Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-06, 21:10   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk
Question

Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Altså, jeg vet at Skaldeman ikke anbefaler søtstoffer, men jeg går ned i vekt allikevel så jeg unner meg litt, iallefall foreløpig. Har kuttet voldsomt ned på brusen og på mengden søtningsmiddel siden alt jo smaker for søtt nå.

Saken er den at jeg lager en aldeles nydelig appelsinfromasj (eller andre smaker) som består av kun egg, kremfløte, gelatin og litt Fun light-saft.

Egg, gelatin og kremfløte er jo sunne matvarer, det eneste som jo trekker ned er saften men jeg bruker ikke mye, kun nok til å få en svak appelsinsmak på fromasjen. Bruker ikke søtstoff i tillegg, kun saften.

Så da blir jo denne egentlig ganske sunn, hvis man ser bort fra saften? Så kan jeg spise en porsjon av denne hver dag til dessert eller kveldskos for å få opp fettprosenten? Jeg drikker jo litt lettbrus utenom, og da kutter jeg jo heller ut et glass lettbrus slik at mengden søtstoff allikevel ikke blir stor.

Har prøvd med vaniljeekstrakt istedetfor saften, men det ble ikke så vellykket. Måtte ha i så mye, og det er jo heller ikke bra, tror jeg.

PS: kunstig søtstoff trigger ikke mitt søtbehov av en eller annen merkelig grunn, men BÆR og frukt gjør det. Litt synd, egentlig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 09:43   #2
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Hørtes veldig godt ut da. Kan du ikke legge ut oppskriften på denne. Ser at du har mange oppskrifter rundt på forskjellige tråder, du er mye mer oppfinnsom og variert i kostholdet enn meg ser jeg. Skulle ha vært samlet og strukturert oppskrifter for SSSkaldeman/OE filosofi da disse fraviker lit fra andre lavkarbo, eller stemmer ikke det?

GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 10:15   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Hehe, jo jeg kan legge ut oppskriften på "kaker/desserter" nå.

Når det gjelder å samle OE/Skaldeman-oppskrifter så er det jo forsåvidt en god ide, men da bør jo alle få sin egen samleside. Dessuten pleier jeg å "omforme" oppskrifene litt slik at de er mer like min filosofi. Er det feks. for mye grønnsaker, kutter jeg litt ned, for lite fett så legger jeg til mer fett. Det er egentlig ikke så vanskelig, og det ligger jo en DRØSS med gode oppskrifter her inne.

Nilles bacon-cheeseburgercaserole må vel være ypperlig Skaldeman-mat.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 13:00   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Litt off-topic, men hvor mye fett skal man ha på Skaldemandiett?
Og hvordan regner du det ut?

Fjonken snuser nemlig litt i de baner og den fromasjen din den er en av grunnene til det.. Ser så digg ut..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 13:04   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Hvis næringsinntaket ditt i løpet av en dag er fordelt på 70% fett, 20% protein og 5% karber er du omtrent på Skaldemannivå.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 13:06   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Litt off-topic, men hvor mye fett skal man ha på Skaldemandiett?
Og hvordan regner du det ut?

Fjonken snuser nemlig litt i de baner og den fromasjen din den er en av grunnene til det.. Ser så digg ut..

Hehe.
Jeg regner ikke ut noe, jeg er blond skjønner du.
Men noen andre Skaldemanister har vel tallene, tror Goggen og Albertine er ganske flinke med tallene.

Jeg bare passer på å ha en god del fett i alle måltidene mine. Spiser jeg feks. biff, pøser jeg på med MYE hjemmelaget bearnaisesaus.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 13:11   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hvis næringsinntaket ditt i løpet av en dag er fordelt på 70% fett, 20% protein og 5% karber er du omtrent på Skaldemannivå.

70% fett ..Hvordan i all verdens dager greier dere å få i dere såå mye?! Jeg synes jeg er flink når jeg har stappa i meg 20 gr majones jeg..
Og bare 5 karber.. Så ekstemt kosthold er nok ikke noe for meg. Jeg er alt for glad i grønnsaker og frukt til det. Fjonken får nok finne noe midt i mellom. 20 karbs er greit.. får heller holde meg der og minke på proteinet og øke på fettet. Får se hva jeg ender opp med.

Uansett, takker for kjappe svar..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 13:21   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Prosent, ikke gram!!! Eks: 20 gram karber, 80 gram protein og 140 gram fett gir riktig prosentvis energifordeling. (Fett gir jo dobbelt så mye energi som de andre to. Har jeg skjønt det rett nå?)

  Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 13:43   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hehe, jo jeg kan legge ut oppskriften på "kaker/desserter" nå.

Når det gjelder å samle OE/Skaldeman-oppskrifter så er det jo forsåvidt en god ide, men da bør jo alle få sin egen samleside. Dessuten pleier jeg å "omforme" oppskrifene litt slik at de er mer like min filosofi. Er det feks. for mye grønnsaker, kutter jeg litt ned, for lite fett så legger jeg til mer fett. Det er egentlig ikke så vanskelig, og det ligger jo en DRØSS med gode oppskrifter her inne.

