nei.
Tror hun rett og slett må provosere litt for å få oppmerksomhet...

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 20:05   #8
Sistegangsslanker
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 13
Sistegangsslanker er på en erverdig vei

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Det finnes mange typer sykdom og sykdomstilstander uten at man nødvendigvis er syk i kroppen. Overspising vil jeg si er en psykisk sykdom på lik linje med andre spiseforstyrrelser. Avhengighet er også er sykdom. Avhengighet av karbohydrater begynner å bli en anerkjent avhengighet. Hvem vi tørre å påstå at de kroppslige virkningen av alkoholisme og narkomani kommer av livsstil og latskap.

Hvor sårende er det ikke å bli fortalt at du trenger bare ta deg sammen å trimme mer og spise mindre så blir du slank og frisk! For mange er det sannheten at det å trimme mer og spise mindre er like umulig som for en alkoholiker å drikke mindre.

__________________



99,2-98,3-98,4-97,6, 97,5
Sistegangsslanker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 20:14   #9
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Opprinnelig lagt inn av Sistegangsslanker, her.

Det finnes mange typer sykdom og sykdomstilstander uten at man nødvendigvis er syk i kroppen. Overspising vil jeg si er en psykisk sykdom på lik linje med andre spiseforstyrrelser. Avhengighet er også er sykdom. Avhengighet av karbohydrater begynner å bli en anerkjent avhengighet. Hvem vi tørre å påstå at de kroppslige virkningen av alkoholisme og narkomani kommer av livsstil og latskap.

Hvor sårende er det ikke å bli fortalt at du trenger bare ta deg sammen å trimme mer og spise mindre så blir du slank og frisk! For mange er det sannheten at det å trimme mer og spise mindre er like umulig som for en alkoholiker å drikke mindre.

Det er jeg helt enig i. Synes matavhengighet går på lik linje med annen avhengighet. Det er ikke bare å knipse i fingrene og vips er man kurert.
Sjøl er jeg overvektig pga sykdom, men det står jo ikke noe stempel midt i panna på meg heller...

Og hvorfor er det plutselig greit å kalle folk feite og late? Det har jo blitt helt stuerent å rakke ned på overvektige nå. Og det er pga sånne flåsete kommentarer som det Kari J må komme med i tide og utide.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 20:27   #10
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Feite folk kan være late akkurat som tynne folk kan være late..
Det er så forskjell på mennesker akkurat hvorfor de er overvektige eller ikke.Klart at noen overvektige er late og spiser for mye derfor er de overvektige.Så det kan nok stemme på noen ja.Så en kan ikke skylde alt på sykdom og avhengighet.
.Men kan som sagt ikke dra alle under samme kam.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 20:53   #11
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Den dama fornekter seg ikke..................

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 21:15   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Overvekt er faktisk ikke en sykdom. Men det er et symptom på en rekke andre sykdommer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 22:00   #13
mayeliz
Medlem
 
mayeliz sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Kr.sand S
Innlegg: 85
mayeliz er på en erverdig vei

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Vi har vel alle vår historie
Jeg var overvektig pga innaktivitet og feil kosthold. Jeg ble syk av overvekten...
Men med "riktig" kosthold regulerte vekten seg til normalvekt, og jeg fikk tilbake helsen.
Slik tror jeg det er for de fleste av oss - min fedme var iallfall ikke et resultat av sykdom.

__________________
Ferdig slanket i 2006. Lavkarbo - siden våren 2011.



mayeliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat med fett, <50 karber pr dag Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 00:30   #14
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.


Og hvorfor er det plutselig greit å kalle folk feite og late? Det har jo blitt helt stuerent å rakke ned på overvektige nå. Og det er pga sånne flåsete kommentarer som det Kari J må komme med i tide og utide.

Signerer denne - overvektige er dessverre i ferd med å bli vårt samfunns lavkaste! Ikke rart vi har prøvd de merkeligste ting for å gå ned i vekt.....

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 00:39   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg kjenner jeg er litt ambivalent. Jeg er klar over og helt enig i at NOEN er overvektige pga sykdom. Men jeg vil ikke sykeliggjøres "bare fordi" at jeg er overvektig. Jeg er overvektig fordi at jeg er "syk" i tankesettene, vanene osv rundt næring, er ikke syk i kroppen. Andre kan snakke for seg selv, uten å dra ALLE overvektige inn i det. Synes jeg!

