Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Fikk "klage" fra skolen

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-02-09, 23:11   #26
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen....

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Er det egentlig sunt for barn og bare spise lavkarbo?

Sjekk ut boka barn i balanse av Fedon lindberg. Har ikke lest den selv, men skal om jeg får barn Tror forøvrig alle som har noe som helst med barn å gjøre på jobb eller privat bør lese den og andre i samma sjanger....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 23:33   #27
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Det ser ut for meg som du gjør en god jobb med maten til ungene dine. Men litt anderledes enn den vanlige norske matpakken. Læreren forstår tydeligvis ikke det. Kanskje du skal ta en prat med læreren om kosthold? Kanskje læreren har noe å lære? Det er forrresten litt vanskelig å lære lærere noe, de kan liksom alt.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 23:51   #28
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei

Sv: Fikk "klage" fra skolen

jeg synes barnet ditt ser ut til å lære seg skikkelige og sunne matvaner, det eneste jeg reagerer på i tråden her er hvordan noen ikke tåler at det blir satt spørsmålstegn ved lavkarbo kosthold... Det må være rom for diskusjon!

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 23:53   #29
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Det ser ut for meg som du gjør en god jobb med maten til ungene dine. Men litt anderledes enn den vanlige norske matpakken. Læreren forstår tydeligvis ikke det. Kanskje du skal ta en prat med læreren om kosthold? Kanskje læreren har noe å lære? Det er forrresten litt vanskelig å lære lærere noe, de kan liksom alt.

Tusen takk for den

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 00:53   #30
deniz
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: kristiansand
Innlegg: 82
deniz er på en erverdig vei

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Er helt imponert jeg!!! skulle ønske jeg klarte å bare gi guttungen mat med lav gi.... syntes det blir extra vanskelig når han er allergisk mot melk, egg og nøtter...og siden han bare er 2, er han også i en fase der han ikke vil spise noe nesten...så det blir mye ris og sånn mat han liker...
Men elian du inspirerte meg litt her...så nå skal jeg prøve litt hardere for å få i han så mye sunt som mulig...
noen tips om ting jeg kan lage for å få han til å spise bedre...?
Har aldri møtt en så ung unge som er så kresen på grønnsakene sine!!!

__________________


deniz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogenkost Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 01:46   #31
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Jeg synes du gjør en kjempejobb med matpakka, jeg!

Sunn, og jeg skulle virkelig ønske varm, skolemat, er en av mine virkelig store hjertesaker. Jeg er sikker på at det hadde betydd mer for læringen enn mange flere lærerstillinger. Ikke tusen ville hester hadde fått meg til å godta kun brødmat til lunsj på jobben, så hvorfor skal vi avspise barna våre med det?

Min kjære har alltid lagt sjelen sin i å lage spennende og sunne matpakker til barna, med kjøtt, fisk, kylling, pasta, alltid salat og frukt osv. Ikke to dager er like. Veldig ofte lager vi ekstra store middagsporsjoner for at de skal kunne få ordentlig lunsj på skolen dagen etter, og ikke brødskiver med brunost eller sjokoladepålegg som så altfor mange elever har som eneste næring. De drikker nesten utelukkende vann eller juice, og sjokomelk eller søte drikker er utelukket. Slik har det vært siden de begynte på skolen (lenge før vi hørte om lavkarbo), og de elsker det! Det hender selvsagt at de får med seg grovbrød, men aldri som eneste alternativ. I motsetning til deg har vi fått tilbakemelding fra andre foreldre om at deres barn er misunnelig på matpakkene til våre barn. De er nå henholdsvis 12 og 13 år, har 5-7 treningsøkter per uke, og får dra og handle seg ordentlig mat i ferskvaredisken til Meny (kylling, karbonade, salater osv) de dagene de drar rett fra skolen til trening.

Uheldigvis har ikke vi som foreldre vært like flinke, med alt for mye potetgull, godteri og "god mat" både i helger og ofte i hverdagen, kombinert med alt for lite trening. Resultatet er kjernesunne og friske unger med overvektige foreldre

Etter at vi begynte å sette oss inn i lavkarbo har vi fått oss temmelig mange aha-opplevelser. Barna får fortsatt karbohydrater på Lindberg-nivå, mens vi voksne nå kjører et ketoseløp for å komme ned i vekt. Når vi er der vi skal være, kommer også vi voksne til å gå mot et kosthold á la Lindberg, men uten å fokusere så mye på umettet fett.