Nilles bacon-cheeseburgercaserole må vel være ypperlig Skaldeman-mat.

Ja, de fleste av mine oppskrifter her inne passer på Skaldeman. Donalds Fantastiske kylling, Deep Dish Pizza Quiche og Bacon cheeseburger casserole.....

Vi har diskutert dette med samleside for oppskrifter på de forskjellige diettene før. Og vi hadde egen tråd for Atkins, South Beach og Lindberg. Men så fant man ut at det var best å heller fordele dem på type måltid, - frokost, lunch, middag etc. slik det er nå. Jeg var ikke enig da, men ser helt klart fordelen nå. Mange oppskrifter ligger flere steder fordi de passer til forksjellige måltider. Å skille ut de oppskriftene som kan passe for Skaldeman betyr et enormt stykke arbeid. Det er ingen her som får betalt for arbeidet de gjør, og jeg har iallefall ikke tid og anledning til å bruke mer tid ......

I tillegg er det min ærlige mening at om man skal følge en "diett" så bør man vite såpass om den at man kan ta en hvilken som helst oppskrift (nesten) å tilpasse den akkurat den dietten. Slik Iset gjør. Det er det som var tanken bak endringen av oppskriftsforumet tror jeg. Flere oppskrifter for alle. Og alle oppskriftene her inne er jo lavkarbo !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 13:46   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Prosent, ikke gram!!! Eks: 20 gram karber, 80 gram protein og 140 gram fett gir riktig prosentvis energifordeling. (Fett gir jo dobbelt så mye energi som de andre to. Har jeg skjønt det rett nå?)

Jupp, se i journalen min. Det viser det litt tydeligere. 70% fett er energiprosent, dvs. 70% av kaloriene er fett...... Fett inneholder mer kalorier enn protein og myemye mer enn karber !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 19:02   #11
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hvis næringsinntaket ditt i løpet av en dag er fordelt på 70% fett, 20% protein og 5% karber er du omtrent på Skaldemannivå.

De siste 5%'ene skal du få i deg gjennom soloppvarming?

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 19:26   #12
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Jeg tenkte mer på åndelig føde, 5 % luft og kjærlighet.







(Det skal selvsagt være 25% proteiner... )

  Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 00:08   #13
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 53
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

70% fett ..Hvordan i all verdens dager greier dere å få i dere såå mye?! Jeg synes jeg er flink når jeg har stappa i meg 20 gr majones jeg..
Og bare 5 karber.. Så ekstemt kosthold er nok ikke noe for meg. Jeg er alt for glad i grønnsaker og frukt til det. Fjonken får nok finne noe midt i mellom. 20 karbs er greit.. får heller holde meg der og minke på proteinet og øke på fettet. Får se hva jeg ender opp med.

Uansett, takker for kjappe svar..

Jeg banner kanskje litt i kirka nå, men jeg synes 70% fett høres veldig mye ut.
Hvis man tenker på urmennesket som har vært nevnt når man snakker om lavkarbo/høyfett dietter så var ikke urmennesket i nærheten av slike mengder fett. Det var dårlig både med majones, rømme, meierismør og kremfløte etter hva jeg vet.
Det som utvilsomt ble spist mye av var kjøtt, fisk og fugl. De fleste av disse artene har et høyere innhold av proteiner enn fett.
Jeg tror at det som er viktigst for vektnedgang uansett hva din lavkarbo diett heter er at du spiser mindre karbohydrater. Så er mengden fett/ proteiner mindre viktig.
Jeg har fulgt rådene som gjelder for ketolyse kuren som er maks 15 gr karbo for kvinner og 20 gr karbo for menn pr dag, så er forholdet mellom fett/proteiner mindre viktig.
JEG synes det er enklere hvis jeg kun trenger å passe på at jeg ikke spiser for mye karber enn hvis jeg må passe på både karber, fett og proteiner.
Jeg tror at du vil få en vektnedgang du er fornøyd med selv om du ikke pøser på med fett til alt du skal spise.
Selv så nærmer jeg meg 30 kilo nå siden sommeren, og jeg spiser så normalt som mulig men jeg prøver å ikke spise mer enn 15-20 gr karbo om dagen.

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 01:34   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av auroraborealis

Jeg banner kanskje litt i kirka nå, men jeg synes 70% fett høres veldig mye ut.

Bare bann du !

Men det er altså IKKE 70% fett av alt du spiser, det er 70 % av kaloriene som er fett. Det er mye kalorier i fett, derfor blir fettandelen av kaloriene så stor. Se i journalen min, på menyen og fettfordelingen. Jeg spiser ikke spesielt masse rent fett altså ! Det meste av fettet urfolket spiste kom fra rødt kjøtt & flesk + innmat. De spiste alt på dyret, ikke bare renskåret slik vi gjør.