Men Kari da.. Verdens mest udregelige "know it all".. Kan ikke noen gi henne et kurs i formidling??

Og alkiser er syke fordi.....? Fordi tankesettet er slikt.
Uten å dra alle alkise i det.
Mange alkiser som ikke er syke i kroppen, men mindet vil ha sitt.
Ergo er alkoholisme ikke en sykdom.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 00:41   #16
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Signerer denne - overvektige er dessverre i ferd med å bli vårt samfunns lavkaste! Ikke rart vi har prøvd de merkeligste ting for å gå ned i vekt.....

Og så var det så enkelt som LCHF

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 01:27   #17
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Dette blir litt som "høna/egget" - diskusjon. Har jeg selv ødelagt kroppen, slik at den ikke tåler sukker - eller var det slik at min kropp tåler sukker dårligere enn andre helt fra begynnelsen av?

Hvis Kari J. trener på seg en skade - kan hun da forvente å få helsehjelp - kanskje til og med operasjon?

Dersom jeg spiser feil - og jeg vet ikke hva jeg gjør, men jeg blir så syk at jeg trenger behandling. Resultatet av sykdommen er at jeg blir tjukk - kan jeg da forvente å få helsehjelp - kanskje til og med operasjon?

Litt hypotetisk spørsmål - men det er omtrent like saklig og jeg skjønner også at dersom jeg begynte å løpe 2,5 mil om dagen så ville jeg også bli tynn, men jeg har ikke kropp til å løpe 2,5 mil om dagen. Det greier jeg ikke. Kall meg lat - men jeg har andre egenskaper som jeg bruker til noe samfunnsnyttig. Ja, jeg vet nå at jeg har en svakhet i kroppen som krever behandling - og heldigvis slipper jeg operasjon. Jeg er på vei og trener jevnt og trutt - helsa er på topp og jeg er altså nå Bare tjukk Jeg har papirer på det! Kan jeg få lov til å slanke meg i fred? Uten å bli tråkka på tærne av hun Kari J.?

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 11:07   #18
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Opprinnelig lagt inn av surfeline, her.

Dette blir litt som "høna/egget" - diskusjon. Har jeg selv ødelagt kroppen, slik at den ikke tåler sukker - eller var det slik at min kropp tåler sukker dårligere enn andre helt fra begynnelsen av?

Hvis Kari J. trener på seg en skade - kan hun da forvente å få helsehjelp - kanskje til og med operasjon?

Dersom jeg spiser feil - og jeg vet ikke hva jeg gjør, men jeg blir så syk at jeg trenger behandling. Resultatet av sykdommen er at jeg blir tjukk - kan jeg da forvente å få helsehjelp - kanskje til og med operasjon?

Litt hypotetisk spørsmål - men det er omtrent like saklig og jeg skjønner også at dersom jeg begynte å løpe 2,5 mil om dagen så ville jeg også bli tynn, men jeg har ikke kropp til å løpe 2,5 mil om dagen. Det greier jeg ikke. Kall meg lat - men jeg har andre egenskaper som jeg bruker til noe samfunnsnyttig. Ja, jeg vet nå at jeg har en svakhet i kroppen som krever behandling - og heldigvis slipper jeg operasjon. Jeg er på vei og trener jevnt og trutt - helsa er på topp og jeg er altså nå Bare tjukk Jeg har papirer på det! Kan jeg få lov til å slanke meg i fred? Uten å bli tråkka på tærne av hun Kari J.?

Noen er genetisk disponert for å tåle sukker dårligere enn andre helt fra starten av. PCOS er det en stor sjangs for at man arver f eks.
Og da jeg var syk og veldig insulinresistens så hjalp det faktisk ikke å løpe 2.5 mil om dagen. Det er ikke så enkelt faktisk. Hadde regnestykket vært så enkelt, så hadde jo KAri J. på mange måter hatt rett.
jeg husker i min tid at jeg ble så provosert av PULS på NRK1 og slankerne der. Jeg fulgte dette programmet selv, fulgte rådene om trening og kost, og gikk jo likevel opp i vekt.