Jeg vet dette ble et litt for langt innlegg, men jeg ønsker å si noe til de som mener at karbokontroll ikke er riktig for barn. Akkurat nå leser jeg boken "Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes. Den er helt fantastisk bra, og har blant annet et eget kapittel som heter "Diseases of Civilization". Det tar for seg rapporter fra leger som har jobbet blant urbefolkninger i alle deler av verden. Fra Albert Schweitzers 40-årige arbeid i Vest-Afrika til forskning på Inuitt-eskimoer, aborginer, urbefolkning på Borneo, Indianere og mange flere. Denne forskningen skjedde i hovedsak på 1800- og tidlig 1900-tall. Felles for alle er at sykdommer som blindtarmbetennelse, kreft og hjertesykdommer var fullstendig fraværende. Først når de ble introdusert til "sivilisert" mat som hvetemel, ris og bearbeidede produkter begynte disse å utvikle våre livsstilssykdommer.

Er det ikke da et tankekors at det er nøyaktig denne maten våre helsemyndigheter og politikere anbefaler at vi gir våre barn på skolen?


Sist redigert av Chunky : 13-02-09 kl 02:00.
  Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 03:37   #32
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Jeg har aldri skjønt hvorfor barna må fortsette å leve på brød, kornprodukter og sukkerholdige varer, når vi voksne har skjønt hvilke helseeffekter et lavkarbokosthold gir. Synes det er flott at du gir ungene dine skikkelig mat på skolen!

Husker selv skoletiden min, og har ofte lurt på om jeg vil få konsekvenser av et dårlig kosthold i barndommen senere i livet. Jeg var mye slapp og ukonsentrert som barn, og jeg levde på melk, brødmat, margarin og en potetmiddag en gang i blant.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 07:56   #33
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Opprinnelig lagt inn av deniz, her.

Er helt imponert jeg!!! skulle ønske jeg klarte å bare gi guttungen mat med lav gi.... syntes det blir extra vanskelig når han er allergisk mot melk, egg og nøtter...og siden han bare er 2, er han også i en fase der han ikke vil spise noe nesten...så det blir mye ris og sånn mat han liker...
Men elian du inspirerte meg litt her...så nå skal jeg prøve litt hardere for å få i han så mye sunt som mulig...
noen tips om ting jeg kan lage for å få han til å spise bedre...?
Har aldri møtt en så ung unge som er så kresen på grønnsakene sine!!!

Min minste er 19mnd og spiser ganske dårlig. Han er ikke så kresen, men han spiser veldig LITE...

Han får også Fedon Lindberg brød, men det som ikke har hele korn (Afrodite-brødet) Også spiser han en del pasta, men jeg kjøper den typen som er Lavkarbo og proteinberiket. Får du ikke tak i den, så er Fullkorns-pasta i hvertfall bedre enn den vanlige Ungene mine har aldri merket forskjell på disse pastaene.

Ungene her får også ris innimellom. Men jeg bruker den brune fullkornsrisen eller naturris. Første gang jeg serverte det undervurderte jeg ungene skikkelig! De var vant til den hvite risen, og var forøvrig VELDIG riselskere. Jg tenkte at dette blir det garantert protester ut av!
Men neida. Jenta på 8 (den gang 6) spurte om det var mer ris!

De får pølser, men kun Ketolyse-pølsene. Og der gode, så der har de ikke reagert heller. De får ikke pølsebrød, men det er de bare glade for. De liker best å bare holde pølsa i hånda

Alle er glad i kjøtt, men helst kylling. Det er lett å tygge, i forhold til oksekjøtt. Jeg lager kjøttboller av ren kjøttdeig/karbonadedeig å har i masse hakket spinat, hvitløk, løk etc for å få i den enda mer av det sunne

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 08:51   #34
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Interessant.

Det er forsåvidt ikke verst at de spiser loff fremfor grovt brød, hvit ris fremfor naturris o. s. v. Raffinerte varianter har mindre av det nasty du finner i korn, f. eks. næringshemmere (fytat, enzymin-inhibitorer), lectin, gluten (i korn), Rice Bran Agglutinin (RBA), Wheat Germ Agglutinin (WGA) og overdrevent mye fiber. De smaker dessuten bedre.

Et tankekors er at indere, selv ikke de mest fattige, spiser naturris. De spiser utelukkende hvit ris, som regel gjæret over natten. På et punkt har de nok sett hvor elendig en mann blir på naturris, og funnet ut at de ikke ønsker noe slikt.

Vil du bremse blodsukkerstigningen, sleng på masse fett, f. eks. meierismør og fet ost, eller en svært fet nugatti.

Forøvrig skjedde jordbruksrevolusjonen for 10,000 år siden. Unger for tusen år siden spiste nok brød. Voksne menn drakk øl, som er en mer næringsrik variant av brød (fordi kornet maltes og gjæres, som frigjør mineraler, omdanner noe gluten og dessuten lager bittelitt B-vitaminer).