De fleste lavkarbo dietter funker faktisk best med stor fett og proteinandel. (det finnes unntak som South Beach, F-plan og et par andre som er "omskrevet" for å bli mer akseptable for folk flest). Atkins har sagt det klart og tydelig at hans måte ikke funker med lavfett. Torkil anbefaler også de som har problemer med vekttapet i første omgang å få i seg mer fett (og grønt) isteden for å kutte NED på karbene. Og det virker for de fleste. Men det er nok noen som må kutte ned karber til et minimum for å gå ned. Erfaring gjennom flere år på andre lavkarbo retninger, som f.eks. Atkins som er ganske likt Ketolyse, viser at en fordeling på 75-20-5 (fett-protein-karbo) eller 70-25-5 er optimalt for vekttap på lavkarbo. Da snakker jeg om vekttapfasen - ikke vedlikehold.

Om de fleste på Ketolysekuren la inn maten sin i et slikt program jeg bruker så ville de ikke ligge langt unna 70 energiprosent fett. Jeg tipper rundt 60-65 energiprosent fett. Det er som sagt ikke så mye fett som en skulle tro.

Siden dette er Skaldeman tråden og denne filosofien viser seg å funke bra for veldig mange er det bare et bevis på at det ikke finnes bare en sannhet. I denne tråden er det fettet som gjelder !
Skaldeman har forsket på urfolk og deres mat i mange år og vet bedre enn de fleste her inne hva de spiste/ikke spiste. Det står også en god del i boka hans om dette.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 07:52   #15
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 53
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Da er jo regnestykket et helt annet
Slik som spørsmålet fra fjonken og svaret fra albertine var så kunne det jo misforståes litt.....

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 08:37   #16
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Hvis man er ute etter å misforstå kan jo alt misforstås.

  Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 09:48   #17
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Jammen, jeg forstod dette veldig godt jeg da.. Fett måå til for å gå ned i vekt og 70% fett er ikke så mye når man ser på totalen. Først bare skrek 70%-tallet mot meg, men de følgende innleggene forklarte jo greit hele greia. Synes dere er flinke jeg. Så herlig å møte sånt et engasjement og få servert slike gode og dype kunnskaper når man er helt ny og uviten selv. Tusen takk fra en grønnskolling.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 16:23   #18
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 53
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hvis man er ute etter å misforstå kan jo alt misforstås.

Jeg er ikke "ute etter å" misforstå. Jeg misforstod...

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 21:52   #19
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jupp, se i journalen min. Det viser det litt tydeligere. 70% fett er energiprosent, dvs. 70% av kaloriene er fett...... Fett inneholder mer kalorier enn protein og myemye mer enn karber !

Er det noe nytt her, jeg leste i en lærebok en gang på åttitallet at både protein og karbohydrater hadde nesten 4,5 cal mens fett hadde ca9 cal.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 22:21   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Er det noe nytt her, jeg leste i en lærebok en gang på åttitallet at både protein og karbohydrater hadde nesten 4,5 cal mens fett hadde ca9 cal.

Ja det er vel det jeg sier, at fett inneholder mye mer kalorier enn proteiner og karbohydrater.

Kalorier = fett x 9 + karbohydrat (minus fiber) x 4 + protein x 4 + alkohol x 7

Sorry, forklarte det vel litt dårlig. Klarer ikke helt å forklare det annerledes.

Eksempel:

Total: 1637 Fat:133 1194 74% Sat:34 310 19% Poly:7 64 4% Mono:22 198 12%Carbs:29 75 5% Fiber:10 0 0%Protein:85 341 21%Alcohol:0 0 0%


1637 kalorier = 100 %
133 gram fett = 1194 kalorier og 74 % av kaloriene
85 gram protein = 341 kalorier og 21 % av kaloriene
29 gram karbohydrater = 75 kalorier og 5 % av kaloriene

Det er en liten diff der på grunn av avrunding da dataprogrammet runder av opp til hele tall. Men som du ser så er der markant forskjell på kalorier i fett og proteiner. Alle proteiner har ikke samme mengde fett. Kylling uten skinn har mindre fett og mer proteiner pr 100 gram enn svinekoteletter og oksekjøtt f.eks.

Kylling:
Total: 172 Fat:7 59 36% Sat:2 16 10% Poly:1 13 8% Mono:2 21 13%Carbs:0 0 0% Fiber:0 0 0%Protein:27 106 64%Alcohol:0 0 0%

Svin:
Total: 182 Fat:10 94 53% Sat:4 34 19% Poly:1 9 5% Mono:5 41 23%Carbs:0 0 0% Fiber:0 0 0%Protein:21 82 47%Alcohol:0 0 0%

Biff:
Total: 205 Fat:13 120 60% Sat:5 47 24% Poly:0 4 2% Mono:6 51 26%Carbs:0 0 0% Fiber:0 0 0%Protein:20 79 40%Alcohol:0 0 0%

Gjorde jeg det enda mer forvirrende nå ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 23:19   #21
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Forvirret, neida, men det virket som om du mente det var større forskjell mellom fett og karboh. en fett og protein. Men da vet jeg at det er litt fett i tilsynelatende magre kjøttstykker. Men fy så tørre de er

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 16:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no