Det kan godt hende at overvekt ikke er en sykdom, men det jeg savner er en økt forståelse for at det er veldig ulike årsaker til at man er overvektige. Noen er det pga inaktivitet og feil kosthold, helt klart. Andre pga spiseforstyrrelser mens andre igjen har insulinresistens, diabetes, stoffskiftesykdommer etc.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 12:25   #19
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Opprinnelig lagt inn av Bøtt, her.

Feite folk kan være late akkurat som tynne folk kan være late..

Det stemmer! Jeg kjenner flere som er tynne men fryktelig late og i dårlig form. Og har et dårlig kosthold uansett hvilken norm man bruker. Men dem er det ingen som interesserer seg noe særlig for, de ser jo "vellykkede" ut....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 13:07   #20
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Det kommer vel hvordan man velger å definere sykdom. Dette er nemlig ikke gitt en gang for alle. Overvekt er i hvert fall et symptom på mange sykdommer, og det kan i seg selv føre til div. sykdom, eks. diabetes type 2 osv.

Tror egentlig hun bare ønsket å få frem et poeng: nemlig at overvekt er noe den enkelte kan gjøre noe for å unngå eller bekjempe selv. Dette er det selvsagt også mange som vil være uenig i. Også har vi jo den svært så opphetede debatten om HVORDAN man kan unngå/bekjempe overvekt...

__________________


gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 17:21   #21
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Og så var det så enkelt som LCHF

Jepp! (men jeg er dessverre ikke standhaftig nok, så vektreduksjonen går det dårlig med...). Er imidlertid overbevist om at dette er er riktig kosthold

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 17:22   #22
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Nei, overvekt og fedme er ikke en sykdom, men kan føre til sykdommer. Overvekt og fedme er et resultat av feil kosthold, feil kosthold for den som er feit.....

Jeg ble feit av feil kosthold, dvs feil kosthold for min kropp.....da jeg gikk over fra myndighetenes anbefalinger til LCHF ble jeg slank og kvitt alle plagene det feile kostholdet hadde påført meg......

Det er ikke bare å trimme bort fett, vi vet alle hvordan det går. Kostholdsendring må til...........Å trimme skal være gøy og gi mer energi, det skal ikke være en plage....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 14:27   #23
Sistegangsslanker
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 13
Sistegangsslanker er på en erverdig vei

Sv: Overvekt og fedme er ikke en sykdom!

Den bør vel legges død den har diskusjonen nå. Men når jeg sier at overvekt kan være en sykdom, tenker jeg også på den psykiske siden av det. For veldig mange så handler det ikke om viljestyrke, latskap eller uvilje, men om tvangshandlinger og spising av feil mat som en sykdom på lik linje med anorexia.

For mange andre handler det om insulinresistens en har spist på seg i løpet av livet. Da hjelper det liksom ikke hvor lite lat man er, du går ikke nok ned i vekt av å trene. Tvert imot risikerer du å trene på deg belastningsskader.

Når jeg velger å trekke en liten sammenligning til alkoholisme er det fordi noen av oss blir avhengig av feil mat og har ikke den hjelpen og støtten som skal til for å slutte med det. Dette er en sykdom på lik linje med alkoholisme. Sykdommen sitter ikke nødvendigvis i kroppen men i psyken.

Jeg mener jo at når noen av oss ikke klarer å legge om til lavkarbokosthold, så handler det ikke om latskap eller dumskap. I mange tilfeller handler det om tvangstanker, tvangshandlinger og avhengighet. Det er psykisk sykdom selv om vi ikke kvalifiserer til å legges inn på psykiatrisk.

Løsningen på dette er ikke operasjoner. For min del ville den ideelle behandlingen vært å bli "innlagt" på et kurssenter som kunne hjelpe meg til å forandre spisemønster ved å behandle psyken min. Og da mener jeg ikke en uke eller to, men noen måneder. Jeg tror jeg ville trengt omtrent den samme behandlinga som alkoholikere får når de avvennes.

__________________



99,2-98,3-98,4-97,6, 97,5
Sistegangsslanker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som ikke har stor overvekt fridr Trening 30 18-01-12 23:33
Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo? karbofrøken Lavkarbo generelt 4 05-04-11 20:05
Fedme kan ikke kureres BitTorres Lavkarbo generelt 184 26-10-10 13:42
Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit! Kanutten Nyheter / media 57 13-10-10 10:36
The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt? Snikende Saccosekk Nyheter / media 8 20-07-07 02:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no