Jeg vet ikke om jeg kommer til å sende mine fremtidige unger på skolen med øl, men det er en fin idè.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 09:06   #35
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Tror denne er lagt ut her før, men her skriver Iver Mysterud litt om hva han gir sine barn. Han er enda tryggere på lavkarbo enn mange her inne

http://www.matoghelse.no/mat/2009/01...rums-aand.aspx

Gary Taubes is our man

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 09:19   #36
Lizzi
Medlem
 
Lizzi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Drammen
Innlegg: 112
Lizzi er på en erverdig vei

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Jeg synes du lager flotte matpakker jeg ! Vet at jeg hadde ikke klagd på den. Jeg klager/kommenterer heller de som har med seg kake/bolle og sjokoladepålegg hver dag på skolen. Det passer seg jo ikke når man skal sitte over lengre tid og konsentrere seg. Jeg lar også elevene spise litt når de er sultne, man må ikke vente til det er spising.

Her på skolen får alle barn gratis frukt i 10 tiden. Gjett om de kaster seg over det Og er det noe igjen så forsvinner det i løpet av dagen. Og gjett om vi merker forskjell de dagene vi har frukt og ikke

Stå på! Fortsett slik du gjør

Hilsen "frøken"

__________________
Sometimes the dreams that come true are dreams you never even new you had
Lizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 09:52   #37
peter
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 1
peter er på en erverdig vei

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Hei
Har lest denne tråden, og det er virkelig et spennede emne. Føler ikke at dette er så veldig lavkarbo siden frukt og yougurt + litt brød er til stede. Men tror ikke aktive og normalvektige barn har noe problemer med dette.

Men - det som er viktig for barn er fett.. Det trenger de for å utvikle hjernen og bygge viktige deler til cellene. Gode kilder for fett er smør og og fet fisk (eller et godt omega-3 tilskudd), og litt olivenolje, nøtter, kokos, avokado etc. - platemargarin bør man holde seg langt unna! Det inneholder for mye omega-6 som barn ofte har alt for mye av. Dette gjelder også barn som er overvektige, de har spesielt behov for omega-3.

Se http://www.youtube.com/watch?v=Iev9_6piwM4

peter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Medisinfagskolen (lav karbo, mer fett) Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 09:54   #38
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Barn trenger fett. De fleste former for karbohydrater tilfører ikke kroppen annet enn energi.

Hva skal da bygge hjerne, muskler, nerver og alt det andre?

Fett og proteiner.

Fortsett med sånne matpakker!

Men det gjør ingenting om denne yoplait 0% forsvinner, da! Leser ei bok som heter "Den hemmelige kokken", industrialisert mat er "produkter". Det meste av det viktige i maten er totalt ødelagt sammen med både smak og konsistens, og industrien tilsetter da smak og konsistens og farge for at den i alle fall skal se bra ut, og kanskje litt ekstra næring som vi oppfatter som positivt da, men som heller sier hvor ødelagt produktet har blitt som menneskeføde.

Hel mat er det beste!


Sist redigert av dynamitt : 13-02-09 kl 10:00.
dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 10:51   #39
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Syns du er kjempeflink og veldig omtenksom som legger så mye omtanke i barnas matpakker, ikke bry deg om hva andre sier!!!

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 10:54   #40
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

De fleste barna i klassene dems er misunnelige på matpakkene dems

Og der har du kjernen i problemet!
Når hele klassen flokker seg rundt den matpakken og ingen vil spise sin egen mat.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 10:58   #41
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Opprinnelig lagt inn av Lizzi, her.

Jeg synes du lager flotte matpakker jeg ! Vet at jeg hadde ikke klagd på den. Jeg klager/kommenterer heller de som har med seg kake/bolle og sjokoladepålegg hver dag på skolen. Det passer seg jo ikke når man skal sitte over lengre tid og konsentrere seg.

I min datters klasse er det "forbudt" med sjoko- pålegg, kaker, sjokolade etc i matboksen!
Litt overstyring muligens, men det er veldig greit! Maser snuppa om noe "godis" i matboksen, kan jeg bare si det er forbudt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 10:58   #42
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Såå enig med Dynamitt. Og disse Yoplaitene inneholder vel aspartam, da heller jeg nesten mer til vanlig yoghurt. Men yoghurt naturell med noen skjeer rørte bær eller naturlig syltetøy er jo mye bedre, du kan sende det med i en liten tett boks.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 11:17   #43
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Så flotte nistepakker du lager til ungene dine da Elian!

Jeg er enig med safran i at den det ene eksempelet virket litt lite med 10 mandler og 100g ost. Ellers så er jo eksemplene veldig gode! (Lillebror her hos oss får ofte med omelett og grønnsaker i tillegg til grove skiver med leverposteii bhg og det har vi fått masse skryt for.)

Men det viktigste og mest essensielle spørsmålet her er jo: Er ungen fornøyd med maten hun får, og blir hun mett? I så fall så er det jo bare å ignorere læreren.

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Interessant.

Det er forsåvidt ikke verst at de spiser loff fremfor grovt brød, hvit ris fremfor naturris o. s. v. Raffinerte varianter har mindre av det nasty du finner i korn, f. eks. næringshemmere (fytat, enzymin-inhibitorer), lectin, gluten (i korn), Rice Bran Agglutinin (RBA), Wheat Germ Agglutinin (WGA) og overdrevent mye fiber. De smaker dessuten bedre.

Et tankekors er at indere, selv ikke de mest fattige, spiser naturris. De spiser utelukkende hvit ris, som regel gjæret over natten. På et punkt har de nok sett hvor elendig en mann blir på naturris, og funnet ut at de ikke ønsker noe slikt.

Vil du bremse blodsukkerstigningen, sleng på masse fett, f. eks. meierismør og fet ost, eller en svært fet nugatti.

Forøvrig skjedde jordbruksrevolusjonen for 10,000 år siden. Unger for tusen år siden spiste nok brød. Voksne menn drakk øl, som er en mer næringsrik variant av brød (fordi kornet maltes og gjæres, som frigjør mineraler, omdanner noe gluten og dessuten lager bittelitt B-vitaminer).

Jeg vet ikke om jeg kommer til å sende mine fremtidige unger på skolen med øl, men det er en fin idè.

Dette må være det største bullshit jeg har lest på lenge. Fra begynnelse til ende. Seriøst.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:14   #44
Lizzi
Medlem
 
Lizzi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Drammen
Innlegg: 112
Lizzi er på en erverdig vei

Sv: Fikk "klage" fra skolen

I min datters klasse er det "forbudt" med sjoko- pålegg, kaker, sjokolade etc i matboksen!
Litt overstyring muligens, men det er veldig greit! Maser snuppa om noe "godis" i matboksen, kan jeg bare si det er forbudt!


Har prøvd detta ja, og det funker til en viss grad, men når foresatte kommer med "men barnet mitt liker ikke noe annet/spiser ikke noe annet. Jeg må jo sende med noe han/hun vil spise" har jeg lite å stille opp med. Foresatte putter det de vil i matboksen, uansett oppfordring om sunn mat.
MEN når det er sagt har de fleste med seg flotte matpakker i forskjellige varianter

__________________
Sometimes the dreams that come true are dreams you never even new you had
Lizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:22   #45
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Tror nok de aller fleste er oppmerksomme på hva de putter i matboksene til de håpefulle, men har selv slitt med et barn som i perioder ikke vil spise, og det er ikke lett.

Heldigvis er begge mine greie i matveien nå som de har blitt litt eldre. Sønnen på 15 trener jo 8-10 økter i uka og har skjønt at riktig mat er viktig.
Snuppa på snart 10 er mer eller mindre altetende, så det er sjelden noe problemer med henne og mat.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 14:43   #46
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen....

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Svært så krass du var da?

Ja, jeg var unødvendig krass i går - var i dårlig humør, og lot det går utover andre. Beklager!

Opprinnelig lagt inn av Lise

Men det viktigste og mest essensielle spørsmålet her er jo: Er ungen fornøyd med maten hun får, og blir hun mett? I så fall så er det jo bare å ignorere læreren.

Signerer denne, Lise Hva med å tipse læreren om å lese boken som MHM har gitt ut, om barn og kosthold (husker ikke tittelen i farten)? Evt. tipse om det på et foreldremøte..

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 14:51   #47
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen....

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

boken som MHM har gitt ut, om barn og kosthold (husker ikke tittelen i farten)

Er ikke det "Barn i balanse", sammen med fedon?

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av mofe : 13-02-09 kl 15:00. Årsak: endret sånn at quoten ble rett:)
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 14:59   #48
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen....

Jepp, det var det den het

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 15:07   #49
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Opprinnelig lagt inn av Summer, her.

Dette må være det største bullshit jeg har lest på lenge. Fra begynnelse til ende. Seriøst.

Det hadde vært fint å høre argumenter på hvorfor dette er bullshit. Sånn "å ja? Vel du er dum!"-svar virker bare platt. Jeg for min del vil iallefall helst lese ordentlige argumenter i stedet for nedlatende svar. Problemstillingen interesserer meg.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 15:09   #50
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Opprinnelig lagt inn av Summer, her.

Dette må være det største bullshit jeg har lest på lenge. Fra begynnelse til ende. Seriøst.

Du står fritt til å utdype. Vulgær avvisning tjener ingen.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat på skolen Tricky Generell ernæringsdebatt 11 25-08-09 19:53
Da var det min tur til å klage litt! vanndråpe Ketolysekuren 25 08-07-07 23:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no